Hoe doorplaatsen van content je meer bereik en klanten oplevert

Hoe doorplaatsen van content je meer bereik en klanten oplevertVraag jij je ook wel eens af hoe je efficiënt content maakt voor alle social media platforms waarop je actief bent? Zonder er ontzettend veel tijd aan te besteden? Het antwoord hierop is het doorplaatsen van je content, ofwel: crossposten. Door dezelfde content (licht aangepast) op meerdere platformen te delen, verspreid je je berichten effectief zonder constant nieuwe content te moeten bedenken.

In dit blog leg ik uit hoe je dit op de juiste manier aanpakt en wat de aandachtspunten zijn. Ga zo voor nog meer zichtbaarheid op alle relevante platforms zonder veel extra werk.

Wat is doorplaatsen ofwel crossposten?

Crossposten betekent dat je (min of meer) dezelfde content deelt op verschillende online platforms. Het doel hiervan is om meer mensen in één keer te bereiken zonder steeds iets nieuws te moeten verzinnen en maken.

Hierbij is het wel belangrijk om een aantal dingen in de gaten te houden. Zorg ervoor dat je de teksten aanpast aan het type publiek op elk platform. Mensen op LinkedIn verwachten misschien net andere teksten bij een post dan op Instagram.

Het is hierbij trouwens niet de bedoeling om alleen maar te kopiëren en te plakken: zo kom je er niet. Maar je gebruikt wel dezelfde basis, waardoor je altijd voldoende interessante content hebt voor al je platforms.

Zo vergroot je zonder veel extra moeite je online bereik.

Redenen om content door te plaatsen

1. Je bereikt veel meer mensen

Een logisch voordeel van crossposten is dat je simpelweg meer mensen kunt bereiken met je content. Elk platform trekt namelijk een specifiek publiek aan. Zo zitten op TikTok veel jongeren en heeft Pinterest meer vrouwelijke gebruikers.

Het mooie van crossposten is dat je je boodschap per platform hierop kunt aanpassen. Zo bereik je meerdere subdoelgroepen en werk je actief aan je online bereik en je naamsbekendheid.

2. Je bespaart veel tijd

Een van de belangrijkste voordelen van crossposten is toch wel dat je gewoon dezelfde afbeelding, video of blog kunt gebruiken die je al hebt gemaakt. Die ene geweldige post kun je vervolgens moeiteloos op alle platforms delen.

Dit bespaart je veel kostbare tijd en moeite, omdat je niet voor elk platform afzonderlijk nieuwe content moet verzinnen. Ook zorgt het ervoor dat je boodschap snel en consistent voor een veel groter publiek zichtbaar wordt. Kortom: meer bereik in minder tijd!

Zoals eerder benoemd is het wel belangrijk om de teksten aan te passen en goed aan te laten sluiten op het platform en het specifieke publiek daar.

3. Je bereikt meer potentiële klanten in minder tijd

Een van de grote voordelen van crossposten is dat het je in staat stelt om meer potentiële lezers te bereiken op verschillende plekken. Feit is dat elk sociaal mediaplatform zijn eigen unieke publiek en karakteristieken heeft. Zo maak je optimaal gebruik van de kracht van diversificatie.

Dit biedt je de mogelijkheid om actief te zijn (of worden) op meerdere platforms en meer potentiële klanten te bereiken. Zonder dat het je meer tijd kost. Je bereikt zo subdoelgroepen die je op de andere platforms niet of lastig(er) bereikt. Het vergroot je zichtbaarheid en helpt je om je online aanwezigheid steeds verder effectief uit te breiden.

4. Je wint het vertrouwen van meer volgers / fans

Crossposten biedt je de gelegenheid om nauwer en op een meer persoonlijke manier te communiceren met je trouwe klantenkring op ieder platform afzonderlijk.

Hierdoor werk je aan je online uitstraling en je branding. Crossposten biedt jou de mogelijkheid om efficiënter aan je marketing te werken, om je zichtbaarheid te vergroten, om je naamsbekendheid te vergroten en daardoor de vertrouwensband met je volgers en fans te versterken.

Je doelgroep herkent je content, waardoor ze je mogelijk ook op andere platforms gaan volgen.

5. Je kunt slim gebruikmaken van relevante hashtags

Stel je voor dat je zelf sieraden maakt en die wilt promoten op social media. Je hebt prachtige foto´s gemaakt en er pakkende teksten bij geschreven. Nu wil je deze post bijvoorbeeld delen op zowel Instagram als Pinterest, omdat deze platforms ideaal zijn voor mooie visuele content en hashtags.

Vooral die hashtags kun je slim inzetten. Bedenk vooraf een aantal relevante hashtags die perfect passen bij je content. Denk aan #uniekesieraden #handgemaaktesieraden of #edelsteensieraden. Diezelfde hashtags gebruik je vervolgens op alle platforms waar je deze post plaatst.

Wil je meer weten over hashtags, lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-gebruik-je-hashtags-als-ondernemer/

Je content is daar dan overal vindbaar in de zoekresultaten van je geïnteresseerde doelgroep. Mensen die op zoek zijn naar handgemaakte sieraden of gerelateerde onderwerpen zien je content langskomen. Je bereikt zo een veel breder publiek 😉

Waar moet je op letten met crossposten?

1. Je komt er niet met alleen kopieer- en plakwerk

Social media is in de eerste plaats bedoeld om in contact te komen en te communiceren met je fans/volgers en zo een band op te bouwen. Zodra mensen merken dat dezelfde post gewoon op al je kanalen wordt gekopieerd, kunnen ze daar wat van vinden. Of je op een bepaald moment niet meer gaan volgen.

Wil je je doelgroep echt iets waardevols bieden, kies dan nooit voor simpelweg kopiëren en plakken. Als je juist wilt gaan voor die echte betrokkenheid moet je wat meer moeite steken in je berichten.

Pas de tekst aan aan het specifieke platform. Een tekst voor LinkedIn mag stukken zakelijker geformuleerd zijn dan de informelere versie van dat bericht op Facebook.

2. Je content kan saai overkomen voor mensen die je op meerdere platforms volgen

Je begrijpt dat het nadeel is als al je content per platform min of meer hetzelfde is. Elk platform heeft zijn eigen gebruikersgedrag met verwachtingen. Als je steeds min of meer dezelfde inhoud op alle platforms deelt, kan het wat saai worden. Zeker voor mensen die je misschien op meerdere platforms volgen.

Speel hierop in door ook regelmatig unieke content alleen op een bepaald platform te delen. Denk aan speciale korting op je product / dienst die je bijvoorbeeld alleen op Facebook plaatst. En weer een andere interessante aanbieding op een ander platform.

3. Je moet nog wel alle platforms in de gaten houden

De tijd die je bespaart met crossposten, is eigenlijk de tijd die je kwijt bent aan het bedenken van nieuwe content. Voor het plaatsen van je berichten moet je toch nog elk platform apart openen en de content daar plaatsen.

Daarnaast moet je ook op alle platforms liefst dagelijks reageren op de reacties op je posts. Crossposten is zeker de moeite waard, maar het betekent niet dat je er helemaal geen extra tijd en moeite meer hoeft te steken.

4. Je moet nuances aanbrengen in je teksten

Realiseer je dat elk sociaal netwerk zijn eigen unieke kenmerken en specifieke doelgroep heeft. Niet elk type content of elke manier van delen doet het even goed op de verschillende platforms. Wat goed werkt op Facebook, kan totaal anders presteren op LinkedIn of Pinterest.

Daarom is het belangrijk om met name je teksten zoveel mogelijk aan te passen aan het platform. Die kleine nuances doen het hem juist!

Pas je berichten zo passend mogelijk aan en zorg voor een persoonlijke ‘touch’ die past bij het platform. Hiermee bereik je de meeste betrokkenheid van je fans en volgers.

5. Niet alle typen content doen het goed op alle platforms

Onthoud dat niet automatisch al je posts geschikt zijn voor crossposten. Stel, je wilt een foto delen van de opening van je nieuwe kantoor. Dit kan het geweldig doen op LinkedIn of Facebook, maar is minder geschikt voor andere platforms.

Denk aan Pinterest; waar gebruikers meer geïnteresseerd zijn in doe-het-zelfinspiratie en de post van je nieuwe kantoor niet echt op zijn plaats is.

Wees altijd kritisch bij het selecteren van welke content je wilt crossposten. Overweeg de specifieke kenmerken en interesses van je doelgroep op elk platform: steeds opnieuw.

Zorg ervoor dat de inhoud die je deelt, altijd relevant en waardevol is voor die gebruikers. Zo zorg je voor de meeste interactie op de verschillende platforms.

6. Je ontkomt niet aan een vleugje authenticiteit in elke post

Als ondernemer wil je dat je berichten opvallen en aandacht krijgen van je doelgroep. Zorg dat je opvalt op een manier die goed bij je past. Blijf daarbij altijd authentiek: dus dicht bij jezelf.

Mensen worden aangetrokken tot mensen (en bedrijven) die echt en betrouwbaar zijn. Probeer in al je content zoveel mogelijk jouzelf, jouw emoties en echte situaties te delen.

Het toevoegen van jouw authenticiteit is een effectieve manier om op te vallen. Het laat zien dat er een echt persoon achter je posts zit. Ook zorgt het ervoor dat ze de persoon achter je bedrijf (jou) steeds beter leren kennen en weten te waarderen.

Of je nu een nieuwtje uit je vakgebied deelt, een product / dienst promoot of gewoon een praktische tip deelt, vergeet niet om dat vleugje authenticiteit toe te voegen.

7. Voorkom dat mensen geïrriteerd raken

Een nadeel van crossposten is dat overmatig en ongepast gebruik irritatie kan veroorzaken bij je doelgroep. Als je alleen maar dezelfde inhoud deelt op al je platforms, bestaat het risico dat je volgers dit als vervelend of saai ervaren en je mogelijk gaan ontvolgen.

Dit kan leiden tot een afname van betrokkenheid, mensen die je gaan ontvolgen of zelfs negatieve feedback.

Zoek daarom per platform naar een evenwicht tussen crossposten en het plaatsen van unieke content. Zorg ervoor dat je content relevant en waardevol is voor je doelgroep op elk sociaal mediakanaal. Voorkom zo mogelijke irritatie.

Je leest het: crossposten kan zeker de moeite waard zijn als je de tips uit dit blog meeneemt. Succes!

Speak Your Mind

*