Wat zijn Instagram Gidsen en wat kun je ermee?

Wat zijn Instagram Gidsen en wat kun je ermeeInstagram word met de dag populairder. Naast de gewone berichten, de stories, de story-hoogtepunten, de IGTV-video’s en de reels, is er nu een nieuwe functie voor iedereen beschikbaar: Instagram Gidsen. Deze functie maakt het voor iedereen mogelijk om op Instagram meerdere berichten, producten of favoriete plaatsen te bundelen in één gids. Eigenlijk kun je het zien als een soort blog of een rubriek op je Instagram waarin je meerdere posts over een bepaald onderwerp achter elkaar plaatst. Dit is weer een extra online tool die je goed kunt inzetten voor meer zichtbaarheid en meer bereik.

1. Wat zijn Instagram Gidsen?

Deze nieuwe functionaliteit werd begin 2020 al geïntroduceerd en is sinds november voor iedereen beschikbaar. Hiermee biedt Instagram nieuwe manieren om je content te presenteren.

Je kunt hier – net als op een soort landingspagina – je gewenste gepubliceerde of opgeslagen berichten bij elkaar plaatsen en deze van extra informatie voorzien. Vóór november was dit alleen mogelijk voor geselecteerde profielen die zich richten op specifieke thema’s. Nu is de functie beschikbaar voor iedereen en kun jij er als ondernemer zeker ook je voordeel mee doen.

Met Gidsen kun je eenvoudig subpagina’s maken op je profiel. Deze subpagina’s bestaan uit bestaande en thematisch bij elkaar passende berichten. Omdat de berichten gegroepeerd zijn en achter elkaar worden weergegeven in de gids, is dit een perfecte manier om bijvoorbeeld aan storytelling te doen.

Wil je ook tips hoe je meer volgers krijgt op Instagram? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/19-tips-voor-meer-volgers-op-instagram/

2. Hoe zijn Instagram Gidsen ontstaan?

Instagram wilde met deze functie oorspronkelijk de nadruk leggen op onderwerpen die van belang zijn voor de maatschappij. Denk aan onderwijs, zelfzorg of gezondheidszorg.

Ook wilde het platform deze nieuwe functie inzetten om het eigen imago te verbeteren. Want Instagram wordt regelmatig kritisch bekeken vanwege het negatieve zelfbeeld dat gebruikers kunnen krijgen door alles wat er gepost wordt. Vanuit die insteek is deze interessante functie ontstaan.

3. Wat zijn de voordelen van Instagram Gidsen?

Gidsen maken het mogelijk om content over een bepaald onderwerp te verzamelen en te presenteren op een vergelijkbare manier als in een blog. Je kunt op je profiel een soort landingspagina maken die via het icoontje eenvoudig te vinden is voor je doelgroep.

Het handige is dat je concepten kunt maken. Ook gidsen die al gepubliceerd zijn, kun je later nog naar wens wijzigen.

De inhoud van een gids bestaat uit je eigen content, maar je kunt het ook ‘mengen’ met content van anderen. Zo kun je interessante informatie bij elkaar brengen op jouw profiel. Is je gids klaar? Dan kun je die ook eenvoudig als story delen.

4. Wat kun je allemaal doen met Instagram Gidsen?

Deze nieuwe functie is qua functionaliteit nog redelijk beperkt. Maar wat je al wel kunt doen, is zeker de moeite waard. Ik vat hier wat interessante dingen over gidsen voor je samen:

  • Gidsen zijn nu voor bijna alle typen gebruikers beschikbaar. Ongeacht of je een zakelijk of persoonlijk Instagram-profiel hebt. De functie is ook niet gerelateerd aan een bepaald aantal volgers dat je moet hebben.
  • Er zijn 3 verschillende soorten gidsen: voor plaatsen, voor producten en voor berichten.
  • Een gids bestaat altijd uit een titelplaatje en een kop. De titelafbeelding is in staand formaat. Deze kun je zelf maken. Die is vervolgens zichtbaar in je profiel, in de gids en zodra je gids wordt gedeeld.
  • Een gids kun je zelf voorzien van een pakkende introductietekst.
  • Na deze introductie kun je aparte posts weergeven in de gids.
  • Elke post heeft zijn eigen kop en tekst.
  • Je maakt altijd gebruik van gepubliceerde posts. Wil je iets toevoegen aan een gids? Zorg ervoor dat die post dan al online staat.
  • De berichten hoeven niet alleen maar gepubliceerd te zijn vanuit je eigen account. Inhoud van andere accounts kun je ook in jouw gids opnemen.
  • Als je op een bericht in de gids klikt, ga je naar de originele post op Instagram.
  • Je kunt ook IGTV opnemen in gidsen als ze eerder in de feed zijn gepubliceerd.
  • Alle foto’s en video’s zijn mogelijk. Het formaat doet er niet toe omdat het automatisch wordt aangepast.
  • In een carrouselpost (een Instagrampost met meerdere afbeeldingen) wordt alleen de eerste afbeelding getoond.

Wil je dagelijks van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

5. Drie soorten gidsen

Als je een gids wilt maken, kies je eerst het soort gids dat je wilt maken. Ik gaf al aan dat je op dit moment de keuze hebt uit producten, plaatsen en berichten. Ik licht ze hieronder nog even verder toe.

1. Producten

Hierin kun je je favoriete producten delen met andere gebruikers. In deze rubriek zet je producten echt in de kijker. Dat hoeven niet per se je eigen producten te zijn, maar dat mag natuurlijk wel. Het is belangrijk dat de producten verkrijgbaar zijn via de Instagram-winkel: daar moeten ze dus wel instaan.

2. Plaatsen

Bepaalde plaatsen (locaties) moeten centraal staan in deze rubriek. Hier kun je bijvoorbeeld bepaalde plaatsen in je stad en omgeving aanbevelen.

3. Berichten

In deze rubriek kun je echt van alles kwijt. Van jezelf, maar ook posts van anderen. Je kunt hier helemaal los gaan: er zijn 1001 manieren hoe je dit gericht kunt inzetten. Denk bijvoorbeeld aan FAQ’s of aan recensies.

Een gebruiker die naar één van je gidsen kijkt, kan daar op een bericht tikken en direct naar het originele bericht worden gebracht.

6. Hoe maak je een Instagram Gids?

Een gids begint altijd met een afbeelding in staand formaat, die bij voorkeur direct naar de inhoud in de gids verwijst. Daarna heb je de mogelijkheid om een korte tekst te maken. Die moet zijn afgestemd zijn op de inhoud. Daarna kunnen je berichten die al bestaan op Instagram toevoegen aan de gids.

Wil je ook graag aan de slag met deze nieuwe functie? Dat doe je als volgt:

Ga hiervoor naar je  ga je naar je profielpagina.

Klik dan op de ‘+’ in de linkerbovenhoek. Selecteer dan ‘Gids’.

Alles over de nieuwste functie van Instagram: Gidsen

Je kunt nu het soort gids kiezen. Zoals Je weet heb je hier de keuze uit drie opties:

Alles over de nieuwste Instagram-functie: Gidsen

Als je hier op ‘Berichten’ klikt, verwijst Instagram je door naar je geposte en opgeslagen berichten. Selecteer hier de gewenste berichten en klik op ‘Volgende’.

Nu kun je een titel, een omslagfoto en een optionele tekst toevoegen die beschrijft waar je gids en elke post over gaat.

Ninja-tip: je kunt ook tussentijds een concept opslaan om er later verder aan te werken.

Klik nu op ‘Berichten toevoegen’: zo publiceer je een gids op je profiel. Je ziet hem staan als je klikt op het ‘krantenicoontje’ in het midden. Dat is pas zichtbaar als je een gids hebt aangemaakt.

Alles over de nieuwste Instagram-functie: Gidsen

Als je daar op klikt, zie je alle gidsen die je hebt gemaakt. Al jouw gidsen zijn zichtbaar voor iedereen op Instagram.

Let op: je kunt maximaal 30 berichten in een Instagram-gids opnemen.

Als je een gids over ‘Plaatsen’ wilt maken, verwijst Instagram je door naar een locatiekiezer. Daar kun je zoeken naar verschillende plaatsen en eenvoudig geselecteerde foto’s toevoegen aan je gids.

Het praktische aan een gids is, dat je het na het maken nog steeds op allerlei manieren kunt bewerken. Je kunt gewenste onderdelen verwijderen, toevoegen en herschikken.

Let op: Het icoon is pas zichtbaar als je zelf een gids hebt aangemaakt op je profiel.

7. Wat zijn de nadelen van Instagram Gidsen?

Instagram Gidsen biedt je veel mogelijkheden, maar er is ook een minpuntje. Je hebt nu namelijk nog geen inzage in de statistieken. Je kunt dus (nog) niet zien hoe vaak het is bekeken of hoe vaak een bepaalde post in een gids is aangeklikt. Daar wordt aan gewerkt bij Instagram.

8. Hoe zit het met de privacy bij Instagram Gidsen?

In gidsen kun je posts van anderen delen en zij kunnen jouw posts delen in hun gidsen. Je gebruikersnaam is dan altijd zichtbaar.

Instagram heeft deze functie automatisch voor je ingeschakeld. Wil je dit niet? Dan kun je dit uitzetten. Ga hiervoor naar Instellingen’ en klik op ‘Privacy’. Klik daar op ‘Gidsen’ en schakel het schuifje onder ‘Je berichten’ uit.

Alles over de nieuwste Instagram-functie: Gidsen

Wil je nog meer handige tips over Instagram leren? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/20-geheime-instagramtips-voor-ondernemers/

Je leest het: deze nieuwe functie biedt veel mogelijkheden om op Instagram extra te werken aan je zichtbaarheid. Je kunt het als ondernemer echt op allerlei manieren inzetten. Heel veel succes!

Wil je dagelijks van dit soort handige tips voor Instagram, zodat je account snel groeit en je meer volgers krijgt? Doe dan mee met 365 Dagen Instasucces. Echt iets voor jou! https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-instagram-succes/

Speak Your Mind

*

Pin It on Pinterest