Simpel en succesvol ondernemen: 21 verrassende tips

Simpel en succesvol ondernemen: 21 verrassende tipsAls ondernemer moet je elke dag opnieuw alle ballen in de lucht houden en op veel dingen tegelijkertijd letten. Soms maak je het jezelf onnodig moeilijk. Dat is begrijpelijk, want in de drukke waan van de dag is het vaak lastig om weer even terug naar de basis te gaan en het simpel te houden voor jezelf. In dit blog geef ik je 21 praktische tips en trucs waarmee je bewust simpel en succesvol kunt ondernemen.

Tips om je doelen te bereiken

Er zijn veel manieren om je doelen ook daadwerkelijk te bereiken. Met deze praktische tips gaat je dat nog gemakkelijker af.

1. Deel je doelen met anderen

Je doelen met anderen delen en dus openbaar maken, vergroot de kans dat je ze ook daadwerkelijk bereikt. Hier zit een eenvoudig maar effectief principe achter: sociale controle. Dus post op Facebook wat je wanneer lanceert of vertel je familie en vrienden erover.

Je kunt ook een business buddy zoeken en je doelen en de planning regelmatig met diegene bespreken. Je buddy kan je dan accountable houden. Dat werkt erg goed als stok achter de deur.

Heb je last van uitstelgedrag? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/stop-met-dat-uitstelgedrag-eens-en-voor-altijd-13-belangrijke-dos-donts/

2. Leg de focus op je successen

We zijn vaak geneigd vooral stil te staan bij alles wat niet goed gaat of wat compleet mislukt. Dat blijft meestal hangen. Verleg de focus liever en houd eens een succesdagboek bij.

Neem elke avond een moment en schrijf voor jezelf op wat goed ging in je business. Dit kan iets groots zijn, maar ook de kleine dingen schrijf je op. Door hier dagelijks bewust bij stil te staan, verleg je steeds meer de focus richting het positieve. Dit geeft je meteen weer energie en motivatie.

3. Zie je behaalde doel regelmatig voor je

Het maakt niet uit waar je je zinnen op zet: stel je regelmatig voor hoe het voor je zal zijn en hoe het voelt als je je doel daadwerkelijk hebt bereikt. Het is namelijk zo dat jouw onderbewuste geen verschil maakt tussen iets wat er echt is of iets wat jij je heel levendig voorstelt en dat er (nog) niet is.

Je onderbewuste gaat er gewoon van uit dat het er nu al is. Een mooie bijkomstigheid hiervan is, dat je je vooral focust op datgene wat je wilt en waar jij positieve energie van krijgt. Zo ga je dat doel ook gemakkelijker behalen.

4. Analyseer hoe je ervoor staat

Als jij niet goed in je vel zit, wordt succesvol ondernemen ook een stuk lastiger. Onderzoek regelmatig hoe je ervoor staat. Dit geldt zowel op mentaal als fysiek vlak. Pas als je goed helder hebt voor jezelf wat beter kan of anders moet, kun je er iets aan veranderen.

Vraag jezelf bijvoorbeeld eens in de 2 maanden af, hoe je er op een aantal gebieden op dat moment voor staat. Denk bijvoorbeeld aan werkdruk, financiën, gezin, gezondheid, vrije tijd, sociale contacten, voeding, beweging en slaap.

Schrijf de meest belangrijke thema’s op en geef ze een cijfer tussen de 0 en 10. Het thema met de laagste score is het thema waar je nu aandacht voor moet hebben. Vraag jezelf af wat je kunt veranderen om het te verbeteren en bedenk hiervoor een plan van aanpak.

Misschien is dit blog ook interessant voor je: https://www.anneraaymakers.nl/ontspannen-en-goed-voorbereid-op-vakantie-als-ondernemer-17-gouden-tips/

Tips voor een professionele uitstraling

Hoe je het ook wendt of keert, een eerste indruk maak je maar één keer. Je wilt natuurlijk dat die eerste indruk over jou en je bedrijf goed is. Het is daarom belangrijk om daar steeds opnieuw weer rekening mee te houden en bij stil te staan.

5. Laat je (potentiële) klanten niet wachten

Beantwoord vragen van klanten zo spoedig mogelijk: in ieder geval binnen 24 uur. Het is handig om een aantal standaard antwoorden klaar te hebben staan die je personaliseert en dan hergebruikt. Zo kun je snel en toch persoonlijk reageren als mensen vragen hebben.

6. Kies voor kwaliteit

Als je nieuwe visitekaartjes of nieuw drukwerk nodig hebt, ga dan voor kwaliteit. Het heeft nét dat extra vleugje professionele uitstraling als je briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, catalogi of flyers van wat betere kwaliteit zijn dan de standaard kwaliteit die iedereen heeft. Papier van hogere kwaliteit suggereert voor veel mensen dat de inhoud ook kwalitatief goed zal zijn.

7. Verplaats je vaker in je ideale klant

Wat vind je potentiële klant eigenlijk online over jouw bedrijf als hij of zij gaat googelen op je bedrijfsnaam? Doe zelf eens per jaar de test en voer in Google de naam van je bedrijf in. Bekijk de lijst met resultaten en klik erop. Bij welke tekst(en) kom je uit? Zijn die nog actueel? Past het nog bij wat je op dit moment doet? Zo niet, pas ze meteen aan.

Verplaats je hierbij ook gericht in de positie van een potentiële klant die je bedrijf nog niet kent. Spreekt de tekst die er staat degene voldoende aan? Is het meteen duidelijk voor wie je wat kunt betekenen? Zo niet: verander je tekst zodat je zeker weet dat je jouw doelgroep op de juiste manier aanspreekt.

8. Maak van je klanten ambassadeurs

Er is geen betere reclame voor je bedrijf dan mond-tot-mond reclame. Naast een uitstekend product of een geweldige dienst kun je met kleine gebaren je tevreden klanten nog sneller tot ambassadeurs maken. Geef je klant bijvoorbeeld een leuk klein presentje als ze een (bepaald) product of een (bepaalde) dienst bij je hebben afgenomen.

Een leuk persoonlijk bedankkaartje opsturen doet het bijvoorbeeld heel goed. Hierin kun je iemand bedanken voor de prettige samenwerking of als iemand een x aantal jaren klant bij je is, stuur je een leuke persoonlijke kaart, etc. Je kunt ook kleinigheidjes cadeau doen die origineel en persoonlijk zijn. Wees hierbij creatief.

Tips om goed met je klanten te communiceren

Hier volgt een aantal tips die misschien vanzelfsprekend lijken. De vraag is: pas jij ze ook elke dag opnieuw weer actief toe?

9. Blijf altijd beleefd

Regel nummer 1 natuurlijk als het gaat om (potentiële) klanten: blijf altijd vriendelijk en beleefd. Als je bijvoorbeeld een onvriendelijke e-mail van een ontevreden klant ontvangt, tel eerst tot 10 en antwoord dan altijd opzettelijk zo beleefd mogelijk.

Het effect hiervan is dat de andere partij na jouw reactie vaak wat rustiger wordt. Het is namelijk zo dat je niet kunt ‘vechten’ of boos kunt zijn op iemand die een aanval niet met een tegenaanval beantwoordt 😉 Daarnaast straalt dit professionaliteit uit.

10. Wees duidelijk en transparant

Dit klinkt voor de hand liggend, maar gaat nog regelmatig fout. Zorg met name in je schriftelijke communicatie dat je altijd ‘to the point’ en duidelijk bent. Laat wollig en te formeel taalgebruik achterwege.

Zorg er ook voor dat de onderwerpregels van je e-mails duidelijk geformuleerd zijn. Zo weet de geadresseerde direct waarover het gaat en is het bericht gemakkelijker terug te vinden via de zoekfunctie. Pas het onderwerp van je mail ook steeds aan in lopend mailverkeer zodat je snel een bepaalde mail terug kunt vinden (en je klant ook).

11. Vat altijd even samen

Om duidelijkheid te scheppen en eventuele misverstanden te voorkomen, kun je aan het eind van een gesprek in je eigen woorden kort samenvatten wat er gezegd is of wat er afgesproken is.

Dit is nog zo’n open deur die vaak wordt vergeten; zeker bij mensen die al langer klant zijn. Doe daarom altijd navraag of datgene wat is besproken zo klopt. Zo heb je voor beide partijen overzicht en duidelijkheid gecreëerd. Doe dit ook altijd even in je mails (bijvoorbeeld n.a.v. een telefoongesprek) zodat afspraken voor iedereen duidelijk zijn.

12. Snel(ler) iets gedaan krijgen

Een handig trucje om mails beantwoord te krijgen door klanten die je nog niet (goed) kent of iets gedaan te krijgen, is door bepaalde formuleringen in je mail op te nemen. ‘Bij voorbaat dank’ of ‘Alvast bedankt voor je tijd’ werken erg goed.

Dit maakt onbewust direct een bepaald gevoel los bij de lezer en kan ervoor zorgen dat je eerder / sneller reactie terug mag ontvangen.

Tips om je klanten tevreden te houden

Niets is belangrijker als ondernemer dan om je klanten tevreden te houden. Ik geef je een paar handige tips die hier zeker aan bijdragen.

13. Herhaal regelmatig de naam van de klant

Als je een nieuwe klant ontmoet, spreek hem of haar tijdens het gesprek een paar keer met de voornaam aan. Zo kun jij je die persoon later gemakkelijker herinneren. Daarnaast laat je ook een positieve indruk achter omdat je wordt gezien als een aandachtig en attent luisteraar.

14. Toon oprechte belangstelling

Alles in het ondernemerschap valt of staat met oprechtheid. Door oprecht interesse te hebben in je (potentiële) klant, kun je de band die je hebt opgebouwd nog meer versterken.

Stel vragen over de achtergrond van je klant. Of over zijn of haar werk of passies en blijf hierbij geïnteresseerd doorvragen. Zo leer je de persoon met wie je praat beter kennen. Degene zal zich (nog meer) gewaardeerd voelen door je belangstelling. Zo werk je optimaal aan persoonlijke klantenbinding.

15. Onthoud persoonlijke voorkeuren

Klanten vinden het belangrijk om als mens gezien te worden en niet als nummer. Door speciale voorkeuren van of informatie over je klant te onthouden en te gebruiken, maak je een extra goede indruk.

Onthoud bijvoorbeeld hoe ze hun koffie drinken (zwart of met melk en een zoetje) of doe navraag hoe het met de kinderen gaat (waarvan je de namen zelfs onthoud). Benoem iets over hun hobby of over de laatste wedstrijd van hun favoriete voetbalclub. Je kunt bij goede klanten ook een kaartje sturen als ze jarig zijn.

16. Stel slechts paar vragen

Wil je weten wat klanten van een specifiek product of een specifieke dienst vinden? Of van je dienstverlening in het algemeen? In plaats van een lange vragenlijst te sturen, is het slimmer om een persoonlijke mail met slechts één of twee relevante vragen te versturen.

Stel dan vragen die er echt toe doen en waar jij ook echt iets uit kunt halen voor je bedrijf. Bijvoorbeeld: ‘Als er één ding is dat ik in mijn dienstverlening in de toekomst iets beter zouden kunnen doen, wat zou dat dan zijn?’. Of  “Wat heeft product X voor effect op jouw dagelijks leven?’

17. Kies bewust voor een ruimere planning

Vaak loopt het uitvoeren van werkzaamheden langer dan gepland. Als een klant om een inschatting vraagt van kosten en tijd, plan je werkzaamheden en de deadline dan wat ruimer in. Stel altijd een soort tijdbuffer voor jezelf in zodat je de planning altijd haalt. Ook als er onverhoopt sprake is van onvoorziene omstandigheden.

Het is beter om bepaalde verwachtingen te creëren en uiteindelijk misschien zelfs sneller te leveren of iets afgerond te hebben, dan andersom 😉

Wil je meer tips om efficiënter te werken? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/efficienter-werken-16-gouden-tips-voor-meer-tijd-voor-je-business/

Tips om optimaal productief te blijven

Als ondernemer is het belangrijk om in de drukte van alledag ideale omstandigheden voor jezelf te creëren die bijdragen aan je productiviteit.

18. Investeer in een goede bureaustoel

Als jij een groot deel van je werkdag in je kantoor doorbrengt, is het van groot belang dat je een goede stoel hebt. Dit is een belangrijke investering in je gezondheid om allerlei klachten te voorkomen.

Een tweede belangrijk punt is dat de stoel ook ergonomisch goed afgesteld moet zijn, anders heb je er nog niet zoveel aan 😉 Je voeten moeten bij het zitten stevig op de grond staan. Je boven- en onderbenen moeten bij voorkeur in een hoek van 90 graden staan. Zorg dat de rugleuning ook goed ingesteld staat. Met een goede en goed afgestelde stoel voorkom je veel vervelende klachten, zoals rugklachten.

19. Ontspan regelmatig je ogen

Werk je veel achter een beeldscherm? Dan is het noodzaak om eens in de zoveel tijd weg te kijken van je scherm, bijvoorbeeld naar buiten. Zet je blik op oneindig en laat je ogen zo een paar minuten uitrusten.

Zijn je ogen vaker droog en vermoeid? Dan kun je de volgende effectieve oefening doen. Wrijf je handen tegen elkaar tot ze lekker warm zijn. Leg ze dan met de vingers naar boven met de handpalm op je oogleden. Haal ze na 15 seconden langzaam weer van je gezicht, maar houd je ogen nog even gesloten.

20. Plan dagelijks een stilte-moment in

Komen jij nooit echt in de flow omdat je telefoon voortdurend rinkelt, er e-mailberichten op poppen of de Whatsappjes binnen stromen? Probeer dan dagelijks een stilte-moment in te bouwen.

Zet gedurende een bepaalde periode (1 á 2 uur) alle meldingen uit en zet je telefoon op ‘niet storen’. Sluit op je PC ook alle tabbladen die meldingen geven (LinkedIn, Facebook of Instagram). Zo kun je ongestoord en vol concentratie verder werken.

21. Luister naar rustgevende muziek

Ideaal en een aanrader voor routineklussen: zet een lekker muziekje aan tijdens je werk. Doe dat elke keer opnieuw als je dit soort klussen op het programma hebt staan: post wegwerken, je administratie bijwerken, PC opschonen, kantoor opruimen etc.

Studies tonen aan dat dit soort werk gemakkelijker en sneller wordt gedaan met muziek op de achtergrond.

Al deze tips dragen (in)direct actief bij aan simpel en succesvol ondernemen. Kijk welke dingen je nog niet doet of nog niet toepast en maak er vandaag nog een start mee. Succes!

Speak Your Mind

*