Instagram-content die écht voor jou werkt: 10 verrassende tips

Instagram is ontzettend populair. Het biedt jou als ondernemer geweldige kansen. Ik weet dat het lastig kan zijn om elke dag weer een mooie post te plaatsen op Instagram. Voor je gevoel heb je misschien alles al een keer gedaan. En jij wilt natuurlijk wel origineel uit de hoek komen.

In dit blog deel ik 10 content-tips met je voor verrassende en originele posts. Deze posts gaan je zeker meer betrokkenheid, meer likes én uiteindelijk meer volgers opleveren.

1. Je ‘why’

Waar kom jij ’s ochtends je bed voor uit? Waarom werk je soms zo lang door, dat je bijna achter je bureau in slaap valt? Dat doe je voor je ‘why’. Het concept van ‘why’ komt van Simon Sinek. Hij benadrukt dat mensen je product niet kopen om wat je doet, maar om waarom je het doet. Hij is van mening dat je succesvoller bent als je beslissingen maakt vanuit je ‘why’. Dat geldt zowel zakelijk als privé.

Deel jouw ‘why’ op Instagram. Post een foto van je kind, je gezin, je hond of een andere passie waar jij voor leeft.

2. Deel je doel

Een doel biedt je houvast; je kunt ergens naartoe werken. Je bereikt sneller iets, als je jezelf doelen stelt. Dat kan van alles zijn. Je e-book deze maand afronden en publiceren. Maar ook je mailinglijst binnen een jaar uitbreiden naar 5.000 personen kan een doel zijn. Doelen werken het beste werken als je ze meetbaar en haalbaar maakt.

Deel eens een doel op Instagram. Dat kan een korte termijn doel zijn, maar een lange termijn doel mag ook. Zo houd je jezelf verantwoordelijk om je doel ook daadwerkelijk te bereiken. Je kunt bij lange termijn doelen ook je voortgang met je volgers delen. Ze zijn vast nieuwsgierig hoe het ervoor staat. Zo zorg je voor interactie.

3. Repost iets van een volger

Dit is een vrij onbekende tip die stiekem erg goed werkt. Want zeg nou zelf: niets toont meer waardering dan dat je een post van een trouwe volger repost en voorziet van een leuke reactie. Stel een volger kan prachtig tekenen. Ze heeft net een leuke tekening gepost. Dan repost je die post (als je de tekening mooi vindt) en zet er iets leuks bij.

Dit levert je respect en dankbaarheid op van je volger en je werkt meteen aan je zichtbaarheid.

Reposten kun je trouwens doen met een app, bijvoorbeeld ‘Repost for Instagram’.

4. Zet een goede klant in het zonnetje

Tip 3 ging over waardering. Hier volgt er nog eentje. Want waardering is belangrijk; ook op social media. Want hoe je het ook wendt of keert: mensen houden ervan zich gewaardeerd en bewonderd te voelen.

Doe hier dus iets mee. Zoek een klant uit die onlangs een belangrijk doel heeft behaald waar jouw product / dienstverlening onderdeel van uitmaakte.

Nog een voorbeeld: stel je bent diëtiste. Een klant van jou is onder jouw begeleiding 20 kg afgevallen en heeft daarna een marathon succesvol uitgelopen. Je kunt die klant dat vragen om een interview. Je zet zo de klant in het zonnetje met zijn geweldige prestaties en indirect zet je jouw bedrijf ook positief in de kijker. (Fragmenten uit) het interview deel je op Instagram. Win-win!

Inspiratie voor Instagramberichten? Download het GRATIS inspiratieboek ’70 ideeën voor Instagramberichten:

5. Deel je life hacks

Met life hacks bedoel ik hier handige producten of tools die jou het dagelijks leven gemakkelijker maken. Heb je een briljant nieuw product ontdekt? Houd het dan niet voor jezelf. Maar deel je ervaringen en post het op Instagram. Vertel wat het jou concreet oplevert: meer rust? Meer tijd? Beter overzicht? Om de interactie aan te zwengelen, kun je vragen of iemand dat product ook al heeft gebruikt.

Hetzelfde geldt voor praktische apps. Er zijn zoveel echt praktische apps die je veel tijd en geld kunnen besparen: deel ze met je volgers. Ze zullen je dankbaar zijn. Want waarom zou je jouw nuttige ervaringen voor jezelf houden en je volgers het wiel opnieuw laten uitvinden?

6. Besteed aandacht aan je nieuwsbrief

Hier denk je vast ook niet zo 1-2-3 aan. Maar je kunt een leuke afbeelding maken waarin je jouw volgers op een ludieke manier oproept om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief.

Wees duidelijk over wat het ze oplevert als ze zich aanmelden: krijgen ze elke week een bruikbare tip? Kunnen ze je een vraag voorleggen? Krijgen ze gratis toegang tot jouw besloten Facebookgroep?

Maak bijvoorbeeld 4 mooie afbeeldingen en post dan ieder kwartaal eentje. Zorg ervoor dat je wel een link in je profiel hebt staan waar ze zich kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief.

7. Geef je ‘imperfectie’ toe

Niemand is perfect. Wist je dat het delen van je imperfecties / fouten een gevoel van saamhorigheid creëert? Dat is natuurlijk precies wat je wilt bereiken op social media. Is iets mislukt of ging het nét even niet zoals jij het wilde? Deel dat eens op Instagram. Vertel wat je doel was en wat er misging. Deel hoe jij je op dit moment voelt … Reken maar dat er reacties volgen!

Het mooie is dat je volgers van jouw verhaal ook iets kunnen leren.

8. Deel een aanrader

Even helemaal inspiratieloos? Denk simpel. Deel een aanrader.

Post iets over het gezellige restaurant waar je gisteren was, over dat leuke meertje in het bos waar je afgelopen weekend heerlijk uitgerust hebt, over dat geheime adresje in de stad war je het lekkerste Italiaanse ijs krijgt. Over het laatste boek dat je hebt gelezen, over de laatste serie van Netflix die je gebingewatched hebt … alles mag!

9. Zet jouw inspiratiebron in de spotlights

Jij hebt vast ook iemand die jouw inspiratiebron is. Dat kan iemand zijn uit je eigen vakgebied, maar ook iemand die met hele andere dingen bezig is. Feit is, dat die persoon je enorm inspireert.

Deel jouw inspiratiebron met je volgers. Geef aan wat het precies is waardoor je geïnspireerd raakt. Welke doelen je daarmee bereikt hebt of wat het je verder heeft gebracht. Het mooie is dat jouw volgers jou en je business dan onbewust associëren met die persoon.

10. Deel video’s

Instagram is niet alleen maar voor afbeeldingen. Video’s zijn hot: ze worden vaak gedeeld en meer bekeken. Doe hier je voordeel mee.

Je kunt video’s van anderen delen. Maar het is veel leuker en beter om zelf een video te maken. Ben je nog niet zover om met je hoofd voor de camera te staan? Geen probleem: je hoeft er niet eens op. Begin gerust met een video van een mooi landschap, van je werkplek of van je huisdier. Deel de video op Instagram. Zet er iets bij dat zorgt voor reacties: vraag bijvoorbeeld hoe hun favoriete huisdier heet. Of maakt er een prijsvraag van: vraag of ze weten welke plek in Nederland op de video staat. Alles kan; laat je creativiteit de vrije loop.

Inspiratie genoeg voor de komende week. Kom meteen in de actiestand en maak werk van Insta-content die voor jou werkt. Veel succes!

Meer inspiratie voor Instagramberichten? Download het GRATIS inspiratieboek ’70 ideeën voor Instagramberichten:

Speak Your Mind

*