In 5 stappen een Black Friday aanbieding

Vrijdag 29 november is het weer Black Friday. Deze dag wordt steeds populairder in Nederland. Black Friday is een bewezen omzet booster. Zelfs in Nederland.

Ik aarzelde twee jaar geleden ook of ik mee wilde doen met de Black Friday gekte, maar ik dacht ‘laat ik eens gek doen’. Een extra omzet van € 7000 die maand nam die twijfels gemakkelijk bij me weg 🙂

Daarnaast heb je Cyber Monday: ook een Amerikaans begrip. Dit is een online koopjesfestijn dat volgt op Black Friday. Wil jij  deze momenten ook inzetten om meer te verkopen? Lees dan zeker dit blog. Volg de 5 eenvoudige stappen en je hebt je aanbiedingen in een mum van tijd bedacht, gemaakt en ingepland.

Wat betekent Black Friday?

De vrijdag na Thanksgiving Day wordt in de Verenigde Staten ‘Black Friday’ genoemd (zwarte vrijdag). Het is dan traditioneel een dag om met winkelen te beginnen voor Kerstmis. Het is daardoor de drukste dag in het jaar voor de winkeliers. Omdat die dag de winkeliers “in het zwart” (in de plus) komen te staan en echt winst gaan draaien, heet die dag ‘Black Friday’.

Laten we beginnen met stap 1 om Black Friday gericht in te zetten in je marketing.

Stap 1: Bepaal je acties / aanbiedingen

Voordat je met iets anders aan de slag gaat, bepaal je eerst precies hoe jouw acties / aanbiedingen eruitzien. Wat wil je aanbieden? Tegen welke prijs? Stel hiervan een lijstje op.

Doe dat voor vrijdag tot en met maandag. Als je slim bent, kies je 4 dagen achter elkaar steeds een andere interessante aanbieding. Zo kun je iedere dag je aanbieding promoten, omdat die anders is dan die van de dag ervoor.

Wat voorbeelden:

  • Black Friday: 30% korting
  • Zaterdag: 2 voor de prijs van 1
  • Zondag: 20% korting + een exclusief cadeau
  • Cyber Monday: 40% korting en gratis verzending.

Hoe je actie eruitziet, hangt ook sterk af van je product of dienst. Wees hierin creatief en probeer op te vallen.

Nog wat voorbeelden. Denk aan een gratis cadeau of cadeaubon bij aankoop van een product of dienst. Of aan een gestaffelde korting op basis van meerdere aankopen (bijvoorbeeld: 60% korting bij aankoop van 5 of meer artikelen).

Alles is mogelijk: kies aanbiedingen die goed bij jou, je publiek en je product passen. Het kan ook gaan over het aanbieden van iets unieks. Ga voor jezelf na: wat biedt jouw bedrijf extra of anders ten opzichte van je concurrenten?

Of wat dacht je ervan (in plaats van een korting) jouw nieuwste product te lanceren (en dus te promoten)? Doe er een leuk ander product gratis bij en klaar is een gave aanbieding.

Stap 2: Zorg voor geweldige afbeeldingen

Het oog wil ook wat. Zeker online. Dus zorg ervoor dat je website en je posts opvallen. Dat doe je door passende afbeeldingen te gebruiken. Probeer wel je huisstijl erin terug te laten komen. Gebruik bijvoorbeeld Canva: daar kun je de afbeeldingen eenvoudig bewerken. Canva heeft zelfs een aparte reeks mooie afbeeldingen. Zoek in Canva op ‘Black Friday’ en ontwerp je professionele afbeeldingen.

Ook op Pixabay vind je mooie afbeeldingen over dit thema.

Ga nu aan de slag en zoek de afbeeldingen die je wilt gebruiken voor je aanbiedingen. Het lijstje met aanbiedingen is al af. Je hoeft alleen nog een passende afbeelding erbij te zoeken en de tekst toe te voegen.

Naast afbeeldingen voor je posts kun je ook de omslagafbeeldingen op je social media profielen aanpassen. Het is maar voor 4 dagen, maar dat is zeker de moeite waard. Je kunt op Facebook of op LinkedIn bijvoorbeeld je header aanpassen. Ook hiervoor kun je sjablonen vinden op Canva.

N.B. Vergeet niet dit weer te veranderen na maandag.

Stap 3: Aandacht voor je website

Je afbeeldingen staan klaar. De afbeeldingen voor je website kun je alvast achter de schermen klaarzetten. Misschien heb je ruimte voor banners of advertenties op je website. Ook hiervoor kun je afbeeldingen ontwerpen en die op je website plaatsen.

Ben je handig en verzorg je je eigen website? Dan is het een leuk idee om je (tijdelijke) Black Friday landingspagina aan te maken. Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke pagina. Voor klanten moet snel duidelijk zijn wat je in de aanbieding hebt.

Misschien heb je een webshop. Zorg ervoor dat alles alvast goed staat en klaar staat. Denk aan couponcodes, automatische kortingen en de optie tot gratis verzending. Test ook alle opties uitgebreid. Want je wilt dat het goed werkt op Black Friday (en de dagen erna). Nog een tip voor je webshop: stel voor deze periode je zoekwoorden en metagegevens specifieker in, zodat potentiële bezoekers jouw bedrijf als eerste tegenkomen in Google.

Ninja-tip: besteed in je blog aandacht aan de aankomende Black Friday. Dat kun je ludiek insteken, maar je kunt ook al een tipje van de sluier oplichten en iets vertellen over de aanbiedingen die eraan komen (kortom: een vooraankondiging).

Stap 4: Tips voor je mailing

Als je slim bent, stuur je een paar dagen achter elkaar een mailing. Zoals gezegd: als je op Black Friday en Cyber Monday iets gaat posten of plaatsen op je website; benut de zaterdag en zondag dan zeker ook met nog 2 andere mooie aanbiedingen. Stel content op voor 4 dagen.

Zet de mailings nu alvast klaar. Zorg voor een pakkende tekst per bericht waarin je jouw aanbieding toelicht. Gebruik de afbeelding die je speciaal hebt gemaakt voor de betreffende aanbieding.

Graag deel ik nog een paar praktische zaken met je die belangrijk zijn voor je mailings:

  • Maak het niet te ingewikkeld en ga voor een eenvoudig, in het oog springend ontwerp.
  • Je kunt urgentie creëren door een timer te gebruiken in je bericht die aangeeft wanneer de aanbieding afloopt.
  • Veel e-mailmarketingaanbieders (bv. ActiveCampaign) hebben sjablonen voor allerlei thema’s. Kijk of Black Friday ertussen zit.

Dag 5: Aan de slag met je social media content

Bijna klaar! Het beeldmateriaal is af en de website staat zover klaar. Dan is het nu tijd om content te schrijven en je posts alvast in te plannen. Want je gaat een paar dagen achter elkaar posten. Zorg voor een duidelijke boodschap meteen in het begin van je tekst. Houd het kort maar krachtig en wees origineel.

Nog wat extra tips voor jou. Heb je specifieke Black Friday landingspagina’s (gemaakt)? Deel die links op al je social media en in je mailings.

Je kunt ook een Black Friday wedstrijd organiseren om je bedrijf zo onder de aandacht te brengen. Gebruik tenslotte Black Friday hashtags. Als je content klaar is, hoef je het alleen nog in te plannen.

Je ziet het: in 5 stappen staat je aanpak voor Black Friday klaar. Daarna ben jij er helemaal op voorbereid. Ga voor meer omzet: succes!

Speak Your Mind

*