De belangrijkste social media formaten voor 2023 op een rijtje

De belangrijkste social media formaten voor 2023 op een rijtjeDe laatste jaren wordt het steeds duidelijker hoe belangrijk het voor jou als ondernemer is om aanwezig te zijn op social media. Visuele content speelt daarbij een belangrijke rol. Of je nu zelf foto’s maakt, stockfoto’s gebruikt of je eigen ontwerpen maakt in Canva: met sprekende afbeeldingen bereik je jouw doelgroep, straal je de gewenste expertise uit en val je op een professionele manier op. Omdat alle online platforms voor afbeeldingen hun eigen formaten hanteren en hier wel eens dingen in veranderen, vind je in dit blog de actuele formaten per platform en per soort afbeelding.

Alles handig op een rijtje

Zie je door de bomen het bos niet meer als je aan de slag gaat met de afbeeldingen voor je social media? Herkenbaar. Elk platform heeft verschillende soorten afbeeldingen die elk weer verschillende groottes hebben.

Wist je dat afbeeldingen die de verkeerde grootte hebben of die in een ongeschikt formaat staan worden vervormd of zelfs afgesneden? Dat oogt onprofessioneel en dat moet je zien te voorkomen.

Ik deel hieronder voor Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Twitter de belangrijkste afmetingen per type post. Zo weet je zeker dat je afbeeldingen goed worden weergegeven en je de professionele uitstraling hebt, die je verdiend.

1. FACEBOOK

Ondanks alle commotie rondom Facebook is dit nog steeds het populairste netwerk ter wereld. Facebook is een ideaal kanaal om je doelgroep te bereiken en te betrekken bij je content. Zorg altijd voor relevante en waardevolle posts die je deelt met je fans.

Ook Facebook wordt steeds meer visueel ingesteld. Zorg dat alles wat je post er professioneel uitziet. Controleer het beeldformaat dat je gebruikt, zodat je zeker weet dat de beeldverhouding klopt en je afbeelding op elk apparaat goed wordt weergegeven.

Ben je op zoek naar meer tips voor een succesvolle zakelijke Facebookpagina? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/13-dos-en-donts-voor-een-succesvolle-zakelijke-facebookpagina/

PERSOONLIJK FACEBOOKPROFIEL

Facebook-profielfoto: 180 x 180 pixels

Je profielfoto wordt getoond bij al je activiteiten op social media. Dat geldt trouwens voor alle online platforms. Bij je persoonlijke Facebookprofiel is dit de ronde hoofdafbeelding die je zakelijke of je persoonlijke profiel weergeeft. De afbeelding vind je boven je omslagfoto zit.

Dit is ook de afbeelding die verschijnt als je een bericht plaatst of reageert op een post van iemand anders. Je upload hiervoor gewoon een vierkante foto en hij maakt er automatisch een rondje van.

Facebook zakelijke pagina profielfoto: 180 x 180 pixels

Er zijn enkele overeenkomsten tussen de profielfoto op je persoonlijke profiel en die op je zakelijke profiel. Sinds de laatste update van Facebook zijn er bepaalde functies die je zakelijke profielfoto meer prominent weergeeft. Het beeld wordt bijgesneden zodat het in een vierkant past.

Check daarom na het plaatsen altijd even op de verschillende apparaten hoe het wordt weergegeven.

Facebook omslagfoto: 820 x 312 pixels

Een omslagfoto verschijnt alleen op je profielpagina. Deze afbeelding staat op de meeste social media netwerken bovenaan je profiel en strekt zich meestal uit over de hele breedte van het beeld.

Een omslagfoto van Facebook verschijnt alleen in je specifieke tijdlijn en wordt achter je profielfoto geplaatst. Terwijl je profielfoto een foto van jezelf of je merklogo kan zijn, kun je op de omslagfoto lekker creatief aan de slag. Maak iets moois en interessants als omslagfoto. Denk aan een foto van je product of een promotie van je dienst, of kies voor iets anders dat staat voor jou en je bedrijf.

Het is een slim om je omslagfoto regelmatig te veranderen. Zo kun je een bepaalde actie onder de aandacht brengen, een nieuw product in de spotlights zetten of iets anders weergeven dat past bij jou en je dienstverlening.

Als je je omslagfoto hebt gewijzigd, komt dit als update langs bij je fans. Een ideale manier dus om bepaalde dingen onder de aandacht te brengen. Maak de omslagfoto bijvoorbeeld in de handige tool Canva.

Nog een paar handige tips als het gaat om je omslagfoto op Facebook:

  • Je omslagfoto wordt weergegeven op 820 x 312 pixels op een desktop en 640 x 360 pixels op mobiele apparaten.
  • Het minimale social media formaat voor omslagfoto’s is 400 x 150 pixels.
  • Als je omslagfoto een foto of tekst bevat, is het slim om het als een PNG-bestand te uploaden.

Let op: Alle beelden die kleiner zijn dan 820 x 312 pixels, worden automatisch uitgerekt.

Facebook-postafbeeldingen: 1200 x 630 pixels

Als je een afbeelding wilt toevoegen aan een Facebook-post, wordt een beeldformaat van 1200 x 630 pixels aanbevolen. Je afbeelding verschijnt dan optimaal in de nieuwsfeed met een maximale breedte van 470 pixels en wordt geschaald tot een maximale beeldverhouding van 1:1.

De gedeelde afbeelding verschijnt op je Facebookpagina in een maximale breedte van 504 pixels en wordt geschaald tot een maximale beeldverhouding van 1:1.

Wat social media afbeeldingen betreft; je weet toch dat je die het beste met Canva kunt maken, hè? Met Canva pas je alle afmetingen in een handomdraai aan en maak je je social media afbeeldingen in je eigen stijl en kleuren.

Wil je alle trucjes en handigheidjes van Cava leren? Doe dan mee met de leukste cursus van het jaar: ‘In 30 Dagen een Canva Kei‘.

Facebook evenement afbeelding: 1920 x 1080 pixels

Maak je gebruik van de evenementen-functie op Facebook? Daar kun je leuke dingen mee doen. Door een mooie passende en aansprekende afbeelding toe te voegen aan je evenement, maak je het nog interessanter voor je doelgroep. Kies hierbij voor een beeldformaat van 1920 x 1080 pixels.

Als mensen interesse hebben in je evenement, krijgen ze er ook herinneringen van te zien. Zorg ervoor dat je afbeelding je doelgroep echt raakt.

Facebook verkleint de afbeelding dan automatisch tot de minimale social media grootte van 470 × 174 pixels. In de feed komt je afbeelding dan voorbij in de grootte van 470 × 174 pixels.

2. INSTAGRAM

Instagram is een platform waar je als ondernemer efficiënt en eenvoudig kunt werken aan je zichtbaarheid. Ook kun je op dit platform eenvoudig en laagdrempelig in contact komen met je doelgroep.

Deze populaire app biedt daarnaast veel interessante gratis functies waarmee jij als ondernemer op allerlei manieren kunt werken aan je zichtbaarheid. Instagram heeft zodoende ook veel verschillende formaten afbeeldingen. Ik deel de belangrijkste met je.

Instagram profielfoto: 320 x 320 pixels

Als platform dat zich overwegend op visuele inhoud richt, begint alles op Instagram met het gebruik van de perfect passende profielfoto. Zo zorg je ervoor dat je publiek je snel en makkelijk vindt en herkent.

Kies voor je profielfoto voor een formaat van 320 x 320 pixels. Zo verschijnt hij ook op je profiel. Het beeld verschijnt op het platform in een rond formaat, maar je upload hiervoor een vierkante foto met een beeldverhouding van 1:1.

Instagram posts: 1080 x 1080 pixels

Zodra iemand op een voorbeeld van je foto of video klikt, wordt dat beeld vergroot. Zorg ervoor dat je je afbeelding in de hoogst mogelijke resolutie uploadt. Dat geldt voor alle soorten afbeeldingen. Instagram kan namelijk de resolutie van de afbeelding iets verlagen als de afbeelding niet rechtstreeks via de app zelf is gemaakt.

Het formaat dat je kunt aanhouden, is 1080 x 1080 pixels. Instagram verkleint deze zelf tot 612 x 612 pixels. Je afbeelding verschijnt in de feed in een formaat van 510 x 510 pixels.

Instagram Stories: 1080 x 1920 pixels

Instagram Stories is een razend populaire manier om je visuele inhoud te delen op social media. Hierbij heb je zowel video- als beeldopties waarmee je een story kunt maken.

Eigenschappen van een story zijn:

  • 1 deel van een story duurt 10 seconden.
  • Meerdere delen achterelkaar vormen een story.
  • Een story blijft 24 uur zichtbaar en verdwijnt dan.

Een story is dus tijdelijk. Je volgers kunnen je story gedurende 24 uur zien en dan verdwijnt de story. Het is ook mogelijk om je story op te slaan onder de optie ‘Hoogtepunten’ op je Instagramprofiel.

Wil je meer weten over het opslaan van je Instagram stories? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-icoontjes-voor-je-story-hoogtepunten-op-je-instagram-profiel/

De beeldverhouding voor Instagram Stories is 9:16. De minimumresolutie is 600 x 1067 pixels. Het bestand mag in totaal niet groter zijn dan is 4 GB.

3. PINTEREST

Pinterest profielfoto: 165 x 165 pixels

Pinterest is een visueel online prikbord waar je afbeeldingen op verzamelt. Het verzamelen van afbeeldingen (= pins) noem je ‘pinnen’. Een zakelijk Pinterest account heeft voordelen waar je als ondernemer zeker gebruik van moet maken. Als je fysieke producten verkoopt, is Pinterest hét online platform waar je moet zitten.

Als je je Pinterest account instelt via een Facebook, Twitter of e-mail account, gebruikt het platform automatisch de profielfoto van dat betreffende account voor je Pinterest pagina.

Als je zelf graag een nieuwe profielfoto wilt toevoegen, moet je een vierkante afbeelding uploaden met een formaat van 165 x 165 pixels. Je foto verschijnt ook in dat formaat op je Pinterest pagina. Je kunt je profielfoto uploaden in een JPG of PNG-format en de maximale bestandsgrootte is 10 (MB).

Pinterest pin: 1000 x 1500 pixels

Voor je pins op Pinterest is de aanbevolen afbeeldingsgrootte 1000 x 1500 pixels. Voor je Story Pins is dat 1080 x 1920 pixels. Kies daarbij voor een beeldverhouding van 2:3 tot 1:3,5.

Weet dat Pinterest de breedte van de vastgepinde afbeelding beperkt, maar niet de lengte. Die wordt automatisch geschaald. Dit is ideaal als je bijvoorbeeld infographics wilt delen. Die zijn erg populair op Pinterest.

Pinterest prikbord: 222 x 150 pixels

Een van de meest interessante mogelijkheden van Pinterest is het maken van prikborden om je pins te ordenen en daarnaast verkeer naar je website te leiden.

Zorg er bij het maken van prikborden voor dat je afbeeldingen gebruikt die het juiste formaat hebben. Het is belangrijk dat de afbeelding die je kiest er niet alleen aantrekkelijk uitziet, maar ook relevant is voor het prikbord waar je het op plaatst.

Wat de formaten betreft: de afbeeldingsgrootte voor grote thumbnails op social media is 222 x 150 pixels en voor kleinere thumbnails is dat 55 x 55 pixels.

Wil je meer weten over een zakelijk Pinterest-account? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/goed-van-start-met-een-zakelijk-pinterest-account-7-praktische-tips/

4. LINKEDIN

LinkedIn is niet alleen een geweldig platform om personeel of een baan of opdracht te vinden. Het is ook een uitstekende plek voor jou als ondernemer om je bedrijf te profileren en te werken aan je naamsbekendheid en je zichtbaarheid.

Heb jij nog geen (bedrijfs)pagina op LinkedIn? Dat is een gemiste kans, want LinkedIn is een geweldige etalage voor je bedrijf. Het biedt veel mogelijkheden.

LINKEDIN PERSOONLIJK PROFIEL

LinkedIn persoonlijke profielfoto: 400 x 400 pixels

De profielfoto is de hoofdafbeelding die zichtbaar is op je persoonlijke LinkedIn profiel. Het is één van de eerste afbeeldingen die iemand ziet als hij of zij je profiel aanklikt. Zorg ervoor dat het een professionele foto is.

Voor de profielfoto wordt een formaat tussen 400 x 400 pixels en 20.000 x 20.000 pixels aanbevolen. De afbeelding mag maximaal 10 (MB) groot zijn. Daarnaast moet het een JPG, GIF of PNG-formaat zijn.

LinkedIn persoonlijke omslagfoto: 1584 x 396 pixels

Vergelijkbaar met de omslagfoto op Facebook die achter je profielfoto verschijnt, verschijnt deze persoonlijke achtergrond of omslagfoto op LinkedIn ook achter je persoonlijke profielfoto in beeld.

Een grootte van 1584 x 396 pixels wordt aanbevolen voor deze omslagafbeelding. Zorg dat het bestand niet groter is dan 4 (MB) en dat het een JPG, PNG of GIF-formaat is.

LINKEDIN ZAKELIJK PROFIEL

LinkedIn zakelijke profielfoto: 400 x 400 pixels

Deze afbeelding verschijnt direct naast je bedrijfs- of merknaam op je zakelijke profiel. Deze afbeelding verschijnt ook in de rubriek ‘Bedrijven die je misschien wilt volgen’. Hoe aantrekkelijker en professioneler deze afbeelding is, hoe eerder je je doelgroep hiermee aanspreekt en hun aandacht trekt.

Het gaat hierbij om een vierkante afbeelding. Het aanbevolen formaat is 400 x 400 pixels. De maximale bestandsgrootte is 4 (MB) en het moet gaan om een PNG, JPG of GIF-bestand.

LinkedIn zakelijke omslagfoto: 1536 x 768 pixels

Deze foto verschilt van de zakelijke profielfoto in die zin dat de omslagfoto de hele bovenkant van de pagina in beslag neemt. Deze omslagfoto is groter dan die van je persoonlijke profiel, zodat je nog meer ruimte hebt om je bedrijf te presenteren.

Het aanbevolen formaat hiervoor is 1536 x 768 pixels. Zorg ervoor dat de afbeelding niet groter is dan 4 (MB). Je kunt hiervoor alleen PNG, JPG of GIF-bestanden gebruiken.

Op LinkedIn gedeelde afbeelding of link: 1200 x 627 pixels

Dit formaat is geschikt voor LinkedIn berichten waarin je een afbeelding deelt of een link deelt naar een artikel of blog met een afbeelding. Het aanbevolen formaat is 1200 x 627 pixels.

Ook hier kun je alleen PNG, JPG of GIF-bestanden gebruiken.

5. YOUTUBE

Het video- en streamingplatform YouTube is ook erg populair. Dit platform stelt je in staat om je eigen video’s te uploaden en andere video’s te bekijken en van commentaar te voorzien.

YouTube is echt ideaal als je voor je marketing veel video’s wilt inzetten. Het uploaden van de video’s is eenvoudig. Een ander groot voordeel is dat gebruikers zich niet hoeven te registreren en dat YouTube ook gebruikt wordt als alternatieve zoekmachine voor Google. Dit draagt sterk bij aan je vindbaarheid en je zichtbaarheid.

YouTube omslagafbeelding: 2560 x 1440 pixels

Het aanbevolen formaat hiervoor is 2560 x 1440 pixels. De minimumvereiste hiervoor is 2048 x 1152 pixels.

Let wel op: omdat YouTube-inhoud op verschillende soorten apparaten wordt bekeken, kunnen de beeldverhoudingen en de formaten hiervan variëren. Zorg er dus voor dat deze afbeelding geoptimaliseerd is voor elk streaming apparaat. Test het bijvoorbeeld zelf uit om te kijken of alles goed zichtbaar is.

YouTube video upload: 1280 x 720

Je YouTube kanaal is niet compleet tot je start met het uploaden van je eigen video’s. Dit is één van de belangrijkste stappen bij het opbouwen van je online aanwezigheid op dit platform.

Wil je gaan voor goede beeldkwaliteit, dan is een minimum formaat van 1280 x 720 pixels echt nodig. De beeldverhouding van alle YouTube video’s is 16:9.

YouTube profielafbeelding: 800 x 800 pixels

Je profielafbeelding heeft een formaat van 800 x 800 pixels. Je kunt hier een bestand uploaden in een JPG, GIF, BMP of PNG-formaat.

YouTube thumbnails: 1280 x 720 pixels

De ideale grootte voor YouTube thumbnails is 1280 pixels breed en 720 pixels hoog. Hoewel dit wat groot lijkt voor een YouTube thumbnail, helpt het juist door de grootte om de flexibiliteit te behouden als de video bijvoorbeeld op externe websites wordt ingesloten.

6. TWITTER

Tenslotte deel ik ook de aanbevolen formaten van Twitter. Twitter is een micro-blogging dienst voor het delen van nieuws en berichten. De nadruk ligt hierbij op korte berichten met een maximum van 280 tekens per tweet. Foto’s en video’s worden meestal alleen in een ondersteunende rol gebruikt. Als je ze wel toevoegt, is het wel van belang de juiste formaten te gebruiken.

Twitter profielfoto: 400 x 400 pixels

Je Twitter profielfoto is de belangrijkste afbeelding die jou of je merk vertegenwoordigt op dit platform. Die wordt weergegeven op 200 x 200 pixels in een rond formaat, maar 400 x 400 pixels als een vierkante afbeelding.

De maximale bestandsgrootte voor deze foto is 2 (MB) en de beeldtypes zijn beperkt tot PNG, JPG of GIF. Zorg ervoor dat je een afbeelding van hoge kwaliteit gebruikt, die de aandacht trekt en gemakkelijk herkenbaar is.

Twitter header afbeelding: 1500 x 500 pixels

Je Twitter header afbeelding is de foto die bovenaan je Twitter-profielpagina verschijnt; achter je profielfoto. Omdat deze header afbeelding iets groter is dan je profielfoto, is het slim om hem op te slaan in de hoogst mogelijke resolutie.

De aanbevolen afbeeldingsgrootte voor je Twitter header is 1500 x 500 pixels. De maximale bestandsgrootte hiervoor is 5 (MB). Twitter bestanden zijn beperkt tot PNG, JPG of GIF.

Twitter in-stream beeld: 1600 x 900 pixels

Je kunt in al je tweets afbeeldingen invoegen zonder het beschikbare aantal tweet-tekens te beïnvloeden. Je geüploade afbeeldingen verschijnen in de streams van je volgers. Ook als ze jouw inhoud retweeten, komt deze afbeelding in beeld.

Het aanbevolen formaat hiervoor is 1600 x 900 pixels. Het minimale formaat voor deze afbeelding is  600 x 335 pixels. Je kunt hiervoor trouwens ook bestaande Instagram-afbeeldingen gebruiken. Twitter verkleint die afbeeldingen dan automatisch.

Dit waren de belangrijkste formaten op een rijtje. Succes met het maken van professionele profielen en pakkende posts!

Comments

  1. Dag Anne,
    Dank je wel voor deze nuttige informatie. Over Facebook schrijf je: “Als je een afbeelding wilt toevoegen aan een Facebook-post, wordt een beeldformaat van 1200 x 630 pixels aanbevolen. Je afbeelding verschijnt dan optimaal in de nieuwsfeed met een maximale breedte van 470 pixels en wordt geschaald tot een maximale beeldverhouding van 1:1.
    De gedeelde afbeelding verschijnt op je Facebookpagina in een maximale breedte van 504 pixels en wordt geschaald tot een maximale beeldverhouding van 1:1.”

    Ik ben lang uitgegaan van 1200×1200 en 1200×826. Sinds kort merk ik dat bij 1200×1200 een smalle gekleurde kolom naast de foto wordt geplaatst. Mijn vragen:
    1. Wat bedoel je met dat een formaat 1200×630 wordt getoond met een breedte van 470 px en geschaald tot een verhouding 1:1? Dat lijkt een vierkante foto te worden. Hoe zit dat?
    2. Wat bedoel je met een gedeelde afbeelding: een foto die je zelf deelt of het delen van een bericht van iemand anders?
    Ik hoor het graag van je. Bij voorbaat dank voor je reactie.
    Vriendelijke groet van Josien Sneek

Speak Your Mind

*