Facebook schoont je nieuwsoverzicht op


filmpje_001
Een nieuwsoverzicht op Facebook waar niet steeds hetzelfde sentimentele filmpje voor bij komt, omdat al je vrienden het delen. Een droom? Nee, het wordt werkelijkheid. Facebook gaat content die regelmatig circuleert nog maar één keer tonen in je nieuwsoverzicht.

Spammerige links

Verder komt er ook een einde aan ‘spammerige’ links. Dat zijn links die de lezer door laten klikken naar websites en pagina’s die vol staan met advertenties. Je kent ze wel, die advertenties en berichten die verwijzen naar een afvalproduct of gezichtscrème met een totaal irrelevante foto. Heeft het toch nut gehad dat je wel eens aangaf aan Facebook dat je ‘dit niet wilde zien’.

like-alsLike-baiting

En tenslotte gaat Facebook berichten bannen waarin specifiek om delen en liken gevraagd wordt, met als doel veel meer bereik en zichtbaarheid te krijgen. Zo’n bericht als hiernaast bijvoorbeeld, die haalt dan je nieuwsoverzicht niet meer. Het zijn vaak berichten die nergens op slaan, totaal irrelevant zijn en alleen maar gemaakt zijn om reacties, likes en shares te genereren. Om zo de pagina meer zichtbaarheid te geven. ‘Like-baiting’ noemen ze dat.

Dat wil dus niet zeggen dat je niet mag vragen om reacties en likes. Het is alleen een probleem als je totaal irrelevante content plaatst op je pagina, alleen maar om die likes en reacties, om zo meer zichtbaarheid te krijgen.

Met deze maatregelen wil Facebook voor een kwalitatief goed nieuwsoverzicht zorgen met veel nieuwswaarde.

Wat betekent dit voor jouw Facebook pagina?

Het overgrote deel van de Facebookpagina plaatst nooit spammerige berichten, dus je hebt niets te vrezen. In feite betekent het zelfs, dat jouw content nu meer kans heeft om in een opgeschoonde nieuwsoverzicht terecht te komen.

Lees hier het artikel van Facebook zelf, over deze veranderingen in je nieuwsoverzicht: https://newsroom.fb.com/news/2014/04/news-feed-fyi-cleaning-up-news-feed-spam/

Comments

  1. Ik heb een vraag: kun je een pagina op Facebook aanmaken zonder dat je een persoonlijk profiel hebt?

Speak Your Mind

*