Help! Het nieuwsoverzicht van mijn fans op Facebook gaat veranderen…

De afgelopen dagen werd ik overspoeld met vragen over de aankondiging van Facebook. Mark Zuckerberg vertelde begin dit jaar dat persoonlijke berichten meer voorrang gaan krijgen in het nieuwsoverzicht.

Facebook wordt natuurlijk vooral gebruikt door mensen die berichten van hun vrienden en familie willen zien. En Facebook wil dit soort berichten meer aandacht geven. De verwachting is daarmee dat berichten op Facebookpagina’s minder bereik gaan krijgen.

Zelf heb ik natuurlijk een Facebookprofiel én een Facebookpagina. Ik begrijp niet waarom advertenties of berichten van pagina’s die relevant zijn voor jou als persoon, minder aandacht zouden moeten krijgen. Maar dat Facebook dit gaat veranderen is zeker.

Wat gaat dat betekenen voor jouw pagina, je fans en het bereik van de berichten die je plaatst? Allereerst wil ik je gerust stellen. Op dit moment wordt het vernieuwde nieuwsoverzicht nog niet doorgevoerd in Nederland en mogelijk merk je de effecten nog niet. Maar ook op termijn zal het in Nederland gaan veranderen. Of dit echt een negatief effect heeft op jouw pagina kan ik helaas niet voorspellen.

Ik heb altijd gezegd dat je op je pagina moet gaan voor bereik en betrokkenheid. Dat je de interactie op moet zoeken met je fans. Je wilt dat mensen gaan reageren op berichten, waarop jij natuurlijk ook weer terug kunt reageren. Dat is die interactie die je wilt bereiken. Met de veranderingen op Facebook wordt dat belangrijker dan ooit.

Je wilt dat je berichten blenden in het nieuwsoverzicht van je fans. Dit wil zeggen dat de berichten die jij plaatst, persoonlijk zijn. Ze zouden eigenlijk ook afkomstig moeten kunnen zijn van de vrienden of familie van je fans.

Heb jij nu een Facebookpagina met veel bereik, betrokkenheid en interactie met je fans? Ik raad je aan dan geen heftige dingen op je pagina te gaan veranderen. Want wat je nu plaatst, werkt al voor jouw doelgroep. Als je iedere dag een of meerdere Facebookberichten plaatst en mensen hierop reageren, zou ik die frequentie zeker niet aanpassen. Het enige wat je nog kunt doen, zijn meer Facebook Live uitzendingen. Facebook Live uitzendingen krijgen het meeste bereik van alle type berichten die je op een pagina kunt plaatsen en zo kun je het bereik van je pagina een boost geven.

Het betekent niet dat als je pagina goed loopt, je nu achterover kunt leunen en niets meer hoeft te doen. Blijf de statistieken van je pagina controleren. Daarbij kijk je vooral naar het bereik van je berichten en je pagina. Als dat hetzelfde blijft, is het goed. Mocht het gaan veranderen, ga je daar natuurlijk op inspelen.

Als je op dit moment een pagina hebt waar je niet heel veel bereik en betrokkenheid hebt of je merkt heel snel dat het bereik van je pagina aanzienlijk daalt, kun je het volgende gaan doen:

1. Stel je fans vragen

Een van de beste manieren om interactie te krijgen op je pagina, is door je publiek vragen te stellen. Het stellen van vragen kan op verschillende manieren. Je kunt je fans vragen wat ze dit weekend gaan doen, wat hun favoriete vakantiebestemming is (met daarbij afbeeldingen waar ze uit kunnen kiezen) of je kunt een poll plaatsen op je Facebookpagina.

Het gaat erom dat je je fans vragen stelt waar ze op gaan reageren. Als je fans reageren op je berichten, is dat goed voor het bereik van je berichten en je pagina. Bovendien leer je je fans ook nog een stuk beter kennen!

2. Waarde plaatsen

Als je pagina minder bereik krijgt door de veranderingen die Facebook gaat doorvoeren, kun je ervoor kiezen om minder berichten te gaan plaatsen op je Facebookpagina. Ieder bericht wat je maakt kost natuurlijk tijd. De veranderingen van Facebook zorgen er misschien wel voor dat berichten die jij hebt gemaakt en waar jij veel tijd in hebt gestoken, misschien niet eens door de mensen worden gezien.

Ik wil je aanraden om hierin een goede afweging te maken. Minder berichten maken, betekent natuurlijk ook dat je minder kans hebt om gezien te worden en de mensen te bereiken. Mocht je ervoor kiezen om minder berichten te gaan maken, wil ik je op het hart drukken dat je ervoor moet zorgen dat je de berichten die je plaatst voor je fans zo waardevol mogelijk maakt.

Ik noemde het net al even, kijk in de statistieken welke berichten nu goed werken voor jouw fans. Op welke berichten reageren je fans? Met welke berichten start jij het gesprek? Ga meer van dit soort berichten ontwikkelen en plaatsen op je Facebookpagina. Door op je Facebookpagina naar de ‘Statistieken’ en ‘Berichten’ te gaan, kun je kijken met welke berichten jij interactie en betrokkenheid krijgt.

Kies in dit venster voor ‘Mate van betrokkenheid’.

Het percentage wat achter de berichten staat, geeft de mate van betrokkenheid per bericht weer.

3. Adverteren op Facebook

Ik hoorde al vaker van ondernemers dat Facebook vooral lijkt te denken aan hun eigen inkomsten. Deze ondernemers merken dat hun pagina’s geen bereik meer krijgen als ze niet adverteren. Hoewel ik geloof dat je heel goed organisch (onbetaald) bereik kunt krijgen op je pagina zolang je maar het gesprek met je fans aangaat, denk ik ook dat Facebook Adverteren onderdeel moet zijn van je marketingstrategie.

Je hoeft helemaal geen honderden euro’s te investeren in advertenties op je pagina om daarmee duizenden fans en klanten te krijgen. Ook met een kleiner marketingbudget kun jij prima berichten promoten en advertenties maken.

Als jij met je advertenties mensen bereikt waarvoor je advertentie relevant en interessant is, bijvoorbeeld de lezers van je blogartikelen, bereik je je warme doelgroep. En juist door die mensen te bereiken, hou je de kosten van het adverteren op Facebook laag.

Om dit te kunnen moet je je gaan verdiepen in de Power Editor, een Facebook Pixel, het samenstellen van doelgroepen en het maken van goede advertentiecampagnes. Wil jij leren hoe je de juiste mensen kunt bereiken met goedkope advertenties? Lees meer over Facebook Advertentie Power.

Relevante advertenties maken is heel waardevol voor je bedrijf. Een goede advertentiecampagne kan veel nieuwe klanten opleveren. Ik zeg altijd dat je met adverteren op Facebook de advertentiekosten binnen een mum van tijd weer hebt terugverdiend. Als jij echt hele goede advertenties maakt, weet ik zeker dat het je zelfs meer gaat opleveren!

4. Video’s en Facebook Live

Wanneer ik naar de statistieken van mijn Facebookpagina kijk, zie ik vooral dat video’s het heel goed doen. Het allerbelangrijkste wat je kunt doen als je merkt dat je Facebookberichten minder bereik krijgen, is Facebook Live gaan inzetten. Facebook Live is spannend, maar het is eenvoudig om een professionele uitzending te maken. Je kunt daar de ‘Checklist voor een succesvolle Facebook Live’ voor gebruiken. Heb je geen inspiratie voor je uitzending? Dan kun je het artikel ’22 manieren om Facebook Live in te zetten voor jouw marketing’ lezen.

5. Facebook Statistieken

Ik kijk minimaal één keer per week naar de statistieken van mijn Facebookpagina. Daarbij let ik op welke berichten goed hebben gewerkt in die week en naar hoeveel likes er in die week bij zijn gekomen op mijn pagina. De berichten die goed lopen, noteer ik zodat ik ze op een later moment nog eens kan plaatsen.

Het kijken naar de statistieken van je Facebookpagina kost niet veel tijd. En het is heel eenvoudig. Je moet het alleen wel doen. Ik zie zoveel ondernemers die berichten plaatsen op hun pagina, maar niet weten wat werkt. Dat komt doordat ze vergeten naar de statistieken te kijken. Dat is echt zonde! Ga daarom de statistieken gebruiken om meer te leren over je fans en zo te weten hoe je nog meer mensen kunt bereiken.

6. Facebookgroepen

Als ik vertel dat je een Facebookgroep kunt opstarten waarmee je jouw fans en klanten een community biedt, denk je misschien dat jij dat voor jouw bedrijf niet kunt toepassen. Maar ik weet zeker dat ook jij een manier kunt bedenken om een community op te gaan zetten voor de mensen die je wilt bereiken of de mensen die al klant zijn.

Je kunt een Facebookgroep koppelen aan je Facebookpagina. Een Facebookgroep is heel waardevol, het is een community met mensen die dezelfde interesse of behoefte hebben. En mensen vinden dat fijn, mensen willen bij een groep horen. Ze willen zich kunnen mengen met gelijkgestemden.

Ik heb een Facebookgroep gestart ‘Durf te vragen over Facebook Marketing’, waar mensen vragen kunnen stellen over Facebook marketing. Deze groep is erg actief en waar kan, probeer ik de mensen zelf te helpen. Zo kan ik laten zien dat ik de expert op het gebied van Facebook marketing ben.

Mocht je een Facebookgroep starten op Facebook, wil ik je aanraden niet te veel te gaan promoten. Hou het bij het delen van zoveel mogelijk waarde, het geven van antwoorden op de vragen die er zijn en laat de mensen in de groep elkaar ook zeker helpen!

Ik wil nog even inhaken op het promoten. Zorg ervoor dat de berichten die je plaatst op je Facebookpagina niet te promoterig worden. Je wilt berichten gaan plaatsen die je fans fijn vinden om te zien, berichten die persoonlijk zijn en die niet te veel verkopen.

Vind jij alle veranderingen op Facebook behoorlijk spannend? Dat kan ik goed begrijpen hoor, ik herken dat! Ik zou het echt vreselijk vinden als ik de mensen niet meer kan bereiken op Facebook, puur doordat mijn berichten niet meer worden getoond.

Vaak zeg het ik in webinars die ik geef of in blogartikelen die ik schrijf: wat zou je doen als Facebook ontploft? Wat als Facebook vanaf morgen ophoudt te bestaan? De fans op je Facebookpagina zijn niet van jou. Als Facebook ophoudt te bestaan of als jouw Facebookpagina af wordt gesloten, ben je alles kwijt.

In feite geldt dat ook op het moment dat jouw Facebookberichten minder worden getoond in het nieuwsoverzicht van je fans. Je verliest daarmee een stukje zichtbaarheid. Terwijl de zichtbaarheid juist indirect zorgt voor klanten.

Je moet naast je Facebookpagina op een andere manier zichtbaar worden onder je fans. Dat kan door e-mails te gaan sturen. Daarom wil je van alle fans het liefst een e-mailadres hebben. Ik heb een gratis e-book voor je ontwikkeld met 5 manieren om de e-mailadressen van je Facebookfans te krijgen.

Reacties

  1. Ik heb net een nieuwe pagina : https://www.facebook.com/metintuitie
    Maar vraag mij af of ik nu ook direct een groep moet starten. Wat is daar het voordeel aan? De mensen die geïnteresseerd zijn zijn toch al volgers van mijn pagina? En waar zet ik dan mijn blogs en filmpjes ?

  2. Ik ben heel benieuwd hoe je tegen de nieuwe regelgeving (AVG) aankijkt in relatie tot het maken van audiences op basis van je mailinglijst. Volgens mij mag dat straks niet meer, tenzij je mensen expliciet hun toestemming hebt. Hoe ga jij daar mee om?

Laat wat van je horen

*