9 tips voor meer inspiratie voor social media en blog

9 tips voor meer inspiratie voor social media en blogHerken je dat? Je bent in de ochtend vroeg wakker en je besluit maar op te staan. Gisterenavond, nog net voordat je in slaap viel, had je heel veel leuke ideeën voor je Facebookpagina en je kunt niet wachten tot je die ideeën uit kunt voeren. Maar zodra je achter je computer zit, komt er niets uit je vingers. Al die goede ideeën die je had, zijn verdwenen.

Je raakt gefrustreerd, want je wilt je kennis delen en waarde geven. Je weet dat je regelmatig content moet plaatsen op je Facebookpagina. Je wilt de flow in je blogartikelen houden. En dan nog alle video’s die je het liefst zou plaatsen, maar waar je niet in herhaling wilt vallen. Je vindt het steeds moeilijker om nieuwe dingen te bedenken. En daar loop je die ochtend ook tegenaan. Alles wat je de avond daarvoor had bedacht, lijk je al eens gedaan te hebben. En de beste ideeën weet je niet meer.

Ik ken dat gevoel maar al te goed. Het liefst druk je op een knop waardoor al die ideeën weer terugkomen. Soms moet je je erbij neerleggen dat je even geen inspiratie hebt voor je Facebookpagina, je Instagram, of het schrijven van blogartikelen of het maken van video’s. Vandaag is niet dat moment. In dit artikel geef ik je 9 tips voor wat je kunt doen als je geen inspiratie hebt.

1. Start bij het begin

Het lijkt misschien dat bij het begin beginnen niet de beste stap is, als je geen inspiratie hebt. Toch is het goed om weer eens terug te gaan naar de eerste stappen die je hebt gezet toen je je bedrijf begon. Ga weer nadenken over wie je ideale klant is. Wat wilde jij verkopen aan welke mensen? Waarom wilde je dat? Was dat omdat je zelf bepaalde worstelingen had en wil je andere mensen helpen om van die worstelingen af te komen?

Op welk punt staan die mensen voordat jij ze helpt? Neem de tijd om je opnieuw te verdiepen in de problemen en worstelingen van je ideale klant. De verleiding is groot om als ondernemer te snel te gaan. Zeker als je al een tijd bezig bent met je bedrijf, kun je in de valkuil vallen dat je te veel praat in de resultaten die mensen met hulp van jou gaan bereiken.

Ga niet te snel, maar ga terug naar waar je ideale klant staat. Dit gaat je vast inspiratie geven voor nieuwe Facebookberichten met tips of voor het schrijven van blogartikelen. Mij helpt het nog steeds als ik weer even terugga naar het moment dat ik nog niet bekend was met Facebook. Ik weet nog goed hoe ik toen over Facebook dacht en die gedachte helpt me nu als ik andere mensen wil overtuigen van de kracht van Facebook.

Je mag best weten dat ik Facebook eerst helemaal niet zo leuk vond. Tot ik de mogelijkheden van Facebook voor de marketing van mijn bedrijf zag. Ik wilde meer mensen deze mogelijkheden laten zien. Ik wilde dat mensen Facebook gingen zien als een platform wat niet alleen gebruikt kon worden voor het contact met familie en vrienden.

Dit heb ik opgebouwd. Het is heel wat als je mensen voor eerst gaat vertellen over de mogelijkheden van een platform zoals Facebook. Ik had wel direct programma’s aan kunnen bieden, maar dat heb ik niet meteen gedaan. Ik heb er juist voor gekozen om bij het begin te beginnen. Ik ben dus begonnen met het schrijven van artikelen over waarom Facebook interessant is om te gebruiken voor de marketing van je bedrijf.

Ga dus terug naar waar je ideale klant zich nu bevindt. Welke problemen heeft hij/zij, wat gebeurt er nu in hun leven en wat houdt de mensen tegen voordat ze voor jouw oplossing gaan?

2. Gebruik bestaande content

Alle blogartikelen die je hebt geschreven, video’s die je hebt opgenomen en Facebookberichten die je hebt gemaakt, kunnen inspiratie geven voor nieuwe content. Ga daarom alle content die je ooit hebt gemaakt weer eens bekijken. Ga de artikelen lezen die je hebt geschreven en de video’s bekijken. Tijdens het bekijken of lezen van de content die je eerder hebt gemaakt, bedenk je of je er een nieuwe versie van kunt maken. Een nieuwe versie waarbij je een andere draai aan het onderwerp geeft.

Heb je bijvoorbeeld artikelen geschreven waarin je iets stap voor stap uitlegt en heb je inmiddels een efficiënter stappenplan? Je kunt daar prima een nieuw artikel over schrijven. Een ander voorbeeld is de Facebook Advertentiemanager en Power Editor. Daar is het afgelopen jaar veel in veranderd. Dat geeft mij inspiratie om nieuwe artikelen te schrijven en zelfs het programma Facebook Advertentie Power te vernieuwen.

3. Deel verhalen

Misschien weet je het nog wel van vroeger. Dat je een boek had gelezen en je die superheld of prinses uit het boek wilde zijn. Dat kwam doordat je geïnspireerd raakte door het verhaal in het boek. Maar ook nu je geen avonturenboeken meer leest, kun jij je laten inspireren door verhalen.

Om die verhalen te vinden, moet je netwerken of samenwerken met mensen. Iedere ondernemer heeft mensen waarmee hij/zij samenwerkt. Of het nou klanten zijn of andere ondernemers in hun netwerk. Iedereen heeft een verhaal en jij kunt je laten inspireren door ieder verhaal wat de mensen je vertellen.

Vooral de verhalen van de klanten waarmee je werkt, kunnen je veel inspiratie geven voor het ontwikkelen van nieuwe content. Jouw klanten zijn bij je gekomen met problemen of worstelingen. Als jij die verhalen gaat delen, gaan de berichten die je plaatst herkenbaarheid oproepen bij je andere fans.

De eenvoudige vragen die de mensen je stellen, kun je gebruiken voor korte Facebook Live uitzendingen, waarin je jouw kennis deelt. En de meer ingewikkelde vragen kun je gebruiken voor inspiratie voor uitgebreide Facebook Live uitzendingen of blogartikelen. Heeft je klant een overwinning behaald? Dat deel je in een Facebookbericht, wat je promoot om zo nog meer mensen te bereiken.

4. Zoek inspiratie bij je teamleden

De content die ik schrijf, baseer ik op de vragen die ik krijg. Daarbij let ik op de vragen die worden gesteld onder Facebookberichten, onder video’s die ik plaats en de vragen die via Facebook Messenger of per e-mail binnenkomen. Maar ik zie lang niet alle vragen.

Ik werk samen met een aantal assistentes die me helpen bij het beantwoorden van e-mails of het beheren van Facebookgroepen. Zij weten welke vragen vaak gesteld worden en ik vraag ze daarom regelmatig om inspiratie voor nieuwe artikelen of nieuwe programma’s. De vragen van je fans geven je inzicht in de worstelingen die je fans hebben, welke dingen niet duidelijk zijn en soms geeft het mij zelfs inspiratie om in te springen op nieuwe ontwikkelingen.

Je kunt zelfs zo ver gaan dat je samen met je team een document bijhoudt waarin alle vragen die worden gesteld, zijn opgenomen. Dit geeft je niet alleen inzicht in welke vragen er spelen in een bepaalde periode. Je krijgt ook inzicht in de taal die je doelgroep gebruikt.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2023. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

5. Een ideeën-notitieboekje

Heb jij een notitieboekje waar je alle gedachten en ideeën die je hebt in opschrijft? Wist je dat je je hoofd leeg kunt maken door dingen op te schrijven in een notitieboekje? Daardoor ontstaat er ruimte voor nieuwe ideeën. Maar het notitieboekje is om nog een andere reden heel handig om inspiratie te krijgen voor je Facebookpagina, blogartikelen of video’s.

Houd het notitieboekje altijd bij je. Als je onderweg bent, als je thuis bent leg je het boekje naast de computer en je neemt het notitieboekje mee naar bed. Mocht je dan in de late avond voordat je in slaap valt nog wat ideeën hebben, kun je dat toch nog even opschrijven. Of op ieder ander moment waarop jij inspiratie hebt natuurlijk!

6. Een kort, maar krachtig bericht

Een kort bericht, hoeft niet minder krachtig te zijn. Je kunt in een kort bericht veel waarde delen, bijvoorbeeld door een aantal snelle strategieën of tips te geven die je fans direct toe kunnen passen. Je focust je in die berichten op één onderwerp. Je geeft een snel en eenvoudig voorbeeld, daarna ben je weer weg. Of anders gezegd, daarna kunnen mensen weer door scrollen in het nieuwsoverzicht van Facebook.

Dit soort berichten zijn ideaal voor mensen die niet heel veel tijd hebben om lange artikelen te lezen en even snel de tijd willen doden door op Facebook te kijken. Let er wel op dat je het bericht waardevol maakt.

7. Creëer een serie

De korte berichten die je bij punt 6 hebt gemaakt, kun je gebruiken om een serie te maken. Zo’n serie berichten kan over heel veel verschillende dingen gaan. Je kunt ingewikkelde onderwerpen toelichten in een serie blogartikelen. Of 10 tips delen over een bepaald onderwerp in 10 losse Facebookberichten.

Het fijne aan een serie is dat je direct inspiratie voor meerdere Facebookberichten of blogartikelen hebt. Ik heb vorig jaar een serie gemaakt met blogartikelen over het maken van geweldige content met 5 verschillende tools. Lees hier het artikel waarin ik de tool PicMonkey behandel.

Bij een serie rond je het artikel, de video of het Facebookbericht altijd af met een teaser, zodat mensen het nieuwe stuk content willen zien of lezen. Vergeet daarbij niet aan te geven wanneer het nieuwe bericht wordt geplaatst.

8. Dieper in de materie duiken

Ik heb het gehad over het maken van korte en krachtige berichten en over het maken van een serie. Bij deze ideeën hak je een ingewikkeld onderwerp vaak op in meerdere stukken content. Het is ook een optie om over dat hele ingewikkelde onderwerp één uitgebreid artikel schrijven.

Aan dat artikel voeg je links toe, afbeeldingen, verwijzingen naar weggevers die je hebt gemaakt en noem je veel verschillende voorbeelden. Het wordt misschien zo’n groot artikel dat je ervoor kunt kiezen om er een e-book van te maken.

9. Vraag anderen content voor je te maken

Bij het schrijven van blogartikelen heb ik zelf weleens het gevoel dat ik in herhaling val. Dan denk ik: hier heb ik toch al eens over geschreven? Ik laat het idee dan even rusten en na een nacht slapen weet ik vaak wel hoe ik het onderwerp net een andere draai kan geven.

Als je merkt dat je daar wat meer moeite mee hebt, kun je er ook voor kiezen om iemand anders te vragen om een Facebookbericht voor je te maken of om een blogartikel voor je te schrijven. Of je kunt een Facebook Live uitzending samen met iemand anders doen. Hoe je dit doet, lees je in het artikel ‘Hoe doe je een Facebook Live met meerdere personen?’.

Helpen deze tips jou om meer inspiratie op te doen voor je Facebookpagina of je blog? Een goede graadmeter om te weten of een idee goed is, is je enthousiasme over het idee. Als je zelf niet enthousiast bent over het idee, is het geen goed idee.

Soms merk je tijdens het uitwerken van het idee waar je in eerste instantie zo enthousiast over was, dat het toch niet zo’n goed idee is. Het idee is niet haalbaar of onrealistisch. Ik heb zelf weleens een idee gehad waar ik heel enthousiast over was, maar tijdens het uitwerken merkte ik dat het niet aan zou slaan bij mijn ideale klant. Durf het idee dan te schrappen van de lijst.

Tot slot wil ik je adviseren om ook lief voor jezelf te zijn. Het kan echt zo zijn dat je op sommige momenten geen ideeën hebt. Blijf in die gevallen niet achter je computer zitten. Ga lekker een rondje lopen zodat je wat frisse lucht krijgt. Of doe even iets anders. Er is vast een ander moment waarop jij wel inspiratie hebt en de tips uit dit artikel kunt gebruiken.

Speak Your Mind

*