Manage je social media met plezier

Jij als ondernemer zit waarschijnlijk niet te wachten op nóg een social media platform waar je actief op moet zijn. Er is al zoveel en je hebt het gevoel dat je iets mist, als je niet aansluit op de grote platformen. Maar waar haal je de tijd vandaan om dit te managen? Want je moet natuurlijk ook nog werken. Onthoud het volgende: Marketing is werk! En het is je belangrijkste werk. Maar je hoeft het niet de hele dag te doen. Als je marketing goed is, hoef je niet te verkopen.

Als mensen mij vragen: “Hoeveel tijd besteed je per dag aan social media?”, hebben ze niks aan mijn antwoord, want social media is mijn vak. Maar als je serieus resultaat wilt behalen, raad ik je een half uur tot 1 uur per dag aan.

Social media: geen last, maar een lust

Zie social media niet als last, maar als belangrijke tool waarmee je actief aan de slag kunt met je zichtbaarheid, betrokkenheid en interactie. Onthoud dat sociale media middelen zijn om met je (potentiële) klanten in contact te komen. Je kunt het vergelijken met bellen, mailen of netwerken.  Deze vormen van communicatie ervaren we als vanzelfsprekend. Sociale media daarentegen voelen soms gevoelsmatig onwennig omdat we het ons nog niet zo eigen gemaakt hebben.

Het leuke van social media is, dat het je de mogelijkheid biedt om vanuit elke gewenste plek op elk gewenst moment te communiceren met je potentiële klanten. In dit blog deel ik graag praktische tips met jou voor effectief social media gebruik.

Bepaal jouw ideale klant

Voordat je begint aan social media marketing, is het belangrijk dat je eerst duidelijk hebt met wie je in contact wilt komen. Wie is jouw ideale klant? Welke soort informatie en berichten vindt jouw ideale klant interessant? Als dit duidelijk is, kun je gericht aan de slag met het inzetten van je social media voor je marketing. Zo verspil je geen tijd aan content die jou mogelijk niets gaat opleveren.

Bepaal het doel van je social media marketing

Een goede voorbereiding is het halve werk. Maak een plan waarin je jouw doelstelling bepaalt. Ga dus na wat het doel is van je social media marketing. Waarom wil je er precies mee aan de slag? Gaat het om meer zichtbaarheid, om naamsbekendheid of om meer bezoekers van je website? Of heel concreet om de verkoop van bepaalde producten of diensten? Als je dit helder hebt, kun je jouw aanpak ook een stuk concreter invullen.

Plan je social media marketing structureel in

De volgende stap is dat je social media marketing een vaste plek geeft in je agenda. Maak wekelijks tijd vrij voor het inplannen van al je berichten. Zoek er ook meteen geschikte afbeeldingen bij. Plan vervolgens dagelijks tijd in voor publicatie (ja; óók in het weekend!). Maak bijvoorbeeld gebruik van een contentkalender. Dit biedt je structuur in je berichten, omdat je vooraf de thema’s bepaalt en hiervoor diverse posts kunt opstellen. Zo behoud jij het overzicht en zit er een duidelijk lijn in de content die je publiceert.

Maak optimaal gebruik van handige tools

Er zijn zoveel tools die je de social media marketing makkelijker maken. Maak dus optimaal gebruik van tools die je hierbij kunnen ondersteunen. Een voorbeeld is Hootsuite. Met deze tool kun je diverse social media-kanalen beheren, waaronder Twitter, Facebook, LinkedIn (profielen en bedrijfspagina’s), Instagram en YouTube. Het is een hele geschikte tool als je veel content moet verspreiden over een bepaalde periode. Maar ook als je verschillende accounts onder je hoede hebt. In Hootsuite kun je jouw content inplannen en berichten plaatsen. Ook statistieken bijhouden is mogelijk.

Met Bufferapp kun je je social media berichten in een handomdraai inplannen. Ik ben dol op Bufferapp en het is een tool waar ik graag voor betaal. Maar misschien wil jij eerst de gratis versie uitproberen, die overigens altijd gratis blijft, tenzij je meer functionaliteiten wilt.

Tailwind is een fantastische tool voor ondernemers. Deze tool bespaart een hoop tijd én is een handig hulpmiddel voor je Pinterest marketing. Met deze app krijg je – naast de Pin-it knop – bij een afbeelding ook een ‘schedule’ knop te zien. Hiermee kun je je pins inplannen.

Op social media draait het natuurlijk veel om het visuele aspect: de afbeeldingen. Picmonkey is mijn favoriet onder de fotobewerkingsprogramma’s. Met dit programma kun je omslagfoto’s, collages en beelden bij berichten maken. Je kunt je eigen foto’s importeren en voorzien van tekst. Heel fijn om in te werken.

Canva, is evenals Picmonkey, een ‘alles in één’ fotobewerkingsprogramma. Met de Canva at Work variant, kun je gemakkelijk je gemaakte foto resizen naar een ander formaat, zodat hij ook direct bruikbaar is voor andere social media kanalen.

Blijf op de hoogte van nieuwe mogelijkheden

Ondanks dat het lastig is: probeer op de hoogte te blijven van nieuwe mogelijkheden op de verschillende social media. Want de ontwikkelingen gaan snel! Soms komen er zelfs interessante platforms bij, die jou als ondernemer interessante kansen kunnen bieden (zoals Pinterest op dit moment). Of er komen nieuwe functionaliteiten beschikbaar waar jij je voordeel mee kunt doen. Probeer daarom op de hoogte te blijven van hoe je de verschillende social media kunt inzetten en hoe jij hier als ondernemer optimaal van profiteert.

Ik heb hier hele fijne en betaalbare 365 Dagen cursussen voor. Voor Facebook, Instagram en Pinterest. Je blijft op de hoogte, probeert nieuwe dingen uit en wordt dagelijks geïnspireerd en gemotiveerd om er mee aan de slag te gaan en het vol te houden.

Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Facebooksucces: https://www.fanfactor.nl/facebook-trainingen/365-dagen-facebooksucces/

Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-instagram-succes/

Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Pinsucces (Nieuw! Over Pinterest): https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-pinsucces/

Laat wat van je horen

*