Nooit meer zoeken naar nieuwsbrief onderwerpen met deze 39 tips

Het vinden van onderwerpen voor je nieuwsbrief is voor ondernemers vaak nog best lastig. Op een bepaald moment heb je het gevoel dat je alles al hebt geschreven en is de inspiratie compleet zoek. In dit blog geef ik je allerlei invalshoeken en concrete onderwerpen waarover je zou kunnen schrijven. Wedden dat je na het lezen meteen vol energie aan de volgende nieuwsbrief begint?

Aan de slag met nieuwsbrieven

Misschien ben je al even bezig met het opstellen van nieuwsbrieven. Of misschien wil je er nu een start mee maken. Een nieuwsbrief is een effectieve en voordelige manier om je ideale klanten te bereiken.

Het is belangrijk dat je nieuwsbrief er optisch mooi en professioneel uitziet. Maar het is nog veel belangrijker dat het interessante content bevat die de lezer aanspreekt. Zorg er dus voor dat de onderwerpen relevant zijn voor de ontvanger. Dat bereik je door de lezer centraal te stellen: kruip in de huid van je doelgroep. Zorg dat de inhoud altijd afwisselend en waardevol is.

Ninjatip: noem je nieuwsbrief geen ‘nieuwsbrief’. Als het een nieuwsbrief is, moet je steeds iets nieuws melden en je hebt misschien niet altijd nieuws. Daarnaast associëren mensen die naam vaak met spam. Verzin daarom een andere passende naam voor je mails.

ALGEMEEN

1. In het land der blinden is één oog koning

De belangrijkste reden waarom jij waarschijnlijk denkt dat je geen onderwerpen meer weet, is dat je overschat wat je ideale klanten al weten over jouw vakgebied. Daarnaast onderschat je ook vaak wat je zelf allemaal weet over je vakgebied en de producten / diensten die je verkoopt en waarover je allemaal zou kunnen schrijven.

Die twee dingen samen zorgen voor ontelbaar veel onderwerpen die je zou kunnen gebruiken. Je moet ze alleen even ‘ontdekken’.

2. Start creatief en ga voor een brainstormsessie

Een goede manier om nieuwe ideeën op te doen, is het houden van een regelmatige brainstormsessie. Ga eens zitten voor een korte sessie met jezelf. Doel is om tot inzichten te komen over onderwerpen waar jij nog meer over kunt schrijven. Want vaak blijf je ‘hangen’ binnen gangbare thema’s.

Het werkt als volgt: pak een groot vel papier en een pen. Schrijf nu alles op wat je te binnen schiet als je aan jouw business denkt. Het maakt niet uit wat het is: schrijf het op. Niks is gek. Ga zo 5 minuten door. Met zo’n sessie haal je meer creativiteit en nieuwe ideeën naar boven waar je meteen iets mee kunt voor je nieuwsbrieven.

Zo kan iemand die zelf baby- en kinderkleding ontwerpt, uiteindelijk uitkomen op leuke nieuwe thema’s als: zwangerschapstips, opvoedtips, knutselideeën voor kinderen of quotes voor mama’s.

3. Hou het klein: ga voor 1 (sub)onderwerp

We zijn vaak geneigd om alles wat we weten, direct in een keer te willen delen. Onthoudt dat jij de expert bent, maar jouw doelgroep weet vaak nog weinig tot niets over dat thema. Daarnaast moet je ook niet te veel verschillende dingen in een keer willen vertellen. Mensen haken dan vaak af, omdat er geen focus is.

Dus als je veel te vertellen hebt over een bepaald onderwerp, dan hoef je dat niet allemaal in één nieuwsbrief te zetten. Houdt het klein: dan voorkom je keuzestress bij de lezer en verhoog je de kans dat ze je mail tot het einde uitlezen.

Ninjatip: zorg altijd voor een call to action in elke nieuwsbrief. Zet je lezer aan tot actie en vertel precies wat je wilt dat ze vervolgens doen. Wil je dat ze reageren of een bepaalde website bezoeken? Maak dat duidelijk met duidelijke en beknopte aanwijzingen.

4. Zorg voor een pakkende onderwerpregel

De onderwerpregel is natuurlijk erg belangrijk. Als het onderwerp van de mail niet uitnodigt tot het openen en lezen van de e-mail, is alles voor niets geweest. Ga voor een onderwerpregel die de lezer nieuwsgierig maakt of die een bepaalde urgentie oproept. Maak de inhoud van je nieuwsbrief concreet, bijvoorbeeld: ‘3 tips voor een goede nachtrust die écht werken’.

Zorg ervoor dat de tekst in de nieuwsbrief wel altijd waarmaakt wat de onderwerpregel belooft. Doe dus geen beloftes die je later niet waarmaakt. Wees eerlijk en duidelijk: gebruik korte zinnen die echt uitnodigen om verder te lezen.

Ninjatip: Om de onderwerpregel te testen, kun je jezelf deze vragen stellen. Zorg ervoor dat je wel in de huid kruipt van jouw ideale klant:

  • Valt de titel op in positieve zin?
  • Triggert de titel jou om verder te lezen?

JOUW PRODUCT / DIENST

5. Vertel iets over je product / dienst

Jij weet er alles over en voor jou is het misschien inmiddels allemaal voor de hand liggend hoe handig en mooi jouw producten zijn en hoe effectief jouw dienstverlening is. Maar jouw potentiële klanten weten dat nog niet. Deel die kennis met ze. Doe dat op een persoonlijke manier, bijvoorbeeld door er anekdotes bij te zetten.

6. Deel een primeur over je nieuwste product / dienst

Je bent natuurlijk apetrots op jouw primeur: deel hem dan ook (alvast) met je doelgroep. Nieuwe producten en productlanceringen zijn een perfect onderwerp voor je nieuwsbrief. Doe hier zeker iets mee en laat die kans niet aan je voorbij gaan. De lezers vinden het geweldig om hierbij betrokken te worden.

Wees slim en voeg er een extraatje aan toe speciaal voor de lezers van jouw nieuwsbrief. Je kunt hen bijvoorbeeld een aanbieding doen om als eerste aan te sluiten bij iets of iets te kopen (met korting natuurlijk). Laat ze voelen dat ze iets bijzonders verdienen.

7. Ga in op details van je product / dienst

Als je jouw product / dienst aan bod hebt laten komen, dan kun je daar nog veel meer mee doen. Vertel iets over specifieke details ervan.

Stel je bent modeontwerper. Vertel alles over die speciale stofsoort die je vaak gebruikt. Wat zijn de voordelen (bv. dat het niet kreukt) en wat zijn eventueel nadelen.
Vergeet niet: voor jou is dit allemaal vanzelfsprekend, maar jouw doelgroep vindt dat soort details interessant.

8. Speel in op de actualiteit

Hier kun je zeker iets mee, want elk dag brengt nieuw nieuws. Kijk of er nieuws is dat bij jouw vakgebied of jouw product / dienst past. Als dat zo is, schrijf dan je nieuwsbrief zo snel mogelijk, zodat je die dezelfde dag nog de deur uit kunt doen.

Daarnaast kun je in je nieuwsbrief perfect inspelen op bepaalde momenten die passen bij jouw vakgebied. Of die de mogelijkheid bieden om acties te doen: denk aan een Moederdagactie of een Black Friday-actie. Maar ook de gebruikelijke feestdagen zijn hiervoor geschikt.

9. Haak in op speciale dagen

Wist je dat er bijna elke dag wel een ‘dag van’ is? Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een themadag van. Googel maar eens op inhaakkalenders, dan zie je wat ik bedoel. Laat je inspireren door die inhaakmomenten die interessant kunnen zijn voor jouw business.

Hiervoor kun je gebruik maken van een social media content kalender. Dat is een document waarin je zelf kunt bijhouden welke content je waar en op welke dag gaat delen. Deze kalender helpt je om consequent op alle gewenste online platforms te posten. Dat doe je door de inhoud vooraf te bepalen en vast te leggen.

Wil je aan de slag met een social media content kalender? Lees dat dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/maak-jouw-social-media-content-kalender-in-5-simpele-stappen/

GA VOOR INTERACTIE MET JE KLANT

10. Vraag je klant om een oplossing

Het is niet altijd nodig dat jij de anderen iets leert of ze ergens bij helpt. Draai het gerust eens om. Er zijn vast dingen waar je niet (meteen) zelf uitkomt. Leg zo’n thema eens voor aan je doelgroep via je nieuwsbrief. Mensen helpen anderen graag, dus er zijn vast lezers die jou graag willen helpen en je gaan mailen. Hoe leuk is dat?

11. Zet eens een goede klant in de spotlights

Leuk voor de klant en goed voor jouw business. Vraag een goede klant of je samen met hem/haar op de foto mag. Of vraag de klant om een foto van hem/haar met jouw product in de hand. Stel degene een paar vragen en schrijf dit uit voor je nieuwsbrief. Dit is voor alle partijen leuk: voor de klant, voor de lezers en last but not least voor jou (w zichtbaarheid). Doen dus.

12. Vraag je klanten waar ze mee worstelen

Je hebt vast wel een idee wat er allemaal speelt bij jouw ideale klanten. Maar als je het ze vraagt, weet je het ook meteen zeker. Zo makkelijk is het. Vraag het gewoon. Zet je nieuwsbrief in om die informatie te achterhalen. Dat kan op verschillende manieren. Denk aan een korte vragenlijst (bijvoorbeeld in Google forms).

Of doe een oproep via de nieuwsbrief voor het afnemen van een interview. Vraag ze waar ze ’s nachts van wakker liggen. Maak ook goed duidelijk dat jij er voor ze bent en hoe je ze kunt helpen.

13. Luister naar de verhalen van je klanten

Als je jouw klanten spreekt, luister dan goed wat ze (tussen de regels door) zeggen. Als je oplet, haal je daar interessante onderwerpen uit waarover je kunt schrijven. Zeker als er problemen worden benoemd: dit is vast niet de enige klant die daarmee rondloopt.

14. Speel in op de angsten van je klanten

Dit klinkt eigenlijk een beetje gemeen, maar het werkt wel. Haak eens in op bepaalde risico’s die de lezer loopt wanneer er niets wordt gedaan aan de problemen waar hij mee zit. Denk aan minder omzet (bij een ondernemer) of een gezondheidsrisico’s (bij iemand met flink overgewicht). Dit komt vaak wel binnen bij de lezer 😉

JE EXPERTSTATUS
15. Deel je waardevolle kennis

Opnieuw een enorme inkopper: je kennis delen. Je hebt kennis genoeg. Breng daarin wel wat structuur aan. Ga bijvoorbeeld voor thema-maanden en focus dan op een bepaald subonderdeel van je vakgebied. Onthoudt: less is more. Mensen willen informatie begrijpelijk en in hapklare brokken ontvangen. Het moet niet te complex worden, dan haken ze af.

16. Beantwoord een veelgestelde vraag

Het verbaast mij hoe weinig ondernemers hier echt iets mee doen in hun nieuwsbrief. Jij weet als geen ander welke vragen veel worden gesteld door je doelgroep over jouw vakgebied. Want jij bent de expert. Waar lopen ze vast? Wat willen ze graag weten?

Maak wat tijd vrij en stel een lijstje op van dit soort vragen. Probeer er een stuk of 10 te bedenken. Bingo: dat zijn weer 10 hele mooie onderwerpen voor jouw nieuwsbrieven.

17. Beschrijf trends in je vakgebied

Doe regelmatig een kleine zoektocht op Google en je weet wat er speelt op jouw vakgebied. Kijk welke onderwerpen je aanspreken en zet ze op je lijstje. Door dit nieuws uit jouw vakgebied in je nieuwsbrief mee te nemen, toon je aan dat je op de hoogte bent van wat er speelt. Jouw expertise wekt vertrouwen bij de lezer.

18. Deel persmomenten

Stond jij in een (online) magazine? Of in een krant of nieuwsbrief van een ander? Dit zijn geweldige dingen om te delen met jouw lezers. Vestig de aandacht op dat artikel in jouw nieuwsbrief. Zet er zelf nog een pakkende tekst bij en wat jouw gevoel erbij is en klaar is je nieuwsbrief. Misschien heb je een award of prijs gewonnen met je product of dienst. Leg dan in je nieuwsbrief uit wat maakt dat jij hebt gewonnen.

19. Een recensie van een klant

Persoonlijke verhalen doen het altijd goed bij de lezer. Laat tevreden klanten eens aan het woord in jouw nieuwsbrief. Vraag ze om een recensie of een beoordeling. Laat ze het opschrijven en vraag of je die tekst zo mag gebruiken in jouw nieuwsbrief. Als er een foto bij mag, is dat nog beter. Plaats dan om de zoveel tijd (bijvoorbeeld elke 1 – 2 maanden) een recensie in je nieuwsbrief. Dus niet 4 recensies achterelkaar in 4 nieuwsbrieven, maar verspreid het een beetje.

Ninjatip: als je het ook nog op video kunt vastleggen, is dat helemaal mooi. Neem die link naar de video dan mee in je nieuwsbrief.

EDUCATIEF

20. Schrijf iets over bepaalde mythes uit je vakgebied

Verhalen over mythes doen het altijd goed. Doe hier je voordeel mee. Ga na wat de grootste mythes zijn binnen jouw vakgebied. Met een beetje speurwerk kun je er al snel een stuk of 10 vinden of bedenken. Op die manier heb je meteen content voor 10 nieuwsbrieven.

Benoem de mythe, geef uitleg en deel je eigen mening of visie daarop. Ook hier geldt: verspreid deze content over het jaar. Dus niet 10 keer een nieuwsbrief over een mythe achterelkaar versturen. Dat verveelt de lezers.

21. Deel voorbeelden uit de praktijk

Natuurlijk heb je veel kennis die je kunt delen. Maar denk ook eens aan praktijkvoorbeelden. Je hebt vast 1001 dingen te vertellen over mooie projecten, leerzame trajecten, geweldige ontdekkingen of dingen die minder goed gingen maar waar je een wijze les uit getrokken hebt. Deel dit soort dingen: de lezer krijgt zo een (nog) beter beeld van jou en je onderneming.

22. Neem twijfels / vooroordelen weg

Dit is ook een hele interessante: schrijf iets over de dingen waar mensen twijfels over kunnen hebben als het gaat om jouw product /dienst. Stel je bent diëtiste: je kunt dan ingaan op de twijfel of een bepaald type dieet niet ongezond is.

Naast twijfels kun je ook iets doen met vooroordelen. Stel hier eens een lijstje voor op. Denk eraan: elke twijfel of elk vooroordeel is weer een hele nieuwsbrief op zich.

LUDIEK

23. Ga voor een prijsvraag

Wil je een keer iets ludieks, iets ter ontspanning? Ga dan voor een prijsvraag. Een winactie doet het altijd goed. Laat ze bijvoorbeeld een naam verzinnen voor een nieuw product. Of laat ze iets raden over iets persoonlijks van jou. Bijvoorbeeld wat jouw lievelingsdier is en waarom. Zorg ervoor dat de prijsvraag altijd gerelateerd is aan iets uit je bedrijf of iets over jezelf.

Je kunt ook inhaken op bepaalde momenten. Stel het is Kerst. Vul bijvoorbeeld een grote glazen bak met kerstballen. Laat de lezers dan raden hoeveel kerstballen erin zitten. Zorg tenslotte altijd voor een leuke interessante prijs.

24. Speel in op de seizoenen

Haak vanuit jouw business in op de verschillende seizoenen. Bijvoorbeeld als ze starten. Je kunt ook aandacht besteden aan producten die specifiek voor die seizoenen zijn.

Doe je iets met kleding of accessoires? Dan kun je hier perfect op inhaken met je producten, bijvoorbeeld seizoensgebonden producten/diensten aanbieden. Denk aan handschoenen in de winter en duikbrillen in de zomer.

INSPIRATIE

25. Doe inspiratie op in vakbladen

Elk vakgebied heeft zijn eigen vakbladen. De vakmedia schrijven artikelen die ook voor jouw doelgroep interessant kunnen zijn. Daar kun je flink wat inspiratie uithalen voor jouw nieuwsbrieven. Kijk wat vakbladen behandelen aan nieuws en ontwikkelingen. Schrijf een nieuwsbrief over een relevant thema of deel een interessant artikel en geef jouw visie daarbij mee.

Onthoudt: deze nieuwtjes zijn voor jou misschien niet zo spannend, omdat jij er al van alles vanaf weet. Maar voor je doelgroep is het zeker wel interessant.

26. Volg je concullega’s

Spieken bij de buren mag in dit geval gerust ter inspiratie. Zoek enkele concullega’s op en vraag hun nieuwsbrief aan. Kijk welke invalshoek zij hebben en welke onderwerpen daarbij actueel zijn. Mogelijk zit daar wel iets tussen waar de ander nog niet over heeft geschreven en waar jij nog niet aan gedacht had. Gebruik die input en zet de onderwerpen op je lijstje voor je nieuwsbrieven. Houdt dit regelmatig bij.

27. Deel jouw evenementenkalender

Misschien zijn er veel evenementen over jouw vakgebied. Denk aan beurzen, trainingen of workshops. Dan kun je daar in je nieuwsbrief zeker aandacht aan besteden. Stel bijvoorbeeld zelf een evenementenkalender op en deel de link daar naartoe. Je kunt ook over aankomende evenementen steeds een afzonderlijke nieuwsbrief schrijven.

PERSOONLIJK

28. Deel jouw inspiratiebronnen

Jij hebt vast veel gave inspiratiebronnen die je inzet voor werk en privé: waarom zou je jouw lezers ook niet inspireren met jouw inspiratiebronnen?. Denk aan jouw favoriete boek op dit moment. Of je favoriete theaterstuk, je favoriete nieuwssite of je favoriete sport om mentaal tot rust te komen. Deel jouw favorieten en breng de lezer op die manier op leuke en interessante ideeën.

29. Deel jouw persoonlijke verhaal

Het hoeft niet altijd over jouw business te gaan. Zoals ik al eerder zei: mensen zijn dol op verhalen. Dus heb je iets meegemaakt dat je wilt delen? Een mooie levensles die je hebt meegekregen? Of kreeg je een geweldig inzicht waarmee je vervolgens echt stappen mee hebt gemaakt? Ga dan voor inspiratie en deel dit persoonlijke verhaal met je lezers.

30. Deel jouw lifehacks of tools

Jij kent vast een paar handige hacks die met jouw vakgebied samenhangen. Of je gebruikt tools waar je bijzonder enthousiast over bent. Deel ze met je lezers. En je weet het: per nieuwsbrief behandel je er maar één.

Soms kun je ook een lijst delen van een aantal hacks / tools over een thema. Zo heb ik bijvoorbeeld 80 handige tools voor ondernemers verzameld en daarover een blog geschreven. Dat zou dan content voor 80 (!) nieuwsbrieven zijn.

Ben je benieuwd welke tools dat allemaal zijn? Dit is de link naar dat blog: https://www.anneraaymakers.nl/80-onmisbare-tools-voor-jouw-business/

31. Deel een kijkje achter de schermen

Je mag best persoonlijke dingen delen in je nieuwsbrief en nee, ze hoeven niet altijd gerelateerd te zijn aan jouw product, dienst of bedrijf. Mensen doen zaken met mensen. Ze willen jou als mens zien, zeker als ze direct met jou te maken hebben.

Deel daarom af en toe eens een kijkje achter jouw schermen. Vertel waar je mee bezig bent. Ga voor dat stukje persoonlijk contact. Neem de lezer mee in jouw wereld. Schrijf bijvoorbeeld over je lopende projecten en welke mooie klussen je hebt afgerond. Of welke mooie producten je hebt ontwikkeld of gemaakt.

INFORMATIE

32. Vertel iets over de geschiedenis van je product

Hoe leuk is het om hierover wat achtergrondinformatie te delen met je lezers? Bijvoorbeeld hoe een product is ontwikkeld en gemaakt. Misschien heb je er zelfs leuke foto’s bij. Dat doet het altijd goed. Zo neem je de lezer mee in een stukje geschiedenis. Ze leren dingen die ze anders nooit zouden lezen.

33. Breng verslag uit van je events

Stond je op een beurs of heb je net een (online) workshop gegeven? Of een training, presentatie of een lezing? Dat zijn allemaal mooie momenten die je prima kunt delen in je nieuwsbrief. Wat was jouw ervaring tijdens het event? Hoe vonden de anderen het? Wat is het je het beste bijgebleven van dat moment? Doe er uitgebreid verslag van; het liefste met foto’s.

34. Zakelijke wijzigingen

Heb je nieuwe algemene voorwaarden of is er iets anders essentieels gewijzigd binnen je bedrijf? Heb je bijvoorbeeld een nieuwe collega of samenwerkingspartner? Misschien heb je net een nieuw logo. Het is altijd leuk (en natuurlijk zinvol) om dit soort zaken ook via de mail te communiceren.

35. Deel interessante lijstjes

Mensen houden van lijstjes. Dus voorzie in een grote behoefte en schrijf eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief met een lijstje over een specifiek thema uit jouw vakgebied. Hoe ziet zo’n lijstje er uit? Ik geef je een paar voorbeelden:

  • Tien tips om je buikje snel weg te krijgen
  • 15 tips om beter te onthouden
  • de 10 leukste winkeltjes in Amsterdam
  • 8 manieren om je nagels vlekkeloos te lakken
  • 5 verjaardagscadeaus die altijd goed ontvangen worden

Ninjatip: Vergeet niet er een mooie afbeelding bij te plaatsen. Het oog wil ook wat.

DOE AAN PROMOTIE

36. Deel je nieuwste blog

Een inkopper natuurlijk; maar er zijn nog steeds mensen die dit niet doen. Op het moment dat je nieuwste blog online staat, stel je meteen een nieuwsbrief op waarin je aandacht besteed aan dat blog met een doorlink naar het blogartikel.

37. Deel iets over je weggever

Je hebt een geweldig E-book of een andere weggever gemaakt. Attendeer je lezers hier dan ook op. Zeker op het moment dat het net klaar is. Maar je mag de aandacht er gerust nog een aantal keren per jaar op vestigen in je nieuwsbrief. Niet iedereen leest elke mail van jou. Op deze manier is de kans groter dat het onder de aandacht komt bij jouw lezers. Denk er wel aan om steeds voor een andere insteek te kiezen in de teksten.

38. Bied een gratis adviesgesprek aan

Bied jij dienstverlening aan? Dan is dit zeker interessant voor jou om mee te nemen in je nieuwsbrief. Bied een gratis adviesgesprek aan en schrijf er een aantrekkelijke tekst bij. Geef aan wat het doel is en wat de lezer eruit meeneemt: bijvoorbeeld een plan van aanpak of drie concrete tips. Ze willen wel graag weten wat het hen oplevert als ze er tijd in steken. Dit is een geweldige manier om in het echt (of online) contact te maken en elkaar persoonlijk te leren kennen.

39. Deel je actuele aanbieding

Natuurlijk moet je ook af en toe een product / dienst onder de aandacht brengen bij de lezers. Of je actuele aanbieding. Doe dit op een leuke ludieke manier en zorg ervoor dat het niet te ‘reclameachtig’ overkomt. Loop eens door de nieuwsbrieven heen die jij de afgelopen tijd hebt ontvangen. Kijk wat de aanpak van anderen is die jou aansprak en laat je hierdoor inspireren.

Ninjatip: Houd een verdeling aan van ruim 80% content en 10% promotie. Daar kunnen lezers zich vaak prima in vinden.

Wil je trouwens nog veel meer weten over email marketing? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/perfect-voorbereid-aan-de-slag-met-e-mailmarketing-33-handige-tips/

En … zit je alweer vol onderwerpen waarover je kunt schrijven in je nieuwsbrief? Noteer ze meteen voor de komende 10 nieuwsbrieven en begin met het schrijven van de eerste. Veel succes!

Speak Your Mind

*