Checklist voor een onweerstaanbaar onderwerp en verleidelijke titel van je webinar

Checklist voor een onweerstaanbaar onderwerp en verleidelijke titel van je webinarWebinars zijn geweldig om te doen. Het geven van webinars heeft voor een groot gedeelte het succes van mijn bedrijf bepaald. Maar dat gebeurde pas vanaf het moment dat ik wist welk onderwerp en welke titel goed werkten voor mijn doelgroep. Niet iedere titel of ieder onderwerp slaat namelijk altijd goed aan.

Nu ik weet welke onderwerpen onweerstaanbaar zijn, welke titels de aandacht trekken en wat de mensen in actie zet om aan mijn webinars deel te nemen, pas ik deze formule telkens toe als ik een nieuw webinar ontwikkel. En als dat webinar succesvol is, hergebruik ik het gewoon! Want alles wat werkt, kun je telkens weer toepassen in je bedrijf.

Maar hoe je tot zo’n onweerstaanbaar onderwerp en verleidelijke titel komt, is een zoektocht. Want wat is een goed onderwerp om een webinar over te geven? En welke titel past daar goed bij? Deze twee dingen zijn heel belangrijk. Ik zeg niet dat het perfect moet zijn, maar het moet zeker goed zijn en aansluiten bij wat je doelgroep nodig heeft.

De titel en het onderwerp van je webinar zijn ook belangrijk omdat ze de promotie van het webinar bepalen. Je bepaalt met de titel en het onderwerp alle e-mails die je gaat sturen, de landingspagina waar mensen zich aanmelden en de Facebookadvertenties ter promotie.

Met dit artikel wil ik je uitdagen om binnen 3 dagen een webinar met een goed onderwerp en bijpassende titel te ontwikkelen. Het is namelijk echt eenvoudiger dan je denkt! Je hoeft alleen maar te voldoen aan de punten op de checklist.

Onderwerp

1. Het webinar gaat maar over één ding

Het webinar moet één onderwerp hebben. Ga niet proberen meerdere onderwerpen samen te voegen in het webinar, dat heeft een averechts effect. Je webinar kan best over 3 meest gemaakte fouten, 5 strategieën of 7 tips gaan gerelateerd aan een bepaald onderwerp, maar probeer niet al deze elementen met elkaar te verweven in het webinar. Het moet duidelijk zijn waar je webinar over gaat.

2. Een onderwerp waar je vol zelfvertrouwen over kunt vertellen

Ga geen webinar geven over iets waar je geen expert in bent. Mensen merken het als jij vertelt over iets waar je eigenlijk niet voldoende kennis van hebt. En zodra mensen het merken, komt het niet overtuigend genoeg over. Neem de tijd om je te verdiepen in het onderwerp waar jij je webinar over wilt geven (als dat nog nodig is).

3. Een onderwerp waar je doelgroep over praat

Je moet een onderwerp kiezen wat aansluit bij je doelgroep. Daarvoor moet je weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Een van de dingen die voor mij heel goed werkt is instructies, een stappenplan in een webinar geven. Mensen vragen zich namelijk heel vaak af hoe ze iets moeten doen. En ik laat ze dat in een webinar dan stap voor stap zien.


Een ander goed uitgangspunt voor het bedenken van een onderwerp voor je webinar zijn de veelgestelde vragen. Welke vragen komen bij jouw bedrijf telkens terug? Dat kan zijn in de e-mails die je dagelijks van de mensen krijgt, maar ook naar voren komen in de reacties onder de content die je op je Facebookpagina deelt.

Zorg ervoor dat je je doelgroep zo goed kent, dat je je webinar heel eenvoudig op basis van de behoeften van de doelgroep kunt gaan schrijven.

Alleen als jouw webinar aansluit op de behoeften van je doelgroep, gaan mensen deelnemen.

4. Het onderwerp spreekt een grote groep mensen aan

Je wilt het liefst zoveel mogelijk mensen in actie zetten met je webinar. Maar als je je bedenkt dat gemiddeld 20% van de kijkers echt in actie komt, betekent dat eigenlijk dat je een nog grotere groep mensen aan wilt spreken met de titel en het onderwerp van je webinar. Kies daarom een onderwerp wat goed aansluit bij je doelgroep.

Vervolgens kun je in het webinar zelf nog proberen de mensen zoveel mogelijk in actie te laten komen. Dat kan bijvoorbeeld door specifieke doelen te stellen met de kijker, een heldere boodschap te vertellen in het webinar en duidelijk te maken welke stappen de kijker na het webinar kan gaan zetten.

Wil jij nog meer manieren om online klanten te krijgen? Kom naar mijn nieuwe event ‘Shine Online‘. Je leert op een natuurlijke, integere manier online klanten aantrekken:
https://www.fanfactor.nl/shine-online/

5. Het webinar heeft een onderwerp waar je veel voorbeelden en inzichten kunt geven

Als je iets gaat uitleggen aan iemand, kun je dat het gemakkelijkst doen met voorbeelden uit de praktijk. Misschien heb je zoveel ervaring dat je bepaalde inzichten kunt gaan delen met de mensen.

Door mijn ervaring weet ik bijvoorbeeld welke fouten de meeste ondernemers maken, waardoor het voor hen moeilijk is om online klanten te werven. Ik kan dat onderwerp verder uitleggen aan de hand van heel veel voorbeelden, afbeeldingen en inzichten, op zo’n manier dat het mensen in actie zet.

Doordat je in het webinar precies kunt laten zien wat mensen wel of juist niet moeten doen, werkt het webinar heel inspirerend en motiverend.

6. Een onderwerp met een aansluitend aanbod

Je wilt als afsluiting voor je webinar kunnen zeggen: “Ben jij enthousiast geworden over wat ik je zojuist heb verteld? Wil je meer leren? Dan is dit programma echt iets voor jou!”

Aan het einde van het webinar moet het een logische stap zijn om gebruik te maken van je aanbod. De kijker moet heel veel informatie hebben gekregen in het webinar, maar het gevoel hebben dat er nog steeds bepaalde kennis nodig is om verder te kunnen met de inspiratie en motivatie.

Je kunt het beste heel veel resultaten delen die de mensen kunnen bereiken als ze doen wat jij ze in het webinar vertelt. En vergeet natuurlijk niet te vertellen wat de mensen moeten doen om gebruik te maken van je aanbod!

Titel

1. Een titel zonder onnodige woorden

Ieder woord in de titel van je webinar moet echt nodig zijn. Een teveel aan woorden kan de titel onduidelijk maken. Maar dat wil niet zeggen dat een lange titel niet kan werken. Een van mijn webinars heet bijvoorbeeld: “De 3 meest gemaakte fouten die workshopleiders maken waardoor hun workshops leeg blijven”. Dit is een lange titel, maar deze titel werkt enorm goed. Dat komt doordat ieder woord iets toevoegt.

Vraag jezelf dus bij ieder woord in de titel af of het belangrijk is en het woord iets toevoegt. Zorg er in ieder geval voor dat ieder woord telt!

2. De titel bevat beschrijvende woorden

Je maakt je titel aantrekkelijk door beschrijvende woorden te gebruiken. Woorden die interesse wekken, enthousiast maken en die de mensen in actie gaan zetten. Bij beschrijvende woorden denk ik aan: ‘waanzinnig’, ‘simpel’, ‘overtuigend’. Dit soort woorden doen het altijd goed.

3. De titel is specifiek

Een heel goed voorbeeld van een titel die specifiek is, is een titel met daarin een getal. Bijvoorbeeld een aantal tips wat je iemand gaat geven in het webinar. Of zoals het voorbeeld wat ik net gaf, de 3 meest gemaakte fouten die workshopleiders maken. Doordat je het zo specifiek houdt, zorg je ervoor dat mensen niet snel overweldigd raken door allerlei informatie die je geeft in een titel. En het maakt het overzichtelijk.

4. De titel belooft een resultaat

In de titel beloof je de mensen een resultaat, wat mensen echt bereiken als ze kijken naar het webinar. Met de titel van mijn webinar over de lege workshops, gaf ik de kijker inzicht in de meest gemaakte fouten. Een ander webinar wat ik geef heet ‘Facebook Inspiratieboost’, waarin ik de mensen voorzie van inspiratie voor berichten op hun Facebookpagina. Zelfs als iemand geen gebruik maakt van het aanbod dat jij aan het eind van het webinar doet, moet de persoon verder kunnen met de informatie uit het webinar.

Natuurlijk kan deze persoon veel beter gebruik maken van het aanbod dat je doet, want daarmee kunnen nog betere resultaten worden behaald. Maar niemand mag het gevoel hebben dat naar het webinar kijken tijdsverspilling was. Niemand moet achteraf kunnen zeggen dat de titel de verkeerde verwachtingen heeft gegeven.

5. De titel bevat woorden die je doelgroep gebruikt

Heeft jouw doelgroep het over klanten of over cliënten? Het is maar een simpel voorbeeld om aan te geven dat je doelgroep het over andere termen kan hebben dan dat jij doet. Je moet weten welke woorden jouw doelgroep gebruikt. Met welke woorden beschrijft jouw doelgroep het probleem waar ze ’s nachts van wakker liggen? Dat zijn de woorden die je het beste kunt verwerken in de titel van je webinar.

6. Je doelgroep heeft meegedacht over de beste titel

Je kunt geen goede titel bedenken zonder dat je je doelgroep mee laat denken. Daarom wil ik dat je je titel voor gaat leggen aan je doelgroep. Dat kan op Facebook, Instagram, Twitter, maar doe het op de plek waar je doelgroep actief is. Anders zien ze het niet. Een hele leuke manier om je doelgroep mee te laten denken over de titel van je webinar, is door een afbeelding te maken met 3 verschillende titels die je hebt bedacht. Dat kan eenvoudig met Canva of PicMonkey.

Vraag de mensen voor welke titel zij zouden kiezen. Je hoeft de mensen niet te vragen waarom ze voor een bepaalde titel kiezen, dit geven ze waarschijnlijk al uit zichzelf aan. En je wilt vooral dat de mensen hun voorkeur doorgeven, dus hou het simpel.

Een extra voordeel van de mensen mee laten denken met je titel is dat je de aandacht trekt voor je webinar. Mensen worden al warm gemaakt voor het webinar en de kans is groter dat ze zich later voor het webinar gaan aanmelden.

Bonustips

Ik wil je ook nog 3 bonustips geven! Nog net even voordat je de checklist via de onderstaande knop download en aan de slag gaat met een webinar met een onweerstaanbaar onderwerp en een verleidelijke titel.

  1. Het onderwerp van je webinar moet tot een resultaat bij de deelnemer leiden. Je wilt dat je webinar tot een nieuwe manier van denken leidt, een gedragsverandering teweegbrengt of mensen in actie gaat zetten. Zelfs als iemand niet ingaat op het aanbod dat jij aan het eind van het webinar hebt gedaan.
  2. Houd het simpel. Als je het ingewikkeld gaat maken, wordt de aandacht van mensen niet getrokken. Mensen gaan zich niet aanmelden voor het webinar als ze niet getriggerd worden door de titel en het onderwerp.
  3. Geef iets van je allerbeste content weg. Hiermee wil ik niet zeggen dat je alles gratis weg moet gaan geven, zeker niet alle inhoud uit je betaalde aanbod. Maar het is prima om iets in een versimpelde vorm met de mensen te delen. Je kunt dit nog steeds in de cursus verwerken. Ik deel bijvoorbeeld in een webinar de waarde van Facebookadvertenties en de dingen die je fout kunt doen met adverteren op Facebook. Maar in de cursus leg ik pas stap voor stap uit hoe het adverteren op Facebook in zijn werk gaat.

Doordat jij goede content met de mensen deelt, wordt je webinar echt waardevol en ga jij jezelf onderscheiden. Neem jezelf voor dat het niet uitmaakt of mensen ingaan op het aanbod dat je doet in het webinar. Het gaat erom dat mensen geïnspireerd, enthousiast en gemotiveerd raken en in actie gaan komen.

Ga aan de slag met het ontwikkelen van een webinar met een onweerstaanbaar onderwerp en verleidelijke titel om ook het succes te bereiken wat ik heb bereikt met het geven van webinars. Klik op onderstaande knop om de checklist te downloaden:

Laat wat van je horen

*