5 tips om je Facebook pagina wat leven in te blazen

Heb jij ook zo’n pagina die wel wat leven kan gebruiken? Het toepassen van deze 5 eenvoudige tips zal verschil maken:

leven_in_je_Facebookpagina_blazen1. Spring iedere dag in op iets actueels, een verandering, een gebeurtenis

Je kunt de relevantie hiervan heel breed zien. Heb je bijvoorbeeld een kapsalon, dan vraag je de ene dag een klant of je een voor-en-na foto mag maken en de volgende dag geef je make-up tips bij het nieuwe uiterlijk, foto’s van hoe je een Maxima wrong kan maken, volume in je haar kunt creëren. Gebruik je fantasie.

Als je kok bent, plaats je een YouTube filmpje van een beroemde tvkok op je pagina, met er onder jouw variatie op het recept als een bepaald ingrediënt moeilijk verkrijgbaar is. Of vraag je fans om recepten en tips.

Als je een cadeaushop hebt, geef je tot Sinterklaas iedere dag een schoenkadootjestip of gedichtentip en tot Kerst iedere dag een suggestie voor een Kerstkado voor vriend, vriendin, opa, oma, mama, papa, geliefde, zoon, dochter enz. En stel bijvoorbeeld de vraag: ‘Wat is het mooiste cadeau wat jij ooit hebt gekregen?’. Zulke vragen vinden mensen leuk om te beantwoorden.

Als je een financieel adviseur bent, maak je het je missie geldzaken tot iets spannends en leuks te maken. Geef besparingstips voor vakantie en daag mensen uit hun tips met elkaar te delen.

Kijk naar buiten, kijk naar het nieuws, lees een tijdschrift, vraag het je klanten en krijg inspiratie! En gebruik vooral veel afbeeldingen!

omslagfoto_CTA

2. Zet een ‘call-to-action’ op je omslagfoto

Heb je een event, een aanbieding of wil je dat je fans je website bezoeken of zich inschrijven op je e-maillijst? Zet het op je omslagfoto. Met de pizap.com Foto-editor en collagemaker zet je eenvoudig tekst op de foto. Ook in Picmonkey of Pixlr.com is dat appeltje-eitje. Je kunt geen link verwerken in de call-to-action, dus zorg dat een eventuele link naar een website of aanmeldingsformulier in de beschrijving van je omslagfoto staat.

3. Maak content zichtbaar na een like

Een zogenaamde ‘like-gate’ maakt content pas zichtbaar als de bezoeker de pagina geliked heeft. Zo’n like-gate maak je met een app zoals die van Shortstack, Wishpond of Pagectrl. In veel gevallen is de eerste tab gratis. Zorg dat de content aantrekkelijk is voor jouw fans. Als je een like vraagt voor totaal irrelevante content of cadeau’s zullen de likers geen echte fans zijn of worden.

Als je een bloemenzaak hebt, bied je bijvoorbeeld 10 tips aan om de Kersttafel te versieren met bloemen. Als je een modezaak hebt, kun je foto’s plaatsen met tips voor het dragen van een shawl. Als je een restaurant hebt kun je in ruil voor een like een gratis welkomstdrankje aanbieden in je restaurant. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn, less=more.

Update !: like-gates zijn helaas sinds augustus 2014 door Facebook verboden. Zie www.anneraaymakers.nl/like-gates-en-fan-gates-verboden

likebox_op_je_website4. Plaats een like-box op je website

De like box kun je hier maken: https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-box-for-pages/

Voor WordPress is het zeker goed zelf te doen. Wordt je website gemaakt en bijgehouden door een ander, vraag hen dan deze box op je website te plaatsen. Het levert mij meer likes op dan rechtstreeks op mijn Facebook pagina.

5. Plaats eens een keer een bericht op een ander tijdstip

Check je pagina statistieken eens op het onderdeel Berichten – Wanneer zijn je fans online? Als dat bijvoorbeeld tussen 7 en 9 uur ‘s avonds is, ligt het voor de hand dat berichten geplaatst rond die tijd meer gezien worden.

wanneer-zijn-je-fans-online

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

 

 

Comments

  1. Ik wil graag weten wanneer mijn fans online zijn, maar dit geeft hij aan:”Er zijn geen gegevens beschikbaar voor wanneer je fans online zijn”
    Enig idee hoe dit kan en wat ik kan doen?

  2. Bij het plaatsen van (commercieel) wervende tekst op je cover page zal je zeker de regels daarvoor van Facebook in de gaten moeten houden ..
    http://www.facebook.com/page_guidelines.php

Speak Your Mind

*