Alles over Facebook Messenger bots

Facebook Messenger Bots marketingHoeveel berichten krijg jij dagelijks van je klanten via Facebook Messenger? Ik krijg er best veel en ik wil al deze vragen graag goed beantwoorden? Ik zou het liefst iemand willen inhuren om deze vragen te beantwoorden, want ik wil toch gewoon dat mensen een reactie krijgen.

Misschien herken je dit. Je wilt je publiek veel waarde geven, gericht op de interesses die mensen hebben, maar dat kan niet altijd op een landingspagina of in een Facebookadvertentie.

Je hebt vast gehoord van Facebook Messenger bots. Heb je al kans gezien om je er goed in te verdiepen?

‘Maar Anne, een bot ontwikkelen, dat is toch heel erg technisch?’

Je weet wel hoe je de meeste dingen kunt doen op een computer, hoe je Facebookberichten kunt plaatsen en je krijgt het nog net voor elkaar een goede landingspagina te maken. Maar een Facebook Messenger bot, misschien denk je: ‘Veel te technisch voor mij’.

Valt echt reuze mee! In dit artikel wil je graag wat meer vertellen over een Facebook Messenger bot en geef ik je 10 redenen waarom je een Facebook Messenger bot moet gebruiken voor jouw bedrijf. En dat ook jij er een kunt ontwikkelen.

Aan het einde van het artikel geef ik je een aantal ideeën voor jouw eigen Facebook Messenger bot en je leest op welke manier je mijn Facebook Messenger bot kunt uitproberen.

Wat is een Facebook Messenger bot?

Een Facebook Messenger is een stukje software waardoor je contact kunt hebben met je publiek, zonder dat je zelf steeds naar Facebook hoeft om te reageren. Ik geef je een praktijkvoorbeeld van een Facebook Messenger bot. Stel je voor dat je met je gezin naar Disneyland Parijs gaat. Je hebt een huisje gehuurd in een van de parken en de avond voordat jullie het pretpark ingaan, wil je weten hoe laat het pretpark opengaat.

Je kunt het proberen op te zoeken in de verschillende folders die op tafel liggen, maar je kunt ook een chatbericht sturen op Facebook naar Disney met de vraag hoe laat het park open gaat. Direct verschijnt een antwoord in beeld, met de actuele openingstijden. En je kunt zelfs doorklikken om ook een tijdschema van de shows in het park te downloaden.

Dit is slechts een voorbeeld van wat een Facebook Messenger bot zou kunnen doen. De bots zijn er in allerlei verschillende varianten. Je hebt Facebook Messenger bots van simpel tot heel ingewikkeld en geavanceerd. Het leuke is, jij kunt het helemaal zelf instellen en zo ingewikkeld maken als je wilt.

Redenen om een Facebook Messenger bot te gebruiken voor jouw bedrijf

1. De interactie met mensen aangaan

Een Facebook Messenger bot biedt je de mogelijkheid om met je publiek in gesprek te gaan, ook al is dit geen gesprek waar je zelf actief aan deelneemt. Natuurlijk ben jij wel de persoon die heeft nagedacht over welke vragen mensen kunnen stellen en hoe jij deze zou beantwoorden.

Bij het ontwikkelen van de bot is het belangrijk goed na te denken over welke teksten je gebruikt. Wat wil jij tegen je publiek zeggen? Op welke manier spreek je hen aan? En sluit deze manier voldoende aan op hoe je publiek aangesproken wil worden?

Door de Facebook Messenger bot die jij hebt ingesteld, ga je met de mensen in gesprek en is er sprake van interactie. Mocht het gesprek toch niet helemaal goed lopen doordat de chatbot geen goed antwoord kan geven? Dan kun je ingrijpen en het gesprek zelf voorzetten.

2. Eenvoudig om te maken

Om een Facebook Messenger bot te gebruiken, hoef je niet technisch onderlegd te zijn. Je hoeft geen ICT-opleiding gevolgd te hebben om de stappen van het ontwikkelen van een bot goed te kunnen doorlopen. Je moet alleen wel weten wat je met de bot wilt. Als je dat duidelijk hebt, maken de verschillende tools waarmee je Facebook Messenger bots kunt maken, het heel gemakkelijk voor je.

ManyChat is een van die tools, deze tool gebruik ik zelf. In ManyChat kun je met een paar eenvoudige klikken teksten toevoegen en de mensen via de Facebook Messenger bot antwoordmogelijkheden geven. Het wijst zich vanzelf en is voor zelfs minder technisch onderlegde mensen heel goed te doen.

3. Dag en nacht bereikbaar

Een paar jaar geleden dacht ik nog dat Nederland nuchter zou blijven en dat we niet naar een 24/7-mentaliteit zouden gaan. Dat alleen supermarkten in de Verenigde Staten 24 uur per dag open zijn. Maar ik merk steeds meer dat mensen verwachten dat jij altijd direct (of in ieder geval heel snel) antwoord geeft op vragen die ze hebben.

Hoewel mensen wel weten dat jij in de avond niet meer achter de computer zit, willen ze op hun wenken bediend worden. Misschien zijn ze wel bezig met het maken van een aankoopbeslissing en doordat jij niet binnen een korte termijn reageert, worden ze klant bij de concurrent.

Met een Facebook Messenger bot ben je dag en nacht bereikbaar, zonder dat je zelf continu je Facebookberichten in de gaten hoeft te houden. Het is niet erg als je buiten kantoortijden een vraag via Facebook Messenger krijgt, waarin iemand vraagt of je wat meer kunt vertellen over een van jouw producten.

Door een Facebook Messenger bot te gebruiken, kun je deze vraag beantwoorden door bijvoorbeeld iemand naar de productpagina toe te sturen. Of laat de bot om contactinformatie vragen, zodat jij de volgende dag contact op kunt nemen met de persoon die graag een product van je wil kopen.

Op deze manier heb je eigenlijk een afspraak gemaakt dat jullie de volgende dag contact hebben, waardoor de persoon niet snel bij de concurrent gaat kijken.

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

4. Kort en krachtig

Kijk eens naar de berichten die je zelf stuurt via WhatsApp of Facebook Messenger. Vaak zijn deze berichten kort en krachtig. Je wilt in een korte tijd zoveel mogelijk informatie met iemand delen. Dat doe je met een chatbot ook. Je bedenkt korte berichten, welke door de Facebook Messenger bot worden verstuurd. De berichten moeten krachtig zijn en voldoende informatie geven. En zo wordt je publiek goed en snel geholpen.

5. Verzamelen van informatie

Het is bij een Facebook Messenger bot niet zo dat je zelf alle gesprekken na moet lezen en aantekeningen moet maken over de vragen die zijn gesteld of de demografische gegevens die iemand doorgeeft. Een Facebook Messenger bot verzamelt informatie over elke persoon waar de bot interactie mee heeft.

Doordat de Facebook Messenger bot deze informatie verzamelt, zijn er een aantal voordelen. Jij kunt de gegevens die de bot verzamelt gebruiken om de chatbot te verbeteren of om nieuwe chatbots te ontwikkelen. Je publiek wordt steeds beter geholpen en mensen hebben het gevoel dat jij erg betrokken bent. Ze weten wel dat jij het niet allemaal zelf doet, toch voelt het alsof je geïnteresseerd bent. Die interesse kan zorgen dat mensen sneller een product of dienst bij je kopen.

Je kunt de gegevens die Facebook Messenger bot verzamelt ook gebruiken om nog beter in te spelen op wat je publiek wil. Door in de bot te vragen naar uitdagingen of problemen die mensen hebben, weet jij waar je de mensen bij kunt helpen. De gegevens die de Facebook Messenger bot verzamelt kunnen zomaar gaan zorgen voor nieuwe ideeën voor producten en diensten.

6. Entertainment

Op social media willen mensen geëntertaind worden. Mensen willen vermaakt worden als ze tijdens de reclames op televisie door het nieuwsoverzicht op Facebook scrollen of als ze aan het wachten zijn en op Facebook kijken naar de meldingen die ze hebben gekregen.

Een Facebook Messenger bot kan de aandacht van je publiek krijgen en op een eenvoudige manier de interactie op een leuke manier aangaan. Verwerk in de Facebook Messenger bot die je gebruikt humor of toon een video op basis van de interesse die mensen in de chatbot aangeven. Doordat je heel specifiek iets doet waarmee je de mensen wilt vermaken, gaat het werken.

7. Het bereik

Facebook heeft wereldwijd ontzettend veel gebruikers. Als je alleen al in Nederland kijkt, zijn er 9,8 miljoen mensen die een account hebben op Facebook. Je bereikt met een Facebook Messenger bot niet al deze mensen (dat wil je ook niet, want niet al deze mensen behoren tot je ideale doelgroep), maar je weet op basis van deze aantallen in ieder geval dat jouw publiek zich op Facebook bevindt.

Het wereldbolletje met daarin een melding van een nieuwe like op een status die ze hebben gedeeld of een reactie onder een video die ze hebben geplaatst, doet mensen niet zo heel veel meer. Een groot pluspunt van een bot die je integreert met Facebook Messenger, is dat mensen op dit moment nog heel gevoelig zijn voor meldingen van nieuwe chatberichten. Zodra het tekstwolkje oplicht en er een rood cijfer verschijnt, gaan mensen direct kijken naar het nieuwe chatbericht dat ze hebben ontvangen. En het komt ook nog persoonlijker over.

8. Proactiever

Je bedrijf is met een Facebook Messenger bot proactiever. Veel bedrijven communiceren alleen met hun publiek of klanten als de mensen contact opnemen met een vraag of een klacht. De bedrijven nemen niet zelf contact om te vragen hoe een product of dienst is ervaren. Heel langzaam wordt dit nu door enkele bedrijven toegepast, maar dat is nog steeds door een ruime minderheid van alle grote bedrijven in Nederland.

Maak je bedrijf met een Facebook Messenger proactiever. Je kunt een Facebook Messenger bot zelfs zo instellen dat mensen een bericht ontvangen als ze op je pagina komen en jou een bericht willen sturen. Ga met de bot vragen stellen aan je publiek, bijvoorbeeld over waar interesses liggen. Of vraag om feedback als mensen een product of dienst bij je hebben gekocht.

9. Nieuwe vorm van communiceren

Zelf merk ik het heel goed, ik communiceer niet meer zoals ik dat 10 jaar geleden deed. Als ik iets wil weten van een bedrijf, over een product of dienst, verstuur ik sneller een e-mail dan dat ik de telefoon oppak en ga bellen. Of ik kijk of het bedrijf een Facebookpagina heeft en verstuur ze daar een bericht. Met vrienden en familie? Daar heb ik contact mee via WhatsApp.

De manieren van communiceren tussen mensen en ook tussen mensen en bedrijven is steeds digitaler geworden. Met een Facebook Messenger bot speel je naadloos op deze ontwikkeling in. Mensen hoeven niet meer te bellen naar jouw kantoor om een terugbelverzoek te laten noteren. Ze kunnen je eenvoudig een bericht sturen in Facebook Messenger en de bot zal de mensen helpen.

Het hoeft daardoor helemaal niet onpersoonlijker of minder leuk te worden. Ik denk zelfs dat het alleen maar leuker wordt. Jij kunt in een bot leuke afbeeldingen, video’s en emoticons verwerken.

10. Jij bent een van de eerste ondernemers die een Facebook Messenger bot gebruikt

Facebook Messenger bots worden in Nederland nog door heel weinig ondernemers gebruikt. Dat is voor jou het teken om een Facebook Messenger bot te ontwikkelen voor jouw bedrijf. Jij kunt daarmee je concurrenten een stap voor zijn. En doordat het nog zo ontzettend nieuw is, is de kans op goede resultaten heel groot. Jouw publiek heeft nog niet eerder op deze manier met een bedrijf gecommuniceerd. Met een Facebook Messenger bot ga jij opvallen bij je publiek.

Waar kun je een Facebook Messenger bot voor gebruiken?

Ik heb eens met mezelf gebrainstormd en ik heb een eindeloze lijst gemaakt met ideeën voor het gebruik van een Facebook Messenger bot. Ik noem hieronder de leukste en meest effectieve ideeën voor het gebruik van chatbots in je marketing.

  • Een product of dienst aanprijzen, bijvoorbeeld met een gepersonaliseerd aanbod die de Facebook Messenger bot doet op basis van keuzes die iemand in de chatbot maakt.
  • Het combineren van een Facebookadvertentie met een Facebook Messenger bot, zodat mensen heel eenvoudig contact op kunnen nemen en vragen beantwoord krijgen.
  • De Facebook Messenger bot integreren op je website, bijvoorbeeld op een productpagina. Hierdoor hoeven mensen niet meer naar de contactpagina, maar komen ze met één druk op de knop in Facebook Messenger en worden ze geholpen.
  • In de Facebook Messenger bot een e-book, checklist of video delen over een onderwerp waar de persoon naar vraagt.
  • Een vragenlijst verwerken in een Facebook Messenger bot om de grootste uitdagingen of problemen van mensen te onderzoeken.
  • Eenvoudige vragen beantwoorden, zoals bijvoorbeeld de openingstijden van jouw bedrijf of praktijk en contactinformatie delen.
  • Het maken van een afspraak.

Speak Your Mind

*