Alle tools om Instagram posts in te plannen

Alles over Instagram content planners op een rijtje

Als je op zoek bent naar manieren om je Instagram-marketingstrategie te verbeteren, kan een contentplanner bijdragen aan nog meer zichtbaarheid. Er zijn veel contentplanning tools die je hiervoor kunt inzetten. In dit blog deel ik een aantal interessante Instagram-contentplanningtools met je. Kijk welke bij je past en ga zo voor meer zichtbaarheid, meer volgers en meer klanten.

Waarom is het slim om een planningstool te gebruiken voor je Instagram content?

Als ondernemer is het om verschillende redenen slim om een content planningstool voor Instagram te gebruiken.

Om te beginnen helpt dit je om consistent te blijven in het plaatsen van je Instagram-content. Dit zorgt voor een meer professionele uitstraling die weer bijdraagt aan het vergroten van het aantal volgers.

Daarnaast bespaar je veel tijd. Met een content planningstool kun je je Instagram-content handig vooruit plannen en automatisch laten publiceren. Ook fijn als je bijvoorbeeld vrij bent of tijdens je vakantie. Je blijft zo toch structureel in beeld bij je volgers.

Heb je meerdere Instagram-accounts bij te houden? Dan is een planningstool helemaal een must. Je kunt eenvoudig vanuit een dashboard al je accounts vullen. Zo kun je goed overzicht behouden en werk je meteen stukken efficiënter.

Tenslotte bevatten veel planning tools ook statistieken of andere manieren om te analyseren hoe bepaalde content het doet. Met deze inzichten kun je meteen actief actie ondernemen om je social media marketing blijvend te optimaliseren.

Wat zijn de verschillen in Instagram-planningtools?

Er zijn veel verschillende contentplanningstools te vinden waarin je (onder meer) je Instagram content kunt delen. Waarin verschillen ze nu precies?

De prijs van de verschillende tools varieert en gaat van gratis gebruik tot maandelijkse abonnementen. Soms kun je van een tool een beperkte versie gratis gebruiken en moet je betalen om alle functionaliteit te kunnen gebruiken. Ook zijn er proefversies waarmee je een bepaalde periode toegang krijgt tot alle functionaliteit.

Begin sowieso met een gratis versie of een proefversie om te kijken of de tool prettig voor je werkt en aan je verwachtingen voldoet. Probeer het een tijdje uit zodat je een duidelijk beeld hebt van hoe prettig de interface voor je werkt en of de tool alles kan wat jij nodig hebt aan functionaliteit.

Ook de mate en manier van support kan verschillen. Sommige tools hebben uitgebreide handleidingen of handige tutorials, terwijl andere tools weer een snelle en fijne helpdesk hebben waarmee je weer snel verder kunt. Vergelijk dit goed en kies voor iets wat goed bij jou past.

Bekijk tenslotte zeker ook de analyse- en rapportagemogelijkheden die een tool biedt. Hier kan best veel verschil in zitten.

Welke Instagram-contentplanners zijn er?

Er zijn veel verschillende contentplanners beschikbaar die je kunt inzetten voor je Instagram-content: zowel gratis als betaald. Ik som hier enkele fijne tools voor je op.

Facebook Creator Studio

Zoals je waarschijnlijk wel weet, is Instagram eigendom van Facebook. Veel functionaliteiten van Instagram kun je gratis via Facebook Creator Studio uitvoeren. Handig!

Het is een geheel gratis tool, waarin je ook meerdere Instagram-accounts kunt beheren (en je Facebook-account natuurlijk). Je kunt je berichten eenvoudig inplannen en publiceren met deze tool.

Hierin kun je ook overzichtelijk statistieken en analyses bekijken, waaronder het aantal weergaven, likes en reacties.

Let op: Om het te kunnen gebruiken, moet je bedrijfsprofiel wel gekoppeld zijn aan jouw zakelijke Facebook account.

Planoly

Planoly is een bijzonder gebruiksvriendelijke planningstool met een intuïtieve gebruikersinterface. Het is een visuele planner voor Instagram die beschikbaar is als app voor op je mobieltje en als app voor op je pc.

Het fijne is dat deze tool handige tutorials heeft en praktische tips deelt om je Instagram-strategie te verbeteren. Daarnaast geeft Planoly hashtag-suggesties waarmee je je bereik nog verder kunt vergroten.

Je Instagram stories kun je ook eenvoudig met deze tool plannen.

Deze app helpt je bij het inplannen van je Instagramberichten en toont daarnaast belangrijke statistieken. Zo zie je welke berichten goed presteren en ontdek je ook waar je je strategie mag aanpassen om je online marketing te optimaliseren.

Je kunt Planoly 7 dagen lang gratis uitproberen. Daarna is het abonnement betaald.

Tailwind

Tailwind is een populaire planningstool die veel wordt gebruikt voor zowel Pinterest als Instagram. Het biedt je de mogelijkheid om je berichten voor Instagram eenvoudig in te plannen.

Met een minimale investering in tijd en geld kun je je Instagram-business geautomatiseerd efficiënt laten werken.

Deze tool biedt je daarnaast praktische functies zoals het zoeken naar populaire hashtags en het optimaliseren van de planningstijden op basis van de prestaties van je content.

Je kunt Tailwind gratis uitproberen. Je hebt dan toegang tot de volledige functionaliteit om te kijken of het bij je past.

Buffer

Buffer is een social media managementtool die ook Instagram-contentplanning omvat. Het is overzichtelijk en duidelijk. Het is prima geschikt voor het inplannen van je Instagram-content.

Je kunt posts alvast voorbereiden op je mobiel of desktop, waarna Buffer ze voor je op Instagram plaatst. Het is echt een fijne tool om mee te werken. Je kunt hiermee ook andere social media inplannen als je dat wenst.

In de gratis versie kun je maximaal 3 social media profielen beheren, waaronder Instagram. Bij een betaald account zit ook een functie waarmee je inzicht krijgt in belangrijke statistieken van je Instagram-account.

Meer weten over Buffer? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/instagram-berichten-inplannen-buffer/

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

Hootsuite

Hootsuite is een mooi alternatief voor Buffer. Ook hier kun je je berichten voor de verschillende sociale media kanalen plannen. Met de gratis versie kun je maximaal drie social media-profielen beheren, waaronder Instagram.

Het bevat functies zoals visuele planning, automatische publicatie en basisanalyse van Instagram-inhoud.

Je kunt deze tool 30 dagen gratis uitproberen.  In een betaald abonnement heb je blijvend toegang tot alle geavanceerde functies. Denk aan: meer gebruikers, onbeperkte planning of geavanceerde analyse en rapportage.

Later.com

Met Later.com kun je posts plannen met een handige content kalender. Dat biedt overzicht, want je kunt bekijken hoe het er uiteindelijk uitziet via een preview van je feed. Het bevat ook statistieken van je content.

Je kunt op Later gratis een account aanmaken en eenvoudig in de kalender aangeven wanneer je waar een bepaald bericht gepubliceerd wilt hebben. In deze gratis versie kun je maximaal 30 berichten per maand inplannen.

Zodra je een account hebt aangemaakt en je social media platforms hebt gekoppeld aan je account, kun je de berichten gaan inplannen op de kalender. Als je ook video’s wilt inplannen of meer dan 30 berichten per maand in wilt gaan plannen, is een betaald abonnement een goed idee.

Canva

Canva is een online grafische ontwerptool waarmee je praktisch elk type ontwerp kunt maken dat je nodig hebt voor je bedrijf. Ook in Canva kun je Instagram-posts inplannen

Met de contentplanner van Canva kun je je social media berichten vooraf op elk gewenst moment inplannen.

In dit blog lees je hoe je dat aanpakt: anneraaymakers.nl/simpel-social-media-berichten-inplannen-met-de-canva-contentplanner/

Let op: deze planner is alleen beschikbaar in de Pro versie van Canva.

Sked Social

Sked Social is een alles-in-één social media managementtool die ook Instagram-planning omvat. Hiermee kun je eenvoudig je Instagram berichten plannen, bewerken en publiceren vanuit één centraal dashboard.

Sked Social biedt verschillende abonnementen aan. Je kunt ook een gratis proefperiode kiezen waarin je alle functionaliteit kunt uitproberen en kijken of het iets voor je is.

CoSchedule

CoSchedule is een tool waarmee je een uitgebreide contentmarketingplanning kunt uitvoeren. Deze tool biedt erg veel verschillende functies.

Mocht je samenwerken (bijvoorbeeld met een grafisch designer of een VA), dan kan hierin eenvoudig en overzichtelijk worden samengewerkt. Deze tool is aan te raden als je veel op social media doet. Je kunt er namelijk ook eenvoudig posts inplannen van veel andere online platforms.

Tenslotte heeft CoSchedule geavanceerde analyse- en rapportagefuncties waarmee je alles goed kunt volgen en daarmee je voordeel kunt doen.

Agorapulse

Agorapulse is een alles-in-één tool die speciaal is ontworpen om je te helpen je social media-activiteiten effectief te beheren.

Deze tool is ook erg uitgebreid en heeft handige functies voor je Instagram-account om nog efficiënter te werken. Het bevat onder meer een visuele contentkalender en een handige contentplanner waarin je ook eenvoudig je Instagram stories kunt plannen.

Daarnaast kun je er eenvoudig je hashtags mee monitoren. Erg handig om te zien welke hashtags het beste voor je werken en daar je voordeel mee te doen. Heb je meerdere social media accounts op diverse online platforms? Dan kan dit zeker interessant zijn.

Het biedt een gratis proefversie aan waarin je de beschikking hebt over alle functionaliteit.

Preview App

Preview App is een handige planner voor Instagram die ook beschikbaar is als een mobiele app.  Deze fijne planningstoolhelpt je bij het plannen en vooraf bekijken van je Instagram-feed.

Hiermee kun je eenvoudig je Instagram-posts vooraf plannen en rangschikken, zodat ze een visueel aantrekkelijke en samenhangende feed creëren.

Je begrijpt het: het inzetten van een gratis contentplanner is een goede optie als je er net mee begint en wilt bekijken wat voor jou werkt.

Weet dat gratis opties van betaalde tools in veel gevallen beperkte functionaliteit bieden en niet zo uitgebreid zijn als betaalde opties. In een gratis proefperiode krijg je daarentegen vaak wel toegang tot alle functionaliteit.

Wat zijn nadelen van het gebruik van een planningstool voor je Instagram content?

Een planning tool inzetten voor je Instagram-content is zeker een goed idee en heeft absoluut veel voordelen. Toch wil ik je hier ook nog even wijzen op mogelijke nadelen van het gebruik van zo’n tool.

  • De prijs: je wilt het liefste de tool die het meeste kan en het beste bij je past. Vaak zit hier ook een prijskaartje aan. Dit kan een nadeel zijn als je (nog) een klein budget hebt voor je social media-marketingactiviteiten.
  • Minder spontaniteit in posts: je bent iets minder flexibel als je een planningstool gebruikt. Als je bijvoorbeeld een spontane post wilt plaatsen die (optisch) niet in je planning past, kan het al lastig worden.
  • Foutgevoelig: ook in of met de tools gaat niet altijd alles vlekkeloos, ook al zijn de meeste wel goed betrouwbaar. Toch is het zo dat er altijd iets mis kan gaan. Denk aan een post die niet wordt gepubliceerd of misschien dubbel wordt geplaatst. Of een post die op een verkeerd tijdstip wordt geplaatst.
  • Geen garanties: een planningstool inzetten wil niet zeggen dat je automatisch meer volgers en uiteindelijk meer verkopen gaat genereren. Blijf variëren, optimaliseren en uitproberen en ontdek zo welke content je doelgroep het meeste aanspreekt.

Het is belangrijk om alle voor- en nadelen goed tegen elkaar af te wegen.

Het kiezen van de beste Instagram-contentplanner voor jou hangt af van je specifieke behoeften en je budget. Het is belangrijk om de verschillende functies en prijzen te vergelijken voordat je beslist welke het beste aansluit op jou en je business. Succes!

Wil je meer van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

Speak Your Mind

*