Is dubbele opt-in verplicht?

Is dubbele opt-in verplicht?Als je wilt dat mensen zich inschrijven voor je mailinglijst, maak je meestal gebruik van een “opt-in systeem”. Dit houdt in dat je een formulier op je website plaatst, dat bezoekers invullen met hun naam en e-mailadres. Op deze manier geven ze jou toestemming om hen te mailen.

Als ze op de knop ‘akkoord” of ‘verzenden’ klikken is de opt-in bevestigd en kun je deze persoon e-mails gaan sturen.

Wat is een opt-in?

‘To opt’ betekent ‘opteren’. Een keuze maken dus. Bij optin heeft de eigenaar van een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming gegeven, gekozen dus, voor het ontvangen van e-mail van een bepaalde partij. De e-mailberichten die jij hem stuurt zijn dus gewenst en het e-mailadres is opgenomen in jouw database.

Wat is een dubbele opt-in?

Een dubbele opt-in is, als iemand twee keer expliciet toestemming geeft voor het ontvangen van jouw (commerciële) e-mailberichten. Dus als deze toestemming nogmaals wordt bevestigd.

De eerste bevestiging vindt plaats als de aanvrager klikt op de akkoord-knop. Je kunt er voor kiezen om dan automatisch een e-mail te verzenden naar de aanvrager. De tweede (dubbele) bevestiging vindt plaats als de aanvrager klikt op een bevestigingslink in de toegestuurde e-mail.

Is dubbele opt-in verplicht in Nederland?

Om die vraag maar meteen te beantwoorden: Nee.

In de ‘Code reclame via e-mail‘ staat niet vermeld dat je verplicht bent om die tweede bevestiging te vragen. Een dubbele opt-in is dus wettelijk NIET verplicht. Sommigen beweren van wel, maar het is (nog) niet zo. Het zal mij niet verbazen als het uiteindelijk wel zal gebeuren.

Als het zou veranderen, zou dat in 2017 gebeuren, want de Reclamecode wordt iedere 5 jaar herzien en de huidige Reclamecode is van januari 2012.

Wat zijn de voors en tegens?

Heel veel bedrijven kiezen er wel voor om die dubbele bevestiging te vragen. Meestal is dat omdat ze denken dat het moet, of omdat hun e-maildienst dat eist. Veel van die diensten zijn Amerikaans en deze Amerikaanse diensten bieden meestal niet de mogelijkheid tot een enkele opt-in, dus dan kom je er niet onderuit.

Voor:

  • Een dubbele opt-in zorgt ervoor dat je een betrouwbare en kwalitatief goede lijst krijgt.
  • De kans dat er bij een dubbele opt-in nep e-mailadressen tussen zit is vele malen kleiner.
  • Je weet zeker dat de eigenaar van het e-mailadres je nieuwsbrief zelf heeft aangevraagd.
  • De aanvrager heeft niet in een opwelling gehandeld en zal je nieuwsbrief dus niet gauw aanmerken als spam.

Tegen:

  • Er zijn twee handelingen nodig om een e-mailadres te krijgen.
  • De e-mail met de tweede bevestiging kan in de spammap of ongewenste mail belanden en zal dus vaak niet gezien worden en dus ook niet bevestigd.
  • De aanvrager leest de bevestigingsmail vaak niet en bevestigt dus ook de aanvraag niet en zijn e-mailadres komt niet op jouw e-maillijst.

Opt-out

Het is overigens wettelijk verplicht om onder in iedere e-mail, die je aan je mailinglijst stuurt, een uitschrijflink te plaatsen. Als men hierop klikt, worden ze weer uitgeschreven van je mailinglijst. Dit noem je een opt-out.
Op deze manier kunnen de mensen op je mailinglijst zich op elk gewenst moment uitschrijven. Op het moment dat ze zich uitgeschreven hebben, mag ze je niet meer mailen.

Samenvatting

Samengevat heb je dus een opt-in, een opt-out en een dubbele opt-in.

Een opt-in is wettelijk verplicht, je moet dus toestemming krijgen om op regelmatige basis commerciële mails te mogen sturen.

Een dubbele opt-in is wettelijk NIET verplicht, maar kan wel.

Zorg dat je altijd werkt met een opt-out, anders ben je strafbaar.

En jij?

Ik gebruik zelf de e-maildienst Autorespond. Dit is een Nederlands bedrijf en je kunt kiezen voor een enkele of een dubbele opt-in.

Ik gebruik zelf nooit een dubbele opt-in en dat bevalt me goed.

Aan jou de keuze, wat kies jij en waarom? Ik ben benieuwd.

Reacties

  1. Hoi Anne, ik gebruik een dubbele optin, via mailchimp. Ik zou best zonder kunnen, maar ik heb geen idee hoe ik die 2e optin kan uitschakelen.
    Groetjes
    Jessy

  2. Ik gebruik nu een dubbel opt-in maar ik twijfel erg of ik het wel moet blijven doen. Ik twijfel heel erg.

  3. Bedankt Anne, helder verhaal. Vind jij Autorespond beter dan Active campaign? Ik zit nu bij YMLP en dat bevalt niet. Ik wil nu overstappen en wat adviseer jij? Of haal ik nu 2 dingen door elkaar?

  4. Ha Anne,
    Goed artikel. Dank. Ik als laatst een artikel dat als je de door jou opgebouwde e-maillijst wilt gebruiken en inlezen op Facebook voor het maken van een aangepaste doelgroep, je daarvoor ook apart toestemming zou moeten vragen. Is dat iets wat jij al doet? Hoe kijk je daar verder tegenaan?

Laat wat van je horen

*