Hoe je een Facebook Messenger bot kunt combineren met een winactie op Facebook

Hoe je een Facebook Messenger bot kunt combineren met een winactie op FacebookFacebook Messenger bots zijn hot. Het is super actueel als je een Facebook Messenger bot ontwikkelt. En als je een Facebook Messenger bot in zet, ben je een van de eerste ondernemers in Nederland die een Facebook Messenger bot gebruikt.

Met een Facebook Messenger bot kun je op een hele leuke manier contact hebben met je fans en klanten. Een andere manier waarop je op een leuke manier contact kunt hebben met de fans van je pagina, is een winactie. Als jij weleens een winactie op je pagina hebt geplaatst, weet je hoe goed dit werkt voor het bereik van je pagina.

Hoe zou je het vinden om een winactie te combineren met iets wat op dit moment op Facebook heel goed werkt? In dit artikel geef ik je 3 manieren om een Facebook Messenger bot te combineren met een winactie op Facebook.

Waarom een Facebook Messenger bot?

  • Eenvoudig om te ontwikkelen: Een Facebook Messenger bot is een stukje software wat heel eenvoudig is om te maken. Met een tool zoals ManyChat hoef je geen technische capriolen uit te halen om de Facebook Messenger bot in te stellen.
  • Altijd bereikbaar: De fans van je pagina kunnen op ieder moment vragen stellen via Facebook Messenger. Natuurlijk moet je de Facebook Messenger bot uitgebreid instellen om antwoord te laten geven op alle vragen die je fans kunnen stellen. Het betekent ook zeker niet dat je nooit meer hoeft te kijken naar de Facebook Messenger berichten die je krijgt. Maar met een Facebook Messenger bot kun je de eenvoudige vragen laten beantwoorden en in ieder geval laten weten dat je – als de bot geen antwoord kan geven – zo snel mogelijk met een antwoord op de vraag komt.
  • Bereik: Mensen raken steeds minder geactiveerd door het wereldbolletje met meldingen. Een bericht van Facebook Messenger trekt wel de aandacht en het is persoonlijk.

Ik heb 3 manieren voor je om een Facebook Messenger bot te combineren met een winactie op je Facebookpagina.

1. Bedenk een quiz

Iedereen vindt een quiz leuk. Kijk maar eens naar de aanmeldingen van een popquiz bij een kroeg in de buurt. Of denk maar aan de spelletjesavonden die je weleens houdt, waar je Triviant speelt. Mensen vinden het leuk om te laten zien dat ze veel weten, helemaal als ze daar een prijs mee kunnen winnen.

Met een Facebook Messenger bot kun je een vragenlijst ontwikkelen. Je stelt de mensen die de bot hebben geactiveerd een aantal vragen, waarbij je zelf de keuzemogelijkheden geeft. Iedere keuzemogelijkheid leidt tot een nieuwe actie, bijvoorbeeld een nieuwe vraag met weer een aantal antwoordmogelijkheden. Zorg ervoor dat de quiz die je maakt niet te lang is. Houd rekening met je fans. Gaan zij een quiz helemaal doorlopen als er 20 vragen worden gesteld?

Het is nu aan jou om te bedenken wie er kans maakt op de prijs. Loof je een prijs uit aan de persoon die de quizvragen het snelste goed heeft beantwoord? Of krijgt iedereen een prijs als ze alle quizvragen goed hebben beantwoord en is de prijs een kortingsbon of een heel waardevol e-book wat de deelnemers nergens anders kunnen vinden? In dit laatste geval is het interessant om te vermelden dat als mensen een foute antwoord hebben gegeven, ze nog een ander antwoord kunnen geven. Zo komen ze uiteindelijk toch bij de prijs die jij uitreikt.

Het is belangrijk dat je de winactie gaat promoten op je pagina. Plaats daarom altijd een bericht op je pagina met een duidelijke uitleg over wat mensen kunnen winnen en hoe ze de quiz kunnen starten.

Een bericht met een winactie op je Facebookpagina

Als je weleens een winactie plaatst op je pagina waarbij mensen een goed antwoord moeten geven om kans te maken op de prijs, krijg je waarschijnlijk veel reacties. Het is altijd de vraag wie je als winnaar gaat kiezen. En zodra je de winnaar hebt gekozen, is de winactie voorbij. Misschien reageren alle deelnemers weer bij een volgende winactie en je trouwste fans zijn natuurlijk heel actief onder andere berichten.

Maar er zijn ook heel veel mensen die hebben deelgenomen en niet meer reageren onder andere berichten. Mensen waar je eigenlijk niets van weet. Dat is zonde, want deze mensen hebben toch laten merken dat ze interesse hebben in jouw producten. Anders hadden ze ook niet meegedaan aan een winactie waarbij ze een van jouw producten of diensten konden winnen.

Gebruik hier een Facebook Messenger bot voor, die wordt geactiveerd zodra iemand een goed antwoord geeft onder het bericht met de winactie. Je kunt dit in ManyChat heel eenvoudig instellen met het gebruik van keywords. Stel in de Facebook Messenger bot een aantal vragen, zodat je net iets meer te weten komt over de deelnemers van de winactie. En vraag direct of mensen op de hoogte gehouden willen worden van nieuwe acties en goede tips die jij kunt delen via de Facebook Messenger bot.

3. Kraak de code

Dit is een idee voor als je wat verder bent met het inzetten van Facebook Messenger bots. Het vereist namelijk best wat werk om deze winactie goed voor te bereiden.

Een originele variant van een Messenger bot winactie is het kraken van een code. Bedenk een codewoord waarmee een Facebook Messenger bot wordt geactiveerd, maar deel dit codewoord natuurlijk niet met je volgers. Laat mensen, met behulp van aanwijzingen, het codewoord achterhalen. De eerste persoon die de Facebook Messenger bot activeert, wint de prijs die jij hebt bedacht!

Heb jij nog een leuk idee om een Facebook Messenger bot te combineren met een winactie op Facebook? Deel het in de reacties onder dit artikel.

Comments

  1. Hoi Anne, ik heb ooit de ManyChat Bot geïnstalleerd op mijn Facebookpagina, maar ik erger me er groen en geel aan. Ten eerste snap ik niet hoe ik hier mijn eigen tekst in kan zetten en ten tweede wil ik hem eigenlijk gewoon verwijderen, maar ik weet niet hoe! Ook niet na vragen aan mensen of Googelen. Weet jij hoe ik deze chatbot verwijder? mijn dank zal eeuwig zijn 😉

Speak Your Mind

*