Creatieve social media campagnes met emoticons in de hoofdrol

We gebruiken ze steeds meer in onze dagelijkse communicatie en ter ondersteuning van tekstberichten: emoji’s en emoticons. Het is dan ook geen verrassing dat de ‘plaatjes’ meer en meer gebruikt worden in de marketingcommunicatie. Vooral in communicatie via social media, waar bedrijven interactie creëren met hun doelgroep, worden emoticons gebruikt om een boodschap extra kracht bij te zetten. Ter inspiratie heb ik 7 creatieve voorbeelden op een rijtje gezet.

1. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 👍

Zuivelproducent Alpro was een van de eerste bedrijven die marktonderzoek deed met behulp van de geïntegreerde emoticons in de Facebook like-button. Het bedrijf postte een afbeelding met 3 verschillende soorten amandeldrink en vroeg aan haar volgers wat zij de lekkerste vonden. Er kon dus gestemd worden aan de hand van een emoticon. Het bericht leverde een hoop interactie en nieuw volgers op. Daarnaast kreeg het bedrijf ook inzichtelijk wat hun (potentiële) klanten van de producten vinden.

Social Media Marketing Alpro

2. Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart 🍆🍑 👉👌

Condoomfabrikant Durex heeft in haar marketingcampagne ten behoeve van seksuele voorlichting ook de emoticons gevonden. Durex wil dat mensen op een veilige manier seks met elkaar hebben en communiceren dat via emoticons. Het condoom behoort nog niet tot het standaard emoticons pakket, maar Durex stuurt er wel op aan dat deze in de toekomst wordt opgenomen. De maatschappelijke belangen van veilige seks spelen hierbij een grote rol.

Social Media Marketing Durex

3. Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te tweeten

In de Twitter campagne van Domino’s speelt de pizza emoticon de hoofdrol. Het bestellen van een pizza was al niet erg moeilijk, maar bij Domino’s gaan ze nog een stapje verder. Als je je Twitter-account koppelt aan je Domino’s profiel kun je een pizza bestellen door een 🍕 naar het Twitter-account van Domino’s te sturen. Het systeem hierachter zorgt voor de betaling en de bezorging op het juiste adres. Je kunt je voorstellen dat Domino’s met dit soort acties meer bestellingen en dus omzet behaald. Het is wachten tot deze functie ook in Nederland wordt uitgerold.

Social Media Marketing Dominos

4. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist 🍔

Good Times at McDonalds, de marketingcampagne die volledig om emoticons draait. Met 5 verschillende uitingen worden situaties nagebootst die voor vele van ons frustrerend en herkenbaar zijn. Denk maar eens aan het in de file staan door wegwerkzaamheden en urenlang winkelen met je vrouw. Deze situaties worden door de McDonald’s `opgelost` met een lekkere hamburger. We’re lovin it!

Social Media Marketing McDonalds

5. WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren 🐘

Het WWF lanceerde via Twitter een innovatieve fondsenwervingscampagne voor 17 bedreigde diersoorten, zoals de panda 🐼 en de tijger 🐯. Je kon doneren door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met een van de 17 emoticons. Laatstgenoemde optie maakte het mogelijk op een specifiek diersoort te steunen. De donatiekosten bedroegen slechts €0.10 per keer. In de eerste drie maanden ontving het bericht ruim een half miljoen vermeldingen, dus reken maar uit.

Social Media Marketing WWF

6. #doeslief campagne van SIRE

Ook bij de #DOESLIEF campagne van SIRE spelen emoji’s de hoofdrol. De campagne is gericht op onaardig gedrag die mensen etaleren op social media. Hoe reageer je op mensen die op zoek zijn naar ruzie, zonder dat het uit de hand loopt? Wat moet je bijvoorbeeld doen als ene Pieter twittert: „Dat komt allemaal door die buitenlanders die onze tradities verpesten!”? Dan hoef je van SIRE niet inhoudelijk te reageren, want een geschrokken en de hashtag #Doeslief volstaan om iemand een spiegel voor te houden.

Social Media Marketing #doeslief

7. IKEA heeft haar eigen emoticons pakket

Bij IKEA gaat men nog een stapje verder: het heeft haar eigen emoticons pakket geïntroduceerd. Volgens IKEA zijn communicatieperikelen, die soms optreden tussen 🚻, gemakkelijk te overbruggen als men meer emoticons gebruikt. Iedereen beheerst tenslotte de taal van de emoticons, ook mensen die niet dezelfde taal spreken. Men heeft deze gedachtegang door vertaald naar de IKEA-app om productgroepen te categoriseren. Het zal vast niet lang meer duren voordat ze ook in de online communicatie en de fysieke winkels te vinden zijn.

Social Media Marketing Ikea

Heb jij ook een campagne of bericht waarin je veel met emoticons hebt gewerkt? Zet een link in je reactie. Vind ik leuk!

Dit gastblog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van der Zwet van JM Promotions. Jeroen is werkzaam als SEO & content marketeer bij JM Promotions.

Speak Your Mind

*