Waarom het belangrijk is dat je (meer) geld vraagt voor je werk

Waarom het belangrijk is dat je (meer) geld vraagt voor je werkIn 2009, het eerste jaar van mijn bedrijf Fanfactor, gaf ik alles weg. Ik schreef tientallen blogartikelen met waardevolle content, gaf 50 kosteloze presentaties in den lande en 32 webinars.

In 2010 startte ik met mijn eerste betaalde events en online programma’s. Ook vroeg ik wel eens geld voor een presentatie.

Ik startte ook met Facebook advertenties.

Ik vond het soms best moeilijk geld te vragen voor mijn diensten en producten. Op een of andere manier voelde het alsof ik ‘mezelf verkocht’.

Natuurlijk wist ik dat dat niet zo was. Toch voelde het niet altijd comfortabel.

Ook kreeg ik steeds vaker verzoeken om hulp van mensen die hoopten dat ik hen gratis zou willen en kunnen helpen. Soms zelfs op zondag op mijn privé Facebook of een telefoontje ’s avonds over een Facebookvraag.

Om het nog erger te maken, ontving ik af en toe berichten, e-mails of reacties van mensen die teleurgesteld waren dat ik in een gratis online workshop een aanbod deed. Ze twijfelden aan mijn integriteit en oprechtheid.

Het deed me meer dan ik verwacht had, maar ik kwam er achter dat de meeste mensen die dit soort opmerkingen maakten het heel normaal vonden dat zij betaald werden voor hun werk, maar ze wilden dat ik mijn werk gratis voor hen deed.

Dit dwong mij om duidelijker te communiceren dat dat wat ik doe, waardevol is, geld kost, betaald moet worden. Het is niet alleen acceptabel dat ik er geld voor vraag, het is essentieel!

Ik voel me er niet schuldig over. Ik ben er zelfs van overtuigd dat het belangrijk is om deze 3 redenen:

1. Omdat het je mindset verandert:

– Als je geld vraagt voor je diensten ben je een professional in plaats van een amateur.
– Je klanten mogen je verantwoordelijk houden voor je werk, want je vraagt er geld voor
– Je moet wel je stinkende best doen, want klanten betalen je er geld voor

Kort gezegd zorgen goede prijzen er voor dat jij jezelf èn je werk respecteert. Het creëert waarde voor jezelf.

2. Omdat het de klantervaring verandert

Mensen waarderen en respecteren het vaak niet als ze het gratis krijgen. Ze hebben hele andere verwachtingen.

Ik geef bijvoorbeeld wel eens tickets weg voor een Event aan medewerkers van een goed doel. De mensen die dit ticket ontvangen komen in 50 % van de gevallen niet eens opdagen.

De waarheid is dat als mensen niet investeren in je dienst of product, ze ook niet investeren in het resultaat.

Vorig jaar kocht ik een high end marketingprogramma. Het jaarprogramma kostte me € 18.000. Je kunt er donder op zeggen dat ik dit programma niet in de koelkast zette met de belofte aan mezelf dat k het zou gaan doen als ik meer tijd had. Ik was aanwezig op elke bijeenkomst, heb elke les gevolgd en paste mijn werkschema aan om bij de coaching calls te kunnen zijn.

Omdat ik zoveel geld had betaald was ik meer gefocust, meer toegewijd èn vastbesloten om er zo veel mogelijk resultaat uit te halen, als maar mogelijk was.

De coach van het jaarprogramma beloofde mij dat het mijn leven zou veranderen, maar die belofte is natuurlijk alleen waar als ik me voor de volle 100 % inzet. Het feit dat hij zo veel geld vroeg voor zijn jaarprogramma maakte dat de deelnemers zich voor 150% inzetten.

3. Omdat het jouw impact op de wereld verandert

Dit is de meest belangrijke reden om geld te vragen voor je diensten. Met het geld wat ik verdien betaal ik wat ik nodig heb om van te leven. Ook als je geen kostwinner bent, zoals ik, gebruik je dit geld voor allerlei zaken die belangrijk zijn.

Let girls learnMaar nog belangrijker, als je geld verdient, kun je dit ook delen met mensen die het hard nodig hebben. Zo geef ik een percentage van mijn winst aan een programma dat de educatie voor jonge vrouwen stimuleert in elf landen. Omdat ik dat kan doen.

Hoe meer winst ik maak, hoe meer impact ik dus heb op de wereld. Dat vind ik belangrijk.

Daarom vind ik het mijn plicht om zo veel mogelijk winst te maken als ik kan. Om jonge vrouwen te helpen dit later ook te kunnen doen.

Ergens staat geschreven dat ‘ geldzucht de wortel is van alle kwaad’. (1 Timotheus 6:10). En inderdaad, als geld het doel is, kunnen we het goeds dat geld kan doen uit het oog verliezen. Maar als je focust op het beste doen wat je kunt en daar geld voor vraagt, dan ben jij niet de enige winnende partij.

Je hoeft je niet te verontschuldigen als je veel geld verdient, alleen omdat er mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, of zelfs dingen gratis van je willen krijgen.

Want weet je, dat is niet goed voor jou, maar ook niet goed voor hen. En het is niet goed voor de wereld.

Vraagje: worstel jij wel eens met goede prijzen vragen voor je werk? Stel jezelf eens de vraag: Wat zou ik mogelijk maken, als ik (meer) geld vraag voor mijn werk?

Comments

  1. Prachtig verhaal Anne! En zo herkenbaar.
    Harteleijke groet,
    Heidy

  2. Herkenbaar, ook het worstelen. Het blijkt steeds maar weer als ik mezelf niet serieus neem iemand anders mij ook niet serieus neem.

    Ik ben psychosociaal therapeut, daar heb ik vele jaren studie voor gevolgd, ik volg nog steeds studies. Mensen krijgen volgens hun polisvoorwaarden een consult vergoed. Voor deze vergoedingen ben ik lid van beroepsverenigingen die mij natuurlijk ook geld kosten. Vergeet daarbij niet de verplichte bij- en nascholingen.

    Vroeger werd ik inwendig boos als mensen het gratis wilde, of mij bijvoorbeeld wilde betalen met het maken van een schilderij. Dat had er ook mee te maken dat ik mezelf nog niet serieus genoeg nam.

    Nu denk ik: deze persoon doet het niet uit om mij dwars te zitten, deze persoon heeft een probleem en wil daarvan af. Dat ik het niet leuk vind dat ze deze voorstellen doen heeft met mij te maken, niets met de mens die het vraagt. Het zijn mijn gevoelens die op gaan spelen, misschien omdat ik nog twijfel over mezelf, misschien omdat ik zo graag wil helpen.

    Hoe zekerder je over jezelf bent, hoe beter je omgaat met de verwachtingen van anderen die graag willen dat je je diensten gratis aanbiedt.

    H

  3. Dag Anne, dank voor je mooie artikel. Ik zat net vreselijk te worstelen met het versturen van een nieuwsmail waarin ik een call to action doe met een hogere prijs. Ik durfde het niet te plaatsen, maar nu met het inzicht over het verhogen van je prijzen, stuur ik mijn nieuwsmail wel weg. Ik ben het waard om hogere prijzen te vragen omdat ik het verdien. Ik doe mooi werk, ik help mensen hun trauma achter zich te laten en steek er veel tijd en energie in. En inderdaad Wendy; schitterende opmerking “in vergelijking tot wat” die ga ik onthouden. En Anne wat steun je een prachtig doel. Heb je ook een website van Lets girls learn?

  4. Dank je Anne voor het onderwerp en jullie allemaal voor jullie bijdrage. Ik vind dit het moeilijkste wat er is. Ik weet als jaren dat dit als uiting van mijn laag zelfbeeld mijn grootse struikelblok is. Als het om het bepalen van mijn prijs gaat wordt ik letterlijk zwak in mijn knie en alleen als ik me heel hart maak dan hou ik voet bij stok (als dit Nederlands is). Ik ga dit probleem aan, want ik leef hierom eigenlijk al jaren onder bestandsniveau en sproken in gelddingen maar wat bij elkaar. Dat klinkt alle mal heel erg zielig en dat is het ook niet, maar ik vind het heel zwar zo “groot” te zijn als ik ben. Snappen jullie?

  5. Zo herkenbaar dit artikel. Gisteren in de kerk werd deze boodschap naar voren gebracht ‘ geldzucht’. Het is niet erg om veel geld te verdienen, maar wat doe je met je geld? Help je ook ander de minder goed hebben etc. Goed artikel Anna ook je inzet voor let’s Girls learn.

  6. 12 reacties waarvan 1 van een man. Zonder enig seksisme, maar zou t een vrouwending kunnen zijn?

  7. Zo herkenbaar, Anne. Dankjewel! Ik denk altijd dat jullie Nederlanders daar beter in zijn dan wij bescheiden Belgen, maar blijkbaar speelt het bij jullie dus ook. Het is precies de oefening die ik op die moment maak voor mijn zaak. Ik kreeg vlak voor de zomer het slechtste gevoel ooit omdat ik niet gewaardeerd werd voor mijn werk als coach. En dan te beseffen dat ik dat volledig zelf in de hand heb gewerkt met gratis en tegen te lage prijzen te werken.
    Ik ben verdorie goed in mijn werk! Maar zolang ik dat niet zelf naar waarde schat en er de juiste prijs voor vraag, kan ik dat niet van mijn klanten verwachten, dat is me nu wel duidelijk.

  8. Ik ben shiatsuleraar en behandelaar. Ik had eerst moeite met hoe om te gaan met vrienden of mensen die ik erg goed ken zoals buren en die ergens heel erg last van hebben waarvan ik weet dat ik ze kan helpen. Ik heb iets bedacht wat erg goed werkt voor me. Deze mensen mogen 1 x gratis komen voor een behandeling. Als ze vaker willen komen betalen ze het zelfde als een ieder.
    Dit voelt heel goed voor mij, want ik wil graag helpen. En het maakt dat ik inderdaad daarna de volle prijs durf te vragen.

  9. Heel mooi verwoord.
    Tijdens mijn opleiding ( nagelstyling) had ik les van een Amerikaanse man, het eerste wat hij ons leerde was geld te vragen vanaf de eerste klant. In het begin moet je echt veel oefenen om het vak onder de knie te krijgen. Door te starten met een basis bedrag ( vergoeding van je producten) kon ik leren en weer inkopen. Toen ik klaar was met mijn opleiding had ik nog 8 van de 10 modellen die ik tegen vergoeding van de producten behandelde. Ik ben toen het bedrag wat ik wilde verdienen gaan vragen, heb deze 8 modellen nog 3x een behandeling voor het lagere tarief gegeven. Daarna de modellen de keus gelaten. 6 zijn er gebleven en nu (10 jaar later) zijn er nog steeds 3 klant bij mij. Ik geef trouwens iedere klant iets gratis tijdens iedere behandeling die ik doe, ik geef ze namelijk gratis ongelofelijke goede service 😉 gratis!

  10. Petra de jonge zegt

    Hallo Anne, ik heb mijn eigen sieradenbedrijfje en inderdaad prijsstelling is een hele lastige. Als ik te goedkoop ben, denken de klanten: ‘zal wel niets zijn’, als ik te duur ben gaan ze liever naar een juwelier. Op internetfora staan ook wel rekenvoorbeelden over hoe je bijvoorbeeld een sieraad kunt prijzen. Daar heb ik best wat aan gehad. Zojuist moest ik nog een prijs voor een workshop edelsmeden (wat ik nog nooit eerder heb aangeboden) aan iemand doorgeven. Ik denk altijd maar zo: ze mogen altijd nog nee zeggen en soms is er wat ruimte om te onderhandelen.

    • anneraaymakers zegt

      Mag ik je nog een tip geven Petra? Zeg nooit ‘bedrijfje’. Je hebt een bedrijf, of je nou alleen bent of met 100.
      Bedrijfje klinkt al alsof het niets voor stelt. En voor iets wat niet veel voorstelt, gaan mensen niet goed betalen.

  11. Marina Snelders zegt

    Heel herkenbaar voor mij. In mijn vak, ik ben tarotiste, zeggen mensen er zelfs bij dat je voor een ‘gave’ geen geld mag vragen. Ze vinden wel mijn manier van werken speciaal, want ik werk met de psychologie van de kaarten, geen toekomstvoorspellingen of sprookjes. Ik heb hiervoor de kaarten jarenlang bestudeerd en geld uitgegeven aan vele boeken over dit onderwerp, dit heeft niks met een gave maar met studie te maken. Ik ben er sinds een poos achter dat ik geld mag vragen, dat ik dat verdien omdat ik zelf veel geïnvesteerd heb in tijd en geld en ondertussen durf ik van mezelf zeggen dat ik goed ben in wat ik doe. Jou mening hierover is voor mij een heel mooie en duidelijke bevestiging. Dank je wel. Je hebt enkel de gegevens van mijn man (Karel Janssens) maar ik vul hier mijn gegevens in. Met warme groet Marina

    • anneraaymakers zegt

      Je mag er geld voor vragen Marina, omdat je levens verandert. De impact die jij hebt op de levens van je klanten is veel geld waard!

  12. Het blijft een lastig parket. Ik zeg weleens “Vrijwilligerswerk doe ik buiten mijn vakgebied – zoals tandemfietsen met blinden of slechtzienden – of ik bepaal zelf het goede doel”. Met dit blog zul je veel mensen een hart onder de riem steken! Dank.

  13. Vind ik tof om te lezen!

  14. Tjonge, wat heeft het mij een tijd gekost om – voldoende – geld te durven vragen. En nog betrap ik mij er wel eens op dat ik iets voor veel minder of gratis wil doen. In het laatste geval heb ook ik ondervonden dat je werk niet gewaardeerd of gerespecteerd wordt (ook al steek je er net zo veel tijd in) dus dat doen we maar niet meer.
    Goed en herkenbaar blog!

  15. Hallo Anne ik zit momenteel in een traject bij Laura B., jou bekend. Mijn allergrootste struikelblok is idd. Hogere bedragen vragen. Ik denk continue dat mensen me als een ‘geldwolf” gaan zien, dat het alleen nog maar om geld verdienen gaat. Wat jij schrijft klopt helemaal en ik voel het ook zo, en toch krijg ik mijn eigen mindset nog niet goed op dit punt. Terwijl ik weet dat ik enorm zou kunnen floreren als ik echt zou durven en me niet zo druk zou maken over wat mensen van mij vinden. Ik ben 15 jaar aan het ondernemen en momenteel kostwinner. Ik vind het om die reden aan de ene kant een uitdaging en prikkeling om meer te gaan vragen, aaan de andere kant heel spannend om anders te gaan werken omdat ik nu wel verantwoordelijk ben voor de hypotheek, een studerende dochter etc. Mijn worsteling is nog niet voorbij. Ik volg je altijd met grote belangstelling. Groeten Jitske Dijkstra

  16. Ook ik ben kunstenaar en vind zelf mijn prijzen niet te hoog. ( zou zelfs nog hoger kunnen maar ik ben bang dat niemand ze dan meer koopt)
    Ik doe regelmatig een verkoop met een gedeelte voor een goed doel.
    Mensen vragen mij ook wel eens of ze dat sieraad goedkoper kunnen krijgen. Mijn antwoord is dan altijd: “u gaat toch ook niet voor minder salaris werken”?

  17. Erg goed, Anne!

  18. Hoi Anne, ik werk als beeldend kunstenaar en het valt me op dat aan kunstenaars regelmatig wordt gevraagd werk af te staan voor bijvoorbeeld een veiling voor goede doelen. Zo werd aan mij eens gevraagd door een posterfirma om werk te geven voor kaarten waarvan de opbrengst voor een goed doel was. De firma zelf zou er geen winst op maken. Ze vonden het raar dat ik weigerde….. Maar alle werknemers van de firma kregen wel hun salaris. En het mijne? Mijn werk moest gratis……toch een rare gedachtengang.

  19. Fijn om te lezen dat jij er ook mee geworsteld hebt. Geeft de burger moed 🙂

    Een hele goede tip van mijn eigen coach:
    Als iemand een opmerking maakt over de (te) hoge prijs van je diensten vraag dan eens “in vergelijking tot wat?” Dit plaatst alles in een ander perspectief.

Speak Your Mind

*