Van scrollen naar kopen: 18 tips voor het maken van effectieve social media advertenties

Van scrollen naar kopen 18 tips voor het maken van effectieve social media advertentiesWil jij als ondernemer graag je bedrijf laten groeien en nog meer klanten aantrekken? Maak dan nu een start met social media-advertenties. Misschien vraag je je af waar je allemaal op moet letten als je nog geen ervaring hebt met adverteren. In dit blog deel ik 18 waardevolle tips. Ontdek zo hoe je succesvolle advertenties maakt voor je social media platforms.

Voorbereiding

1. Weet precies wie je doelgroep is

Voordat je begint met het maken van je social media-advertenties, moet je eerst helder inzicht hebben in wie je exacte doelgroep nu eigenlijk is. Zorg dat je goed weet wie je precies wilt bereiken.

Denk hierbij aan het geslacht, de locatie en de specifieke interesses van je doelgroep. Hoe beter je ze kent, hoe gerichter en relevanter je je advertenties kunnen maken.

Neem eerst de tijd om je doelgroep te onderzoeken en te analyseren, want dit legt de basis voor het succes van je advertentiestrategie.

Dit blog kan je daarbij helpen: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/

2. Bepaal het exacte doel van je advertentie

Als de doelgroep duidelijk is, is de tweede stap om het exacte doel van je advertentie te bepalen.

Wil je meer verkeer richting je website genereren of juist actief werken aan je naamsbekendheid? Wil je misschien leads verzamelen om je e-maillijst verder uit te breiden?

Of wil je je doelgroep attenderen op je onweerstaanbare aanbod? Breng dit duidelijk in kaart voordat je echt advertenties gaat maken en plaatsen.

3. Kijk welk type advertentie daarbij past

Het is niet handig om enkel advertenties te plaatsen van je aanbiedingen of over je producten. Soms zijn mensen nog niet zover, dan moeten ze je eerst beter leren kennen voordat ze zich ergens voor aanmelden of gaan kopen.

Kijk ook in welke fase je doelgroep zit en stem de content van je advertentie hierop af. Wil je je doelgroep informeren en gaat het vooral om een stuk kennismaking met jou en je expertise? Richt je advertentie dan bijvoorbeeld op een mooie weggever waarin jij laat zien dat je echt die expert bent.

Als je mensen wilt bereiken die al gericht op zoek zijn naar een product of dienst, is het slim om in je advertentie testimonials van tevreden klanten te zetten. Of de unieke voordelen van je product of dienst duidelijk te benoemen.

Als mensen je al kennen en een koopintentie hebben, is het interessant om te adverteren met een interessante aanbieding of unieke tijdelijke korting.  Kijk wat op dit moment bij je past en kies voor het juiste type advertentie.

4. Kies het juiste online platform

Inmiddels zijn er veel interessante online platforms waar je zou kunnen adverteren. Denk aan Facebook, Instagram, Pinterest of TikTok. Ga niet klakkeloos ergens adverteren. Zoek uit waar je doelgroep zich het meeste bevindt. Bestaat je doelgroep uit jongeren? Dan zou ik bijvoorbeeld adverteren op TikTok.

Verkoop je producten? Dan is Pinterest absoluut interessant. Heb je een restaurant of B&B, dan is Instagram een interessante optie. Voor professionele diensten en B2B-bedrijven is LinkedIn weer interessant. Onderzoek de platforms en kijk welke het beste aansluit bij je doelgroep en bij wat je wilt promoten.

Steek hier voldoende tijd in en onderzoek goed waar je de grootste kans hebt om je doelgroep effectief te bereiken.

5. Zorg voor een perfecte landingspagina

Vanuit de call to action-knop in je advertentie komen de mensen op een landingspagina. Dit is de plek waar ze verder in actie moeten komen. Zorg dat die pagina er professioneel en rustig uitziet en dat die snel oplaadt. Duurt dit te lang, zijn de mensen alweer weg voordat ze iets hebben gezien.

Denk ook aan een pakkende titel die direct de aandacht trekt. Zorg voor korte duidelijke teksten en maak gebruik van bullet points die het geheel overzichtelijker maken. Kies mooie professionele foto’s, liefst ook foto’s waarop je zelf te zien bent.

Het belangrijkste is een duidelijke call-to-action. Zorg dat de bezoeker precies weet wat hij of zij moet doen en gebruik opvallende knoppen. Hoe duidelijker en opvallender de call-to-action, hoe groter de kans dat bezoeker erop klikt en in actie komt.

De content

6. Zorg voor authentieke en opvallende content die blijft hangen

Je afbeeldingen, video’s en tekst moeten direct de aandacht van je doelgroep trekken. Kies voor afbeeldingen (liefst eigen fotomateriaal) en opvallende kleuren die aansluiten op je huisstijl. Zorg dat het geheel goed aansluit op de specifieke boodschap die je in de advertentie wilt overbrengen.

Check je teksten goed en zorg dat ze boeiend en beknopt zijn. Gebruik hierbij krachtige en overtuigende woorden die je boodschap effectief overbrengen. Zorg ervoor dat je de belangrijkste voordelen of unieke eigenschappen benadrukt, zodat je doelgroep direct begrijpt waarom ze voor jou moeten kiezen.

Ninja-tip: Uiteraard spelen creativiteit en authenticiteit ook een belangrijke rol om op te vallen tussen alle andere advertenties. Zet gerust humor in als dat bij je doelgroep en bij je content past. Nodig ze zo uit om door te klikken.

7. Kies voor opvallende afbeeldingen die bij je bedrijf passen

Het gebruik van kwalitatief goede afbeeldingen en opvallende grafische elementen zorgt ervoor dat je opvalt. En wat dacht je van een video-advertentie waarin je zelf te zien bent? Daarmee kun je je duidelijk onderscheiden van je concullega’s.

Kies afbeeldingen die de essentie (= het unieke of bijzondere) van je product of dienst op een visueel aantrekkelijke manier weergeven. Ga voor aparte foto’s of illustraties die opvallen en blijven hangen. Soms is het gebruik van een infographic ook zinvol. Dat geeft in één oogopslag alle relevante info weer die je graag wilt delen.

Zorg er tenslotte in al je advertenties voor dat je een bepaalde sfeer uitstraalt die je doelgroep aanspreekt. Gebruik altijd je huisstijl kleuren en je vaste lettertypes. Hierdoor word je op termijn ook sneller herkent.

8. Maak gebruik van emoties in je advertentie

Gebruik pakkende en herkenbare woorden in je advertenties. Zorg dat je de factor emotie hierin optimaal meeneemt. Denk aan plezier, gemak, blijdschap of verlangen. Advertenties die inspelen op emotie hebben meer effect en leiden vaak tot meer betrokkenheid en verkopen.

Humor is ook een krachtige emotie die het goed doet in advertenties: simpelweg omdat het gemakkelijk wordt onthouden.

Ninja-tip: let er wel op dat het type humor past bij de content, zodat je niet de plank misslaat.

9. Zet user-generated content in voor je advertentie

Voor je gewone social media content raad ik aan om af en toe gebruik te maken van user generated content (= UGC). Dat is content over je bedrijf, je product of dienst die is gepubliceerd door een klant of fan. Wist je dat je dit soort content ook ideaal voor je advertentie kunt inzetten?

Je kunt bijvoorbeeld foto- of videocontent gebruiken waarin een klant je product/dienst gebruikt of er iets over vertelt. Ook kun je hiervoor reviews gebruiken van tevreden klanten.

Deel zo de positieve ervaringen die ze met jou of je product/dienst hebben. Feit is dat mensen eerder aanbevelingen vertrouwen van andere consumenten, dan de (advertententie)teksten van een bedrijf zelf.

Moedig je klanten gerust aan om foto’s, video’s of reviews te delen die gerelateerd zijn aan je producten of diensten. Bied die personen een leuke beloning aan als ze dit doen: denk aan een kortingsbon. Kies hier vervolgens een paar interessante reviews uit en vraag ze of je die content mag gebruiken in je eigen promotie.

10. Zorg voor een effectieve call to action

De call-to-action (= CTA) speelt een belangrijke rol in je advertenties, omdat het je doelgroep aanspoort om actie te ondernemen. Je CTA’s moeten perfect aansluiten op je aanbod en je doelgroep aanspreken.

Probeer verschillende woordkeuzes en verschillende buttons uit. Denk bijvoorbeeld aan CTA’s zoals ‘Lees verder’, ‘Ontvang een offerte’, ‘Ontdek meer’ of ‘Download gratis’.

Zo ontdek je welke je doelgroep het meest aanspreken. Door dit te testen en te optimaliseren, kun je de impact van je advertenties vergroten.

Ninja-tip: sta open voor nieuwe ideeën en wees creatief. Probeer eens vernieuwende woordkeuzes uit en kijk wat dat doet.

Bekijk ook dit blog waarin ik verder inga op adverteren op Instagram: https://www.anneraaymakers.nl/waar-moet-je-op-letten-bij-adverteren-op-instagram/

Wil je gaan adverteren op Facebook? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/alles-wat-je-moet-weten-over-adverteren-op-facebook/

De advertentie zelf

11. Werk met een vastgesteld budget

Voordat je begint met adverteren, is het belangrijk om vooraf voor alle social media-promotie voor jezelf een budget te bepalen. Zo bewaak je je uitgaven en kun je het budget naar wens verdelen over de verschillende social media platforms waarop je wilt adverteren.

Het is verstandig om een realistisch budget te hanteren dat past bij de omvang van je bedrijf en je marketingdoelstellingen. Soms kan het nodig zijn om budgetaanpassingen te doen; afhankelijk van de prestaties van je advertenties. Houd hier ook rekening mee.

12. Start met kleine testcampagnes

Als je net begint met adverteren is het slim om eerst te starten met kleine testcampagnes. Zo kun je verschillende dingen uitproberen zonder al grote financiële risico’s te nemen.

Bij het opzetten van een testcampagne is het belangrijk om duidelijke doelen te definiëren. Wat wil je precies bereiken met een bepaalde campagne? Zet dat voor jezelf vast.

Tijdens de testfase kun je experimenteren met diverse elementen zoals de tekst, de afbeelding en de CTA. Ontdek zo bepaalde patronen die je kunt meenemen in volgende campagnes. Kijk wat elke testversie doet, analyseer dit goed en creëer op basis van je bevindingen steeds meer die ideale advertentie.

13. Probeer verschillende advertentiemogelijkheden uit

Het is zeker de moeite waard om te experimenteren met verschillende advertentiemogelijkheden. Zo ontdek je het snelste welke het beste werken voor jouw bedrijf en doelgroep. Ik benoem hier een paar populaire opties.

Afbeeldingsadvertenties zijn snel en eenvoudig te maken. Ze brengen je boodschap in één oogopslag over. Videoadvertenties zijn meer opvallend en effectief. Die kun je inzetten om op een aansprekende manier een verhaal te delen.

Carrouseladvertenties bieden de mogelijkheid om meerdere afbeeldingen of video’s bij elkaar in een advertentie te tonen. Zo kun je meerdere dingen in de kijker zetten. Diavoorstellingen kunnen een combinatie zijn van afbeeldingen, tekst en overgangseffecten die een advertentie-ervaring creëren die blijft hangen.

Elke advertentie-indeling heeft zijn eigen voordelen: probeer wat dingen uit en kijk wat het voor je doet.

Ninja-tip: blijf niet hangen in één enkele advertentie-indeling, maar ga juist experimenteren en optimaliseren. Wat nu werkt, kan over een paar maanden al minder effectief zijn.

14. Ga voor slimme timing

Wist je dat het op het juiste moment plaatsen van je advertenties van groot belang is om maximale betrokkenheid en bereik te genereren? Maak daarom altijd gebruik van de statistieken die je tot je beschikking hebt op je social media platforms.

Je vindt daar uitgebreide info over het online gedrag van je doelgroep. Denk aan de populairste tijdstippen en dagen waarop ze actief zijn. Analyseer deze gegevens en bepaal zo wat een goed moment is om je advertentie te plaatsen.

Ninja-tip: probeer in het begin verschillende tijden en dagen uit en ontdek zo wat de allerbeste momenten zijn.

Handig

15. Leer van je concullega’s

Kijk gerust de kunst wat af bij je concullega’s. Ga op zoek naar advertenties van succesvolle concurrenten in je branche. Bekijk hun advertenties en analyseer wat wel en niet werkt. Let hierbij op de visuele aantrekkingskracht, de boodschap, de gebruikte call-to-action en hun tone of voice.

Kijk ook hoe ze hun advertenties opbouwen en laat je inspireren. Neem hieruit waardevolle inzichten mee voor je eigen advertentiemateriaal; je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Streef ernaar om beter te worden dan je concullega’s.

Check daarnaast hun advertentiestrategieën. Analyseer de platforms die ze actief inzetten, hoe vaak ze adverteren en op welke doelgroep ze zich richten.  Zo krijg je waardevolle inzichten over welke platforms en strategieën het effectiefst zijn in jouw branche.

Ninja-tip: laat je niet gek maken door wat je allemaal ziet. Onthoud dat authenticiteit in alles echt bovenaan staat. Blijf trouw aan je eigen aanpak, je eigen waarden en heb daar volop vertrouwen in.

16. Maak gebruik van urgentie en schaarste

Wist je dat mensen de neiging hebben om eerder in actie te komen als ze het gevoel hebben dat ze iets mislopen? Je herkent dat vast zelf ook wel.

Een effectieve manier om die urgentie te creëren, is door ‘beperkte tijd’ aanbiedingen of tijdelijke kortingen aan te bieden. Communiceer duidelijk dat de aanbieding slechts voor een beperkte periode geldig is en benoem deze expliciet: bijvoorbeeld: ‘alleen deze week’ of ‘alleen dit weekend’.

Dit zet mensen aan om snel(ler) actie te ondernemen, omdat ze weten dat ze deze kans anders missen. Zo creëer je meer verkopen.

Daarnaast kun je schaarste creëren door de beperkte beschikbaarheid van je product of dienst te benadrukken. Geef aan dat er slechts een beperkte voorraad beschikbaar is of dat het aanbod alleen geldt zolang de voorraad strekt. Bijvoorbeeld: ‘Nog 15 plekken beschikbaar’ of ‘Nog 45 stuks over’.

Dit wekt de perceptie dat de vraag ernaar hoog is en dat mensen snel moeten handelen om niet achter het net vissen. Dit wekt vaak een gevoel van urgentie en FOMO (= Fear of Missing Out) op, waardoor mensen sneller tot aankoop overgaan.

Ninja-tip: let wel op dat je urgentie en schaarste op een eerlijke en geloofwaardige manier inzet. Zorg ervoor dat je aanbiedingen of claims ook kloppen. Vermeld daarnaast duidelijk de voorwaarden en de beschikbaarheid van de aanbieding en voorkom zo verwarring of teleurstelling.

17. Houd je statistieken bij

Je statistieken zijn goud waard! Het bijhouden en analyseren van je statistieken stelt je in staat om te zien hoe je advertenties presteren en hoe je doelgroep erop reageert.

Zo weet je of je advertentiecampagnes succesvol zijn of niet. Ook achterhaal je zo verbeterpunten. Gebruik de analytics-tool die worden aangeboden op het betreffende platforms en krijg inzicht in belangrijke statistieken. Denk hierbij bereik, betrokkenheid en je conversies.

Door regelmatig je statistieken te analyseren, ga je bepaalde trends of patronen ontdekken. Vervolgens kun je je volgende campagnes daarop afstemmen.

18. Heb lef en experimenteer

Weet dat het succes van social media-advertenties af hangt van continu testen, analyseren en optimaliseren. Experimenteer volop met de verschillende elementen van je advertenties. Neem hiervoor bovenstaande tips zoveel mogelijk mee.

Pas je strategie steeds opnieuw aan op basis van deze info. Zo optimaliseer je jouw advertenties en krijg je steeds betere resultaten.

Onthoudt tenslotte dat het succes van social media advertenties niet van de ene op de andere dag komt. Het vraagt in het begin tijd, aanpassingen en geduld om hiermee de beste resultaten te behalen. Succes!

Speak Your Mind

*