7 typen berichten die je echt moet promoten

Plaats je regelmatig berichten op Facebook, maar zie je dat deze berichten jouw doelgroep niet bereiken? Of dat jouw volgers helemaal niet betrokken zijn bij deze berichten? Overweeg dan eens om je berichten te promoten.

Welk bericht ga je promoten? Je kunt natuurlijk niet ieder bericht promoten. Facebookadvertenties zijn wel goedkoop, maar als je ieder bericht wat je plaatst gaat promoten, kost het je klauwen met geld! De truc is dus dat je precies weet welk bericht je promoot op Facebook! In dit artikel noem ik 7 type berichten die het echt de moeite waard zijn om te promoten!

1. Wedstrijden

Heb jij weleens een wedstrijd op jouw Facebookpagina georganiseerd? Kwamen daar vervolgens zo weinig reacties op dat je echt geen uitdaging had om een winnaar te selecteren? Dat is natuurlijk superjammer! Allereerst wil je natuurlijk dat het echt spannend is wie de prijs die jij weggeeft, wint. Ten tweede zet je zo’n actie of wedstrijd op om natuurlijk zo veel mogelijk mensen te bereiken.

Een bericht met daarin een wedstrijd of actie is een heel geschikt bericht om te promoten. Door dit bericht te promoten krijgt het bericht niet alleen meer bereik, je kunt ook meer volgers op je Facebookpagina krijgen. Zorg er dan wel voor dat mensen alleen een kans maken op de prijs als ze jouw pagina gaan liken.

2. Jouw producten

Een bericht met een product of dienst, is waarschijnlijk het type bericht wat het meest gepromoot wordt op Facebook. Eigenlijk hou ik Facebook liever sociaal, het woord social media zegt al genoeg. Ik houd daarom helemaal niet van verkopen op social media. Maar tegelijkertijd zie ik ook dat het promoten van berichten met mijn producten echt werkt! Ik kan met mijn producten en diensten mensen en helpen. Daarom promoot ik zo nu en dan een bericht met een product wat ik verkoop.

Het promoten van een bericht met een product of dienst zorgt ervoor dat het bericht verschijnt in de tijdslijn van jouw volgers en hun vrienden. Het is dus een ideale manier om de zichtbaarheid van jouw product te vergroten.

3. Webinars, trainingen of andere events

Ga, na het lezen van dit artikel, eens naar jouw tijdslijn op Facebook. Scrol een paar keer naar beneden en tel hoeveel berichten je voorbij ziet komen waarin een gratis webinar, online training of ander event wordt gepromoot? Vaak bevatten dergelijke berichten een link die je brengt op de landingspagina van het webinar, de training of het event. Mocht je door het Facebookbericht nog niet overtuigd zijn, word je op deze pagina wel overtuigd van hoe waardevol het event is. Op de landingspagina kunnen mensen zich voor het event aanmelden.

Een event delen in een bericht en dit bericht vervolgens op Facebook promoten, is een geweldige manier om de lijst met aanmeldingen voor het event te laten groeien! Tegelijkertijd kun jij laten zien welke waarde je de mensen kunt bieden, wat zeker weer gaat leiden tot de verkoop van jouw product of dienst.

Het bericht met het event wat je aankondigt, hoeft echt niet altijd een link naar de landingspagina te bevatten. Je kunt ook een aankondiging plaatsen voor een Facebook Live uitzending die je aan het einde van de dag of week gaat doen! Door deze aankondiging op Facebook te promoten, geef je de aankondiging net wat meer aandacht en kun je veel meer kijkers krijgen tijdens jouw Facebook Live uitzending.

4. Kortingen

De belangrijkste reden voor mensen om een Facebookpagina van een merk te gaan volgen, is voor de aanbiedingen of kortingscodes die worden geplaatst. Er is dus een vrij grote kans dat jij volgers hebt die stiekem zitten te wachten op een hele aantrekkelijke aanbieding die jij gaat plaatsen. Geef deze mensen gerust waar ze naar op zoek zijn.

Wist je dat je de aanbieding of korting heel gemakkelijk op Facebook kunt plaatsen? Ga daarvoor naar je pagina, en kies voor ‘Een Aanbieding maken’. In het volgende scherm kun je vervolgens de aanbieding instellen, bijvoorbeeld door naar een speciale pagina met jouw aanbieding te verwijzen of door een kortingscode te delen. Het grote voordeel van het delen van de aanbieding via Facebook, is dat mensen kunnen aangeven of ze gebruik hebben gemaakt van de aanbieding. Hoe meer mensen dit hebben gedaan, hoe groter het vertrouwen dat de aanbieding ook echt een aanbieding is!

5. Content die eerder veel betrokkenheid heeft gehad

Heb je recent een nieuw bericht op jouw Facebookpagina geplaatst waarvan je ziet dat het veel mensen bereikt heeft, maar is er niet veel op gereageerd en heeft het bericht ook niet heel veel likes gekregen? Er is een grote kans dat als je dit bericht promoot, het ook niet veel betrokkenheid krijgt onder een groter publiek. En dat is natuurlijk zonde van het geld wat je in de promotie steekt! Promoot in plaats daarvan een bericht wat al eerder veel betrokkenheid kreeg van jouw volgers. De kans is heel groot dat een bericht wat organisch al veel likes en reacties kreeg, nog meer betrokkenheid krijgt als jij het promoot.

6. Content die de potentie heeft viraal te gaan

Veel merken hebben succes bereikt door een bericht te promoten en zo viraal te gaan. Als je een foto of video hebt waarvan je het vermoeden hebt dat het echt viraal zou kunnen gaan, waarom zou je het dan geen extra boost geven en het bericht met deze video of foto promoten?

7. Aanmeldingen voor je e-maillijst

Heb jij een gratis e-book, video, checklist of andere weggever die ontzettend waardevol kan zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of diensten? Promoot deze weggever zeker op Facebook!

In ruil voor de weggever, ontvang jij het e-mailadres van de persoon die de weggever download. Door een bericht op Facebook met jouw weggever te promoten, vergroot je niet alleen het bereik van het bericht, maar zeer waarschijnlijk ook de e-maillijst. Bovendien is het heel goed mogelijk dat je nog meer volgers krijgt op jouw Facebookpagina, omdat je met de inhoud van de weggever veel mensen aanspreekt.

Gepromote berichten kunnen een geweldige manier zijn om het bereik van jouw Facebookberichten te vergroten en de betrokkenheid te vergroten. Kies er alleen wel voor dat je het juiste type bericht promoot!

Promoot jij weleens een bericht op Facebook? Lukt het jou je bericht viraal te laten gaan door het te promoten?

Comments

  1. Nuttig artikel! Alleen jammer dat er vanuit de Power Editor niet de mogelijkheid wordt aangeboden om met een ‘vind ik leuks’ campagne op basis van CPC te bieden. Best wel apart, aangezien vanuit de praktijk geluiden komen dat CPC beter werkt dan CPM en zelfs voor het genereren van meer likes.

    Of is het dan handiger om de campagne ‘betrokkenheid’ te kiezen om een publiek op te bouwen? Ben benieuwd wat u hiervan vindt.

  2. Wat moet ik echt elke dag op Facebook doen?
    Wat is mijn landingspagina?
    Waar kondig ik een live gaan aan?
    Wat is- viraal- laten gaan?
    Waarschijnlijk alles domme vragen- ik leer elke dag nieuwe dingen!

    • Ik heb geleerd dat er geen domme vragen zijn maar alleen maar domme antwoorden. Als je ‘net’ komt kijken kom je tot de conclusie dat e-commerce en alles wat daarbij hoort gewoon een vak op zich is, los van het product dat je verkoopt. Ik leer ook iedere dag nieuwe dingen en ben daar superblij mee!

Speak Your Mind

*