13 Do’s en don’ts voor een succesvolle zakelijke Facebookpagina

zakelijke FacebookpaginaHeb je al een Facebook-bedrijfspagina? Dit is tegenwoordig echt noodzaak voor de zichtbaarheid van je bedrijf. En als je er een hebt; wanneer heb je voor het laatst een check-up gedaan of alles nog actueel is? Wat kun je verder nog doen (of beter laten) om je Facebook-bedrijfspagina succesvol te maken?

Ik deel in dit blog een aantal belangrijke do’s en don’ts met je die bijdragen aan een succesvolle zakelijke pagina met een professionele uitstraling.

1. Don’t: je logo als profielfoto gebruiken

De afbeelding op je Facebookprofiel is maar klein. Zorg hier voor een duidelijke portretfoto. Kies hierbij niet voor je logo, maar echt voor een foto van jezelf. Het liefste een die je ook op andere social media gebruikt.

Mensen doen namelijk zaken met mensen. Zo werk je extra aan je herkenbaarheid. De bezoekers kunnen zo in één oogopslag herkennen om wie het gaat.

2. Do: een aansprekende omslagfoto maken

“Aansprekend” is natuurlijk een relatief begrip. Maar als het gaat om je zakelijke Facebookpagina, is het belangrijk om enkele dingen in de gaten te houden. Denk aan de grootte van je omslagfoto en de kwaliteit van de foto.

Lees ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/nieuwe-maat-facebook-omslagfoto-desktop-en-mobiel/

Je omslagfoto kun je echt voor van alles inzetten. Zie je omslag foto als een etalage waar je steeds weer iets anders kunt plaatsen. Versterk bijvoorbeeld je branding, gebruik tekst op de afbeelding om je missie over te brengen, promoot aanbiedingen, aankomende evenementen of weggevers.

Maak je omslagfoto bijvoorbeeld in Canva. Daarmee maak je echt geweldig mooie professionele ontwerpen.

Ninja-tip: het is slim om een foto te kiezen waar mensen op staan. Dat spreekt heel erg aan. Kies daarbij het liefste voor een foto van jezelf.

3. Don’t: het infogedeelte niet volledig invullen

Op je Facebook-bedrijfspagina is er een rubriek met de titel ‘Info’. Wist je dat dit vaak het eerste is wat mensen bekijken als ze meer over je bedrijf te weten willen komen? Voor een succesvolle zakelijke Facebookpagina is het belangrijk om dit hele profiel zo goed mogelijk in te vullen. Dit is het deel van je Facebookpagina waar je je bedrijf zo nauwkeurig en gedetailleerd mogelijk beschrijft.

Op deze plek krijg je alle kans om veel over jezelf of je bedrijf te vertellen. Vertel hier je verhaal: je potentiële klant zal hierdoor getriggerd worden. Vergeet ook niet de links naar je website, blog of andere social mediakanalen. En je producten met links erbij. Vul alles hier in en sla hierbij niets over.

Lees hier nog meer tips voor een succesvolle zakelijke Facebookpagina.

4. Do: SEO gerichte teksten schrijven

Relevante trefwoorden in je teksten zorgen ervoor dat je Facebook-bedrijfspagina hoger in de resultatenlijsten van zoekmachines komt te staan. Hierdoor word je beter gevonden door je potentiële klanten.

SEO staat voor  Search Engine Optimalization. Hierbij is het belangrijk dat je woorden in de tekst hebt staan waar jouw ideale klant op zoekt. Voor je website heb je hier vast al rekening mee gehouden. Ook voor je zakelijke Facebookpagina is het belangrijk, dat je daar zoveel mogelijk zoektermen van je ideale klant meeneemt. Zorg er wel voor dat het een pakkende en aansprekende tekst blijft.

Probeer dus zoveel mogelijk zoekwoorden in de teksten op je zakelijke Facebook bedrijfsprofiel te verwerken. Zorg dat de teksten kort en pakkend zijn. Zo krijg je doelpubliek een duidelijke indruk van waar je bedrijf voor staat.

5. Don’t: geen link opnemen in je omslagbeschrijving

Ik zie het vaker: omslagfoto’s waarin bij de beschrijving geen link is toegevoegd. Dat is echt een gemiste kans. Dit is de plek die mensen te zien krijgen als ze je omslagfoto aanklikken. Hoe mooi zou het zijn als ze daar meteen kunnen doorklikken naar je website?

Je kunt ook kiezen om een link te plaatsen naar een aanbieding, naar je nieuwste product, of naar een landingspagina met je actuele aanbod. Als je nog geen link heb staan op deze plek, zorgen dan dat je er nu meteen één bijzet.

6. Do: een link bovenaan vermelden in je post

Een Facebook-post kan zo lang zijn als je maar wilt. Wil je ook graag een link in je tekst plaatsen, zorg er dan voor dat je de link vrij ver boven in de tekst plaatst.

Doe dit bij voorkeur ergens in de eerste vier regels, want daarna wordt de tekst ergens afgebroken. Het is zonde als je link dan net niet zichtbaar is. Mensen moeten dan eerst op de ‘Toon meer’ knop klikken, voordat ze je link te zien krijgen.

7. Don’t: niet reageren op opmerkingen, commentaar of kritiek

Facebook is een sociaal platform. Alles draait er om interactie. Het is daarom voor ondernemers belangrijk om voortdurend in contact te blijven met je fans. Veel ondernemers zijn soms geneigd om alleen maar te zenden, maar met alleen zenden kom je er niet. Het is belangrijk het gesprek aan te gaan.

Zorg ervoor dat je fans altijd een reactie van je krijgen. Als iemand iets bij je post plaatst, reageert erop. Bedank degene, geef een compliment of voeg nog wat extra informatie toe. Als er maar een reactie van je volgt.

Datzelfde geldt als je een keertje onverwacht commentaar of kritiek krijgt; of misschien zelfs een klacht. Denk goed na over wat je wilt communiceren. Schrijven dit bijvoorbeeld eerst voor jezelf op. Als het voor je klopt, plaats je het onder de betreffende reactie. Het is tenslotte belangrijk om altijd snel te reageren, in ieder geval binnen 24 uur.

8. Do: een contentplanning maken

Als onderdeel van je Facebook marketing strategie moet je nadenken over hoe vaak, wanneer en waarover je post. In hoeverre plan jij je Facebookposts vooruit en maak hier content voor?

Ik begrijp dat je het druk hebt en dat dit waarschijnlijk niet bovenaan je prioriteitenlijstje staat. Dat is zonde. Want door structureel aanwezig te zijn op Facebook en regelmatig te posten, werk je aan je betrouwbaarheid en zichtbaarheid.

Het werkt bijvoorbeeld goed om steeds op een vast moment te werken aan je content. Dat kan bijvoorbeeld met Canva. Daarmee kun je hele mooie professionele afbeeldingen maken. Door hier aan het begin van de week structureel aan te werken, heb je er de rest van de week bijna geen omkijken naar.

Less hier meer over het maken van een content planning: https://www.anneraaymakers.nl/maak-jouw-social-media-content-kalender-in-5-simpele-stappen/

9. Don’t: niet posten in het weekend

Actief zijn op Facebook als ondernemer houdt niet op in het weekend. Als je serieus aan de slag wilt met Facebook, dan zul je iedere dag minimaal één keer iets moeten posten. Maak dus niet de fout om in het weekend niets van je te laten horen.

Zorg ook in het weekend voor mooie aansprekende posts. Want je ideale klant zit misschien juist in het weekend op Facebook. Ook hiermee werk je extra aan je zichtbaarheid en betrouwbaarheid.

10. Do: de Facebook URL van je profiel veranderen

Als je je Page aanmaakt, kent Facebook automatisch een nummer toe aan je URL. Omdat dit nummer niet herkenbaar is, adviseer ik je om het te vervangen door een passende naam. Want een uniek Facebook-webadres zorgt voor betere vindbaarheid.

In de Pagina-Info kun je bij ‘Algemeen – Gebruikersnaam’ je gebruikersnaam en daar mee meteen de URL van je Facebookpagina aanpassen. Die wordt dan bijvoorbeeld http://www.facebook.com/jouwbedrijf.

Let op: denk goed na over deze URL, want je kunt hem later niet meer veranderen.

Als een bepaalde naam niet is toegestaan omdat hij al bezet is, wees dan creatief. Plaats er bijvoorbeeld nl achter. Voorbeeld: http://www.facebook.com/jouwbedrijfnl. Of plaats er de plaatsnaam of een ander woord bij. Voorbeeld: http://www.facebook.com/jouwbedrijfamsterdam

11. Don’t: niks persoonlijk delen

Waarschijnlijk post je al hier en daar een keer een foto die betrekking heeft op jouw business. Dat mag je best vaker doen. Mensen vinden het leuk om te weten waar je mee bezig bent. Dus gun ze gerust een kijkje achter de schermen.

Stel je bent een nieuw product / nieuwe dienst aan het voorbereiden. Wacht dan niet tot het klaar is. Nee … neem de volgers juist vanaf het begin mee in jouw traject.

Stel dat je sieraden ontwerpt. Toon dan niet alleen maar het eindproduct, maar bijvoorbeeld een foto van jou bij de groothandel, terwijl je alles klaar hebt liggen op tafel. Of als het sieraad half af is. Je kunt ook een foto maken van specifieke kralen en hier iets over vertellen.

Ander voorbeeld. Ga je een workshop geven? Maak een foto van de locatie waar je het gaat geven. Zet je lesmateriaal op de foto, of jezelf achter de laptop terwijl je de workshop in elkaar draait. Wees creatief en bedenk welke kijkjes achter de schermen jij kunt gaan delen: er is echt van alles mogelijk.

12. Do: posts plaatsen met toegevoegde waarde

ik gaf al eerder aan dat het belangrijk is om iedere dag minimaal één te plaatsen. Nu is het zo dat mensen op Facebook worden overspoeld door posts. Hun oog valt waarschijnlijk alleen op datgene wat ze echt interessant of belangrijk vinden.

Zorg er daarom voor dat je relevante en interessante content voor je ideale doelgroep deelt in je Facebookposts. Dat kan echt van alles zijn. Het is belangrijk om hier variatie in aan te brengen. De ene dag een quote, de andere dag een tip of de volgende dag een kijkje achter de schermen-foto.

Zorg ervoor dat je vooral inspireert, mensen dingen leert en zo tussen de regels door laat zien dat jij de expert bent. Producten en diensten promoten kan ook, maar doe dat slechts in beperkte mate. Een leuke winactie doet het tenslotte ook altijd erg goed.

Misschien is dit ook interessant voor je: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-zet-je-een-facebookgroep-in-voor-je-bedrijf-21-tips/

13. Don’t: geen spellingchecker gebruiken

Typfoutjes zijn snel gemaakt: zeker in online teksten omdat je die ook regelmatig even tussendoor schrijft. Ook voor deze teksten geldt dat het belangrijk is dat het foutloos is geschreven. Zeker de tekst in het info-gedeelte.

Tenslotte is het belangrijk om voor iedere tekst de spellingchecker te gebruiken; hoe kort je bericht ook is.

Loop je zakelijke pagina na aan de hand van deze do’s en don’ts. Pas zaken aan en zorg zo voor een professionele uitstraling en meer zichtbaarheid. Succes!

Speak Your Mind

*