6 tips om op te vallen op social media

6 tips om op te vallen op social mediaBij het ontwikkelen van content maak jij vast ook afbeeldingen en video’s. Dat doe je bij blogartikelen, op verkooppagina’s op je website, bij Facebookberichten en op alle andere social media platforms die je inzet voor je bedrijf. Je wilt de mensen inspireren, iets leren, maar je wilt vooral dat jouw berichten aandacht gaan trekken.

De aandacht trekken moet je in beperkte tijd doen. Het lijkt wel alsof mensen steeds drukker zijn. Heb je weleens gezien hoe snel iemand met zijn/haar duim op de telefoon door het nieuwsoverzicht op Facebook scrolt? Dat is bijna niet bij te houden…

Zelf scrol je waarschijnlijk net zo snel door je nieuwsoverzicht op Facebook. Daarom weet je dat het werkt! Je hersenen zijn in staat om in enkele milliseconden de afbeeldingen die je ziet, te verwerken. Jij weet daardoor precies wanneer je een afbeelding interessant genoeg vindt om te stoppen met scrollen en de tekst bij de afbeelding te gaan lezen. Misschien kom je er dan wel achter dat het een video is.

En als de afbeelding, tekst of video echt uitnodigend genoeg is, laat jij een reactie achter onder het bericht om vervolgens weer verder te scrollen.

Visuele content is heel belangrijk wanneer het gaat om de aandacht trekken van je fans. Maar wat maakt die visuele content goed? Hoe kun jij ervoor zorgen dat de visuele content die jij gebruikt, bijvoorbeeld op je Facebookpagina, jouw bereik omhoog laat schieten? In dit artikel geef ik je er 6 tips voor.

1. Kleurgebruik

Waar denk jij aan bij de kleur groen? Ik denk bij groen zelf altijd aan energie, vitaliteit en creativiteit. En bij geel word ik ontzettend vrolijk. Het kleurgebruik in je afbeeldingen, maar ook in je logo is veel belangrijker dan wordt gedacht. Heb jij bij het maken van het logo voor je bedrijf een kleur gekozen die je zelf heel mooi vindt? Dat is niet erg hoor, maar het is wel goed om te weten dat de kleuren in je logo een groot effect hebben op het beeld wat jouw bedrijf oproept.

Dat werkt natuurlijk ook door in het kleurgebruik in afbeeldingen bij je blogartikelen, bij je Facebookberichten en in de foto’s op Instagram. Kleuren hebben zoveel invloed dat ze kunnen bepalen of iemand een product of dienst bij jou koopt of naar de concurrent gaat.

Een kleur kan een hele krachtige boodschap meegeven aan jouw logo. Kijk maar eens in onderstaande afbeelding. Je ziet hier een overzicht van verschillende merken en de kleuren die de merken gebruiken. Kun jij aangeven in hoeverre de merken en het gevoel wat de kleuren oproepen volgens het schema, met elkaar overeenkomen?

Meer bereik visuele content

Ik heb een overzicht gemaakt waarmee bepaalde kleuren worden geassocieerd:

  • Zwart: autoriteit, kracht, tijdloos, luxe, formeel
  • Geel: optimisme, roept aandacht, fun, vrolijk
  • Oranje: vrolijk, uitnodigen, betrokken, vriendelijk, vol zelfvertrouwen
  • Rood: intens, extreem, enthousiast, krachtig, avontuur, energie, liefde, urgentie
  • Blauw: rust, kalmte, loyaliteit, uniekheid, vertrouwen, duidelijk, helder, veiligheid
  • Groen: natuur, kalmte, verfrissend, balans, groei, frisheid, financiële stabiliteit, welvaart
  • Paars (mijn kleur 🙂 ) spiritueel, visie, waarheid, wijsheid, creativiteit,  intuïtie, daadkracht, leiding, raad

2. Ga voor de ervaring en niet voor de verkoop

Even een vraag. Zijn de berichten die je op social media plaatst puur gericht op het verkopen van jouw producten of diensten? Promoten deze berichten alleen jouw bedrijf? Op deze manier ga je geen community met fans opbouwen. Als je fans wilt op je Facebookpagina moet je het niet alleen over jezelf hebben, dus ook niet alleen over je bedrijf, product of dienst.

Kijk maar eens naar de pagina van grote merken zoals Coca Cola of Heineken. Dit zijn twee merken die wel berichten plaatsen die een link hebben naar hun product, maar ze verkopen de producten niet actief. Ze plaatsen geen link naar waar je de producten zou moeten kopen. Deze twee merken zijn veel meer bezig met het neerzetten van een positieve ervaring rondom hun merk.

Jij kunt ook gaan werken aan de ervaring rondom je bedrijf. Dat kost wel wat tijd en je hoeft niet van jezelf te verlangen dat je dit binnen een halfjaar hebt gerealiseerd. Je moet om een goede ervaring te kunnen creëren heel goed blijven nadenken over de strategieën die je toepast en consistent blijven testen wat werkt.

De visuele content gaat je helpen bij de ervaring die je neer wilt zetten. Visuele content heb je in veel vormen en maten. Hieronder een aantal verschillende vormen van visuele content die jij kunt gebruiken voor het creëren van een ervaring:

  • Video’s (natuurlijk staan deze bovenaan, video’s zijn hot!)
  • Quotes
  • Grafieken met statistieken of Infographics
  • E-books
  • Gif-afbeeldingen
  • Tips
  • How-to’s
  • Vragen

Welke vorm ga jij gebruiken? Als je een vorm hebt gekozen, ga je een afbeelding maken die goed bij de gekozen vorm aansluit. Ik neem even de quote als voorbeeld. Je kunt een bericht maken waarbij je een quote in de tekst van het bericht plaatst. Het bericht wordt veel krachtiger als jij een afbeelding maakt waarop je de quote plaatst. Die afbeelding gaat bijdragen aan de ervaring. De juiste afbeelding kan zelfs mensen gaan inspireren.

Niet alle visuele content die ik noem zal voor iedereen gaan werken. Je komt er maar op één manier achter wat voor jouw bedrijf werkt en dat is door te testen.

3. Een plan voor je visuele content

Voordat je aan de slag gaat met het maken van visuele content op basis van het kleurgebruik en het neerzetten van een ervaring, moet je een plan hebben. Wat wil je gaan bereiken met het gebruik van visuele content? Hierbij gaat het niet alleen over een groter bereik of een bepaald aantal likes op je Facebookpagina. Denk een stukje verder.

Ga nadenken over welk gevoel je bij de mensen wilt oproepen. Je kunt hier denken aan het creëren van een WOW-gevoel. Een gevoel waardoor mensen iedere dag even op jouw pagina kijken omdat ze er zo vrolijk van worden. Of omdat je zulke interessante artikelen deelt waar ze goed over na kunnen denken. Zo’n WOW-gevoel kan er weleens voor zorgen dat mensen deel uit willen maken van jouw bedrijf, waardoor ze niet alleen fan, maar klant worden.

Zodra je hebt bepaald wat je wilt bereiken, ga je nadenken over hoe je dat kunt bereiken. Welke visuele content sluit aan bij de boodschap die je wilt uitdragen? Om dat te bepalen, is het onder andere goed om te weten waarom jouw doelgroep producten koopt. Is dat omdat ze willen worden voorzien in een bepaalde behoefte? Of lost jouw product of dienst echt een probleem op?

Probeer met de afbeeldingen in te spelen op de emotie van je fans. Ga gebruik maken van visuele content die je fans verrast, inspireert en de mensen iets leert. Kijk nog eens naar de lijst die ik je eerder in dit artikel gaf met verschillende vormen van visuele content. Welke van deze vormen sluit het beste aan bij de boodschap die jij wilt uitdragen? Is dat een krachtige video met dramatische muziek om extra kracht bij te zetten? Of wordt jouw boodschap veel duidelijker door een afbeelding met statistieken?

4. Vertel jouw verhaal

Heb jij het artikel ‘Storytelling: van saaibedrijfsverhaal naar een verhaal wat mensen inspireert’ gelezen? Als je dat nog niet gedaan hebt, raad ik je aan dat straks wel te doen. Door met storytelling te gaan werken in je marketing kun je heel veel persoonlijkheid verwerken. Je maakt zo gemakkelijker een connectie met je fans.

Bij het vertellen van je verhaal moet je je bewust zijn van waar je je verhaal gaat delen. Een platform zoals Instagram is veel meer gericht op foto’s en afbeeldingen en op Facebook kun je het beste een live uitzending doen om je verhaal te delen. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je je verhaal deelt met visuele content die het verhaal ondersteunt.

5. Consistentie

Weet jij het verschil tussen een merk dat mensen onthouden en een merk dat mensen weer vergeten? Het verschil is de consistentie tussen deze merken. Het merk dat mensen onthouden zal veel vaker zichtbaar zijn en veel consistenter een bepaalde boodschap uitdragen.

Met consistentie wil ik hier niet alleen zeggen dat deze merken met grote regelmaat actief zijn op social media. Natuurlijk speelt dat wel mee. Maar deze merken gaan veel verder. Ze kijken namelijk per social media platform op welke manier zij hun publiek kunnen aanspreken.

Doordat er een gevarieerd publiek zit op de verschillende social media platforms, moet je soms andere soort berichten plaatsen om je boodschap goed over te kunnen brengen. Je wilt natuurlijk dat je berichten je publiek aanspreken. Dit wil niet zeggen dat je opeens met een ander logo gaat werken! Er zijn altijd factoren die consistent blijven. Denk aan de naam van je bedrijf, de schrijfstijl, je logo, het kleurgebruik, de tagline van je bedrijf of een watermerk in de afbeeldingen die je maakt. Je kunt veel beter afwisselen in het type afbeelding wat je bij de berichten gebruikt of afwisselen met video’s.

6. Uniek en memorabel

Laten we nog even teruggaan naar de situatie waar jij aan het scrollen bent door het nieuwsoverzicht op Facebook. Komt het regelmatig voor dat jij stopt met scrollen omdat je een afbeelding ziet die zo herkenbaar is, dat je weet dat het van je favoriete merk is? Je weet van dit merk dat ze een bepaalde stijl gebruiken en die herken jij uit duizenden.

In ieder bericht wat dit merk plaatst, schemert een bepaalde boodschap door. En hoewel deze berichten allemaal wel op elkaar lijken door een bepaalde stijl, is ieder bericht uniek. Ieder bericht valt op. Denk nog maar eens aan Coca Cola. Ik weet zeker dat jij een reclame op televisie heel snel herkent. Coca Cola heeft een heel sterk visueel merk weten te creëren, wat wereldwijd door mensen wordt herkend.

Hoe kun jij een sterk visueel merk creëren?

  • Een goede ‘look and feel’: hier komt de consistentie weer om de hoek kijken. Kies een type afbeelding uit wat jij graag wilt gebruiken, bijvoorbeeld echte foto’s. Misschien zelfs foto’s die je zelf hebt gemaakt. Je gaat dan niet in andere berichten opeens Vector-afbeeldingen gebruiken. Kies ook bepaalde kleuren vormen die je gebruikt op afbeeldingen die je bewerkt (bijvoorbeeld om een tip op een afbeelding te verwerken).
  • Tone of voice: je wilt je merk menselijk over laten komen, zodat je een connectie maakt met je publiek. Dat kan door de persoonlijkheid die je verwerkt in de content die je ontwikkelt en door de manier van communiceren. Op welke manier wil jouw publiek het liefste worden aangesproken? En hoe wil jij overkomen? Wil jij slim en cool overkomen? Of juist heel formeel? Denk na over wat het beste bij jouw persoonlijkheid past.
  • Een duidelijke boodschap: wat wil jij overbrengen? Wat is de missie van jouw bedrijf?
  • Vertel een verhaal: door het vertellen van jouw verhaal kun je een connectie maken met je publiek.
  • Wek vertrouwen op: het opwekken van vertrouwen is heel belangrijk. Heel veel mensen kopen alleen van een bedrijf wat ze kennen. Hoeveel vertrouwen roep jij op?

Pas jij deze tips toe in het ontwikkelen van je visuele content? Denk aan het kleurgebruik of de consistentie? Of heb je nieuwe dingen geleerd die je gaat gebruiken om je visuele content aan te scherpen? Deel het in de reacties van dit artikel.

Reacties

  1. Opnieuw waardevolle informatie Anne en ik ben steeds weer verbaasd hoe jij dit opbouwt in een artikel!

Laat wat van je horen

*