Zo kiest jouw ideale klant voor jou: 9 ijzersterke tips

ideale klant

ideale klant

Als ondernemer weet jij precies waar je voor staat. Je hebt een goed product of een mooie dienstverlening klaar staan voor je ideale klant. Nu alleen nog even die ideale klant bereiken … Dat is vaak de grote uitdaging. Want hoe zorg je er nu voor dat die klant gericht en specifiek kiest voor jou? Klanten kiezen voor jou als jij en je aanbod haarfijn aansluiten op de wensen en behoeftes van je ideale klant. In deze blog deel ik 9 praktische tips met jou zodat jouw ideale klant voor jou kiest.

1. Heb je ideale klant glashelder

Hoe kun je ervoor zorgen dat je ideale klant voor jou kiest? Want je wilt graag dat klanten aangeven dat jouw product / dienst precies datgene is, waar ze naar op zoek zijn. Daarvoor is het noodzakelijk dat je jouw ideale klant door en door kent. En daarmee bedoel ik letterlijk door en door. Je creëert als het ware een echte versie van jouw ideale klant. Dan pas kun je iets voor deze doelgroep betekenen. Dan pas kun je ze raken en ze gericht aanspreken. Dan pas komt het ook binnen bij hen. Onthoud dat hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe beter jij in jouw online en offline communicatie op ze aan kunt sluiten.

In mijn blog https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/  leg ik uit hoe je jouw ideale klant in beeld krijgt.

2. Onderzoek gericht wat, hoe en waar je ideale klant zoekt

Als je eenmaal helder in beeld hebt wie je ideale klanten zijn, wil je natuurlijk graag dat ze je vinden en gericht voor jou kiezen: voor jouw product of dienst. Bepaal hiervoor gericht het ‘wat’,  ‘hoe’ en ‘waar’.

Wat

Probeer de vinger te krijgen achter datgene waar jouw ideale klanten behoefte aan hebben. Waar hebben ze last van, waarmee kun je ze raken? Denk hiervoor goed voor jezelf na over het nummer 1 probleem dat jij voor je doelgroep oplost met jouw product of dienst. Jij kunt vast veel voor hen betekenen, maar zoek nu echt dat ene probleem uit en schrijf dit voor jezelf op. Klaar? Nu weet je wat je klant zoekt. Speel in al je uitingen gericht in op dit ene probleem. Zorg ervoor dat er een zee van herkenning plaatsvindt. Dat de lezers echt meteen denken: ”Zij begrijpt precies waar ik mee zit en heeft ook nog eens een oplossing voor mijn probleem!’.

Hoe

De volgende stap is om te achterhalen op welke manier jouw ideale klant op zoek gaat naar oplossingen van hun probleem. Kruip hiervoor in de gedachtenwereld van jouw ideale klant. In welke bronnen gaat hij zoeken? Online; denk aan internet (googelen), online platforms, fora en groepen. Misschien ook offline in tijdschriften en boeken. Misschien bezoekt de ideale klant bepaalde evenementen of beurzen. Daarnaast moet je weten op welke trefwoorden online allemaal gezocht wordt. Dat is allemaal relevante informatie voor jou waar jij op in kunt haken.

Waar

Tenslotte is het belangrijk te weten waar je ideale klant zich bevindt. Als jij een bakkerij hebt in Groningen (en niets via internet verkoopt), dan zitten jouw ideale klanten waarschijnlijk in de regio vlakbij de bakkerij. Het is niet zinvol om jouw ideale klant buiten de regio te willen bereiken. Maar als jij een online training aanbiedt, zitten je ideale klanten natuurlijk verspreid over Nederland (en zelfs daarbuiten).

3. Zorg voor een sterk onderscheidend vermogen

Jij hebt voor je ideale klant gekozen. Nu is het belangrijk dat hij ook voor jou kiest en niet voor iemand anders! Waarom zou een klant specifiek met jou zaken willen doen? Als onderneming moet jij in staat zijn om precies te vertellen waar je goed in bent. En waarom klanten voor jou moeten kiezen (en niet voor jouw concullega). Want je bent (helaas) niet de enige coach, hondentrimmer, adviseur, bakker, bloemist, schilder, kapper, klusser, verkoper of schoonheidsspecialiste in Nederland.

Wat jou nu zo uniek maakt, kun je inzetten door je te profileren met je Unique Selling Point (USP). Hiermee maak je duidelijk voor je ideale klanten, op welke manier jij je onderscheidt van jouw concurrenten.

Ga eens voor jezelf na: wat maakt jouw bedrijf nu écht uniek? Heeft dat met je service te maken? Je specifieke producten? Jouw specifieke aanpak in je dienstverlening? Misschien is het je prijs/kwaliteit verhouding? Het kunnen trouwens ook meerdere USP’s zijn. Soms kom je er zelf niet direct uit. Vraag dan eens een aantal tevreden klanten naar de reden waarom ze voor jou gekozen hebben. Daar haal je veel uit voor je USP’s.

Bij contact met je (ideale) klanten moet je proberen jouw USP’s onder de aandacht te brengen. Want dat maakt tenslotte jouw onderneming tot wat het is. Laat in al jouw uitingen dus duidelijk terugkomen wat jouw expertise is en hoe je het probleem van je ideale klant oplost.

4. Vraag wat de klant nodig heeft

Je weet nu precies wie jouw ideale klant is. Je weet ook wat jij te bieden hebt en waarom ze voor jou zouden moeten kiezen. Dan is het nu tijd om ook te vragen wat jouw ideale klant nodig heeft. Want hoe beter je je kunt verplaatsen in jouw ideale klant, hoe beter je ze bereikt.

Zet je schroom opzij en vraag gewoon de dingen die je wilt weten. Dat kun je bijvoorbeeld doen in (Facebook)groepen waar veel van jouw ideale klanten zitten. Maar ook op andere platforms kun je je vragen voorleggen. Doe dat bijvoorbeeld in een poll: geef ze een aantal opties en laat ze kiezen. Daar haal jij weer inzichten uit.

Of stel een korte enquête op en zet die uit onder jouw ideale klanten. Doe er een prijs of een bonusje bij zodat het voor hen aantrekkelijk wordt om de lijst in te vullen. Denk aan een kortingsbon of verloot iets onder de inzenders. Dit is ook een handige manier om meer inzicht te krijgen in de (belevings) wereld van jouw ideale klant.

De volgende stap is dat jij je je product / dienst met die informatie aanscherpt, zodat het nog beter aansluit op hun behoeftes. Schiet dus niet met hagel maar zoek gericht uit wat je ideale klant nodig heeft en stel er vragen over.

5. Creëer een vertrouwensband

Je wilt graag dat jouw ideale klant als een blok voor jou valt. Dat kan alleen als er wederzijds vertrouwen is. Dat gebeurt niet zo 1-2-3. Jij weet natuurlijk dat je nieuwe klanten niet met 1 gesprek binnen harkt of jouw product laat kopen.

Wist je dat je gemiddeld minimaal 7 contactmomenten nodig hebt voordat iemand klant bij jou wordt?

Om tot 7 goede contactmomenten te komen, moet je gebruik maken van een combinatie van kanalen. Je kunt dan in contact komen en blijven met je potentiele klanten. Prikkel je doelgroep met interessante content en nuttige informatie. Help hen ook als je er niet direct een commercieel belang bij hebt. Ga in gesprek en probeer niet bij ieder contact een verkoop te realiseren. Zomaar een aantal tips om echt in contact te komen met je doelgroep.

In de praktijk betekent dit dat je (potentiele) klanten een keer kunt bellen, een keer op bezoek kunt gaan, ze op een netwerkbijeenkomst kunt tegenkomen of met behulp van een advertentie onder de aandacht kunt komen. Maar onderschat zeker de kracht en het effect van sociale media en e-mailnieuwsbrieven niet!

6. Maak contact met jouw ideale klant

Bij tip 4 gaf ik aan dat je jouw ideale klant vragen kunt stellen. Maar je kunt ook op andere manieren contact met ze zoeken en laten zien dat jij er bent. Dat hoeft zeker niet altijd met een commerciële insteek. Deel in bepaalde groepen eens jouw kennis in de vorm van tips. Of beantwoord daar vragen die over jouw expertisegebied gaan. Zorg voor zichtbaarheid op verschillende online platforms waar je ideale klant zich ook bevindt. Op Instagram kun je reageren op dingen die je aanspreken. Ook daar kun je een tip of  ‘Wist je datje’ zetten als comment bij een post.

Op LinkedIn kun je aansluiten bij groepen uit jouw branche of expertisegebied. Deel bijvoorbeeld je mening over iets dat onlangs in het nieuws was en speel zo gericht in op de actualiteit en op jouw doelgroep. Er is veel mogelijk. Wees creatief. Door op die manier actief te zijn, krijgt je ideale klant het gevoel krijgen dat hij je (al) kent. Hierdoor ben je ineens niet meer één van velen en blijf je beter hangen.

 7. Zorg voor heldere communicatie

Bij alles wat je communiceert (zowel online als offline),  is het belangrijk dat je boodschap helder en duidelijk is. De lezer wil in een keer zonder teveel moeite begrijpen wat je bedoelt en of het iets voor hem/haar is. Zorg ervoor dat je op een aspect focust en niet meerdere dingen aanbiedt / vertelt. Dan raakt de lezer al snel de aandacht (en dus de interesse) kwijt. Houd het kort en bondig.

Als we kijken naar online communicatie, is het ook nodig dat je zorgt voor gemak en eenvoud voor de lezer. Ook moet je eventuele onzekerheden wegnemen. Dan kan door volledig te zijn in je informatie zodat alles duidelijk is voor de lezer en er geen vragen meer zijn. Daarnaast kun je gebruik maken van de teksten op de call to action buttons die je gebruikt. Een potentiële klant heeft soms een duwtje in de rug nodig. Zeg nu zelf, wat spreekt meer aan: “Klik hier” of “Ik ga voor meer klanten” of “”Ja ik wil geïnspireerd worden”.

8. Wees persoonlijk

Jij bent jouw bedrijf. Mensen doen zaken met mensen. En het liefst met mensen die ze leuk vinden. Juist als het persoonlijk is en het de mensen triggert, reageren ze sneller en kom je in contact.

Je kunt ze bijvoorbeeld persoonlijke vragen stellen. Of je beantwoordt zelf persoonlijke vragen waardoor ze jou beter leren kennen. Ik geef een paar voorbeelden van persoonlijke vragen. Sommige vragen klinken wel heel persoonlijk. Maar echt; ze kunnen vaak ook worden gebruikt voor B2B.

Een paar voorbeeldvragen:

  • Over welk onderwerp zou jij wel meer willen weten?
  • Wat is het moeilijkste wat je de laatste tijd hebt moeten doen?
  • Wat is jouw slogan in het leven?
  • Als je een boek zou schrijven over je leven, wat zou de titel zijn?
  • Als je mij een hele dag zou kunnen inhuren, wat zou je me laten doen?
  • Waar kijk je het meest naar uit in de komende 6 weken?
  • Wat is het laatste compliment wat je hebt gekregen?

Durf echt persoonlijk te zijn. Je zult er versteld van staan wat mensen aan je willen vertellen. Zorg er wel voor dat de vraag altijd goed aansluit bij het onderwerp van jouw post.

Spreek jouw ideale klant in de communicatie altijd op een persoonlijke manier aan. Door ze persoonlijk te benaderen met informatie die ze echt raakt, voelen ze zich speciaal omdat ze zich echt aangesproken voelen. Dit creëert een positief gevoel.

9. Werk aan je geloofwaardigheid

Hoe geloofwaardig ben jij? Zonder voldoende geloofwaardigheid loop je jouw ideale klant mis. E zijn verschillende manieren om te werken aan jouw geloofwaardigheid.

De belangrijkste zijn misschien wel de testimonials. Dat zijn korte teksten (citaten) van tevreden klanten. De gedachte hierbij is: als anderen aangeven dat je goed bent in wat je doet, zal dat wel zo zijn. De mening van anderen is veel sterker dan dat je zelf iets verteld over jouw product of dienst. Het heeft als het ware veel meer gevoelsmatige “bewijskracht” voor je ideale klant. Probeer eens bij tevreden klanten of ze een testimonial willen schrijven. Vaak vinden ze dat geen probleem.

Tip: hoe meer er staat vermeld bij de klant, hoe geloofwaardiger de testimonial wordt. Dus een testimonial met foto, voor en achternaam ‘doet’ het veel beter dan een testimonial met alleen een voornaam erbij. Een video is natuurlijk helemaal geweldig om in te zetten als mooie testimonial.

Een andere manier om te werken aan je geloofwaardigheid, is door werk te maken van expertstatus. Dat kan bijvoorbeeld door het inzetten van een nieuwsbrief. Of door regelmatig te bloggen over de belangrijkste onderwerpen uit jouw business. Kies hierbij een manier die bij jou past en die je ook volhoudt.

Ga gericht aan de slag met deze tips en zorg er zo voor, dat je ideale klant voor jou kiest. Veel succes!

Speak Your Mind

*