Je geheime wapen op Facebook

Je geheime wapen op FacebookHet valt voor zelfstandige ondernemers of kleine bedrijven niet mee betrokkenheid en interactie te creëren op hun Facebook pagina. Het geheime wapen hier in is je persoonlijke profiel.

Eerst een uitleg over het verschil tussen een pagina en een profiel

Je persoonlijke profiel is de plek voor je vrienden. Je kunt het niet zakelijk gebruiken, dat mag zelfs niet van Facebook. Een profiel heeft altijd jouw naam en nooit een bedrijfsnaam. Ik zou het niet te veel gebruiken voor echte promotie, dat wordt niet gewaardeerd. Je kunt het wel gebruiken om te netwerken.

Je Facebook pagina heeft de naam van je bedrijf, of bij bekende personen, kan het ook een eigennaam hebben. Ik heb er zelf voor gekozen om mijn pagina mijn eigen naam te geven, omdat veel mensen dat eerder zullen herkennen dan mijn bedrijfsnaam Fanfactor.

Op een pagina kun je geen vrienden hebben. Degenen die je pagina leuk vinden zijn je fans. Het is dus zaak je fans te betrekken bij je bedrijf en je producten.

Hoe kun je nu je persoonlijke profiel inzetten als geheime wapen om die betrokkenheid en interactie te creeeren?

Lijsten

Er is niks op tegen om klanten of mogelijke klanten als vriend te accepteren. Je gebruikt je profiel tenslotte ook om te netwerken. Ik zie de meeste van mijn Facebookvrienden als mijn netwerk. Zo kun je er ook naar kijken.

Wil je je netwerk ‘vrienden’ niet vervelen met hele persoonlijke berichten, of je echte vrienden en familie niet met bedrijfsgerelateerde berichten, lees dan in dit artikel hoe je lijsten maakt en je berichten alleen voor bepaalde groepen en personen plaatst.

Bedrijfsgereleateerde berichten kun je dan plaatsen voor de groep ‘(mogelijke) klanten’. Dat klinkt heel zakelijk, en dat is het ook. We willen Facebook tenslotte òòk gebruiken als marketingtool, en waarom dan niet op deze manier. Waarom alleen vrienden maken op Facebook, als je ook zaken kunt doen? [Tweet dit]

Als je niet te promoterig in de weer gaat op je persoonlijke profiel, zal geen mens daar over vallen. Tenslotte zijn veel van mijn vrienden mijn klanten en veel van mijn klanten mijn vrienden. En ik vind dat heel prettig.

Groepen

Met een persoonlijk profiel kun je ook lid worden van groepen en er zijn hele interessante zakelijke groepen op Facebook waarin je kunt netwerken. Zo heb ik zelf een groep Durf Te Vragen over Facebook en ben ik lid van de groepen Dutch Facebook, VakerindeMedia, Social Media Nederland, Durftevragen over WordPress en Vrouwelijke Ondernemers Netwerk. Allemaal groepen waar je vragen kunt stellen en beantwoorden, anderen kunt helpen en soms mag je er zelfs wel eens een aankondiging doen van een event, workshop of lancering. Je leert een heleboel collega’s kennen, kunt je expertise gebruiken om hen te helpen en krijgt hulp aangeboden. Netwerken ten top!

Je profiel koppelen met je pagina

Hoe je op je profiel aangeeft waar je werkt of wat je bedrijf is leg ik in dit artikel bij punt 5 uit. Andersom is ook belangrijk. Zo vaak zie ik een pagina op Facebook, waarvan ik weet dat het van een zelfstandige ondernemer of klein bedrijf is, maar nergens kan ik er achter komen, wie die persoon dan is. Daarom raad ik je altijd aan een foto van je zelf als profielfoto te gebruiken op je pagina én in de info aan te geven dat jij de eigenaar bent.

Ga als volgt te werk:

1. Klik op Instellingen boven aan je pagina.

2. Selecteer Uitgelicht in het menu.

3. Klik op Uitgelichte pagina-eigenaren toevoegen.

4. Kies de beheerder die je wilt uitlichten en klik op Opslaan.

In Info wordt dan weergegeven dat jij de pagina-eigenaar bent.

pagina_eigenaar

Volgknop

Wil je op je profiel geen vrienden accepteren die je (nog) niet kent, of ben je heel principieel voor ‘alleen vrienden’ op Facebook, dan kunnen mensen er ook voor kiezen om je te gaan volgen in plaats van een vriendschapsverzoek sturen. Om dat mogelijk te maken moet je je volgknop inschakelen. Hoe je dat doet leg ik uit in dit artikel.

Comments

  1. Hoi Anne,

    Ik heb geprobeerd de stappen te volgen. Maar met een engelstalige facebookpagina is het niet gelukt de juiste termen te vinden op mijn pagina. Kan je mij uitleggen hoe het werkt op een engelstalige pagina?

    Dank!

  2. Beste Anne,

    Heel interessant allemaal! Ik ben bezig een Facebookfanpagina op te zetten voor mijn werkgever de gemeente Eijsden-Margraten en worstel een beetje met de persoonlijke pagina versus fanpagina; als je nl zoekt met de zoektermen Eijsden-Margraten kom je ook op de persoonlijke pagina uit. Deze heb ik gemaakt onder de naam “communicatie E-M”. Is dit te voorkomen?

  3. Sonja Verberne zegt

    Dank je wel Anne, geweldig! <3

Speak Your Mind

*