Storytelling: van saai bedrijfsverhaal naar een verhaal wat mensen inspireert

Het internet staat vol met verhalen over bedrijven. Kijk maar op drie willekeurige websites van grote bekende bedrijven die het eerste in je op komen. Er is een hele grote kans dat iedere website een pagina heeft die over het bedrijf zelf gaat. Maar wees dan ook eens eerlijk. Hoeveel van deze verhalen spreken jou echt aan?

Juist, vaak zijn deze verhalen echt heel saai. Je raakt niet aangetrokken door de missie van het bedrijf en wat ze doen om die missie na te streven. Voor de echt grote bedrijven, denk aan verzekeraars of banken, is dit misschien niet zo erg. Zij hebben een groot budget en kunnen het zich veroorloven dat sommige mensen weg klikken door de pagina die over het bedrijf gaat. Sterker nog, veel mensen zullen niet eens naar de ‘Over ons’-pagina gaan voordat ze een product of dienst afnemen.

Maar voor de kleinere ondernemers zoals jij en ik, is iedere klant van harte welkom. En je wilt absoluut niet dat deze persoon jouw website verlaat omdat de pagina over het ontstaan van jouw bedrijf niet aanspreekt. Of omdat de missie een warboel is van woorden die goed scoren op Google, maar niet voldoende aanspreken bij de klant. Jij wilt dat jouw verhaal de mensen aanspreekt en dat het de mensen in actie zet.

Als jij zo’n verhaal goed kunt vertellen, laat je de lezer een reis afleggen. Ze krijgen een idee van wie jij bent en waarom jij hun goed kunt helpen. En als jij het verhaal echt goed vertelt, weten mensen hoe het zal zijn om met jou te werken. Ze krijgen er een goed gevoel door en zullen jouw product of dienst gaan aanschaffen.

Storytelling: het ontstaan van een goed verhaal

Een verhaal over het ontstaan van een bedrijf kent vele varianten. Het kan een uitgebreid verhaal zijn over hoe het bedrijf ooit begonnen is. Misschien ben jij ooit op je zolderkamertje begonnen met het organiseren van reizen van vrienden en is dit steeds verder uitgegroeid. Of misschien heb je een bedrijf opgestart, wat het moeilijk heeft gehad en de dingen op een gegeven moment drastisch is gaan veranderen. En sinds die veranderingen loopt het weer als een speer!

Een heel mooi voorbeeld van een goed bedrijfsverhaal is de reclame van Volvo. Zlatan Ibrahimovic, een wereldberoemde voetballer, vertelt in de reclame over zijn jeugd. Hij groeide op in een dorp in Zweden. Hij vertelt dat hij toen hij jong was al anders wilde zijn.

Zlatan vertelt over hoe hij hard werkte om te bereiken wat hij voor ogen had. Tegelijkertijd verschijnen afwisselend beelden van Zlatan, de Volvo en Zweden, met inspirerende muziek. Had jij bij het zien van de reclame door dat het over een auto ging? Ik vermoed van niet…

Het ging ook niet zozeer over de auto die in beeld kwam. Het ging over hoe Volvo ooit ontstond in Zweden. Hoe de mentaliteit van Zlatan vergelijkbaar is met de Zweedse mentaliteit. En over hoe Volvo een typisch Zweeds merk is.

Een ander goed voorbeeld van een goed bedrijfsverhaal, is de reclame van Heineken die momenteel nog steeds te zien is in de reclameblokken op de televisie. In de reclame gaat men terug naar de Wereldtentoonstelling in Parijs. Heineken werd daar voor het eerst buiten Nederland geïntroduceerd. Daar was de Wereldtentoonstelling ook voor bedoeld. Verschillende landen stelden producten en uitvindingen tentoon.

Op de Wereldtentoonstelling heeft Heineken de Grand Prix gewonnen. Een onderscheidende prijs, waar het merk nu nog steeds heel trots op is. Zo trots, dat ze het op hun etiket vermelden. En dat is hartstikke logisch! Het winnen van de Grand Prix was voor Heineken de eerste stap naar internationale bekendheid. En nu kun je overal ter wereld een Heineken krijgen!

En dan het verhaal van Dove op hun website. Ze vertellen niet waar hun bedrijf ooit mee is begonnen. Ze vertellen niet over welke grote veranderingen ze hebben meegemaakt. Maar ze vertellen op een hele inspirerende manier wat zij willen bereiken. Juist het stuk over waarom ze dit willen bereiken, maakt hun verhaal inspirerend.

Sommige verhalen lijken wel sprookjes toch? Je vraagt je af of jouw bedrijf wel bijzonder genoeg is. Je denkt misschien zelfs dat jouw verhaal helemaal niet inspirerend is. En dat is zeker niet waar! Ieder bedrijf heeft een goed verhaal! Je moet misschien alleen iets dieper graven om de belangrijkste momenten van jouw bedrijf te vinden.

Storytelling voor jouw bedrijf is geen sprookje

Het is prima als jouw bedrijf niet is ontstaan in de negentiende eeuw en dat er nog geen hele geschiedenis is opgebouwd. Mocht dat nou wel zo zijn, maak er dan zeker gebruik van! Ga dan eens terug in de historie van het pand waar je nu werkt of vraag aan familieleden hoe het er vroeger binnen het bedrijf aan toeging. Welke onderscheidingen heeft het bedrijf gekregen of welke grote veranderingen hebben plaatsgevonden?

Maar ook als je geen hele bedrijfsgeschiedenis hebt en je misschien nog maar maximaal 10 jaar een bedrijf hebt, zijn er genoeg dingen over jouw bedrijf te vertellen. Het makkelijkste is het om een structuur aan te houden voor het vertellen van het verhaal van jouw bedrijf.

Geen zorgen, je hoeft echt geen speciaal talent te hebben om dit op papier te zetten. Ik ga je helpen met een aantal stappen!

  1. Bepaal allereerst de 4 belangrijkste momenten van jouw bedrijf.
  2. Kijk vervolgens naar welk probleem er was. Liep je zelf tegen een probleem? Of constateerde je een probleem waar anderen tegenaan liepen? Of was er een bepaalde behoefte die niet vervuld kon worden?
  3. Je hebt vervolgens een inzicht gekregen, waardoor je het bedrijf bent gestart. Wat was dit inzicht?
  4. Wat doe jij nu om het probleem op te lossen of de behoefte te vervullen?
  5. En tot slot, welke missie heb je daarbij? Waar probeer je aan bij te dragen?

Als je deze punten voor jezelf hebt opgeschreven, ga je er een lopend verhaal van maken. Een verhaal wat je publiek motiveert en inspireert. Een verhaal wat ervoor gaat zorgen dat jouw publiek klant wordt.

Ik leg het stappenplan nog even uit aan de hand van een voorbeeld. KLM heeft een aantal jaar geleden ter ere van hun 85-jarige bestaan een video gepubliceerd op hun YouTube-kanaal.

Het is een video die ook in de vliegtuigen werd afgespeeld. In de video laten ze zien dat ze begrijpen dat steeds meer mensen over de wereld reizen. Of dat zakelijk is of voor plezier, dat maakt niet uit. Het probleem van mensen is dat ze dan afhankelijk zijn van een methode om aan de andere kant van de wereld te komen.

In 1919 is KLM tot inzicht gekomen dat zij mensen konden helpen door ze vervoer aan te bieden waarmee de wereld kan worden ontdekt. Toen was het natuurlijk nog niet voor iedereen weggelegd en kon je lang niet overal heen vliegen. Maar vandaag de dag kun je met KLM op ieder moment overal naartoe!

KLM gaat vervolgens in op hun missie. Ze houden van ontdekken en maken het ontdekken van nieuwe werelden voor jou als reiziger mogelijk. Ze maken de reis voor jou zo comfortabel mogelijk en letten daarbij ook nog op de mogelijke vernieuwingen. Maar alles wat ze doen, doen ze voor jou.

De video eindigt heel krachtig met: “We are KLM for you.” Zie jij hoe inspirerend deze video is? Hoe sterk KLM laat zien wat ze willen bereiken en wat hun missie is?

Brengt het jou al op ideeën voor hoe jij jouw bedrijfsverhaal kunt vertellen? En hoe een goed verhaal, eventueel begeleid door een mooie afbeelding of video mensen energie kan geven, kan motiveren en inspireert? Laat het me in een reactie weten als jij vanaf nu aan de slag gaat met storytelling voor jouw bedrijf.

Reacties

  1. Interessante ‘weetjes’.
    Ik ben een kleine speler / starter in markt en alle inspiratie is zo welkom.
    Ieder heeft zijn of haar verhaal in leven en werk, ook ik en toch vind ik het lastig om interessante verhalen te schrijven…Ik moet er in alle rust echt voor gaan zitten.
    Bedankt Anne

Laat wat van je horen

*