5 strategieën voor een succesvolle Facebook Live

Denk jij eraan om live te gaan op Facebook? Mooi! Goed dat je dan eerst hier bent gekomen om meer te weten te komen over Facebook Live. Ik zeg altijd maar dat het een kwestie is van gewoon doen! Maar je moet er ook niet te lichtzinnig over denken.

Facebook Live is geweldig om te gebruiken voor allerlei doeleinden. Je kunt een winnaar van een winactie bekend maken, een nieuw product introduceren of een hele waarde volle tip geven. En er zijn nog veel meer dingen waarvoor je Facebook Live kunt gebruiken! Wil je wat meer inspiratie opdoen? Lees dan het blogartikel met 22 manieren om Facebook Live in te zetten voor jouw marketing.

Heb je inmiddels voldoende inspiratie en heb je een concreet idee voor je uitzending? Ga dan verder met het lezen van deze 5 strategieën om van je Facebook Live uitzending een succes te maken!

1. Promoot je uitzending

Maak jij je zorgen om het aantal kijkers voor je uitzending? Dat hoeft niet! Live uitzenden zonder dat je kijkers hebt is natuurlijk nooit leuk. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat je er in het begin misschien even vanuit moet gaan dat je nog niet heel veel kijkers zult trekken. Jouw volgers zijn niet gewend dat je live gaat en het is goed om je fans te attenderen op je live uitzending.

Plaats een aankondiging op je persoonlijke profiel, op je pagina en in groepen waar dat mag.

Facebook Live aankondiging plaatsen

Je hoeft het niet bij een simpele aankondiging te laten. Je kunt in de aankondiging namelijk prima je volgers vragen om te delen dat jij live gaat. Mogelijk zijn er vrienden van jouw volgers geïnteresseerd in wat jij gaat vertellen en krijg je nog meer kijkers.

Nog beter is het om een advertentie te maken waarin je de uitzending aankondigt. In een Facebookadvertentie kun je niet alleen heel specifiek aangeven vanaf welk moment de advertentie getoond wordt en vanaf welk moment niet meer. Je kunt ook nog eens aangeven aan wie je de advertentie wilt laten zien. Zo kun je heel gericht aan de mensen voor wie de uitzending interessant is, laten weten dat jij live gaat! Nodig ook gerust alle mensen die zich hebben aangemeld voor je nieuwsbrief via Facebook uit!

2. Bereid je voor en oefen

Voordat je ook maar op de knop drukt om live te gaan, moet je jezelf goed voorbereiden. Zorg ervoor dat mensen je goed kunnen horen, dat er geen achtergrondgeluiden zijn waardoor de mensen of jijzelf afgeleid raken en kijk of de camera stabiel staat. Je kunt dit doen door te oefenen en een live video te starten die alleen voor jou zichtbaar is.

Een live video die alleen voor jou zichtbaar is, kan alleen worden gestart vanaf je profiel. Start de live video en klik bij ‘Vrienden’ op ‘Alleen ik’.

Facebook live oefenen op je profiel

Ik heb een NINJA TIP wanneer het gaat om de achtergrondgeluiden. Zet het geluid én de trilfunctie van je mobiele telefoon uit als je met de mobiele telefoon live gaat! Je wilt echt niet dat de uitzending wordt verstoord doordat een vriendin je belt of je man of vrouw de boodschappen voor vanavond stuk voor stuk doorgeeft via WhatsApp!

Een groot voordeel van oefenen via je profiel is dat je direct kunt controleren of de verbinding goed is. Het kan altijd even voorkomen dat de verbinding hapert. Facebook zal dit zelf zo snel mogelijk herstellen. Maar je wilt natuurlijk niet dat de verbinding zo slecht is dat de live uitzending wordt onderbroken. Mensen zullen de uitzending later echt niet meer afkijken.

Schrijf op een notitieblokje vast wat steekwoorden op voor waar je het over wilt hebben in de uitzending. Je hoeft echt geen heel script uit te schrijven. De uitzending moet ook gewoon spontaan blijven! Met een aantal steekwoorden weet jij gedurende de uitzending nog precies wat je wilde vertellen.

Bereid jezelf ook voor door eventuele oudere live-uitzendingen te bekijken. Kijk dan met name naar hoe de mensen op de uitzendingen hebben gereageerd. Kreeg je vooral duimpjes of hartjes? Of gingen mensen echt reageren door berichten te plaatsen bij de live uitzending? Zodra je dit weet, weet je wat jouw volgers geneigd zijn te doen bij een live uitzending. Wil je juist liever dat ze nog meer vragen stellen? Geef dat gerust aan in je nieuwe live uitzending!

3. Blijf persoonlijk

Ga je niet anders voordoen dan wie je echt bent. Mensen willen jou zien! Ze willen weten wat er in je om gaat, weten hoe er bij jou achter de schermen aan toe gaat en mensen willen weten waarom jij zo succesvol bent geworden in wat je doet.

Je wilt dat de mensen jou leuk gaan vinden. Natuurlijk wil je ook dat mensen jouw product of dienst gaan kopen, maar daarom ga je niet live! Je gaat live omdat je die connectie met mensen wilt opbouwen. Je wilt dat de mensen jou leren kennen en jou gaan zien als expert. En tegelijkertijd wil jij de mensen die naar je video kijken, leren kennen.

Juist daarom is Facebook Live zo ontzettend fijn! Je kunt jouw vragen aan je volgers gewoon live stellen en je volgers de gelegenheid geven vragen aan jou te stellen. Alle vragen kunnen live worden beantwoord en zo ontstaat er echte interactie! Vraag mensen om te reageren op je bericht, het blogartikel te lezen wat je in de live uitzending hebt toegelicht of om je weggever te downloaden via de landingspagina welke je later deelt in het bericht. Het maakt niet zozeer uit welke call-to-action je toevoegt, zolang je de mensen maar begeleid naar het nemen van een volgende stap!

Zou je wel iedere dag zo’n goede tip in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk op www.fanfactor.nl/365

4. Optimaliseer je live video

Facebook Live videos worden nadat de uitzending is gestopt, direct opgeslagen. Wist je dat er dan nog steeds kijkers bij kunnen komen? Er zijn altijd mensen die niet naar de live uitzending hebben kunnen kijken toen je live ging en op een later moment de video alsnog bekijken. Deze video weergaven tellen gewoon mee. Deel gerust je uitzending op een later moment nog eens op je pagina.

Wat je tijdens de uitzending kunt doen is dat je niet alleen specifiek de mensen bedankt die live kijken, je kunt ook de mensen noemen die later naar de uitzending kijken. Zo voelen ook zij zich betrokken bij de uitzending.

5. Analyseer de resultaten

Wist je dat er ontzettend veel statistieken te vinden zijn over je live uitzending nadat de uitzending is beëindigd? Ben je nieuwsgierig geworden naar hoe jouw Facebook Live uitzending het heeft gedaan? Ga dan op je pagina naar ‘Statistieken’ en klik in het menu op ‘Video’s’. Je kunt de statistieken van de afgelopen periode (bijvoorbeeld de afgelopen 7 dagen) bekijken of je kunt heel specifiek de statistieken van jouw laatste Facebook live video bekijken.

Bij de statistieken van de laatste video zie je precies hoeveel mensen er live keken, hoeveel minuten van de video in totaal zijn bekeken en wat de gemiddelde videokijktijd is. Dat zijn hele interessante statistieken, waar je een volgende uitzending mee kunt verbeteren.

Facebook Live statistieken

Mocht je bovendien op ‘Doelgroep en betrokkenheid’ klikken, komen er nog meer statistieken naar voren. Zo zie ik dat ik meer dan 10.000 mensen heb bereikt met mijn video! Echt geweldig! Deze statistieken geven je veel informatie over de leeftijd en regio van de doelgroep, welke je in het vervolg kunt gebruiken voor een advertentie als je weer een nieuwe aankondiging gaat doen!

Facebook Live statistieken

Experimenteer gerust met je volgende live video om te kijken welke momenten het beste werken. Er is zoveel terug te vinden bij de statistieken, het zou echt zonde zijn als je deze informatie niet gebruikt!

Welke dingen ga jij de volgende keer echt doen voordat je live gaat? Deel het in een reactie!

Comments

  1. Ik ben tevreden over de tips die ik tot nu toe kreeg en heb weeral veel bijgeleerd. Een live video zal ik binnenkort uitproberen, dit is nieuw voor mij. Maar ik doe dit zeker, want dit lijkt me het proberen waard.

  2. Bedankt voor de tips! Vooral die laatste over dat je ook de statistieken kunt bekijken voor je video’s. Dat wist ik nog niet.

Speak Your Mind

*