20 manieren om de bezoekers van je blog terug te laten komen voor meer

Als ik je een e-mail stuur over een nieuw blogartikel wat die week online is gekomen, ga jij dan direct naar mijn blog toe om het artikel te lezen? Of is het zo dat je de e-mail wel binnen ziet komen, deze vluchtig bekijkt, denkt dat je het artikel op een rustiger moment gaat lezen en vervolgens vergeet dat er een nieuw artikel was?

Ik vraag je dit niet alleen omdat ik natuurlijk heel nieuwsgierig ben naar hoe vaak jij terugkeert op mijn blog. Ik vraag het ook omdat veel ondernemers te maken hebben met mensen die eenmalig op hun blog komen, maar daarna niet meer terugkeren. Ze lezen één of misschien twee artikelen en daar blijft het bij. Terwijl jij misschien al heel lang artikelen schrijft en het liefst wilt dat mensen zo veel mogelijk tijd besteden op jouw blog.

Je wilt een regelmatige stroom bezoekers zien op je blog. Je wilt het liefst zelfs een stijgende lijn in het aantal bezoekers per maand zien. En daarom wil je er alles aan doen om mensen op de website te houden, naar verschillende artikelen te laten gaan en je wilt ze regelmatig terug laten keren voor nieuwe artikelen.

Daar ga ik je in dit artikel bij helpen. Ik heb 20 manieren waarmee jij steeds weer mensen naar je blog kunt trekken om je blogartikelen te lezen.

1. Verzamel e-mailadressen

De meest eenvoudige manier om mensen steeds terug te laten keren naar je blog, is door ze een e-mail te sturen over de nieuwe blogartikelen die er zijn. Maar daarvoor heb je wel de e-mailadressen nodig. De e-mailadressen verzamelen van je bloglezers kun je doen door ze iets gratis aan te bieden. Zelf doe ik dat door rechts op mijn blog bijvoorbeeld een gratis online workshop aan te bieden.

Meer bezoekers op je blog

 

Of als mensen lang genoeg op de website aanwezig zijn, krijgen ze een pop-up waarmee ze een waardevol e-book kunnen downloaden. In het onderstaande voorbeeld is dat een e-book met 5 tools om geweldige content te maken.

Meer bezoekers op je blog

De mensen die zich aanmelden voor het webinar of die het e-book willen hebben, leveren hun e-mailadres in om de inloggegevens voor de workshop of het e-book te ontvangen.

Ik geef nu wel aan dat het de meest eenvoudige manier is, maar ik denk ook dat het de meest belangrijke manier is om mensen terug te laten keren naar je blog. Als je het e-mailadres van iemand hebt, kun je deze persoon niet alleen de inloggegevens van het webinar of het e-book toesturen. Je kunt de persoon informeren over een nieuw blogartikel, een product promoten of een nieuw webinar aankondigen. Doordat jij het e-mailadres hebt van iemand, kun je steeds weer contact maken.

Wil jij weten hoe je op Facebook e-mailadressen kunt verzamelen? Download dan het e-book met 5 manieren om e-mailadressen te verzamelen op Facebook.

2. Link naar relevante artikelen

Op mijn blog maak ik gebruik van categorieën. Zo kunnen mensen die vooral geïnteresseerd zijn in artikelen over Facebook adverteren, op een categorie klikken om deze artikelen te zien. Maar ik doe meer. In de artikelen zelf verwijs ik ook regelmatig naar artikelen die relevant kunnen zijn als je meer wilt weten over een bepaald onderwerp.

Vertel ik bijvoorbeeld over het versturen van e-mails? Dan kan ik verwijzen naar het artikel waarmee je een goede e-mailhandtekening kunt maken waarmee je ook meer verkeer krijgt naar je website.

Verwijzen naar andere artikelen is niet alleen goed voor de score in de resultaten in Google. Je geeft de lezer van je artikel een geweldige ervaring doordat je laat merken dat je met de lezer mee wilt denken. Mensen blijven bovendien langer op jouw blog (en dat helpt ook weer mee voor de score in de zoekresultaten).

3. Doe suggesties voor andere relevante of populaire artikelen

Aan het einde van een blogartikel kun je mensen suggesties geven voor artikelen die ze mogelijk ook interessant vinden. Dat kun je handmatig doen door, zoals ik bij het vorige punt aangaf, een link naar het artikel in de tekst te plaatsen. Maar je hebt tegenwoordig hele mooie manieren om dit te integreren op je website. Zo kun je op een WordPress website bijvoorbeeld de plugin ‘Yet Another Related Posts’ gebruiken.

Onder mijn blogartikelen zie je door deze plugin altijd drie suggesties voor andere artikelen onder ‘Ook Interessant:’

Deze suggesties worden getoond op basis van populariteit. Een artikel wat dus veel gelezen is, wordt altijd hoog getoond. Hiermee laat je zien welke andere content mensen kunnen vinden op je blog. En ook dit helpt bij het langer op de website houden van je blogbezoekers.

4. Schrijf een serie blogartikelen

Je kunt heel veel losse artikelen schrijven die allemaal over verschillende onderwerpen gaan, maar wel zijn gerelateerd aan jouw branche. Je kunt ook een serie artikelen schrijven. Zelf heb ik bijvoorbeeld een serie artikelen geschreven over hoe je geweldige content kunt maken met vijf verschillende tools. Ieder artikel ging in op één van die tools. Zo had ik bijvoorbeeld het artikel wat gaat over hoe je content kunt maken met de tool PicMonkey.

Een serie zoals deze helpt de lezers natuurlijk bij het maken van de content, bijvoorbeeld voor hun Facebookpagina. En het is ook eenvoudig om zo’n serie te maken. Je kiest een onderwerp waar je een serie berichten over kunt schrijven en zo kun je direct inspiratie hebben voor vijf weken aan blogartikelen.

5. Reageer op de reacties onder het artikel

Misschien eindig je een blogartikel regelmatig met een vraag aan de lezers. Je vraagt ze waarschijnlijk om te reageren onder het artikel. Maar reageer jij vervolgens zelf ook op die reacties onder het artikel? Mensen willen graag gehoord worden als ze een reactie hebben geplaatst. Ze uiten een waardering door een reactie te plaatsen onder het artikel of ze stellen een vraag. Je gaat deze mensen toch niet negeren?

Reageer altijd op de reacties van mensen onder jouw artikelen. En wie weet kom je door de reacties nog op ideeën voor nieuwe artikelen. De vragen die gesteld worden onder de artikelen kun je onder het artikel zelf beantwoorden en/of je schrijft er een nieuw artikel over.

6. Laat persoonlijkheid zien

Als jij je artikelen zou moeten beschrijven, hoe zou je dat dan doen? Zijn jouw artikelen heel zakelijk en misschien bijna saai te noemen? Of ben je heel erg open, sprankelend en helder in de boodschap die je communiceert in je artikel? Het is belangrijk om je persoonlijkheid in het artikel te verwerken. Je kunt het artikel heel persoonlijk over laten komen door bijvoorbeeld humor in het artikel te verwerken. Wees vooral oprecht.

Daarmee wil ik ook zeggen dat je niet iemand anders moet gaan kopiëren. Het is natuurlijk wel makkelijk om de content van iemand anders te gebruiken, omdat je ziet dat het bij die andere ondernemer goed werkt. Maar als je een manier van schrijven kopieert gaat dat niet werken voor jouw bedrijf. Schrijf je artikelen daarom zelf en verwerk echt jouw persoonlijkheid in het artikel.

7. Vraag om het artikel te delen

Het delen van artikelen kan heel goed werken om meer mensen aan te trekken. Het is geweldig als mensen jouw artikelen gaan delen. Want wees eens eerlijk, jij leest toch ook eerder een artikel wat door een vriend wordt aangeraden dan een artikel wat je in een Facebookadvertentie ziet, waarbij je alleen de naam van de schrijver kent? Vraag daarom de lezer van het artikel om de link naar het artikel te delen of door te sturen naar mensen die mogelijk ook in het onderwerp geïnteresseerd zijn.

8. Geef een samenvatting

Een samenvatting geven is een fantastische manier om een paar van de beste artikelen van die maand in de spotlights te zetten. En het is een snelle manier om je content opnieuw te gebruiken. Je kunt een samenvatting plaatsen in een blogartikel, bijvoorbeeld met als titel: ‘De vier beste artikelen van de maand februari’. In dat overzicht deel je om welke artikelen het gaat, welke onderwerpen de artikelen behandelen en je plaatst een link naar het artikel.

Je kunt dit natuurlijk ook doen door een e-mail op te stellen en deze iedere maand naar alle mensen op je e-maillijst te sturen. Je geeft de mensen zo een extra reminder over de nieuwe artikelen die zijn verschenen. Je kunt zelfs door de artikelen laten zien wat er speelt in jouw branche. En de lezers zullen zien dat ze eigenlijk gewoon vaker op jouw blog moeten kijken, want je plaatst goede en relevante content.

9. Schrijf onweerstaanbare titels

De titel van je blogartikel is het eerste wat mensen lezen als ze op jouw blog komen of wanneer je jouw artikel deelt op Facebook. Zorg er daarom voor dat de titel krachtig is en aangeeft waar het blogartikel over gaat. Dat een titel altijd zo kort mogelijk moet zijn, is een misverstand. Als jij met een lange titel juist ervoor kunt zorgen dat iemand je blogartikel gaat lezen, moet je dat zeker gaan doen!

Een krachtige titel voor je blogartikel bevat vaak een deel van het probleem wat mensen hebben. In dit geval is de titel van het blogartikel wat je aan lezen bent: ‘20 manieren om de bezoekers van je blog terug te laten komen voor meer’. Jij bent dit artikel waarschijnlijk gaan lezen omdat je graag meer bezoekers op je blog wilt hebben.

10. Toon je blogartikelen aan mensen die al eerder op je blog zijn geweest

Met een Facebookadvertentie kun je een doelgroep instellen met mensen die eerder op je blog zijn geweest. Door een Facebook Pixel te installeren op je blog, kan Facebook bijhouden welke mensen met een Facebookprofiel jouw blog hebben bezocht. Heb je een nieuw artikel? Maak dan een advertentie op Facebook en toon de advertentie aan alle mensen die eerder op jouw blog zijn geweest.

11. Neem deel aan gesprekken in de branche

Om mensen van het bestaan van jouw blog te laten weten, moet je deel gaan nemen aan gesprekken die in de branche plaatsvinden. Dat kun je bijvoorbeeld doen door op Facebook groepen op te zoeken waar jouw ideale doelgroep zich bevindt. Ga in die groep kijken naar de vragen die de mensen stellen en daarop reageren. Zo nu en dan deel je daar een artikel als dat artikel echt het antwoord geeft op de vraag die wordt gesteld.

Je hoeft niet alleen op Facebook te kijken. Er zijn allerlei fora waar ook vragen worden gesteld. En wat te denken van tweets die worden geplaatst, die jij zou kunnen beantwoorden. Je kunt een tool als Hootsuite gebruiken om de gesprekken te volgen. In deze tool zoek je op woorden die relevant zijn voor jouw bedrijf.

Richt je echt op het geven van waarde en ga niet oneindig artikelen plaatsen onder de vragen die worden gesteld. En let ook op waar je de artikelen deelt. Niet in iedere groep op Facebook mag jij links naar eigen artikelen delen.

12. Promoot het artikel in een groep op Facebook of LinkedIn

Een groep maken op Facebook of LinkedIn is een geweldige manier om je doelgroep een plek te geven waar ze andere mensen vinden waarmee ze iets gemeenschappelijks delen. Zeker als die groep besloten is, weten ze dat het een plek is waar ze vragen kunnen stellen of onderwerpen kunnen bespreken, die ze mogelijk niet in een openbare groep durven te stellen. Jij, als expert, kan deze mensen helpen.

Zelf heb ik de groep ‘Durf te vragen over Facebook Marketing’, waar alle mensen hun vragen gerelateerd aan Facebook marketing kunnen stellen. In deze groep kunnen mensen elkaar helpen. In deze groep deel ik mijn blogartikelen, omdat ik weet dat mijn artikelen mensen kunnen helpen.

13. Promoot je blogartikelen op social media

Deel je regelmatig links naar je blogartikelen op Facebook, Twitter en Instagram? Zodat je zoveel mogelijk mensen kunt bereiken met nieuwe artikelen? Het is een gemiste kans als je dit niet doet! Je kunt namelijk door je blogartikel te delen op verschillende social media platforms het verkeer naar je blog een boost geven.

En je mag een artikel gerust vaker dan één keer delen! Sterker nog, ik scrol zelf vaak door mijn artikelen heen en ik pak een artikel wat ik op dat moment leuk vind om op Facebook te delen. En de volgende dag deel ik dat artikel op Twitter. Zo houd ik de volgers betrokken op verschillende momenten.

14. Schrijf artikelen voor andere populaire blogs in jouw branche

In jouw branche zijn er misschien wel meerdere ondernemers die een blog bijhouden. Ondernemers die op deze manier kennis delen. Je kunt een nieuwe doelgroep bereiken door te vragen aan deze ondernemers of jij een artikel voor op hun blog kunt schrijven. Je kunt zelfs jouw doelgroep opnieuw bereiken. Er is zomaar een kans dat de lezers van jouw blog regelmatig op het blog van de andere ondernemer kijken. Hoe leuk is het dan als zij door een artikel wat jij hebt geschreven weer terugkomen op jouw blog?

Als je andere blogs in jouw branche gaat zoeken, let er dan op dat ze een soortgelijke doelgroep hebben. Jij moet de mensen wel kunnen helpen, anders komen ze niet naar jouw blog om meer artikelen van jou te lezen.

Vergeet ook niet om in het artikel wat je schrijft een link toe te voegen naar een landingspagina met een gratis aanbod. Weet je nog niet helemaal hoe je een goede landingspagina maakt? Gebruik dan de ‘Checklist voor een succesvolle landingspagina’.

15. Vraag andere bekende bloggers om een artikel te schrijven op jouw blog

Als je duidelijk hebt welke andere ondernemers in jouw branche een blog bijhouden, kun je een van deze ondernemers vragen of zij eens een blogartikel voor jouw blog willen schrijven. Je kunt daarmee de doelgroep van deze ondernemer naar jouw blog trekken. De gastblogger zal waarschijnlijk ook een link naar het nieuwe artikel op jouw blog gaan delen en dit promoten onder zijn publiek. Dat gaat zorgen voor heel veel nieuwe lezers op jouw blog.

16. Eind het artikel met een call-to-action

In elk blogartikel kun je het artikel eindigen met call-to-action, of ook wel, een aanzet tot actie bij de lezer. Een van de manieren om dat te doen heb ik in dit artikel al genoemd. Je kunt suggesties geven voor andere artikelen en daarbij vermelden: “Wil je meer artikelen lezen? Klik dan op een van de onderstaande links.”

Je kunt het artikel ook eindigen met een gratis e-book of checklist. Als het artikel heel veel waardevolle tips bevat, kun je het de lezer makkelijker maken om de tips toe te passen door een checklist aan te bieden. Een andere manier om het artikel te eindigen is door een vraag te stellen en aan te geven dat ze die vraag kunnen beantwoorden onder het artikel.

Tot slot kun je ook een product aanprijzen onder een artikel. Dit is echt een geweldige manier om geld te verdienen met een blogartikel.

17. Optimaliseer je blogartikelen voor SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Wanneer ik het heb over het optimaliseren van je blogartikel voor SEO, wil ik daarmee zeggen dat je je blogartikel zo schrijft dat het goed gevonden gaat worden in de zoekmachines zoals Google.

Om voor een stroom aan bezoekers op je blog te zorgen, moet je ervoor zorgen dat blogbezoekers op allerlei verschillende manieren bij jouw blogartikelen uitkomen. Een van die manieren is door jouw artikelen hoog te laten eindigen in de zoekresultaten als mensen hulp zoeken via Google.

Een blogartikel optimaliseren voor SEO betekent dat je uitzoekt welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze een probleem hebben waar jij een artikel over schrijft. Deze zoekwoorden ga je verwerken op verschillende plaatsen in het artikel, in de titel, in koppen, de URL en in de tekst zelf.

Ik gebruik zelf de gratis WordPress plugin Yoast 0m mijn artikel te optimaliseren voor goede vindbaarheid.

18. Vertel over je blogartikel in een Facebook Live uitzending

Facebook heeft in het begin van 2018 aangekondigd dat het de berichten die je plaatst op je Facebookpagina, minder bereik gaat geven. Daar schreef ik in ‘Help, het nieuwsoverzicht van mijn fans op Facebook gaat veranderen…’ meer over. Een Facebook Live uitzending krijgt meer bereik op Facebook. Daarom is het een goed idee om een Facebook Live uitzending te wijden aan een blogartikel wat je zojuist hebt gepubliceerd. Of gebruik de Facebook Live uitzending om de inhoud van een ouder artikel toe te lichten.

In de beschrijving van de video kun je de link naar het artikel wat je bespreekt, toevoegen. Dat kun je al vooraf doen, maar ook nadat de uitzending is afgelopen. Zo is het voor de mensen heel eenvoudig om in één klik naar het artikel te gaan.

19. Voeg regelmatig nieuwe content toe

Je wilt voorkomen dat iemand die echt geïnteresseerd is in de artikelen die je schrijft, op jouw blog komt en teleurgesteld raakt doordat er geen nieuwe artikelen zijn. Je moet dus regelmatig nieuwe content gaan plaatsen. Het betekent niet dat je echt iedere dag een nieuw artikel moet gaan schrijven. Maar één keer per week of twee weken is toch wel het minimale aantal artikelen wat je zou moeten publiceren.

Ik wil het gelijk even over de lengte van de artikelen hebben. Want wat is een goede lengte voor je artikel? Er is een tijd gedacht dat een artikel wat maximaal 400 woorden had, van een goede lengte was. Maar tegenwoordig moet je langere artikelen schrijven, waarin je de dieper op een bepaald onderwerp ingaat. Dit soort artikelen werkt mee aan een expertstatus, jij deelt in een langer artikel veel meer kennis over een bepaald onderwerp. En je kunt de mensen die het artikel lezen veel beter helpen.

20. Laat je content uitblinken

De beste manier om mensen terug te laten keren naar je blog om steeds meer te blijven leren, is door je artikelen niet alleen geweldig te maken, maar ze uit te laten blinken. Laat jouw artikelen ‘shinen’. Zorg ervoor dat mensen niet alleen iets leren door een artikel, maar dat ze geïnspireerd en gemotiveerd raken om aan de slag te gaan. Alleen op deze manier bied jij content aan die van hele hoge kwaliteit is.

Een blog bijhouden is zo ontzettend belangrijk. Je wilt echt die continue stroom bezoekers op je blog hebben. Als jij in je artikelen kunt laten zien dat jij de expert bent in jouw branche, kun je meer klanten aan gaan trekken.

Reacties

  1. Beste Anne,
    Volgens mij staat jouw Facebook aankondiging (of hoe noem je dat ding?) onder in de rechterkolom van deze pagina in een verkeerde taal ingesteld. Het lijkt me handig daar iets aan te doen.
    Warme groet,
    Caspar
    P.S. Mooi artikel trouwens, dankjewel.

  2. Fijn artikel weer! De titel van dit blog is best lang maar lokt wel uit tot lezen. Ik vraag me alleen af wat je nou voor zoekwoord loslaat op zo´n lang titel. Thanks!

Laat wat van je horen

*