3 effectieve stappen om te voorkomen dat je overweldigd wordt door social media

Wil jij social media gebruiken, maar raak je door alleen de gedachte al overweldigd? Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je gewoonweg niet waar je moet beginnen? Er zijn talloze platforms wanneer het gaat om social media. Je hebt Facebook, Twitter, Instagram, YouTube. De lijst is inmiddels oneindig en er komen steeds meer platforms bij!

Misschien ben je al een tijdje actief op social media en probeer je alle verschillende platforms in de lucht te houden. Je plaatst iedere dag een bericht op Facebook, een afbeelding op Instagram en elke week een nieuw blogbericht op je website. Voor je het weet is de dag of de week weer om en begint het hele riedeltje opnieuw.

Of je nou van plan bent om te beginnen met social media of als je al een tijd actief bent op verschillende platforms, het is helemaal niet raar dat je soms overweldigd raakt. Voor dit soort momenten heb ik een aantal tips voor je om je weer even met beide voeten op de grond te helpen.

Social media is namelijk echt geweldig om te gebruiken voor je bedrijf! Ik wil graag dat je het blijft gebruiken en dat je geweldige resultaten gaat bereiken! Daarom heb ik drie stappen voor je opgeschreven om de spanning weer wat te verminderen en om je productiviteit te gaan verhogen!

Het gaat niet om de hoeveelheid platforms die je beheert. Te veel prioriteiten gaat je juist het gevoel geven dat je niet echt resultaten bereikt. Maar met de drie stappen die ik hieronder noem, ga je kijken naar welk platform voor jou het beste werkt en welke content je er vervolgens gaat plaatsen!

Stap 1: Stel vragen aan je doelgroep

Weet jij wat je doelgroep wil? Weet jij het echt? Ik geloof best dat je een idee hebt van wat je doelgroep wil, ik raad je toch aan nog even verder te lezen. Heel veel ondernemers maken namelijk content waarvan ze denken dat hun doelgroep het graag ziet en leest. Maar is dat wel echt zo?

Ga vragen stellen aan je doelgroep. Kijk naar waar ze interesse in hebben. Welke vragen krijg jij dagelijks in de mailbox? Welke vragen beantwoord je momenteel al via Facebook? Met het stellen van de juiste vragen ga je proberen de grootste uitdagingen van jouw doelgroep in kaart te brengen. Tegen welke problemen lopen de mensen aan en hoe kun jij met jouw content deze problemen oplossen?

Je kunt op verschillende manieren vragen stellen aan je doelgroep. Je zou een onderzoek uit kunnen zetten onder de mensen die zich hebben aangemeld voor de mailinglijst. Mocht je nog geen mailinglijst hebben, of in het geval dat deze lijst nog heel beperkt is, kun je de doelgroep van andere ondernemers vragen stellen. En ok, ondanks dat we nu even niet aan social media willen denken omdat we er overweldigd door raken, je kunt vragen stellen via social media. Stel bijvoorbeeld vragen in een groep op Facebook waarvan je weet dat veel van de deelnemers tot jouw doelgroep behoren.

Met deze informatie gaan de volgende stappen veel gemakkelijker! Je hebt namelijk een serieuze basis die je de goede richting opstuurt.

Stap 2: Creëer constant hele belangrijke content

Het creëren van goede content die je vervolgens constant plaatst is de moeilijkste stap. Toch hoort het erbij! Of je nou marketeer, ondernemer of bedrijfseigenaar bent, het is altijd belangrijk na te blijven denken over content. Want alleen als je constant content plaatst, krijg je de beste resultaten!

De meeste ondernemers willen al gauw te snel gaan, ik herken dat maar al te goed. Die denken nadat ze een doelgroep hebben bepaald, dat ze al gelijk door kunnen naar het social media platform. En dan niet één platform, maar het liefst meerdere tegelijkertijd. Sommige ondernemers slaan zelfs stap 1 over, hebben een idee en gaan direct aan de slag.

Als jij jezelf hierin herkent, moet je jezelf echt even afremmen. Juist op dit soort momenten raak je overweldigd door social media en dat wilden we juist voorkomen! Ga even terug naar de vragen die je jouw doelgroep hebt gesteld en kijk naar wat de beste manier is om deze vragen te beantwoorden. Kun je dat het beste doen door een blog bij te houden? Of misschien maak je liever podcast-uitzendingen. Kies een manier die bij jouw bedrijf en jouw product of dienst past.

De meeste ondernemers kiezen voor het bijhouden van een blog, vooral omdat het zo eenvoudig is om bij te houden. Bovendien is het op een blog heel gemakkelijk om video’s toe te voegen. Hierdoor heb je net weer wat meer mogelijkheden dan met het maken van podcast-uitzendingen.

De keuze voor het platform is nog niet eens het belangrijkste. Het belangrijkste is dat je content gaat maken en dat je deze constant gaat publiceren. Met constant wil ik zeggen dat je bijvoorbeeld iedere week een blogbericht publiceert. Je mag het ook eens per maand doen, bijvoorbeeld als je in het begin nog niet heel veel inspiratie hebt. Maar ik raad je echt aan om het zeker eens per week te gaan doen, bij voorkeur op een vaste dag in de week. Zo blijf je steeds zichtbaar en gaan mensen op je rekenen!

Heb je echt geen inspiratie voor onderwerpen voor blogberichten? Gebruik dan onderstaande tips:

  1. Welke vragen worden het meest gesteld door je ideale klanten of je doelgroep?
  2. Welke vragen zouden de mensen eigenlijk moeten stellen? Van welke vragen weet je dat ze relevant zijn, maar welke vragen worden niet gesteld door je doelgroep?
  3. Houd een brainstormsessie met jezelf! Ga eens weg van je scherm, zoek een rustige plek op. Misschien is het zelfs goed om even naar buiten te gaan en ergens in het park te gaan zitten. Ga in ieder geval ergens zitten waar je rustig je gedachten kunt laten gaan. Want daar gaat het om bij brainstormen. Niets is goed, niets is fout. Je schrijft alle potentiële onderwerpen op waar je een blogbericht over kunt schrijven!

Je hebt met de bovenstaande tips misschien een lijst kunnen maken met superveel onderwerpen waar je een blogbericht over kunt schrijven! Ga aan de slag met deze ideeën. De nieuwe ideeën die je krijgt tijdens het schrijven voeg je gewoon toe aan de lijst met ideeën toe.

Het is belangrijk om bij het schrijven van je content persoonlijk over te komen. Deel de dingen die je zelf doet om bepaalde resultaten te behalen, schrijf over je eigen strategieën of handige trucjes die je dagelijks toepast. Geef je mening over bepaalde dingen of deel een ervaring. Er staan al miljoenen blogberichten op internet, maar in geen van de berichten staat jouw unieke kijk op de dingen!

Stap 3: Focus eerst op 1 platform

Als je een blogbericht van 500-1000 woorden hebt geschreven over een van de onderwerpen die je bij stap 2 hebt gevonden, kun je het bericht gaan publiceren. Maar je bent niet klaar zodra je op de knop ‘Publiceren’ hebt geklikt! Een blogbericht komt niet direct onder de aandacht bij jouw doelgroep. Je moet het blogbericht een handje helpen en gaan promoten. Hier komt social media om de hoek kijken!

Het belangrijkste van stap 3 is dat je je eerst gaat focussen op één platform. Weet je nog, je wilde voorkomen dat je overweldigd raakt door alle platforms die er zijn. Verlang niet van jezelf dat je alle platforms direct beheerst en dat je op allerlei platforms tegelijkertijd actief kunt zijn vanaf het moment dat je actief wordt op social media. Focus je op één platform zodat je dit platform goed onder de knie gaat krijgen!

Ik hoor je nu al denken: ‘Welk platform ga ik dan kiezen om te beginnen?’ Kies een platform wat bij jou en jouw bedrijf past. Voor mij was het heel duidelijk; Facebook! En ik denk dat Facebook om te beginnen heel waardevol is! Kijk bij het bepalen van het beste social media platform naar de volgende vragen:

  • Welke content ga je delen op het platform?
  • Hoe vaak ga je berichten delen op het platform?
  • Hoe maak je de content? Heb je daar hulp bij nodig?
  • Is er iemand in jouw team die je kan helpen?
  • Hoe ga je om met de reacties op jouw berichten? Wie gaat die beantwoorden en hoe?
  • Wat is het doel van het plaatsen van de content? Wil je dat de mensen op de content gaan reageren of wil je dat ze naar jouw website gaan en zich aanmelden voor jouw mailinglijst?
  • Welke andere doelen heb je voor het platform? Hoeveel mensen wil je bereiken? Wil je een bepaald aantal volgers op je pagina? Welke resultaten wil je bereiken?

Het is altijd goed om de bovenstaande vragen voor jezelf te beantwoorden. Niet alleen wanneer je voor het eerst gaat kijken welk social media platform het beste bij jou past, maar ook op het moment dat je toe bent aan een tweede of derde platform. Het gevolg is dat je veel beter voorbereid bent voordat je echt content gaat plaatsen op het platform. Een bonustip is om echt niet te beginnen aan een nieuw platform als je een ander platform nog niet volledig onder de knie hebt!

Combineer de drie stappen

Het kost misschien wat tijd om de drie stappen onder de knie te krijgen, maar ik beloof je dat als je dit goed en consequent doet, de resultaten geweldig zullen zijn! Je gaat merken dat meer mensen op je berichten reageren en dat je content veel vaker gedeeld wordt. Uiteindelijk merk je het ook aan het aantal mensen op je e-maillijst en het aantal klanten!

Nogmaals, het is wel superbelangrijk dat je simpel begint en je de focus op één ding tegelijkertijd houdt. Ik weet dat we als ondernemers allemaal zo optimaal mogelijk gebruik willen maken van de tijd en daardoor geneigd zijn heel snel aan de slag te gaan. Maar in dit geval is het echt beter stap voor stap te werken!

Omdat ik het echt niet kan laten, nog een paar bonustips om ervoor te zorgen dat je echt bij dat blijft waar je mee bezig bent!

  1. Zet regelmatig social media (of zelfs je telefoon!) uit! Oh zo belangrijk! Soms ben je aan het werk en is het echt niet handig dat je wordt afgeleid. En zelfs op de momenten dat je niet met iets bezig bent, is het goed om je telefoon eens uit te zetten en onbereikbaar te zijn. Zelf doe ik dat ook. Op woensdagmiddag besteed ik tijd met mijn kleinkinderen. Ik wil op dat soort momenten genieten en niet gestoord worden door alle Facebookmeldingen die voorbijkomen! Het is bovendien heel gezond om zo nu en dan weg te zijn van het computerscherm. Schrijf je eerste blogbericht gewoon eens met pen en papier. Misschien merk jij ook dat je dan veel meer focus hebt en de woorden echt op het papier vliegen! Zodra je klaar bent, zet je je telefoon weer aan en kijk je rustig op Facebook. Je gaat zien dat je dan veel meer gefocust bent op de dingen die op Facebook staan en je nog beter kunt reageren.
  2. Gebruik tools die je kunnen helpen. Denk aan tools die je kunnen helpen bij het inplannen van Facebookberichten. Of misschien zelfs tools die je helpen bij het maken van berichten, bijvoorbeeld Picmonkey of Canva. Je bespaart er niet alleen tijd mee, het is ook nog eens heel leuk!
  3. Maak de content in batches. Je moet even kijken of dit voor jou werkt hoor! Misschien ben je namelijk iemand die heel goed per dag een Facebookbericht kan maken en kan publiceren. Maar voor mij werkt het ’t beste als ik een middag plan om meerdere Facebookberichten te maken, die ik in kan plannen op Facebook. Of om twee blogberichten te schrijven. Ik zit dan echt in de schrijfmodus en het werkt veel effectiever om achter elkaar door te werken!
  4. Zoek hulp. Heb je het social media platform zelf onder de knie, loopt alles en is er echt een duidelijk proces van de dingen die moeten gebeuren om het platform draaiende te houden? Ga dan hulp zoeken om deze werkzaamheden van je over te nemen. Zo krijg je zelf tijd om nog belangrijkere dingen voor je bedrijf te gaan doen!

Reacties

  1. Irene van Leeuwen zegt:

    Een social media testament, een super goed idee Anne, bedankt!
    Zelf heb ik er wel over nagedacht, ik sta aan het begin van alles wat te maken heeft met het opstarten van eigen onderneming.
    Dit onderdeel is dan net zo belangrijk vind ik. Superfijn dat de meeste zaken dan onder 1 hoedje opgeborgen kunnen worden.

    Hartelijke groet,
    Irene

Laat wat van je horen

*