Hoe vind en bereik je jouw doelgroep op sociale media?

hoe-vind-en-bereik-600Vind je het lastig om klanten op sociale media te vinden en te bereiken? Weet je eigenlijk wel waar jouw klanten zich online bevinden? Als je met Social Media Marketing aan de slag gaat, is het belangrijk dat je weet wie je klanten zijn en waar ze online actief zijn. In dit artikel leg ik je uit hoe je kunt achterhalen wie je doelgroep is en hoe je je doelgroep op sociale media kunt bereiken.

Bepaal je ideale klant

Wanneer je mensen vraagt naar wie hun ideale klant is, krijg je vaak uiteenlopende antwoorden. Het kunnen vrouwen zijn, managers, werknemers, mensen zonder werk of mensen in een bepaalde stad of regio. Het zijn enerzijds hele duidelijke kenmerken van mensen in een bepaalde doelgroep, maar tegelijkertijd zeggen ze niets over waar je jouw tijd moet besteden als je deze mensen wilt bereiken.

Een goede manier om te bepalen wie je ideale klant is, is door je de ideale klant voor te stellen. Creëer een fictief persoon, geef de persoon een naam en bedenk alle eigenschappen, interesses en geografische gegevens van deze persoon. Dat kan heel ver gaan, zoals hoeveel kinderen de persoon heeft en wat de persoon in het weekend doet. Als je dit soort dingen weet, is het gemakkelijker om mensen op sociale media te vinden en te bereiken. De mensen lijken namelijk op de fictieve persoon waarvan jij precies weet wat hij/zij wanneer en waar doet.

Een fictieve ideale klant creëren voor je marketing heet ‘persona marketing’.

Bepaal de grootte van de doelgroep

Zodra je een beeld hebt van jouw ideale klant, waarmee je ook de kenmerken hebt van jouw doelgroep, kun je de grootte van de doelgroep gaan bepalen. Doe dit in de Facebook Advertentiemanager. Stel je voor dat je vrouwen in Eindhoven wilt bereiken. Facebook biedt met de Advertentiemanager de mogelijkheid jouw advertentie te laten zien aan alle vrouwen in Eindhoven. Je kunt experimenteren of een marktonderzoek doen om te bepalen of de doelgroep groot genoeg is. Hieruit kan direct goede bedrijfsinformatie naar voren komen. Als de doelgroep namelijk te klein is, moet je misschien jouw aanbod aanpassen om meer mensen te kunnen bereiken. Aan de andere kant kan de doelgroep ook te groot zijn. Je hebt in dit geval misschien een groot en gevarieerd aanbod en dan wil je misschien juist een kleiner aanbod om mee te beginnen.

Doelgroep advertentiemanager

Uit recente cijfers is gebleken dat 9,6 miljoen Nederlanders een Facebookaccount hebben. Je bereikt met Facebook dus lang niet alle mensen in Nederland, maar het is een goed uitgangspunt om op Facebook te beginnen met adverteren.

Doe een klantonderzoek

Heb je een bedrijf wat al enige tijd bestaat? Dan kun je onder je huidige klanten een onderzoek uitvoeren om te weten waar mensen online hun tijd besteden. Zo kun je jouw geld verstandig investeren in campagnes op sociale media. Vraag de mensen in het klantonderzoek naar welke websites ze bezoeken voor informatie over een bepaald onderwerp. Denk hierbij aan een onderwerp wat relevant kan zijn voor jouw bedrijf. Je kunt ook vragen of je klanten regelmatig naar podcasts luisteren, welke blogs ze regelmatig lezen of welke mensen ze volgen. In enquêtes zie je vaak dat mensen wordt gevraagd of ze een account hebben op Twitter, Facebook, LinkedIn of Instagram. De antwoorden op deze vraag zijn voor jou als ondernemer natuurlijk goed te gebruiken, je weet dan precies waar jouw doelgroep online actief is.

Voor het uitvoeren van een klantonderzoek, kun je SurveyMonkey gebruiken. Het is met SurveyMonkey eenvoudig om antwoorden te verzamelen en deze te analyseren. Een andere tool is Google Forms.

Onderzoek online gedrag

Het kan ook zijn dat je pas net bent begonnen met je bedrijf en dat je nog niet heel veel klanten hebt. Het is dan lastig om een goed klantonderzoek te doen. Het kan wel, maar het levert nog te weinig resultaten op om er je doelgroep op te bepalen. Misschien heb je wel voldoende klanten, maar ga je je met een nieuw product op een andere markt richten. In beide gevallen is het heel verstandig onderzoek te doen naar online gedrag. Natuurlijk kun je zo’n onderzoek ook doen als je het klantonderzoek wilt aanvullen met meer gegevens over de doelgroep.

Vind de klant en maak een connectie

Zodra je de resultaten van het onderzoek binnen hebt, of het nu gaat om een klantonderzoek of een onderzoek naar waar potentiële klanten zich bevinden, kun je de demografische kenmerken van de doelgroep gaan bepalen. Op basis van deze kenmerken, kun je de doelgroep gaan bereiken op sociale media. Wist je dat iedere website de mogelijkheid heeft om jouw e-maildatabase te uploaden, zodat je op basis van de e-mailadressen ook de mensen in je huidige netwerk kunt vinden? Probeer het eens om erachter te komen welke klanten je nog niet op Facebook, LinkedIn, Twitter of een ander platform hebt toegevoegd. Mocht je mensen niet toe hebben gevoegd, doe dat dan meteen! Dan kan het online netwerken beginnen! Bovendien kunnen potentiële klanten zien dat jij veel connecties hebt en dat het de moeite waard is om je te volgen.

Wil je per website weten hoe je jouw doelgroep kunt bereiken? Ik geef nu voor Facebook, Twitter en LinkedIn uitleg over hoe je jouw doelgroep kunt vinden en hoe je je ideale klant kunt bereiken. Ook geef ik je tips voor het schrijven van een gastblog.

Facebook

Facebook heeft als enige website een geweldige manier om je doelgroep te bereiken. Ga eerst even terug naar het onderzoek dat je hebt gedaan. Welke dingen zijn uit dit onderzoek gekomen? Leest jouw huidige klant graag een bepaald tijdschrift of kijkt deze het liefst om 19.30 uur het RTL Nieuws? Als dit het geval is, weet je waar je je doelgroep kunt bereiken en kun je je advertenties aan de mensen richten op Facebook.

De Facebook Advertentiemanager geeft ook andere mogelijkheden voor het vinden van jouw doelgroep. Je kunt de e-mailadressen van je huidige klanten uploaden en je klanten vinden op Facebook. Je klanten moeten dan wel een Facebookaccount hebben met het e-mailadres wat ze bij jou hebben doorgegeven. Als je je huidige klanten kunt vinden op Facebook, kun je op basis van deze doelgroep een lookalike-doelgroep maken Dit is een doelgroep waarvan de kenmerken grotendeels overeenkomen met de kenmerken van de doelgroep huidige klanten. De kenmerken kunnen de woonplaats of regio zijn, maar ook de interesses of pagina-vind-ik-leuks. Als je bij jouw advertentie instelt dat je ook de lookalike-doelgroep wilt bereiken, wordt de groep mensen die je bereikt groter en zien meer mensen de advertentie die je hebt gemaakt.

In de lookalike-doelgroep die je hebt gemaakt, wil je misschien ook nog filters toepassen. Je wilt misschien alleen de mensen in de regio Eindhoven benaderen, terwijl in je lookalike-doelgroep mensen uit heel Nederland zitten. Dit kan op Facebook!

Wil je echt dat de mensen in de doelgroepen op Facebook daadwerkelijk op jouw advertentie gaan klikken? Dan is het belangrijk een goede call-to-action te gebruiken. Vermeld bijvoorbeeld een link naar je website of bied een gratis webinar aan waar mensen zich voor kunnen opgeven. Om iets te verkopen, moet je een relatie met de persoon opbouwen, begin hier, eventueel door middel van een weggever, eerst mee!

Twitter

Twitter heeft een kleiner bereik dan dat van Facebook. Het biedt je tegelijkertijd andere mogelijkheden om je ideale klant te vinden.
Wist je dat je op Twitter kunt adverteren? Ga maar eens naar ads.twitter.com. Twitter biedt misschien niet dezelfde mogelijkheden voor het bereiken van jouw doelgroep als Facebook dat doet, maar ook op Twitter kun je een doelgroep selecteren op basis van geografische kenmerken, geslacht, de interesses of de volgers. Je kunt jouw doelgroep zelfs vinden op basis van de tv-programma’s die de mensen kijken. Mensen vinden het namelijk heerlijk om tijdens een tv-programma over het programma te twitteren. Als ze dan een hashtag (#) gebruiken, is het helemaal gemakkelijk voor jou om de mensen terug te vinden.

Denk goed na over wat je met je advertenties wilt bereiken. Op Twitter kun je focussen op het krijgen van meer volgers, de mensen doorsturen naar jouw website of mensen verwijzen naar een landingspagina.

Je kunt op Twitter adverteren, maar je kunt ook gebruik maken van de geavanceerde zoekfunctie om je doelgroep te vinden. Stel je voor dat je een lokale boekenwinkel hebt. Probeer dan eens te achterhalen welke (potentiële) klanten in de buurt zijn en waar ze over Twitteren. Heb je deze mensen in beeld? Ga dan die mensen volgen waarvan je denkt dat ze tot je doelgroep behoren.

Reageren mensen er niet op dat jij hun bent gaan volgen? Dan is het een leuk idee om een lijst op Twitter aan te maken, het liefst met een pakkende naam zoals ‘Favoriete lokale boekenwurmen’. Zodra je mensen aan deze lijst toevoegt, krijgen mensen daar een melding van. Je komt hierdoor nog eens in zicht. Een ander voordeel van de lijst is dat je goed kunt volgen waar je doelgroep over Twittert.

LinkedIn

LinkedIn heeft de mogelijkheid advertenties te plaatsen, maar het is veel interessanter om op LinkedIn potentiële klanten een-op-een toe te voegen. Stel je eens voor dat je een coach bent met een programma wat heel interessant is voor HR-managers. Je kunt op LinkedIn dan zoeken naar mensen met de functie HR-manager of soortgelijk, bijvoorbeeld iemand op de afdeling personeelszaken. Deze zoekactie kun je specifieker maken door de locatie Utrecht toe te voegen. En bij de zoekresultaten kun je vervolgens filteren, bijvoorbeeld voor als je binnen een specifiek bedrijf wilt zoeken. Zo zou je bijvoorbeeld alle HR-managers bij KPN in Utrecht kunnen vinden op LinkedIn. Je kunt de mensen die je hebt gevonden, uitnodigen om een connectie te maken of een InMail versturen.

Een andere mogelijkheid om mensen te vinden op LinkedIn, is door lid te worden van een groep. Mensen kunnen op LinkedIn groepen aanmaken, specifiek voor professionals binnen eenzelfde bedrijfstak of mensen met dezelfde interesses. Als je lid bent geworden van een groep, is het nog makkelijker om een connectie te maken met de mensen.

Bloggen als gast

Het bijhouden van een blog voor je bedrijf is ontzettend belangrijk. Het biedt heel veel voordelen voor SEO en sociale media. Mensen vinden je beter in de zoekresultaten en dit is uiteraard goed voor je bedrijf. De mensen die je vinden, zijn jouw ideale klant. Ze zoeken namelijk op onderwerpen waar jij blogs over hebt geschreven. Je kunt jouw ideale klanten ook bereiken als je ergens een gastblog schrijft. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat je een gastblog schrijft op een blog die relevant is voor jouw bedrijf. Misschien heb je al een lijst van blogs die je zelf interessant vindt en die je kunt benaderen. Je kunt natuurlijk ook op Google zoeken naar ‘gastblog + onderwerp’, er zijn genoeg blogs die actief op zoek zijn naar gastblogs. De persoon waar je de gastblog voor schrijft, krijgt waardevolle content. Het grootste voordeel voor jou is dat je toegang krijgt tot een andere bestaande doelgroep en je jouw expertise kunt laten zien aan deze doelgroep.

Bij het schrijven van een gastblog moet je rekening houden met de eisen voor de blog. Maar probeer wel het meeste uit je gastblog te halen en mensen door de tekst jouw website te laten bezoeken voor meer waardevolle informatie.

Wil je jouw ideale klant bereiken op sociale media? Begin dan bij het bepalen van wie jouw ideale klant eigenlijk is. Doe dit op basis van klantonderzoek en een onderzoek naar waar potentiële klanten zich bevinden. Vind vervolgens de ideale klant door het schrijven van gastblog en door het maken van advertenties specifiek gericht op de doelgroep. Creëer betrokkenheid onder de potentiële klanten op verschillende sociale media platforms. Tot slot, spoor mensen aan jouw website te bezoeken zodat ze jou en jouw bedrijf beter kunnen leren kennen, om op deze manier een relatie op te bouwen.

Laat wat van je horen

*