Je Facebook pagina beheren zonder gek te worden

Een Facebook pagina beheren is niet gemakkelijk. Het is best veel werk.

Je moet zoveel dingen doen:
Afbeeldingen, Apps, Berichten, Comments, Vragen, Spammers, Beheerders, Advertenties, Statistieken…….
Genoeg om er compleet gek van te worden!

Een Facebook pagina managen hoeft in feite helemaal niet zo moeilijk te zijn.. Het is eigenlijk best gemakkelijk,als je het eenmaal door hebt. Vandaag deel ik mijn beste Facebookadvies met je, dus zet je schrap:

Hoe je een Facebook pagina beheert:

1. Gebruik een goede omslagfoto
De omslagfoto is je eerste indruk, besteed er dus wat aandacht aan. De ideale maat is 851 x 315 pixels. Als je een afbeelding gebruikt die kleiner is, zal Facebook de foto stretchen en dat ziet er vreselijk uit. Verander je omslagfoto regelmatig, minimaal 1 keer per maand. Je kunt de afbeelding aanpassen aan acties, feestdagen en dergelijke.

Links:
Ideale maten voor al je afbeeldingen op Facebook
17 voorbeelden van creatieve omslagfoto’s 
20 Facebook omslagfoto’s ter inspiratie
Omslagfoto maker

2. Plaats een representatieve profielfoto
Je profielfoto is je connectie met de wereld op Facebook. Iedereen zal de profielfoto met je merk associëren omdat je de profielfoto overal ziet naast al je berichten. Gebruik dus een foto die mensen zullen herkennen en associëren met jou en je bedrijf. Je kunt een logo gebruiken, maar als je een eenmanszaak hebt adviseer ik om een foto van jezelf te gebruiken. Mensen willen graag weten met wie ze van doen hebben en je persoonlijk leren kennen. Ook adviseer ik je profielfoto niet te vaak te veranderen. Dat is niet goed voor de herkenbaarheid.

Links:
20 leuke voorbeelden van profielfoto’s en omslagfoto’s
Facebook helpcenter over profielfoto’s
40 voorbeelden van creatief gebruik van profielfoto’s

3. Vul de ‘Pagina-informatie’ goed in
De ‘Pagina-Informatie‘ is een belangrijk deel van je pagina. Daar gaan bezoekers kijken als ze meer over je willen weten. Vul alle onderdelen uitgebreid in, met goede kernwoorden waar je op gevonden wilt worden. En je kunt er links inzetten naar je website, blog of Twitter. Je kunt hier ook een call-to-action inzetten, of wat jij te bieden hebt.

4. Installeer goede apps
Je hebt apps en tabs nodig als je bijvoorbeeld een actie of een wedstrijd wilt doen,  of iets wilt verkopen. Je kunt zelfs een opt-in pagina voor je e-maillijst op een tab zetten. En daar een gratis weggever aanbieden. Ik gebruik daar voor de app van Shortstack en voor Twitter en Pinterest kun je Woobox gebruiken.

apps

5. Plaats berichten waaruit je betrokkenheid en interesse blijkt
Dit is het moeilijkste gedeelte. Je zult je dus moeten verdiepen in je fans, je klanten, je toekomstige klanten. Wat willen zij, wat vinden ze interessant en hoe betrek je ze bij je bedrijf? Dat hoeft lang niet altijd bedrijfsgerelateerd te zijn. Als je een klant welkom heet op je kantoor, vraag je ook hoe het met hem gaat en als je hem treft op een feestje, begin je ook niet meteen te verkopen.  Dat is ook meteen het belangrijkste, het moet leuk zijn. Jij moet leuk zijn, en was het maar zo gemakkelijk. Maar onthoud dat de meeste mensen op Facebook zitten voor de fun en niet om zaken te doen. Zaken doen en verkopen doe je dan ook niet op Facebook.

Wees gewoon lekker jezelf, wees niet bang om persoonlijk te zijn en toon interesse.

Zo, dat is het! Nou ja, het is niet alles, maar het is een zeer goed begin. En wil je nou meer weten over Facebook Marketing, het beheren van een goede pagina, het bereiken van je klanten en toekomstige klanten op Facebook? Word dan lid van 365 Dagen Facebooksucces. Want dan ga ik nog 365 dagen door met dit soort tips, weetjes en opdrachten.

Comments

  1. Beheer een groep op Facebook waar ik vragen in heb opgesteld om lid te kunnen worden.

    Nu zie ik bij sommige groepen dat je die echt moet beantwoorden om lidmaatschapsverzoek goed te laten keuren door de beheerder.

    Hoe stel ik dit in????

    Kan ik ook als ik reageer net als bij bedrijven een link meesturen voor een messenger bericht. Zie dit wel eens meer bij gegeven reacties staan die link.

  2. beste Anne,
    heel erg bedankt voor de tips,want nu weet ik er heel veel over

    groet Fenne

  3. Hoi Anne,

    De link naar Shortstack werk niet meer.

    Groeten,
    Jeroen

  4. Hoi Anne,

    Dank voor het delen van je info! Wat ik even wil weten, gaat het nu over een fanpage of over een profielpagina of geldt het voor beide?
    Heb best een hoop werk te doen als ik het zo lees, maar hup in de startblokken dan maar!
    Lieve groet,

    Erica Hooft

  5. Tom Lemmens zegt

    Hallo Anne,

    Goede basistips om een start te maken met een Facebook-pagina. Maar… wat mij betreft geven deze 5 tips geen antwoord op het probleem dat je in de inleiding schetst: een Facebook-pagina beheren is veel werk. En hoe beheer je nou zo’n drukke Facebook-pagina zonder dat je er compleet gek van wordt? Daar had ik antwoord op verwacht na het lezen van de titel en inleiding.

Speak Your Mind

*