Alles wat je moet weten over adverteren op Facebook

lles wat je moet weten over adverteren op FacebookAdverteer jij als ondernemer al op Facebook? Of ben je nog niet gestart omdat je denkt dat je hier flink voor moet betalen? Feit is dat je gewoon klein kunt beginnen en daar al successen uit haalt. Je moet het alleen wel op de juiste manier doen. Naast de praktische kennis die je nodig hebt, is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van alle regels die Facebook stelt. In dit blog heb ik alle belangrijke zaken voor je op een rijtje gezet, zodat je succesvol aan de slag kunt gaan met adverteren op Facebook.

Laat je niet afschrikken

Zie je ook vaak artikelen langskomen waarin relatief hoge advertentiekosten worden genoemd als het gaat om adverteren op Facebook? Ik snap dat dit je af kan schrikken.

Weet dat ik zelf ook klein ben begonnen met Facebook marketing. Omdat ik zag dat dit al werkte, ben ik er steeds meer in gaan investeren: met gewenst resultaat.

Laat je dus niet afschrikken door die hoge kosten die worden genoemd en maak gewoon een start met kleine investeringen. Lees eerst onderstaande tips en genoemde blogs door, zodat je weet wat belangrijk is en waar je op moet letten.

Adverteren op Facebook

Advertenties plaatsen op Facebook is bijzonder geschikt om je potentiële klanten gericht te bereiken. Dit online platform beschikt namelijk over uitgebreide gegevens over zijn gebruikers.

Denk aan al hun interesses, maar ook aan demografische kenmerken. Zo kun je als adverteerder eenvoudig en specifiek doelgroepen maken en ze elk op de door jou gewenste manier aanspreken in je advertentie.

Facebook biedt verschillende opties als het gaat om adverteren. Hierdoor kun je met je advertentie bestaande doelgroepen (denk aan websitebezoekers) maar ook nieuwe doelgroepen bereiken.

Het mooie is dat je snel en duidelijk zicht hebt op je advertentiecampagnes. Hierdoor kun je gericht aan de slag met allerlei tests en aanpassingen om je advertentie steeds te optimaliseren.

1. Redenen om te adverteren op Facebook

Ik merk nog steeds dat veel ondernemers in de weerstand schieten als het gaat om adverteren op Facebook. Heb jij dat ook? Laat die weerstand los. Ook je eventuele weerstand over Facebook (mocht je die hebben). Sta ervoor open en probeer het gewoon eens uit.

Feit is namelijk dat je met een Facebookadvertentie die goed is opgesteld, het geïnvesteerde bedrag zeker terugverdiend. Waar wacht je nog op?

Wil je graag nog meer voordelen weten over adverteren op Facebook? Lees dan nu dit blog door: https://www.anneraaymakers.nl/6-redenen-om-te-adverteren-op-facebook/

Ik weet zeker dat je daarna minder weerstand hebt en snel (weer) werk maakt van Facebook adverteren.

2. Een advertentie account aanmaken op Facebook

Om advertenties te kunnen maken en betalen op Facebook, moet je er eerst een advertentieaccount aanmaken. Daarvoor is het noodzaak dat je een zakelijk account hebt op Facebook. Heb je dat nog niet? Maak er dan nu een aan.

In dit blog leg ik je uit hoe je dat doet: https://www.anneraaymakers.nl/in-9-simpele-stappen-naar-een-succesvolle-zakelijke-facebookpagina/

Heb je al een zakelijk profiel? Ik laat je in dit blog stap voor stap zien hoe je dat op de juiste manier doet: https://www.anneraaymakers.nl/eenvoudig-een-advertentieaccount-maken-op-facebook/

3. Ken de regels en voorkom zo dat je Facebook advertentie account wordt verwijderd

Helaas is het zo dat Facebook je advertentieaccount kan verwijderen als je je regelmatig niet houdt aan de gestelde regels. Natuurlijk gebeurt dat niet zo snel.

Feit is dat als je regelmatig de regels schendt, Facebook je advertentie account verwijdert; je kunt dan ook niet meteen weer een nieuw account aanmaken.

Je begrijpt dat het bijzonder belangrijk is om die regels vooraf goed door te nemen en je eraan te houden. Neem ze met aandacht door om zo te voorkomen dat je account wordt verwijderd.

In dit blog heb ik een aantal belangrijke zaken voor je op een rijtje gezet: https://www.anneraaymakers.nl/waarom-je-facebook-advertentie-account-verwijderd-kan-worden/

4. Doelgroepen voor je Facebookadvertentie

Veel ondernemers denken dat je adverteert op Facebook om klanten te krijgen en te verkopen. Dat kan zeker een doelstelling zijn, maar hoeft lang niet altijd.

Wist je dat een rechtstreekse verkoopadvertentie aan mensen die je nog helemaal niet kennen, meestal niet zo goed werkt op dit platform?

Ga liever aan de slag met je zogeheten ‘warme doelgroep’. Denk hierbij onder meer aan je klantenlijst, je websitebezoekers, de mensen die je posts hebben geliket en mensen die reageren op je berichten.

Je kunt ook adverteren voor meer paginalikes, voor meer betrokkenheid bij je berichten, meer kijkers van je video, voor meer websitebezoeker, voor meer winkelbezoekers of voor meer (lokale) naamsbekendheid.

Het allerbelangrijkste bij adverteren is dat je warme doelgroepen hebt en relevante, mooie, waardevolle advertenties die niet ‘verkoperig’ zijn.

Heb je al eens wat gedaan met adverteren op Facebook? Misschien heb je een geweldige advertentie opgesteld, maar was het resultaat niet wat je ervan had verwacht. Mogelijk ligt het aan de doelgroep die je hebt gekozen. Want daarmee valt of staat je succes van adverteren op Facebook.

Een doelgroep samenstellen op Facebook is best lastig: voor elke onderneming is dit weer anders. Hoe kun je nu de voor jouw bedrijf beste doelgroep kiezen?

Lees dit blog waarin ik uitgebreid inga op 6 verschillende doelgroepen die voor mij in elk geval goed werken: https://www.anneraaymakers.nl/de-6-meest-effectieve-doelgroepen-voor-je-facebookadvertentie/

5. De meest gestelde vragen over adverteren op Facebook

Ben je aan de slag gegaan met adverteren op Facebook, maar weet je eigenlijk niet echt of de advertenties die je maakt de juiste zijn voor je doelgroep? Ik heb de afgelopen jaren heel veel vragen gehad over Facebook en adverteren op Facebook. Vaak gaat het om hetzelfde type vragen.

Het leek me zinvol om de meest gestelde vragen over adverteren op Facebook samen te vatten in een artikel.

Hierin behandel ik 4 belangrijke vragen over adverteren op Facebook. Lees ze zeker door: https://www.anneraaymakers.nl/de-4-meest-gestelde-vragen-over-adverteren-op-facebook/

6. Zorg dat je advertenties niet worden afgekeurd

Facebook keurt nogal eens advertenties af om diverse redenen. Soms lijken de redenen voor ons niet logisch, maar is er iets met tekst of afbeelding wat niet past binnen de regels die Facebook heeft opgesteld

Ook de duur waarbinnen een advertentie wordt goedgekeurd door Facebook kan nogal eens verschillen. Dit soort dingen kan soms best frustrerend zijn. En het gekke is: soms wordt een goede advertentie afgewezen en wordt een slechte advertenties gewoon goedgekeurd.

Het is slim om nauwlettend te kijken naar de regels die Facebook heeft opgesteld als het gaat om adverteren. Wat mag wel en wat kan echt niet? Als je daar redelijk zicht op hebt, worden je advertenties sneller en vaker goedgekeurd.

Ik raad je daarom aan om dit blog eens goed door te nemen: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-kun-je-er-voor-zorgen-dat-je-facebook-advertenties-niet-worden-afgekeurd/

7. Maak een succesvolle Facebookadvertentie met een klein budget

Ik gaf het al eerder aan in dit blog: je hoeft niet per se een flink budget opzij te zetten om succesvol te adverteren op Facebook.

Pak het slim aan; dat doe je door te adverteren voor een doelgroep die jou al kent. De truc is dus om een goede advertentie te maken en die aan de juiste mensen te tonen.

De 5 tips in dit blog gaan je hierbij zeker helpen: https://www.anneraaymakers.nl/met-een-klein-budget-succesvolle-facebookadvertenties/

8. Belangrijke aandachtspunten voor adverteren op Facebook

Er zijn erg veel aandachtspunten waarop je moet letten bij het adverteren op Facebook. Denk aan:

  • Je doelstelling
  • Je doelgroep
  • De plaatsing
  • De looptijd
  • Het budget
  • De inhoud
  • Het monitoren en het optimaliseren
  • Je landingspagina
  • Retargetting

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

9. Redenen waarom je niet het gewenste resultaat behaald met adverteren op Facebook

Misschien maak je al gebruik van Facebook adverteren, maar vallen de resultaten (wat) tegen. Weet dat je als ondernemer soms te snel resultaat verwacht.

Geef het niet te snel op, maar ga na waaraan het kan liggen dat je Facebook advertentie niet goed werken. Er kan best een andere plausibele reden voor zijn. Als je die hebt achterhaald, kan je advertentie zomaar een succes worden.

Lees dit blog waarin ik verschillende redenen met je deel waarom een advertentie niet het resultaat oplevert dat je verwacht of hoopt: https://www.anneraaymakers.nl/5-redenen-waarom-facebookadvertenties-niet-goed-werken/

Wie weet staat er iets tussen wat van je advertentie – die niet goed liep –  ineens een succes maakt. En anders ben je weer wat belangrijke kennis rijker over het adverteren op Facebook.

10. Tips om je Facebook-advertentie tot een succes te maken

Waarschijnlijk heb je na het lezen van alle informatie al een stuk meer kennis in huis om te gaan voor een succesvolle Facebook advertentie.

Als je al adverteert, check je bestaande advertenties en kijk of je ze op basis van de tips kunt aanpassen en optimaliseren.

Als je nog niets met Facebook adverteren doet, dan is het nu zeker het moment om er een start mee te maken. Onthoudt: al doende leer je en je wordt er steeds handiger en beter in. Alle begin is moeilijk, maar met de kennis uit dit blog zit je in ieder geval goed.

Als extra stok achter de deur deel ik in dit blog tenslotte nog 15 extra tips met je hoe je een succesvolle advertentie maakt. Lees het hier: https://www.anneraaymakers.nl/15-tips-om-facebookadvertentie-succes-maken/

Succes met Facebook adverteren!

Speak Your Mind

*