20 Social media marketing tips voor kleine ondernemers

20 Social media marketing tips voor kleine ondernemers‘Als kleine ondernemer heb ik het al druk genoeg met van alles. En dan moet dat social media gebeuren er ook nog eens bij …’ . Zo denken veel ondernemers over social media marketing. Zeker omdat er ook steeds dingen veranderen op de online platforms waardoor ze het gevoel krijgen dat ze dat allemaal niet kunnen bijhouden en er dbus misschien al helemaal niet (serieus) aan beginnen. Zonde, want het hoeft niet moeilijk te zijn. Het is een kwestie van een aantal keuzes maken en beginnen. In dit blog geef ik tips waarmee jij als kleine ondernemer vandaag nog een start kunt maken met je social media marketing.

Dit blog is ook te beluisteren in een luisterblog:

 

De voordelen van social media marketing

Misschien ben jij als ondernemer met je bedrijf nog niet zo actief op social media. Het is zeker interessant om hier structureel tijd aan te besteden, want het heeft een groot aantal voordelen:

  • Je hebt toegang hebben tot verschillende tools en platforms waarmee je jouw business in de schijnwerpers kunt zetten.
  • Je kunt eenvoudig je netwerk uitbreiden.
  • Je leert van alles over je (potentiële) klanten: over hun behoeftes en hun beleving van dingen.
  • Je kunt veel toegevoegde waarde bieden aan je (potentiële) klanten.
  • Je wordt nog beter zichtbaar voor je (potentiële) klanten.
  • Je kunt (potentiële) klanten bij jouw bedrijf betrekken.

Let op: De sociale platforms worden niet voor niets ‘social’ media genoemd. Het gaat hier vooral om het sociale aspect en interactie: dus onderlinge (re)actie en communicatie. Maak dus niet de fout om hier alleen maar je producten of diensten te promoten.

STRATEGIE

Een social media marketing strategie is ‘serious business’. Net zoals bij veel dingen is het ook hierbij van belang om vooraf een gerichte strategie te bedenken. Want af en toe maar hier en daar wat posten heeft niet zoveel zin.

1. Bepaal jouw ideale doelgroep

Voordat je je strategie bepaalt, moet je precies weten wie jouw ideale doelgroep is en wie je graag wilt bereiken op social media. Voer eerst voor jezelf een kort onderzoek uit en beantwoord de volgende vragen over jouw ideale doelgroep:

  • Waar houden ze van.
  • Waar houden ze niet van.
  • Hoe oud zijn ze?
  • Man/vrouw?
  • Hebben ze kinderen?
  • Waar zitten ze? (fysiek en online)
  • Hoe ziet een dag er voor hen uit? Wat doen ze?
  • Wat doen ze in hun vrije tijd?
  • Wat zoeken ze op internet?
  • Waar liggen ze ‘s nachts van wakker?

Lees ook zeker dit blog als jij je doelgroep nog niet helemaal helder hebt: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/

2. Bepaal jouw doel

Wat is precies het doel van jouw online aanwezigheid? Waarom wil je bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel op Facebook of een zakelijk Instagram-account? Bedenk goed wat jouw concrete doel is:

  • Wil je communiceren met je ideale doelgroep?
  • Wil je je product of dienst promoten?
  • Wil je toegang tot bepaalde informatie van jouw ideale doelgroep?
  • Wil je naamsbekendheid?
  • Wil je meer bezoekers voor je website genereren?

Je leest het al: je kunt allerlei redenen hebben waarom je op de social media aan de slag wilt. In de praktijk is het vaak een combinatie van bovenstaande dingen. In dit blog deel ik diverse tips hoe je dat nu precies aanpakt.

3. Kies een platform dat bij jouw doelgroep past

Of het nu gaat om Facebook of Instagram, LinkedIn of Pinterest: sociale platforms zijn een ideale manier om in contact te komen met jouw doelgroep: je kunt zo eenvoudig met hen connecten en een (vertrouwens)band opbouwen.

Tijd is geld: het is van belang om goed na te denken waar je online actief wilt zijn met je bedrijf. Zoek uit waar jouw ideale doelgroep het meest actief is. Doe je nog niets op het gebied van social media marketing? Kies dan één platform uit en ga je daar verder in verdiepen. Maak daarbij een gerichte keuze.

Ben je al een tijdje ergens online actief met je bedrijf? Kijk dan of er misschien nog een ander platform is waar veel potentiële klanten zitten en dat je kunt inzetten voor meer zichtbaarheid. Realiseer je wel dat daar (zeker in het begin) aardig wat tijd in gaat zitten. Maar als je er consequent mee aan de slag gaat, is het je tijdsinvestering zeker waard.

Wil je meer over de verschillende online platforms weten? Ik geef regelmatig interessante gratis trainingen, onder meer over verschillende platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn of Pinterest. Via deze link zie je welke workshops staan ingepland: https://www.fanfactor.nl/gratis-training/

PROFESSIONELE UITSTRALING

4. Branding

Branding staat voor je (online) uitstraling. Het is datgene wat je uitstraalt, waar ze je aan herkennen en wat jou (en je business) uniek maakt. Daar valt van alles onder: zowel optisch als ook inhoudelijk.

Het is namelijk zo dat potentiële klanten zich op basis hiervan direct een beeld van je bedrijf vormen. Als je bij ze wilt blijven hangen, dan moet je zorgen dat je je met jouw branding onderscheidt van je concurrenten.

Ben je al online actief op meerdere platforms? Dan is het zinvol om te kijken of dit allemaal op één lijn zit en of je branding niet (teveel) afwijkt. Gebruik bijvoorbeeld overal dezelfde foto van jezelf voor een stuk herkenbaarheid. Zet overal je eigen huisstijl in en draag zo bij aan een stuk herkenbaarheid.

Wat de inhoud betreft: zorg dat je ‘tone of voice’ overal hetzelfde is zodat het herkenbaar is dat jij aan het woord bent. Ga ook niet ‘u‘ gebruiken in je teksten op LinkedIn en op Facebook bijvoorbeeld ‘je’. Maak een keuze en houd het vervolgens overal hetzelfde.

5. Minder is meer

De online uitstraling van je bedrijf op social media moet jouw doelgroep direct aanspreken. Op welk platform je ook zit: zorg ervoor dat je pagina/profiel compleet is ingevuld en is voorzien van professionele afbeeldingen. ‘Minder is meer’ is hier absoluut het advies: ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Ninjatip: heb je al zakelijke pagina’s of profielen? Loop ze nog eens na. Verwijder alle tekst die overbodig is en verwijder of vervang verouderde informatie.

6. Reactiesnelheid

Omdat klanten online 24/7 hun vraag aan je kunnen voorleggen, moet je dit in de gaten houden. Want net zoals in het ‘offline leven’, verwachten online bezoekers ook snel een reactie als ze een vraag stellen of misschien een klacht hebben.

Zorg ervoor dat je regelmatig je pagina’s controleert en eventuele vragen direct oppakt. Lukt het je niet meteen om uitgebreid te antwoorden? Dan volstaat een reactie als: ‘Ik kom er morgen uitgebreid bij je op terug’. Als je maar zo snel mogelijk een eerste reactie stuurt.

7. Negatieve reacties of klachten

Online is het voor klanten gemakkelijk om ergens negatief op te reageren of om een klacht te delen. Soms is dat even schrikken. Reageer hierop altijd snel en netjes. Ga niet de discussie aan, maar probeer juist oplossingsgericht te handelen. Snelle, vriendelijke en duidelijke communicatie zijn hierbij erg belangrijk en doen veel goeds.

ZORG DAT JE OPVALT

Hoe kun je er nu voor zorgen dat jij online opvalt tussen al die andere bedrijven? Dat is niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Je moet het alleen slim aanpakken.

8. Word geen copycat

Het allerbelangrijkste is dat je vanuit je eigen kennis en creativiteit werkt. Dus kopieer niet die ene succesvolle concurrent, want dat gaat je echt niets brengen. Want wat goed bij hem of haar past, zou bij jou zomaar de plank totaal kunnen misslaan. Vertrouw echt op je eigen creativiteit en probeer dingen zoveel mogelijk uit. Kijk wat je doelgroep aanspreekt en wat ze interessant vinden.

Een andere manier is om het je doelgroep gewoon te vragen. Maak een poll en leg jouw vragen (bijvoorbeeld over een nieuw product of dienst) op die manier voor. Zeker weten dat je interessante input krijgt waar jij weer mee verder kunt en waarvan je weet dat je op de goede weg bent.

Ninjatip: Ga voor echte toegevoegde waarde en kruip weer even in de huid van je ideale klant. Vraag je af waar hij of zij behoefte aan heeft. En op welke manier jouw product of dienst concreet bijdraagt aan die behoefte.

9. Zet jezelf in de kijker met challenges

Met een online challenge ga jij mensen gedurende een bepaalde periode in actie zetten. Het is een tool waarmee je flink aan je zichtbaarheid kunt werken. Mensen leren je (beter) kennen en ze maken meteen kennis met jouw expertise en / of jouw product of dienst.

De duur van een challenge kun je zelf bepalen: die kan 7, 10, 14 of zelfs 30 dagen duren. Als je de challenge zo ontwikkelt dat mensen er echt een resultaat mee behalen, is het bijna vanzelfsprekend dat ze daarna gebruik gaan maken van je product of dienst die aansluit op jouw challenge.

Wil je graag meer weten over hoe je een challenge ontwikkelt? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-5-stappen-een-7-daagse-challenge-ontwikkelen/

10. Deel interessante tutorials

Bepaalde online platforms worden veel gebruikt ter inspiratie en om dingen van te leren. Speel hierop in en maak eens een korte tutorial.

Presenteer jouw doelgroep een oplossing voor een veel voorkomend probleem met een interessante tutorial. Hierin leg je stap voor stap uit hoe mensen iets kunnen doen. Laat je creativiteit de vrije loop en realiseer een tutorial in de vorm van een visuele weergave, een diavoorstelling of een video.

Ninjatip: Kijk welke tutorials je concurrenten hebben. Vervolgens zorg je ervoor dat jouw tutorial een ander onderwerp heeft dan de tutorials die al vindbaar zijn.

DE CONTENT

Alles draait om content die je regelmatig plaatst op je social media. Klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken. Goede content is de ideale tool voor contact en interactie met je doelgroep.

Ik kan me voorstellen dat je soms geen idee hebt waarover je iets moet posten en het misschien op sommige momenten maar laat zitten. Dat is niet slim, want je volgers verwachten een bepaalde structuur en regelmaat in jouw content. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig iets te posten als het gaat om het algoritme van veel social media.

Hoe je dan toch iedere dag weer inspiratie krijgt over wat je moet posten? Inhaken op de actualiteit is bijvoorbeeld een geweldig slimme manier om te werken aan je online zichtbaarheid.

Inhaakmomenten zijn sowieso erg handig om je inspiratie te geven waarover je een post kunt plaatsen. Daarnaast hebben actuele onderwerpen vaak een hoger bereik. Social media – zoals Facebook – geven namelijk vaak voorrang aan persoonlijke posts met actuele inhoud. Een mooie kans dus om hier iets mee te doen.

Wil je hier serieus mee aan de slag? Word dan lid van 365 Dagen Social Media Succes. Met de kortingscode ONDERNEMER krijg je maar liefst € 65,00 korting op https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-social-media-succes/

11. Ga voor authentieke content

De foto’s en teksten die je post, moeten vooral betrekking hebben op jou en je business. Schrijf ze bij voorkeur zelf. Het kost tijd: maar hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.

Verkijk je niet op alles wat je concurrenten posten. Soms kan dat verlammend werken en dat is het laatste wat jij wilt. Ga dus voor je eigen unieke aanpak en eigen content. Probeer verschillende dingen uit.

Jij weet als geen ander wat jouw ideale klant nodig heeft en graag wil weten. Deel die kennis met ze en ze gaan je vinden en volgen.

12. Leg focus op de visuele inhoud

De online wereld is een snelle wereld. De aandacht spanne van mensen is online ontzettend laag. Op de online platforms wordt vooral veel gescrold. Als er iets zichtbaar is dat in een oogwenk aanspreekt, wordt het mogelijk bekeken.

Je begrijpt dat al jouw uitingen op die platforms er dus aantrekkelijk uit moeten zien. Ga voor mooie afbeeldingen of foto’s waarbij de voorkeur uitgaat naar eigen materiaal. Hoe authentieker en origineler: hoe opvallender en beter. Ook hier kun je wat dingen uitproberen. Je ziet dan vanzelf wat jouw doelgroep aanspreekt (en wat misschien helemaal niet). Leer ervan en optimaliseer zo jouw online content beetje bij beetje.

Ligt het niet in je mogelijkheden een dure designer in te huren? Social Media afbeeldingen en alle andere graphics kun je prima zelf maken. Ik leer je hoe in de cursus ‘In 30 Dagen een Canva Kei’. Doe je mee? https://www.fanfactor.nl/cursussen/canva/

13. Ga voor hergebruik van content

Veel ondernemers denken dat het ‘not done’ is, maar je mag je content gerust op allerlei manieren hergebruiken. Pak dat een beetje slim aan. Stel je hebt een mooi blog geschreven. Dat ga je vervolgens hergebruiken in je e-mails, video’s en social media posts. Dit is een voorbeeld van hoe ik mijn blog hergebruik:

  • Ik start met het schrijven van een blog.
  • Dan gebruik ik de inhoud van dit blog ook om meerdere social media posts te maken.
  • En het blogonderwerp is ook de basis voor een e-mail.

Daarnaast kun je exact dezelfde content ook nog eens op allerlei manieren publiceren: in de vorm van blogs, video’s of podcasts. Op die manier bereik je meer mensen. Want de één wil graag naar iets luisteren, terwijl de ander liever leest of informatie tot zich neemt via beeld. Zo sla je twee vliegen in één klap: jij bent extra zichtbaar en je doelgroep krijgt jouw info aangeleverd op een manier die ze graag wensen.

Let op: het is verstandig om die drie posts (met in principe dus dezelfde content) niet achter elkaar te posten. Post het blog bijvoorbeeld nu, de video volgende week en de podcast over 2 weken. Zo spreid je het goed.

PROFILEER JEZELF ALS EXPERT OP JOUW VAKGEBIED

Veel (startende) ondernemers zien zichzelf niet direct als expert. Maar ze zijn het wel. Houd het volgende altijd in je achterhoofd: in het land der blinden is één oog koning. Vooral online is het belangrijk dat je jezelf als expert profileert.

14. Ga voor de expertstatus met jouw blogs

Je blogt om nieuwe klanten te krijgen, zo simpel is het. Als je blogt over je specifieke thema word je al gauw herkend als expert, gaan mensen je vertrouwen en zullen eerder iets bij je kopen. Dat is waar alles om draait.

Zorg ervoor dat je regelmatig een blog schrijft en dat je dat structureel doet. Maak een planning voor de komende maanden. Plan wanneer je iets gaat posten en vul die planning alvast met onderwerpen waarover je wilt bloggen.

Bloggen kan je echt zoveel brengen! Lees meer daarover in dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/15-redenen-om-te-bloggen/

15. Schrijf gastblogs

Naast het schrijven voor je eigen blogs, kun je jezelf ook aanbieden als schrijver van gastblogs. Daarmee vergroot je je bereik en je expertstatus en je werkt dus flink aan je zichtbaarheid.

Ga hiervoor zelf op zoek naar andere online publicaties of websites waar jij raakvlakken mee hebt. Benader ze actief en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. ‘Nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen 😉

16. Zet groepen in

Je vindt groepen op Facebook en LinkedIn. Die kunnen openbaar toegankelijk zijn of besloten. Die groepen zijn een perfecte plek om jezelf als expert te profileren.

Hoe je dat doet? Heel simpel: Deel actuele informatie over jouw expertise in de groep. Ook praktische tips doen het erg goed. Of plaats reacties op posts die specifiek over jouw vakgebied gaan. Daarnaast kun je actief vragen beantwoorden die over jouw vakgebied gaan. Houd het hierbij wel helpend, dus zeker niet ‘verkoperig’. Dat heeft een averechts effect.

Ninjatip: Reageren op discussies in groepen is zeker ook een slimme zet. Daarnaast kun je de thema’s die hierbij naar voren komen, weer ideaal gebruiken als content-ideeën voor jouw volgende blog of bericht.

17. Zet recensies in

Als mensen in zee willen gaan met een bedrijf, is één van de dingen die ze vaak doen het bedrijf even googelen. Als ze dan een aantal pakkende positieve recensies lezen, is de kans groot dat ze voor jou kiezen. Recensies zijn dus bijzonder waardevol, omdat ze worden geschreven door echte mensen.

Recensies geven vaak de doorslag voor een potentiële klant. Zorg dat er zoveel mogelijk recensies over jouw bedrijf te vinden zijn op het platform waar je actief bent. Weet ook dat die recensies van de platforms ook vaak terug te vinden zijn in de Google-zoekresultaten.

Stel je zit op Facebook en wilt graag (meer) recensies krijgen. Ik geef je een paar praktische tips:

  1. Plaats een bericht op je pagina met de vraag of je fans een recensie achter willen laten. Er is een grote kans dat een groot deel van je Facebook fans al eens een product of dienst van je heeft gekocht, of op een andere manier met je in aanraking is geweest, maar er nog nooit aan gedacht heeft een recensie achter te laten. Dit kun je natuurlijk ook via je website of nieuwsbrief vragen.
  2. Deel recensies met lezers op Facebook of op je website. Zo laat je zien dat je de recensies echt waardeert en dat meer recensies welkom zijn.
  3. Vraag je gasten en klanten persoonlijk of via een e-mail of ze een recensie achter willen laten op de Facebook pagina. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen dit voor je willen doen. Vaak moet je ze er wel aan herinneren, maar dat geeft niks.

18. Deel je successen

Laat lezers zien en lezen wat je allemaal hebt bereikt. Hierover posten voelt misschien een beetje als jezelf op de borst kloppen, maar het is een handige manier om jezelf meer en meer als expert te profileren.

Deel je afgeronde projecten, je nieuwe producten, je mooie opdrachten dus allemaal op social media. Maar ook de training die je succesvol hebt afgerond. Of dat behaalde certificaat / diploma. Maak er een mooie post van met foto. Ga er ook inhoudelijk uitgebreid op in zodat je expertise daardoor extra wordt benadrukt.

19. Interviews geven of afnemen

Een andere manier om jezelf als expert te profileren, is door geïnterviewd te worden. Jij weet alles over je vakgebied. Er zijn vast mensen die je daar van alles over willen vragen. Stel jezelf dus beschikbaar aan anderen als interviewpartner.

Tegenwoordig zijn podcasts bijvoorbeeld booming: er is vast wel een expert op een ander vakgebied die jouw als expert graag eens wil interviewen voor een podcast. Kom in actie en neem zelf contact op met iemand die bijvoorbeeld podcasts maakt waarin jouw vakgebied ook een rol speelt.

Vind je dat nog een beetje te spannend? Draai het dan om en zoek iemand (ook een expert) die jij zelf graag zou willen interviewen. Dit is een mooie win-winsituatie, dus de kans is best groot dat je degene daar uiteindelijk voor kunt strikken.

Na het interview kun je hierover van alles posten op je social media waarbij je werkt aan de zichtbaarheid van zowel jezelf als die andere expert.

GA VOOR ENGAGEMENT

Veel ondernemers denken dat het bij online content vooral gaat om zoveel mogelijk kwalitatief goede content delen. Maar wist je dat het veel belangrijker is of je posts ook zorgen voor (re)acties?

Het doel van social media is van origine om mensen met elkaar te verbinden. Bij engagement gaat het dus vooral om de betrokkenheid en de uiteindelijke binding met je (potentiële) klanten. Met alleen ‘droge kost’ gaat dat lastig. Dus zorg tussendoor voor wat beweging en afleiding. Ga voor iets ludieks of iets grappigs. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn. Laat je creativiteit de vrije loop en zorg voor dat engagement.

20. Organiseer een wedstrijd

Misschien vind je het zelf wel helemaal niets, maar een wedstrijd doet het altijd goed. Wil je graag veel engagement? Post dan een wedstrijd. Een leuke wedstrijd waar veel mensen aan mee doen heeft veel bereik. Het is de moeite waard om te testen of het werkt voor jou.

Zorg ervoor dat je een prijs hebt die tot de verbeelding spreekt en die echt de moeite waard is. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je post gaan delen. Geef duidelijk aan wanneer de wedstrijd eindigt en hoe de winnaar bepaald wordt. Tenslotte kondig je de winnaar aan in een mooie post.

Ninjatip: Als je een post van een wedstrijd deelt, vraag dan (vooraf) 2-4 vrienden om deze post te liken na plaatsing en zelf ook weer te delen. Daarmee werk je flink aan je zichtbaarheid.

Wil je nog meer tips over je online marketing? Bekijk dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/7-effectieve-online-marketingtips-voor-jouw-succesvolle-business/

Je leest het: je kunt zonder kosten eenvoudig starten met je social media marketing, of deze optimaliseren. Begin vandaag nog en ga zo voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid van jouw bedrijf. Succes!

Wil je in vliegende vaart aan de slag met alle mogelijkheden van Canva? Doe dan mee met ‘In 30 Dagen een Canva Kei’. Je doet al mee met mijn nieuwste cursus voor een extra lage kennismakingsprijs.
Doe je mee? https://www.fanfactor.nl/cursussen/canva/

Speak Your Mind

*