3 manieren om Facebookgroepen in te zetten voor je bedrijf

Veel ondernemers denken bij Facebook aan een Facebook pagina. Ze maken een pagina aan met het doel hun product of dienst te promoten. In het gunstigste geval gebruiken zij de pagina ook om in contact te treden met hun (toekomstige) klanten.

Een onderschatte functionaliteit op Facebook is de groep. Groepen zijn zo veel meer dan leuke ontmoetingsplaatsen voor mensen met dezelfde hobby of interesse. Als ondernemer kun je met een Facebook groep een community creëren rond bepaalde producten en diensten. Of een groep gebruiken voor klanten service, of als netwerk forum.

Nog maar weinig ondernemers gebruiken Facebook groepen voor klantenbinding. Dus ben je concurrenten voor door deze Facebook groep strategieën uit te proberen:

1. Gebruik een besloten groep voor klanten ondersteuning

Facebook groepJe kunt klanten die een bepaald product aangeschaft hebben uitnodigen voor een besloten Facebookgroep. Of deelnemers aan een event of workshop. In de groep kunnen ze vragen stellen en feedback te vragen. Ik gebruik bijvoorbeeld voor mijn online programma Facebook Marketing Power een besloten groep als ontmoetingsplaats voor deelnemers, waar zij vragen kunnen stellen, elkaar kunnen helpen en kunnen socializen en netwerken.

Het doel is een dialoog te creëren tussen jou en de klant en de klanten onderling, door hen een speciale plek te geven waar ze vragen kunnen stellen. Facebook gebruikers, die geen lid zijn, kunnen zien wie er lid zijn van de groep, maar kunnen de berichten in de groep niet zien. Zo hoeven leden zich geen zorgen te maken dat hun vraag in de groep opduikt in het nieuwsoverzicht van een vriend. Bovendien kan iemand alleen lid worden van de groep als ze uitgenodigd zijn of na goedkeuring van de beheerder. Zo houd je de groep een veilige plaats om vragen te stellen en te netwerken.

Gebruik de groep om documenten te delen, zoals Veelgestelde Vragen en benoem een van de meest enthousiaste leden als moderator.

Klanten die al ooit iets van je gekocht hebben zullen zich eerder betrokken voelen bij jou en je bedrijf als er regelmatig interactie is, bijvoorbeeld in zo’n groep.

2. Gebruik een geheime groep voor speciale interactie

Geheime groepen zijn fantastisch om, bijvoorbeeld voor een coachingsklant, een plek te creëren waar ze regelmatig een beroep op je kunnen doen. Het is voor jou veel rustiger als ze hun vragen stellen in de geheime Facebook groep, want hun e-mails komen niet binnen in je overvolle inbox. Je checkt gewoon 1 keer per dag de geheime groepen en beantwoordt de vragen. Heel relaxed én het geef de klant een zeer speciaal gevoel. Zo hebben mijn Facebook Marketing Expert klanten hun eigen helpdesk groep waar alleen zij en ik lid van zijn en zij 1 op 1 vragen kunnen stellen over Facebook Marketing, die ik binnen 24 uur beantwoord. Een hele bijzondere dienst.

Maar een geheime groep kan ook prima dienen om te communiceren met je team.

Een geheime groep duikt niet op in het zoekresultaat op Facebook en alleen zij die door de beheerder toegevoegd worden, kunnen lid worden. Je kunt als beheerder alleen vrienden toevoegen.

3. Gebruik een open groep om je te vestigen als expert en interesse te peilen en kweken voor je merk.

Er zijn heel veel open groepen op Facebook. De succesvolste en actiefste zijn groepen die zich concentreren op iets heel specifieks. Bijvoorbeeld een groep voor bruidsfotografen of spirituele coaches.

Gebruik een groep nooit om direct te verkopen, maar om jezelf als expert te vestigen en om te netwerken met andere experts op jouw vakgebied. Geef je bijvoorbeeld workshops op het gebied van fotobewerking, dan kun je in een groep met amateurfotografen je expertise delen, vertrouwen opbouwen en relevante content delen op een meer persoonlijke manier dan op je Facebook pagina.

Gebruik voor alle groepen de groepsomschrijving om het doel en de regels van de groep te bepalen. Stel voor open groepen ook tags in, zodat de groep goed gevonden wordt op Facebook en je meer leden aantrekt. Denk vooral goed na over wie er leden kan toevoegen en goedkeuren, zeker als het over een groep voor klanten gaat.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2020. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

Iedereen kan zien wie er lid is van een open groep en kan ook hun berichten zien. Alleen leden kunnen berichten plaatsen. Als een lid een bericht geplaatst heeft in een open groep, kan dit bericht ook getoond worden in het nieuwsoverzicht van vrienden die geen lid zijn.

Hier vind je nog meer informatie over groepen  en hier vind je informatie over de privacyopties voor Facebook groepen.

Je kunt alleen als persoon (en niet als pagina) een groep maken op Facebook en dat doe je hier: https://www.facebook.com/bookmarks/groups

Comments

  1. Ik heb een besloten groep gemaakt en ik wil hier berichten voor inplannen, maar ik zie niet hoe dit moet. Als ik een bericht maak kan ik alleen kiezen voor “plaatsen”en niet voor inplannen. Wie kan mij helpen?

    Groet Anja

  2. Is het mogelijk om aan je bedrijfspagina een groep toe te voegen? Zodat mensen daar ook lid van kunnen worden?

  3. Hallo Anne, Ik wil graag een besloten groep opzetten voor de clienten van onze Pilates Studio. Het aanmaken van een groep op FB is niet ingewikkeld. Maar vanuit welk account kan ik mensen uitnodigen? Als studio hebben we een fanpage, daar vanuit kan je geen mensen uitnodigen. De eigenaresse heeft een eigen persoonlijke pagina, maar die zit er ook niet op te wachten om met alle clienten persoonlijk vrienden te worden. Een nieuw account? Of ….. ?
    Hoe los jij dit op?
    met dank en groet,

  4. Hallo Anne,
    Wat vind jij beter voor een challenge? Een groep of een pagina? Ik zie beide voorbij komen (en zelfs persoonlijke pagina’s voor een challenge) en vraag me af wat het beste effect heeft. Ik wil een leuke waardevolle challenge (gratis) houden die regelmatig terug keert om mijn email bestand mee uit te breiden

  5. Een vriendin van me die beheerder is van een besloten groep kan plotseling niet meer inloggen via pc (al 5 dagen duurt dit)
    Hoe zou dit kunnen?

  6. Kan ik van een gewone facebookpagina een besloten groep maken

  7. Heb juist deze week een besloten groep aangemaakt voor mijn klanten. Wij verkopen bakproducten. Het is erg leuk om foto’s van klanten te zien met heerlijke baksels. De groep is er om ervaringen, tips, trucs te delen. ook kunnen er natuurlijk vragen gesteld worden.

  8. Ja.. maar dan moet je wel een Facebook account hebben en dat wil 65% niet. Daarom begint niemand er mee.

  9. Johnk170 zegt

    A person essentially help to make seriously posts I would state. This is the first time I frequented your web page and thus far? I surprised with the research you made to create this particular publish extraordinary. Fantastic job! fcddddkkfdbc

Trackbacks

  1. […] Je kunt ook zelf een groep starten voor je bedrijf. Daar vertel ik meer over in dit artikel. […]

Speak Your Mind

*