Heb jij het ook altijd maar ‘druk, druk, druk’?

Heb jij het ook altijd maar ‘druk, druk, druk’?Je herkent het vast wel. Je vraagt een vriend of collega hoe het ermee gaat. Het antwoord is vaak: ”Ja, druk hè … druk, druk, druk met van alles.” Ga voor jezelf maar eens na hoe vaak jij dat misschien roept.  In de snelle wereld van vandaag lijkt het net alsof je succes afgemeten wordt aan de hand van hoe druk je het hebt. Vaak lijkt het zelfs alsof we elkaar hierin willen overtreffen.

Door alleen al deze woorden zo uit te spreken, triggert dit jouw stresshormonen. Ons brein maakt namelijk geen onderscheid tussen echte gebeurtenissen en jouw gedachten. Door je tijd efficiënter in te delen, heb je meer tijd te besteden. Je krijgt meer gedaan en voelt je minder gestrest. Maar hoe krijg je dat nu voor elkaar? Daarover ga ik een aantal praktische tips met jou delen.

In theorie is er natuurlijk een uitdaging, want we hebben tegenwoordig veel meer tijd dan ooit tevoren. Mensen in de Westerse wereld werken tegenwoordig veel minder uren dan in de afgelopen decennia. Toch hebben we het drukker dan ooit. Er zijn allerlei systemen die je kunnen helpen om je tijd mindful door te brengen en die ervoor zorgen dat je je minder druk voelt. Dit zijn zogeheten timemanagement systemen. Die systemen hebben echter hun beperkingen.

Hele concrete en praktische toepasbare zaken kunnen jou in korte tijd nu al hulp bieden in de balans tussen druk zijn en rust nemen. Hier volgen 9 praktische tips:

1. Identificeer de waarde die je hebt voor je bedrijf

Wist je dat drukte kan zorgen voor traagheid in je bedrijf? Je kunt afgeleid worden en zomaar een ander pad inslaan dan dat je in eerste instantie van plan was. In je bedrijf wil je natuurlijk graag efficiënt werken en productief zijn. Hoe kun je dit bereiken? Door werk en rustmomenten met elkaar af te wisselen. Juist als je denkt dat je geen tijd hebt, zou je op dat moment een rustmoment moeten inlassen. Ga even naar buiten of verdiep je in nieuwe interessegebieden waar jij energie van krijgt.

Ook zou je tijd door kunnen brengen met relaties, vrienden of collega’s. Merk je soms dat je te gehaast bent om echt volledig aanwezig te zijn, als je effectief tijd met ze doorbrengt? Het kan de moeite waard zijn om wat efficiency op te offeren. Ga voor jezelf na wat de dingen zijn die belangrijk zijn in jouw leven. Maak hier vervolgens wat ruimte voor vrij tussen je werk door. Het inlassen van dit soort rustmomenten zorgt ervoor dat je productiever en creatiever wordt.

2. Geef toe dat je niet alles kunt doen

Je kent ze wel, die ellenlange to-dolijstjes. In plaats van 10 onafgemaakte taken op je to-do lijst die je een onvoldaan gevoel bezorgen, schakel je je onafgemaakte taken gewoon uit. Accepteer voor jezelf dat je die nu niet gaat doen. Ze waren waarschijnlijk ook niet urgent of belangrijk, want dan had je ze al netjes afgehandeld.

Als je jezelf er niet toe kunt brengen om een taak van je lijst te verwijderen, geef jezelf dan toestemming om te stoppen met je er zorgen over te maken. Hoe je dat doet? Door de taak door te schuiven naar een kopje dat je ‘Misschien / Later / Op een dag’ noemt. Zorg ervoor dat je deze taken wel alvast verdeeld naar een bepaald moment in de toekomst. Bijvoorbeeld over een maand of over een half jaar. Dan maak je er een Misschien / Later-project van. Op deze manier haal je de taken die niet urgent en niet belangrijk zijn van je lijstje, maar ook uit je hoofd. Zo krijg je meer weggewerkt van je to-do lijst. Hierdoor voel je je een stuk beter en rustiger.

3. Doe één ding tegelijk

Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig moet multitasken. Het is heel verleidelijk voor ons om steeds meer in kleinere hoeveelheden tijd te proppen. In de huidige informatiemaatschappij doen we heel veel dingen tegelijkertijd. Op die manier leer je je brein om elke taak maar een deel van je aandacht te geven. Je brein wordt zo geconditioneerd om niet optimaal te functioneren.

Er is een studie in Harvard* waarin ze meer dan 2.000 volwassenen hebben onderzocht. Die mensen gaven aan dat ze maar de helft van hun tijd spenderen aan één ding. Uit diezelfde studie bleek, dat we het meest gelukkig zijn als we ons concentreren op datgene wat we op dat moment doen. Je concentreren op één ding levert je dus meer geluk op. Conclusie: WAT we doen is minder belangrijk voor ons geluk dan HOE BEWUST we dat doen. Dingen bewust doen is erg belangrijk voor het ervaren van geluk in je werk.

4. Verricht doelloze, creatieve handelingen

Als je weinig tijd hebt, is het heel verleidelijk om je dagen te vullen met taken die heel urgent en nuttig zijn. Wist je dat je deze taken zou moeten afwisselen met taken die doelloos lijken en creatief zijn? Deze taken zijn namelijk helemaal niet nutteloos.

Uit een studie onder jongvolwassenen bleek dat mensen die dagelijks creatieve activiteiten ondernamen, meer positieve emoties kregen en meer floreerden in hun werk. Daarnaast waren ze meer doelgericht en betrokken. Neem de tijd voor jezelf om creatief bezig te zijn. Het maakt niet uit wat je doet, als het maar voor jezelf is en je er plezier aan beleeft. Denk bijvoorbeeld aan: koken, een brief schrijven, een tijdschrift lezen of een puzzel maken. Alles dat je uit de serieuze drukte van de dag haalt, brengt je naar een creatievere en meer nieuwsgierige instelling.

5. Lees een boek

Zelfs mensen die heel graag lezen, vallen ten prooi aan de afleiding van het internet. In plaats van de tv aan te zetten en Netflix te kijken of op internet te surfen, zou je beter een boek kunnen lezen.

Lezen geeft je meer tijd om na te denken en te reflecteren. Het geeft je meer focus en zorgt voor meer mentale creativiteit om bijvoorbeeld gedurende de dag werkproblemen op te lossen. Daarnaast biedt lezen ook fysieke rust: je stressniveau daalt en je energieniveau stijgt.

Hoeveel stapeltjes ‘Nog te lezen’ boeken heb jij?

Ik begin zelf altijd de dag met lezen. Ik lees iedere ochtend heel vroeg een aantal bladzijden in het boek wat ik op dat moment aan het lezen ben.

6. Onderhoud persoonlijke contacten

In de huidige tijd met alle social media is het niet moeilijk om sociale contacten te vinden en te onderhouden. Soms kun je dit als stressvol ervaren. Probeer naast de virtuele contacten om voldoende echt persoonlijk contact te hebben met familie, vrienden of collega’s. Echte vriendschappen maken ons beter bestand tegen de dagelijkse drukte en de druk in ons leven.

Goede persoonlijke contacten zijn enorm belangrijk. Dat blijkt uit diverse wetenschappelijke onderzoeken. Wat maakt ze zo belangrijk? Ze zijn goed voor je mentale en fysieke gezondheid. Als je ondersteund en gehoord wordt door mensen in je omgeving (denk aan vrienden en familie), verlaagt dat je bloeddruk en je stressniveau.

Als je de volgende keer een uitnodiging krijgt van een vriend en je hebt het eigenlijk te druk om deze te accepteren; denk dan even om. Wanneer je bij het krijgen van een uitnodiging al stress ervaart, weet je diep van binnen dat je onlangs onvoldoende tijd hebt doorgebracht met je vrienden en je familie. Ga eens in op de uitnodiging en je zult merken dat dit je uiteindelijk meer rust brengt en ervoor zorgt, dat je productiever en creatiever wordt in je werk.

7. Geef je tijd weg

Je wilt graag klaar staan voor andere mensen. Als je stress ervaart en het druk hebt, zorgt dit gevoel ervoor dat je met je gedachten en je zorgen naar binnen keert. Het is dan veel moeilijker om voor andere mensen te zorgen. Dat komt omdat je zelf al het gevoel hebt dat je je hoofd nauwelijks boven water kunt houden. De motivatie, wil en toewijding om voor anderen te zorgen, daalt dan.

Het is zo dat wanneer je tijd vrij maakt voor een ander (je geeft je tijd dan als het ware weg), je juist het gevoel krijgt dat je méér tijd hebt in plaats van minder. Dit zit hem in het feit dat mensen zich over het algemeen nuttiger voelen als ze tijd aan anderen besteden. Daardoor krijgen ze het gevoel dat ze meer tijd hebben. Dat ze meer bereiken en kunnen bereiken in de toekomst. Door tijd weg te geven, ga je ook meer van jezelf houden.

8. Ga naar buiten

Hoe vaak maak jij doordeweeks een wandeling? Wandelen is erg goed voor je en heeft veel fysieke en mentale voordelen. Het is bijzonder ontspannend. Het meest ideaal is wanneer je in de natuur kunt lopen.

Wat levert wandelen in de natuur je op? Je stressniveau daalt, je bloeddruk daalt en je hartslag verlaagt. Je krijgt meer energie en bent creatiever. Tenslotte is het heel goed voor je humeur. Je voelt je gelukkiger door allerlei stofjes die tijdens het wandelen worden aangemaakt in je hersenen zoals: serotonine en neurotransmitters.

9. Maak ruimte voor stilte en meditatie

In de hedendaagse wereld staat je hoofd 24/7 ”aan”. Dat komt door alle contacten en indrukken die de revue passeren, zowel online als in het echte leven. Op het werk en thuis. Ook zijn er veel afleidingen. Om die reden is het erg belangrijk om ook af en toe met je gedachten alleen te zijn.

Alleen zijn met je gedachten is een tegengif tegen de dagelijkse drukte. Dit hoeft niet lang te duren: 5 tot 10 minuten is vaak al voldoende. Dat kun je doen door even lekker niets te doen, een beetje te lummelen, te dagdromen of te mediteren.

Zit je veel achter een scherm op je werk? Zo’n scherm is eigenlijk heel lawaaierig en druk. Er gebeurt heel veel op dat scherm. Het is dus goed om af en toe weg te kijken van je scherm als je aan het werk bent en lekker te dagdromen en naar buiten te kijken en je blik op oneindig te zetten. Je komt even tot rust en kunt weer het grotere geheel oppakken.

Onze tijd is eindig. Je toekomst wordt met de minuut korter. In plaats van steeds opnieuw te proberen om het minder druk te hebben, moet je eigenlijk jezelf toestemming geven om te vertragen en te genieten van tijd. Met bovenstaande tips heb ik je wat willen meegeven om de rust in je dagelijkse drukte terug te vinden.

* The Limits of Multitasking, Klaus Manhart, Scientific American Mind

Reacties

  1. Leuk Anne, mooi helder geschreven ook 🙂
    Ik heb ook steeds meer tijd gekregen door minder haast te maken.

Laat wat van je horen

*