Bouw je e-maillijst op met Facebook

Message in BottleSocial Media zijn fantastische media om contact te krijgen en onderhouden met je publiek, maar het blijft zoiets als flessenpost’. Je stopt een briefje in een fles, gooit de fles in zee en nu maar hopen dat iemand de fles vindt en het briefje leest.

Het werkt iets anders met social media natuurlijk, maar het blijft schieten met hagel. Wie bereik je? Zeker op Facebook is het lang niet zeker dat iedere fan het door jou geplaatste bericht ook daadwerkelijk leest.

E-mailmarketing

formulierDaarom is het belangrijk om naast sociale media nog steeds heel veel aandacht te besteden aan e-mailmarketing. ‘The money is in the list’ is misschien een cliché, maar nog steeds heel erg waar. Iemand die zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief, kan en mag heel gericht benaderd worden. Je weet zeker dat deze persoon tot je doelgroep behoort, of toch zeker geïnteresseerd is, anders had hij zich niet aangemeld. En de kans dat je nieuwsbrief gelezen wordt is vele malen groter dan bij social media berichten.

Adressen verzamelen op Facebook

Je zet natuurlijk een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief op je website, maar waarom niet ook een formulier op je Facebook pagina? Je kunt met zo’n formulier nog meer informatie verzamelen over je doelgroep.

Ik gebruik hier voor een aanmeldpagina van Leadpages. Met Leadpages maak je salespages, maar je kunt er ook een Facebooktab mee maken, zoals ik gedaan heb. Twee vliegen in één klap dus.

Je kunt ook een Facebook tab gebruiken van bijvoorbeeld Woobox of Shortstack. Wat je doet is de code van je nieuwsbrief aanmeldformulier in de app plakken. Je moet daarvoor wel een e-mailmarketingsysteem hebben, zoals Aweber, Mailchimp of Autorespond.

Ik gebruik zelf Autorespond, simpelweg omdat het een gebruikersvriendelijk nieuwsbrievenprogramma is, Nederlandstalig, met een duidelijke handleiding en een echte helpdesk die binnen 24 uur reageert.

Als je dit op je website hebt gedaan, is het eigenlijk hetzelfde voor Facebook. Als je dit hebt laten doen door degene die de website heeft gemaakt, dan kan hij dit ook voor je Facebook doen.

nieuwsbrief facebook woobox

Wil je meer van dit soort handige, inspirerende tips? Meld je dan aan voor 365 Dagen Facebooksucces op https://www.fanfactor.nl/365

Quick and dirty oplossing

Met de Shortstack en de Woobox app kun je ook de volledige html van je aanmeldpagina van je website in de app zetten. En een nog eenvoudigere en ‘quick and dirty’ oplossing, is een redirect naar je aanmeldpagina maken in zo’n app.

Op bovenstaande manieren kun je dus bij een promotie of wedstrijd ook e-mailadressen verzamelen op Facebook. De mogelijkheden zijn legio!

Nieuwsbrief Facebook app

Woobox app

Comments

  1. Goed idee! Het is via mijn nieuwsbriefsoftware natuurlijk weer hartstikke ingewikkeld, maar ik ga de tip wel toepassen! Dank je.

Speak Your Mind

*