12 belangrijke voordelen van bloggen voor ondernemers

Door de komst van allerlei nieuwe manieren om je als bedrijf te profileren zoals podcasts, Clubhouse en TikTok lijkt het alsof een blog schrijven misschien overbodig wordt om online de aandacht op je bedrijf te vestigen. Of misschien denk je: al mijn concurrenten schrijven al blogs, dan heeft het toch weinig zin als ik ook nog blogs schrijf over hetzelfde soort onderwerp? Niets is minder waar. Juist in deze tijd is het belangrijk dat je bedrijf online goed vindbaar en zichtbaar is. Dat doe je onder meer door het schrijven van blogs. In dit blog deel ik 12 belangrijke voordelen van het schrijven ervan.

Blogs

Blogs zijn artikelen die je schrijft voor je doelgroep en die je op je website publiceert. Het gaat vaak om informatieve artikelen waarin je onderwerpen bespreekt die je doelgroep interessant vindt.

In dit blog vertel ik je over de voordelen die bloggen je biedt. Ik wil je extra motiveren om er structureel mee aan de slag te gaan en zo te werken aan je zichtbaarheid en vindbaarheid.

1. Je kunt blogs gratis verspreiden

Niets is online gemakkelijker te verspreiden en te delen als een blog. Als iemand iets leest wat interessant kan zijn voor een ander, dan is het zo gedeeld via de buttons van de verschillende social media die je onder je blog plaatst.

Zo kan je blog snel op allerlei manieren verspreid worden zonder dat je daar zelf actief iets in hoeft te doen. Enorm handig! Hoe meer interessante blogs je schrijft, hoe vaker je content online verspreid wordt. Dit leidt eenvoudig naar meer websitebezoekers.

2. Je bent vrij in wat je plaatst en hoe je het plaatst

Op alle social media platforms zit je wel vast aan allerlei regeltjes, onmogelijkheden of plotseling doorgevoerde wijzigingen. Maximaal zoveel tekens, geen link erbij kunnen plaatsen of de opmaak niet kunnen bepalen is vaak het geval.

Voor je blog is dat (net als voor je website) gelukkig anders. Je bent helemaal vrij om te doen wat je wilt als het gaat om inhoud en vormgeving. Jij bepaalt wat je plaatst: hoe lang je tekst is, hoe het is opgemaakt en welke afbeeldingen je toevoegt. Een blog is echt jouw feestje. Je kunt het helemaal naar wens maken zodat het optimaal aansluit op de behoeftes van je doelgroep.

Ninja-tip: Je kunt ook meerdere vormen van je blog delen op je website. Denk aan een audio-bestand van je blog als link bij je blog. Of in je blog een link naar de video-opname van dat blog: alles kan.

3. Je trekt je ideale doelgroep aan

Het belangrijkste doel van blogs schrijven is om je ideale doelgroep aan te trekken en ze om te zetten in potentiële klanten die uiteindelijk klanten worden. Met inspirerende en informatieve blogs kun je die doelgroep gericht aantrekken en met ze in contact blijven.

Je inhoud kun je zo steeds beter laten aansluiten op de behoeften van je doelgroep, waardoor je steeds meer toegevoegde waarde gaat leveren. Hoe langer je blogs publiceert, hoe duidelijker het voor je bloglezers wordt waar je voor staat en hoe werken met jou eruit ziet.

In Fanfactory behandelen we deze maand het onderwerp bloggen. En je krijgt deze maand ook de cursus ‘In 30 Dagen een Briljant Blog’ cadeau. Doe je mee? Meld je aan voor Fanfactory: https://www.fanfactor.nl/cursussen/fanfactory/

4. Je bouwt een band op met je doelgroep

Door het schrijven van blogs kan jouw doelgroep je langzaam leren kennen: wie je bent, wat je weet en kunt en wat je te bieden hebt. Zo bouw je een band op met de lezer en dat is precies wat je graag wilt. Hierdoor bouw je vertrouwen op, en dat is één van de belangrijkste voorwaarden om vervolgens je product of dienst te kunnen verkopen.

Door structureel via je blog in contact te komen met je doelgroep en ze te informeren over onderwerpen die hen interesseren, werk je actief aan dat belangrijk stuk vertrouwen. Ze leren jou en je expertise steeds beter kennen.

5. Je kunt je kennis gericht delen

Wat doet een potentiële klant als hij of zij een probleem heeft? Degene zoekt op trefwoorden of via een kort geformuleerde zin naar iets specifieks via een zoekmachine zoals Google.

Dat wat degene zoekt staat natuurlijk niet altijd op je homepage. Zorg ervoor dat het dan wel in één van je blogs staat. Want zo komen ze op je website terecht: door het zoeken via Google. Hoe meer van dit soort vragen van je doelgroep je beantwoordt in je blogs, hoe eerder ze je gaan vinden. Dus hoe meer blogs op je website staan over verschillende onderwerpen waar ze op zouden kunnen gaan zoeken: hoe beter.

Onderzoek vooraf uitgebreid aan welk soort informatie en welke onderwerpen je ideale klant behoefte heeft. Dat kun je op allerlei manieren doen. Bijvoorbeeld door het gewoon te vragen aan je (potentiële) klanten: mondeling of via een poll of enquête. Schrijf vervolgens blogs over de onderwerpen waarover je altijd de meeste vragen krijgt.

Deel tips en trucs waarmee de doelgroep het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Kom met verrassende info over onderwerpen waarin ze zijn geïnteresseerd of schrijf tutorials waarin je iets stap voor stap eenvoudig uitlegt.

6. Je wordt gezien als de expert

Je kunt ieder blog zien als een presentatie van jou aan de buitenwereld. Hoe meer je ergens over hebt geschreven, hoe eerder mensen je ook gaan zien als dé expert op dat gebied. Ook al zie je jezelf misschien (nog) niet als een expert, voor anderen ben je dat al wel. Houd het volgende altijd in je achterhoofd: in het land der blinden is één oog koning.

Met je bloginhoud overtuig je je lezers van je kennis en ervaring. Positioneer jezelf als de expert op jouw vakgebied en schrijf je blogs ook vanuit die invalshoek. Zo creëer je de gewenste en noodzakelijke geloofwaardigheid en autoriteit.

7. Je kunt je bedrijf (en jezelf) optimaal profileren

Mensen doen zaken met mensen. Via je blog kan je doelgroep jou en je bedrijf langzaam aan beter leren kennen. Geef gerust je mening of visie op bepaalde onderwerpen uit je vakgebied.

Geef een reactie op actuele cijfers uit je branche of over actuele ontwikkelingen op je vakgebied. Op die manier maak je je blogs actueel en toch persoonlijk. Zo leert de lezer jou steeds beter kennen.

Ninja-tip: Zorg ervoor dat je schrijft zoals je praat, doe alsof je met je doelgroep in gesprek bent en gebruik woorden die zij ook gebruiken.

8. Je trekt potentiële klanten naar je website

Blogs die regelmatig met interessante inhoud komen, zijn aantrekkelijk voor hun bezoekers. Willekeurige geïnteresseerden die toevallig je blog vinden worden zo regelmatige lezers; en regelmatige lezers worden trouwe lezers en uiteindelijk zelfs klant.

Elk nieuw blog kun je zien als een extra subpagina van je website die weer extra kansen biedt om gevonden te worden op trefwoorden via zoekmachines. Zorg er daarom voor om over zoveel mogelijk diverse onderwerpen binnen je vakgebied te schrijven. Zo trek je steeds weer andere potentiële klanten naar je website toe.

9. Je creëert veel herbruikbare content

Natuurlijk kost het veel tijd en moeite om elke week opnieuw een blog te schrijven: je hebt vast genoeg andere dingen te doen en blogs schrijven staat misschien wel helemaal onderaan je lijstje op dit moment. Als je weet dat je de content van je blog eenvoudig op veel manieren kunt hergebruiken, ben je vast wat meer gemotiveerd om elke week de tijd te nemen voor je blog.

Stel je hebt een blog geschreven met 8 gouden tips. Dat zijn meteen 8 social media-posts als je van elke tip een aparte post maakt. Maak hiermee bijvoorbeeld een mooie reeks posts.

Je kunt ook verschillende blogs over een onderwerp samenvoegen en een mooie weggever maken (bijvoorbeeld een e-book). Maak aan de hand van bepaalde blogs een korte checklist: ook leuk als weggever. Of ontwikkel een training op basis van een aantal blogs die op elkaar aansluiten qua onderwerp. Laat je creativiteit de vrije loop: er is veel mogelijk.

10. Je kunt eenvoudig je mailinglijst uitbreiden

‘The money is in the list’ is misschien een cliché, maar nog steeds heel erg waar. Iemand die zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief, kan en mag gericht benaderd worden. En de kans dat je nieuwsbrief gelezen wordt is vele malen groter dan bij social media berichten.

Dus hoe meer interessante blogs je hebt geschreven, hoe meer potentiële klanten op je website terecht komen. Door je website bezoekers de mogelijkheid te bieden om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, kun je op die manier eenvoudig je mailinglijst uitbreiden.

11. Blogs zijn populair bij zoekmachines

Als je regelmatig waardevolle blogs publiceert op je website, dan geef je Google wat het graag wil: namelijk originele, relevante en actuele inhoud. Voldoe je daaraan? Dan zal Google je belonen en kom je hoger in de ranking te staan.

Door regelmatige nieuwe en unieke blogs te publiceren, wordt je dus steeds beter vindbaar via zoekmachines zoals Google. Daarbij is het van belang dat je zoveel mogelijk woorden in je blog gebruikt waarop je ideale doelgroep zoekt (zeker in de titel en de kopjes).

Je optimaliseert je teksten als het ware zodat je goed wordt gevonden op Google. Dit noemen we SEO betekent Search Engine Optimization. Met andere woorden: Je website optimaliseren zodat je goed gevonden wordt.

12. Blogs zijn langdurig vindbaar

Een blog is echt waardevol omdat het blijvend iets doet voor je zichtbaarheid en vindbaarheid. Zoals je weet zijn social media-posts vluchtig. Een Tweet is zo weg en inhoud op bijvoorbeeld Instagram of Facebook is in die zin ook minder lang ‘houdbaar’ en vindbaar.

Een blog daarentegen blijft staan en blijft vindbaar: na maanden en ook na een jaar nog. Dat is een enorm voordeel van blogs. De link werkt altijd en door de gebruikte woorden wordt het gevonden zolang het online staat. Hoe gaaf is dat? Je blog is een blijvende trekpleister voor je ideale klant.

Bloggen levert je niet na het posten direct al klanten op. Maar bloggen is absoluut een belangrijke langetermijn-strategie die je inzet voor een betere online vindbaarheid van je bedrijf. Start vandaag nog met het schrijven van een blog en zet het structureel op je agenda. Succes!

In Fanfactory behandelen we deze maand het onderwerp bloggen. En je krijgt deze maand ook de cursus ‘In 30 Dagen een Briljant Blog’ cadeau. Doe je mee? Meld je aan voor Fanfactory: https://www.fanfactor.nl/cursussen/fanfactory/

Comments

  1. Hi, Ik wil me graag voor een jaar inschrijven voor de fanfactor met 2 maanden gratis en betalen in termijnen, maar als ik naar betalen ga, lukt het alleen het hele bedrag over te maken. Hoe ga ik dit oplossen?

Speak Your Mind

*