Vragen om een vind-ik-leuk via een like gate is verboden

Vragen om een vind-ik-leuk en daar iets tegenover te stellen mag niet meer. Daar komt het in feite simpelweg op neer, je mag vanaf 5 november niet meer om een like vragen en daar iets tegenover stellen.

In Facebook’s nieuwe voorwaarden voor hun Platform Policy voor apps en social plugins staat het duidelijk:

“You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.”

“Je mag mensen niet stimuleren om een social plugin te gebruiken of een pagina leuk te vinden. Om goede connecties te bevorderen en bedrijven te helpen de mensen te bereiken die belangrijk voor hen zijn, willen wij dat men een Facebook pagina leuk vindt omdat zij zich met de pagina willen verbinden en van hen willen horen, niet omdat ze er iets voor krijgen. Wij denken dat dit beter is voor hen en voor de adverteerders.”

fan_gateWat is een social plugin?

Met een social plugin bedoelt Facebook bijvoorbeeld een vind-ik-leuk-knop, een deelknop, likebox of reactiekader, ook op websites.

Wat is een app?

Met apps wordt bedoeld onder andere de tabs op een Facebookpagina, waar je eerst de pagina moet liken om content of iets anders te ontvangen of te zien.

Dat wil dus zeggen dat een ‘like gate’ of ‘fan gate’ vanaf 5 november verboden is.

Wat is een ‘like gate’ of ‘fan gate’?

Een ‘like gate’ of ‘fan gate’ is een tabblad op je Facebookpagina, waar de gebruiker ‘verplicht’ wordt op de vind-ik-leuk-knop te klikken om mee te kunnen doen (bijvoorbeeld met een wedstrijd) of iets te krijgen. Je zou kunnen zeggen dat deelname aan een wedstrijd geen beloning is, maar ik vermoed dat Facebook dit anders ziet.

likegate

Waarom mag het niet meer?

Allereerst, ik ben blij met deze maatregel, maar dat wil niet zeggen dat het er gemakkelijker op wordt fans/likes te vergaren op Facebook. Ik denk dat je je niet moet concentreren op het krijgen van likes, maar in het begin is het wel handig om een schare fans te creëren op je pagina. Ook voor adverteren is het handig als je veel likes hebt, dat maakt het adverteren namelijk goedkoper.

Facebook wil echte interactiviteit, geen omkoperij, op je Facebookpagina. Je zou ook kunnen zeggen dat Facebook wil dat je betaalt voor het verkrijgen van likes, door middel van zogenaamde ‘like advertenties’. Dat zou kunnen. Dat heb ik ze niet gevraagd en dat zeggen ze zelf ook niet. In andere media (krant, tv, print) is het heel vanzelfsprekend dat je betaalt voor je marketing en klantenwerving.

Wat betekent dit voor jou?

Het wordt nu lastiger om fans (likes) te vergaren en als je een fan gate hebt op je pagina, zul je die met ingang van 5  november moeten verwijderen.

Je zult dus harder moeten werken voor je likes en activiteit op je pagina. Of misschien lijkt dat maar zo, en moet je gewoon een andere werkwijze hanteren. Ik heb zelf nooit een fan gate gehad, ik vond het eigenlijk maar niks. Wel heb ik een app op mijn pagina waarin ik vraag om je e-mailadres, in ruil voor een cadeautje. Ik heb liever een e-mailadres dan een like.

Veel belangrijker dan likes is activiteit op je pagina. Reacties, discussies, vragen etc. Daarmee heb een veel hoger bereik en krijg je automatisch meer fans.

Wat mag wel?

Wat nog wel mag is bijvoorbeeld op je tijdlijn om een like vragen, maar dat mag je niet belonen. Of een winactie of wedstrijd organiseren op je tijdlijn. In ieder geval is er geen bericht dat dit niet meer zou mogen. De nieuwe regel geldt alleen voor het belonen van likes.

Comments

  1. Hier lees ik juist dat like&win acties niet meer mogen….hoe zit het nou?!

    http://tweakers.net/nieuws/97737/facebook-verbiedt-vanaf-november-winacties-voor-paginas.html

  2. Facebook is zelf degene die mensen betaalt (thuiswerkers) om op betaalde advertenties te liken… ;-p

  3. Christy de Witt zegt

    “Je mag mensen niet stimuleren om een social plugin te gebruiken of een pagina leuk te vinden.”

    Dag Anne, toch vind ik deze zin wat verwarrend. Dat er vanaf 5 november een verbod komt op een like-/fangate is duidelijk. Maar wat, inderdaad, betreft de vele ‘deel-like-en-win-acties’ waarbij een beloning (like, en win!) in het vooruitzicht wordt gesteld onder nieuwe likes? Dat lijkt mij wel een duidelijke poging tot het stimuleren van nieuwe likes, weliswaar zonder gebruik van een sociale plug-in?

    Zelf organiseer ik – inderdaad – sporadisch een loterij onder alle fans van mijn pagina. Dus niet alleen de 50e, niet alleen de 100e, niet alleen de 200e of 300e, dat is ook meer een eigen principekwestie van mij, dat ik niet alleen de nieuwe fans wil belonen maar al mijn fans gelijke kansen op het winnen van een kunstwerkje van mijn hand, als dank/blijk van waardering voor al hun support. Dat lijkt mij dan niet onder het verbod te vallen. Is dat zo? Of zie ik dat weer verkeerd?

    Dank alvast voor je reactie!

    • anneraaymakers zegt

      Christy, de nieuwe regel geldt alleen voor apps en social plugins. Je mag dus wel een actie of wedstrijd organiseren op je tijdlijn en daarin om een like vragen. Of Facebook deze regels ook gaat veranderen weet ik niet, maar dat lijkt me niet, want die hebben ze nog geen half jaar geleden versoepeld.

  4. Dit betekent dus dat “Betaal Sociaal”, van Eelco de Boer, straks een deel van hun functionaliteit niet meer mogen gebruiken? Ik denk zelfs het belangrijkste deel.

  5. En een berichtje, waarin je een cadeautje verloot onder degenen die het bericht of de FB pagina liken? Is dat een Like-gate?

  6. Kan zo ook iets doorgaan in België namelijk Limburg ( bv streek Hasselt ) ben wel geïnteresseerd maar voor ons iets te ver ?
    Groetjes M Rombouts

  7. Geen Like-gate.. maar mag je wel vragen of mensen je willen volgen op Facebook? Is niet hetzelfde toch? 😉

Speak Your Mind

*