5 interessante dingen over je LinkedIn profiel die je nog niet wist

LinkedIn profiel

LinkedIn profiel

In dit blog vertel ik je een paar dingen over je LinkedIn profiel die je waarschijnlijk nog niet wist of nog niet doet. Ga er meteen mee aan de slag en werk zo aan een professionele uitstraling op LinkedIn.

1 Zet de updates van je profiel uit

Je ziet ze vast weleens langskomen: de berichtjes over updates op het profiel van mensen uit je netwerk. Soms zelf meerdere achter elkaar.

Wist je dat LinkedIn iedere wijziging die jij doorvoert, deelt met je netwerk? Dat wil je natuurlijk niet. Niet iedereen hoeft een notificatie te krijgen op het moment dat jij in je profiel je dingen toevoegt, weghaalt of verbetert.

Zet daarom vóórdat je begint met het aanpassen van je profiel, de optie uit dat mensen een notificatie krijgen. Dat doe je als volgt.

Klik rechtsboven in je persoonlijke profiel op het pictogram Ik en dan in het menu de optie Instellingen en privacy.

 

Klik daarna op het tabblad Privacy en ga naar Hoe anderen uw activiteit op LinkedIn zien:

Daar kun je de schuifjes op Nee zetten bij de wijzigingen die je niet als update wilt tonen.

Op die manier ziet niemand wat jij achter de schermen allemaal aan het aanpassen bent. Ben je bijna klaar? Pas dan net voor je allerlaatste wijziging de optie weer aan. Bewaar dus de meeste interessante wijziging voor het laatst. En door dit weer aan te zetten, vestig je nu wel even de aandacht op jouw aangepaste profiel omdat je netwerk daarvan nu een melding krijgt.

2 Vraag om een check

En dan heb ik het specifiek over de tekst op jouw profiel. Hoe vaak ik daar wel niet foutjes tegenkom: zonde. Want je wilt met je profiel professionaliteit uitstralen. Voorkom dus taalfouten op je LinkedIn profiel.

Vraag iemand om jouw teksten kritisch te checken zodra je die helemaal af hebt. Vraag om extra aandacht voor de “dt” en “t”. Ik weet het; dit is echt een inkoppertje, maar wél eentje van grote waarde voor je online uitstraling en geloofwaardigheid.

3 Gebruik geen eigenaar, directeur of owner

Nu iets dat mij vaker opvalt bij LinkedIn profielen. De vermelding: Owner (of Owner and founder). Of in het Nederlands: eigenaar of directeur. Dat is allemaal zo nietszeggend. Niemand kan hier uithalen wie je bent, wat je doet en waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Check even of jij daar zoiets hebt staan. Zo ja, vervang dit meteen door iets anders. Denk aan een korte pitch, een slogan of wat trefwoorden verbonden in een marketingboodschap. Daarmee kan de lezer iets.

4 Slim linken met je netwerk

Alles staat gereed op je profiel? Mooi, dan kun je nu gericht gaan netwerken en linken met bepaalde connecties. Link niet lukraak met iedereen die je interessant lijkt. Ga gericht kijken welke personen voor jou interessant zijn.

Vervolgens bekijk je hun profiel nauwkeurig. Zie je overeenkomsten? Vallen je bepaalde dingen in positieve zin op? Gebruik die input op het moment dat je de persoon een bericht stuurt. Geef bijvoorbeeld een gericht en welgemeend compliment. Benoem personen of thema’s waarbij er raakvlakken zijn. Noem iets gemeenschappelijks.

Als je die input in je bericht verwerkt, is de kans nog groter dat die persoon je uitnodiging accepteert. Doe dit wel met mate en welgemeend.

Doe je mee met de workshop ‘Hoe Je Klanten krijgt Met LinkedIn? Je kunt de workshop online volgen, zonder kosten. Meld je snel aan: https://www.fanfactor.nl/meer-klanten-met-linkedin-webinar

5 Deel je expertise

Ook al gaat het om je persoonlijke LinkedIn profiel (en heb je misschien ook een zakelijke LinkedIn pagina): jij bent je bedrijf! Dat betekent dat je op je persoonlijke profiel ook je expertise kunt delen.

Hoe? Door af en toe een artikel te publiceren op je persoonlijke profiel. Het gaat hier niet om structureel bloggen. Maar plaats eens in de zoveel tijd een goed artikel waarin jouw expertise duidelijk naar voren komt. Ga hiervoor naar je profiel en klik bovenin op ‘Artikel schrijven’:

LinkedIn-artikel-schrijven

 

Vervolgens kun je de tekst schrijven. Voeg een mooie afbeelding toe of een video. Zorg voor passende hashtags en als alles klaar is, klik je op Plaatsen:

D:\Dropbox\Anne - Sarina - Suus\Blog\LinkedIn-artikel-schrijven2.png

 

Kies het liefst een onderwerp dat aanhaakt op de actualiteit. Zo creëer je een extra plek van waaruit je gericht werkt aan je expertstatus en je zichtbaarheid.

En … zat er iets tussen waar je mee aan de slag kunt? Plan het in en voer het uit. Op die manier werk je optimaal aan de professionele uitstraling en zichtbaarheid van je persoonlijke pagina op LinkedIn. Succes!

Speak Your Mind

*