5 tactieken voor veelgelezen blogartikelen

Het is donderdagochtend en je herinnert je het voornemen om iedere donderdag een nieuw blogartikel te publiceren. Vanavond heb je een afspraak met een vriendin en komt er van het schrijven ook niets terecht. Je legt alles aan de kant en denkt: ‘nu aan de slag!’

Snel open je een Word-bestand en je begint wat met typen. Je weet nog niet echt waar je naar toe gaat met het artikel, maar na 2 uur hard doortypen staat er toch een artikel op papier. Je knutselt via PicMonkey nog wat afbeeldingen in elkaar, je plaatst het artikel in WordPress en klikt snel op publiceren. Toch maar mooi gelukt!

Ik weet dat het belangrijk is om je volgers niet te laten wachten op een artikel wat vervolgens niet verschijnt. Maar het is net zo belangrijk om een artikel niet af te raffelen. Ga geen blogartikelen schrijven puur omdat je met jezelf de routine hebt afgesproken dat er een blogartikel geplaatst moet worden! Achter ieder blogartikel moet een reden zitten waarom je het artikel hebt geschreven. Waarom is juist deze informatie zo waardevol, wat heeft de lezer aan de informatie die jij deelt?

Ik heb een lijst opgesteld met 5 tactieken die je altijd moet toepassen om een goed blogartikel te schrijven. Print deze lijst uit en houd deze lijst er bij terwijl je aan het schrijven bent. Je hoeft alleen maar alle punten af te vinken en je bent klaar. Ik weet zeker dat hiermee de kwaliteit van jouw blogartikelen omhoog schiet. En je heel veel meer lezers gaat krijgen!

1. Een duidelijk onderwerp

Voordat je ook maar het Word-document opent om te gaan schrijven, is het belangrijk dat je eerst bepaalt wat je doel is met het nieuwe blogartikel. En misschien moet je daarvoor terug naar waarom je je blog ooit bent begonnen.

Wilde jij je volgers informeren over alles wat er in de markt speelt? Wil jij mensen echt op weg helpen en uitleggen hoe bepaalde dingen werken, zoals ik bijvoorbeeld heb gedaan met de app Ripl?

Waarmee help jij de mensen en waarom lezen de mensen de artikelen op jouw blog? Houd het onderwerp van je blog simpel en zorg ervoor dat je onderwerp onderscheidend is van andere blogs.

2. Een goede titel

Besteed tijd aan het bedenken van een goede titel. Dit is zo ontzettend belangrijk. De titel van jouw artikel is het eerste wat de mensen zien als ze zoeken op Google of wanneer ze jouw Facebookbericht over het nieuwste artikel op je blog zien. De titel moet dus de aandacht trekken én zo nieuwsgierig maken dat mensen het artikel willen gaan lezen. Besef dat je daar echt maar een paar seconden voor hebt. Trek jij niet de aandacht? Dan gaan mensen jouw artikel niet lezen.

Een goede titel is duidelijk, verleidelijk en trekt de aandacht. Stel jezelf eens voor in een kiosk waar je voor het tijdschriftenrek staat. Welke artikelen in welke tijdschriften trekken de aandacht? Juist, dat zijn titels die je verleiden het artikel te gaan lezen!

Bij een blog is het belangrijk dat je titels bedenkt die ook nog eens worden opgepikt wanneer mensen op Google naar informatie zoeken. Je wilt dus zeker dat het belangrijkste onderwerp van het blog in de titel staat.

3. De eerste zin van het artikel

Bedenk je dat de eerste zin van het artikel het eerste is wat de mensen lezen. Je hebt de aandacht getrokken met de titel en nu is het belangrijk dat je de aandacht van de mensen vasthoudt. Ze moeten verder willen lezen. De eerste zin van het artikel moet dus echt fantastisch zijn! Met alleen een goede zin, kom je echt niet weg.

Ik voer de druk nog even wat op. Je hebt 3-7 seconden voordat mensen besluiten of ze verder gaan lezen of het artikel weer wegklikken. Begrijp je al waarom je in de eerste zin van het artikel echt een pijn moet gaan benadrukken die de mensen op willen gaan lossen? Of waarom het zo belangrijk is om duidelijk aan te geven wat de persoon eraan heeft als hij/zij verder leest?

Wat zet je dan in de eerste zin van het artikel? Een van de dingen die je kunt doen is de pijn of het probleem van de lezer benoemen. In dit blogartikel begon ik met het beschrijven van een situatie die voor jou weleens heel herkenbaar kan zijn. Ging jij ook verder lezen omdat je jezelf herkende?

4. Gemakkelijk om te lezen en delen

Het is ontzettend belangrijk dat je blogartikel gemakkelijk te lezen is. Maak jij het voor de lezer vervolgens nog heel eenvoudig het artikel te delen? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het artikel goed leesbaar te maken.

  • Maak het eenvoudig om je blogartikel snel door te scannen en toch de belangrijkste punten te begrijpen. Dat werkt het beste wanneer je gebruik maakt van kopjes (het liefst met een groter en dikgedrukt lettertype).
  • Maak het makkelijker voor de lezer om aan het einde van het artikel actie te ondernemen. Dat doe je door een hele eenvoudige vraag te stellen die ze door een reactie achter te laten, kunnen beantwoorden. Als je vraag te ingewikkeld of te lang is, moeten mensen er te lang over nadenken en zijn ze geneigd eerder weg te klikken dan te reageren.
  • Maak het eenvoudig voor de lezers om het artikel te delen op social media. Als je wilt dat het verkeer naar jouw blog stijgt, wil je ook dat mensen het artikel gaan delen. Dit kan namelijk net dat extra stuk traffic genereren. Op mijn eigen blog heb ik bovenaan en onderaan het artikel een balk staan waarmee mensen het artikel kunnen delen op diverse social media platforms. 

5. Lees het artikel voor jezelf voor

Gelukkig werk ik meestal alleen, want anders zullen de mensen in mijn omgeving soms wel denken dat ik gek ben geworden. Ik lees mijn artikelen namelijk altijd hardop voor mezelf voor. Waarom? Je merkt zo heel eenvoudig of een zin niet lekker loopt en je kunt spelfouten tijdens het voorlezen verbeteren. Je loopt bovendien het artikel van voor af aan weer helemaal door, waardoor je zomaar kunt zien of je ergens een afbeelding toe zou kunnen voegen. Bij het voorlezen van het artikel kun je ook heel makkelijk inschatten of het artikel interessant is voor de persoon die het later gaat lezen.

De bovenstaande tactieken gaan je echt helpen bij het schrijven van blogartikelen! Houd altijd in gedachten dat je niet voor jezelf schrijft, maar voor de lezers. Focus op wat zij willen. Waar willen zij meer over lezen?

Wil je deze 5 tactieken graag in een checklist bewaren, zodat je de lijst iedere keer kunt gebruiken en aanvinken als je een blogartikel gaat schrijven? Download dan hier de checklist:

Reacties

  1. Goede info weer Anne. Ik verheug me op 14 september!

Laat wat van je horen

*