Wat verandert er op Facebook in 2015?

promotie_facebookFacebook heeft nieuwe veranderingen aangekondigd in het algoritme dat bepaalt wat wij te zien krijgen in het nieuwsoverzicht. Het betreft wat de fans van een pagina zien die zij hebben geliked.

Facebook heeft een enquête uitgevoerd onder honderdduizenden mensen en hen gevraagd wat zij willen zien in hun nieuwsoverzicht op Facebook. De uitkomst is dat Facebookgebruikers meer echte berichten willen zien van hun vrienden en pagina’s die ze leuk vinden en minder promoties.

Typisch genoeg gaven mensen in de enquête aan dat zij ‘ gewone berichten’  met een promotionele insteek niet wilden zien, maar dat goede, relevante advertenties oké waren.

Wat wordt dan verstaan onder ‘promoties’?

Volgens Facebook is het een van de volgende drie dingen:

  • Berichten die alleen aanzetten tot kopen
  • Berichten die aanzetten tot deelnemen aan discussies, promoties en wedstrijden zonder enige interessante inhoud
  • Berichten die dezelfde informatie gebruiken als in een advertentie

Facebook heeft naar ons geluisterd

Naar aanleiding van deze uitkomst gaat Facebook minder promotionele berichten tonen in het nieuwsoverzicht. Dat wil niet zeggen dat zij minder advertenties gaan tonen, maar wel minder berichten met een promotionele insteek.

[Tweet “Wat verandert er op Facebook in 2015?”]

Wat betekent dat voor pagina’s?

Allereerst zul je minder bereik hebben met echt promotionele berichten. Facebook gaat deze paginaberichten gewoon niet of minder tonen aan je fans. Mijn advies is sowieso altijd geweest om nooit direct te promoten. Facebook is een plek waar je contact legt, vertrouwen wek, informatie uitwisselt en in gesprek gaat met je (toekomstige) klanten. Facebook is geen verkoopkanaal.

Facebook is een sociale omgeving. Op een gezellige bijeenkomst ga je ook niet rondbazuinen wat je in de aanbieding hebt. Dat valt gewoon niet goed.

Hoe kun je dan wel je bedrijf/product promoten op Facebook?

  1. Natuurlijk kun je nog steeds campagnes voeren met Facebook advertenties. Als je dat op een goede manier doet kan dat veel conversie opleveren. De kunst is dan ‘sociaal’  te adverteren. Met een Facebook advertentie betaal je Facebook om je promotionele bericht te tonen in het nieuwsoverzicht van je doelgroep. Maar houd in je achterhoofd dat ‘ sociale’  advertenties beter werken en meer opleveren. ‘ Nu in de aanbieding‘  en ‘ Koop Dit!‘ advertenties werken gewoon niet zo goed op Facebook.
  2. Voer een echt leuke wedstrijd zonder promoties.
  3. Run promoties en promotionele wedstrijden op je website, blog of in je nieuwsbrieven en verwijs er naar op Facebook.
  4. Verzamel e-mailadressen op Facebook
  5. Verleen service op je Facebookpagina

Hoe denk jij over deze veranderingen op Facebook in 2015? Heeft Facebook een goede keuze gemaakt?

Comments

  1. Hoi Anne,

    Mag je nog wel steeds iets verloten onder je likers, zonder dat je expliciet zegt ‘like ons en je maakt kans op…’ of ‘like en deel’?
    Dus bijvoorbeeld de actie: ‘Onder al onze volgers gaan we een leuke tas van het merk ‘xx’ verloten. Hou onze Facebookpagina in de gaten want op xx februari gaan we de winnaar bekend maken?’
    Of ‘Laat in een reactie op deze foto weten wie volgens jou deze leuke prijs verdient. Onder alle reacties gaan we 3 prijzen verloten’ of iets dergelijks?

    Groetjes Judith

  2. Monique Braam zegt

    Hi, wat bedoel je precies met het voorbeeld ‘verzamelen e-mailadressen’ als je je site op een sociale manier wilt promoten?

  3. Hallo,
    Wat nu als ik op facebook aangeef dat ik in Duitsland woon? Val ik dan onder de uitzondering???
    Groet

  4. Vraag van mij. Elke keer als ik iets op mijn bedrijvenpagina plaats, gaat me dat dan geld kosten?

    • anneraaymakers zegt

      Hallo Hiltje, nee hoor, een Facebookpagina kost niks. Als je het bericht wilt promoten of als je wilt gaan adverteren ga je pas betalen. Maar dat ben je natuurlijk niet verplicht.

Speak Your Mind

*