Hoe zet je een Facebookgroep in voor je bedrijf: 21 tips

Hoe zet je een Facebookgroep in voor je bedrijf 21 tipsAls ondernemer op Facebook is jouw belangrijkste taak niet verkopen, nee, het is connecten en een community vormen. Community marketing werkt het allerbeste op Facebook.

De reden dat er namelijk zoveel mensen op Facebook zitten is omdat ze deel willen uit maken van de community. Ieder mens wil ergens bij horen.

Groepen zijn daarom mateloos populair op Facebook. Iedereen is wel lid van een of meerdere groepen. Er zijn groepen van mensen met een gemeenschappelijke hobby,  gemeenschappelijke dromen of verlangens, of gemeenschappelijke vragen of problemen.

Er vormen zich groepen van baasjes van een flatcoat retriever, van vrouwen die zwanger zijn, die gaan trouwen of mensen die een camper hebben. Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is wel een groep van.

Als er één ding is wat op dit moment werkt op Facebook is het wel een groep voor je bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld een groep starten voor mensen die al klant zijn of dat weleens kunnen worden van jouw bedrijf.

Juliette van ‘My Lovely Notebook‘ bijvoorbeeld is een groep gestart voor klanten van haar bedrijf. Juliette heeft een webwinkel met prachtige notitieboeken, bullet journals en agenda’s. Als je klant bij haar bent, kun je lid worden van haar groep, waar ze tips geeft voor journaling, handlettering en meer creatieve dingen. De leden delen ideeën, tonen elkaar trots hun nieuwe notitieboek en vormen een echte community.

My lovely notebook VIP

Elma van Creative Cosmetics heeft een groep voor klanten van haar cosmetica lijn. In de groep Creative Cosmetics VIP geeft ze make up tips, doet ze live een make over en adviseert haar klanten bij huidproblemen.

Je kunt ook een groep starten voor mensen die nog geen klant zijn, maar dat wel eens zouden kunnen worden. Van mijn groep Durf Te Vragen over Facebookmarketing bijvoorbeeld kan iedereen lid worden die vragen heeft over Facebookmarketing en adverteren.

Wat voor groep je ook start voor je bedrijf, het motto is altijd leren, inspireren en motiveren. Promotie staat op de laatste plaats.

Het is heel eenvoudig om een groep te maken voor je bedrijf. In het artikel ‘Een Facebookgroep maken voor je bedrijf‘ leg ik je precies uit hoe je een groep maakt en hoe je deze koppelt aan je Facebookpagina.

In dit artikel geef ik je 21 tips voor een Facebookgroep voor je bedrijf en hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken.

Starten van de Facebookgroep

  1. Kies een goede naam: kies een naam voor je groep die mensen eenvoudig kunnen herkennen en onthouden. Mensen moeten de groep gemakkelijk terug kunnen vinden. En zodra jouw groep in de zoekresultaten verschijnt, wil je dat mensen direct weten dat het een groep is die is gekoppeld aan jouw bedrijf.
  1. Kies voor een besloten groep: als je een Facebookgroep aan gaat maken, kun je het beste kiezen voor een besloten groep. Jij kunt dan zelf bij ieder verzoek bepalen of je iemand tot de groep toe laat. Stel dat je een Facebookgroep maakt voor betalende klanten, kun je de mensen die nog geen klant zijn, vertellen hoe ze lid kunnen worden voor jouw exclusieve groep.
  1. Bied een veilige omgeving voor de mensen: als je voor een besloten groep kiest, kunnen mensen jouw Facebookgroep wel vinden als ze zoeken naar bepaalde woorden op Facebook, maar ze kunnen de berichten in de groep niet lezen. De berichten die in de groep worden geplaatst, zijn dus alleen zichtbaar voor de mensen in de groep. Jij biedt hierdoor met een Facebookgroep een veilige omgeving voor mensen om te delen met gelijkgestemden.Stel je eens voor dat je een Facebookgroep start voor mensen die willen afvallen. De mensen kunnen de worsteling met hun gewicht in de groep veilig delen en worden dan gesteund en gemotiveerd door anderen die precies dezelfde worsteling mee maken of hebben meegemaakt.

  1. Nodig mensen uit: Niemand wil als eerste lid zijn van een groep. Net zoals dat niemand als eerste wil arriveren op een feestje. Als je de groep net hebt gemaakt, ga je mensen uitnodigen om lid te worden voor de groep. Denk hierbij aan je teamleden en misschien een aantal vrienden voor wie de groep interessant kan zijn. Pas nadat er een aantal mensen lid zijn geworden van de groep, ga je een uitnodiging versturen aan andere mensen. Nodig je grootste fans uit om lid te worden van de groep door een bericht te plaatsen op je Facebookpagina.
  1. Koppel de Facebookgroep aan je Facebookpagina: door de Facebookgroep te koppelen aan je pagina kunnen de mensen jouw groep op je pagina zien. Mensen kunnen zich daar ook aanmelden voor jouw groep. 
  1. Voeg een omslagfoto toe aan de groep: maak een mooie afbeelding die je als omslagfoto kunt gebruiken voor de groep. Zorg ervoor dat deze omslagfoto herkenbaar is voor jouw bedrijf. Het liefste vermeld je op de afbeelding ook de naam van de groep. Je kunt voor de omslagfoto het formaat 1920 x 1080 pixels aanhouden.
  1. Kies een groepstype: Je kunt een groepstype kiezen voor de groep. Je hebt hierbij keuze uit allerlei opties, bijvoorbeeld ‘Kopen en verkopen’, ‘Project’ of ‘Social leren’. Door een groepstype te kiezen, weten mensen waar de groep over gaat.
  1. Voeg een beschrijving toe: de beschrijving van je groep is voor iedereen zichtbaar, ook voor de mensen die geen lid zijn van de groep. Gebruik de omschrijving van de groep om te verleiden lid te worden van de groep. Mensen worden lid van de groep omdat deze voor hun van toegevoegde waarde is.
  1. Bepaal wie lidmaatschapsverzoeken goed mag keuren: in veel besloten groepen mogen de leden lidmaatschapsverzoeken goedkeuren. Jij hebt dan als eigenaar van de groep geen overzicht meer over wie er lid is geworden. Zeker als je een groep hebt die alleen bedoeld is voor betalende klanten, wil je dat jij bepaalt wie er lid mag worden. In de instellingen van de groep kun je aangeven dat alleen beheerders en moderators lidmaatschapsverzoeken goed mogen keuren.
  1. Plaats een bericht met de regels in de groep: maak een bericht met daarin een aantal regels van de groep. Regels zijn nooit leuk, maar met een grote groep is het belangrijk om een aantal duidelijke adspraken te maken. Je kunt het bericht met de regels van de groep vastzetten. Je doet dit door het bericht te markeren als aankondiging. Klik rechts bij het bericht op de drie puntjes en klik op ‘Markeren als aankondiging’.
    Als je het bericht markeert als aankondiging, blijft het bericht altijd bovenaan te staan in de groep.

markeren als aankondiging in Facebookgroep

  1. Geef de groep een kleurtje: Kleuren kiezen is een nieuwe optie in Facebook groepen. Het is mogelijk dat deze optie nog niet beschikbaar is in jouw groep. Kies een herkenbare kleur voor jouw merk.

Kies een kleur voor je Facebookgroep

 

Onderhouden van een Facebookgroep

  1. Laat zien dat jij de expert bent: het belangrijkste doel van een Facebookgroep is dat je de groep kunt gebruiken om je zelf neer te zetten als expert. Ga waardevolle informatie delen, geef antwoord op de vragen die in de groep worden gesteld. Grijp iedere kans aan om je kennis te delen en te laten zien dat jij alles weet op jouw vakgebied.
  1. Breng het gesprek op gang: in een groep is het niet altijd vanzelfsprekend dat er gesprekken ontstaan tussen de leden van de groep. Heel vaak hebben de leden van de groep wat aanmoedigingen nodig, ze moeten geactiveerd worden. Plaats daarom regelmatig berichten in de groep om een gesprek te starten. Je kunt vragen om de mening van mensen, de voortgang in een programma of de mensen goede moed inspreken. Op een gegeven moment ontstaan de gesprekken vanzelf.
  1. Gebruik je groep om nieuwe producten of diensten te bedenken: het kan heel goed zijn dat de leden in de groep hun frustraties of problemen gaan delen. Of veel vragen gaan stellen over een bepaald onderwerp. Dit geeft je veel inzicht in waar de mensen meer over willen leren en dit brengt je vast op ideeën voor nieuwe producten of diensten.
  1. Ga netwerken: een Facebookgroep kan een geweldige plek zijn om te netwerken. Zowel voor alle leden van je groep als voor jezelf.
  1. Start niet te veel groepen: ga niet te veel groepen starten voor je bedrijf. Je kunt natuurlijk wel meerdere groepen maken die allemaal een eigen doelgroep hebben. Maar onthoud dat je de groepen ook moet bijhouden of dat iemand anders dat moet doen. Je wilt in die groepen de gesprekken kunnen volgen, deel kunnen nemen aan de gesprekken en jezelf neerzetten als expert. Dat gaat niet als je te veel groepen moet bijhouden.
  1. Voorkom negativiteit in de groep: het is belangrijk om in de groep negativiteit te voorkomen. Natuurlijk heb je dat niet helemaal zelf in de hand. Je kunt in de regels een oproep doen om het gezellig te houden, maar er zullen altijd momenten zijn dat mensen zich niet aan de regels houden. Je kunt in zo’n geval de reacties onder het bericht uitzetten. De discussie wordt daarmee gestopt, mensen kunnen niet meer reageren onder het bericht.Je kunt het bericht ook verwijderen en als iemand het echt heel bont maakt, kun je zelfs de persoon uit de groep verwijderen. Maar probeer je vooral te richten op een positieve sfeer en voorkom dat je als politieagent de groep gaat beheren.
  1. Verwelkom nieuwe leden in de groep: je kunt nieuwe leden heel eenvoudig welkom heten in de groep. Zodra je nieuwe leden hebt toegevoegd aan de groep, verschijnt rechts in het menu de optie om de nieuwe leden een bericht te versturen. Pas dit bericht aan en laat de nieuwe leden in de groep weten hoe leuk je het vindt dat ze lid zijn geworden van jouw Facebookgroep.

welkom heten in de Facebookgroep

  1. Vraag leden om feedback: als je een besloten groep hebt, voelen mensen zich vrijer om bepaalde reacties te plaatsen. De reacties zijn namelijk alleen zichtbaar voor de leden in de groep. Vraag de leden van de groep om feedback. Stel dat de leden van je groep kopers zijn van een bepaald product. Je kunt de leden vragen wat zij van dat product vinden en vragen hoe zij denken dat het product verbeterd kan worden.
  1. Leer van de statistieken van de groep: zodra je groep meer dan 250 leden heeft, worden er statistieken van de groep zichtbaar. Je kunt bijvoorbeeld zien welke berichten de meeste reacties kregen in de groep en op welke tijdstippen je het beste berichten kunt plaatsen in de groep. Eigenlijk werken deze statistieken net als de statistieken van je pagina. Gebruik de statistieken om meer te weten te komen over wat werkt in de groep.
  1. Leer meer over je doelgroep: De leden van jouw groep zijn mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Door de juiste vragen te stellen, kun jij meer over je doelgroep te weten komen en die kennis gebruiken als je doelgroepen gaat samenstellen voor advertenties.

Ik wil afsluiten met een hele belangrijke tip. Met je Facebookgroep wil je vooral op een positieve manier bijdragen aan de ervaring op Facebook. Het liefste wil je dat de gebruikers van Facebook de hele avond in jouw groep besteden. Door alle tips uit dit artikel met elkaar te combineren, gaat dat lukken.

Heb jij al een Facebookgroep voor je bedrijf? Geef de link in een reactie.

Reacties

  1. Dank je wel voor deze blog. Ik heb gelijk een groep gemaakt, maar ik zie niet waar ik mensen kan uitnodigen. Ik kan wel mensen toevoegen, maar dat vind ik wat brutaal. Ik nodig ze liever uit. Weet iemand hoe dat moet?

  2. op mijn pagina vindt je allerlei tips en wetenswaardigheden over EHBO, maar natuurlijk ook de cursus planning 🙂 https://www.facebook.com/HeerschopEHBO/

  3. Goede tips! Ik heb een fijne groep om ervaringen uit te wisselen en steun te vinden als je last hebt van hyperventilatie. Wees welkom :)https://www.facebook.com/groups/hyperventilatiecoach/

  4. Mooi bruikbaar artikel

Laat wat van je horen

*