Checklist voor een succesvolle landingspagina

Checklist voor een succesvolle landingspagina-600Een landingspagina is een pagina waar je mensen naartoe stuurt. Op een landingspagina ‘verkoop’ je jouw aanbod. Met verkopen wil ik niet zeggen dat je altijd geld vraagt voor het aanbod op de landingspagina. Je kunt een landingspagina gebruiken om je product te verkopen, een download aan te bieden of om mensen zich aan te laten melden voor een webinar.

Misschien gebruik jij al landingspagina’s voor jouw bedrijf. Je weet dan ook dat je met een goede landingspagina echt succes kan bereiken. Als je dat succes al eens hebt bereikt met je landingspagina, heb je de smaak vast te pakken. Het is dan heel eenvoudig om nieuwe pagina’s te gaan ontwikkelen en dat wat werkt, steeds opnieuw toe te passen.

Je moet wel eerst weten hoe je zo’n landingspagina maakt. Wat werkt voor jouw publiek? Welke knoppen en teksten vermeld je op de landingspagina? Misschien maak je nu landingspagina’s waar wel verkeer naar is, maar zie je geen (goede) resultaten. Je denkt daardoor misschien zelfs dat landingspagina’s voor jou helemaal niet werken.

Ik zal je een aantal redenen geven waarom je de landingspagina zeker eens goed onder handen moet gaan nemen:

  • Het is lastig om de landingspagina op een mobiele telefoon te lezen.
    Tegenwoordig gebruiken zoveel mensen hun mobiele telefoon om te scrollen door het nieuwsoverzicht op Facebook, even snel hun mail te lezen of iets op internet op te zoeken. De kans is groot dat de persoon die jij bereikt met bijvoorbeeld een Facebook advertentie, op de mobiele telefoon op jouw landingspagina komt.Kun je je voorstellen wat er gebeurt zodra jouw landingspagina niet goed te lezen is op een mobiele telefoon? Dat de knoppen niet goed te zien zijn, omdat mensen daarvoor opzij moeten scrollen op hun telefoon. Het is niet erg als iemand naar beneden moet scrollen op de pagina, dat is een ‘natuurlijke’ beweging geworden voor mensen. Maar opzij scrollen is dat niet en kan ervoor zorgen dat iemand zich niet aanmeldt, maar de pagina sluit.
  • Je landingspagina wordt niet bezocht door je doelgroep.
    Een landingspagina werkt niet als er mensen op de pagina komen die niet in jouw doelgroep vallen. Je wilt mensen op de landingspagina waarvoor het logisch is dat ze gebruik gaan maken van het aanbod wat jij doet. Daarom is het zo belangrijk dat jij ervoor zorgt dat het juiste verkeer op de advertentie klikt.Misschien betekent het dat je niet moet gaan adverteren op Facebook, maar op LinkedIn of Instagram. Het is echt van belang dat jij ervoor gaat zorgen dat je doelgroep op de landingspagina komt.
  • De landingspagina is niet van deze tijd.
    Weet je nog toen het internet net bestond? Je had toen websites die er heel eenvoudig uitzagen. Knalblauwe knoppen, links waarbij de tekst blauw en onderstreept was. Dat bedoel ik als ik zeg dat je landingspagina misschien niet meer van deze tijd is. Je wilt een mooie landingspagina, met een tekst in een goed lettertype, mooie afbeeldingen en een call-to-action knop die aansluit bij de rest van de pagina.
  • Er zijn geen conversies (meer) op de pagina.
    Dit is eigenlijk wel het belangrijkste moment waarop je kunt zeggen dat je landingspagina niet werkt. Er zijn geen mensen die gebruik maken van het aanbod wat jij doet. Ze melden zich niet aan voor het webinar of ze downloaden jouw klantenmagneet niet.Dat is best vreemd, zeker als mensen op de landingspagina zijn gekomen naar aanleiding van een advertentie die jij ergens hebt geplaatst. Dat zou betekenen dat er iets op de landingspagina niet goed zit. Dat kan al zijn dat de tekst niet aansluit op de tekst in de advertentie, maar het kan ook zijn dat de aanmeldknop niet werkt.

In dit artikel geef ik je heel veel tips die je kunt gaan verwerken op je landingspagina, zodat je met jouw landingspagina’s successen kunt gaan bereiken. Het is een behoorlijke lijst aan tips hoor, dus ik hoop echt dat jij je landingspagina’s op deze manier goed kunt gaan ontwikkelen of dat je de bestaande pagina’s kunt verbeteren.

Vraag de checklist aan zodat je de punten op je computer kunt afstrepen. Of print de checklist lekker uit, zodat je deze naast je neer kunt leggen als jij je landingspagina onder handen neemt.

1. De strategie van je landingspagina

Voordat je gaat beginnen met het maken van een landingspagina, is het goed om te kijken naar de strategie die je wilt gaan gebruiken. Dat begint bij het bepalen van het aanbod voor de doelgroep van jouw bedrijf. Denk na over wat jouw aanbod onweerstaanbaar kan maken. Jouw aanbod moet op de landingspagina zo onweerstaanbaar zijn, dat mensen eigenlijk niets anders willen dan gebruik te maken van het aanbod. Dat doe je door bijvoorbeeld te beschrijven wat jouw aanbod uniek maakt.

Een van de punten waar je zeker rekening mee moet houden, is dat je het aanbod op het juiste moment gaat doen. Ga geen duur product proberen te verkopen aan mensen die nog nooit van jou gehoord hebben. Je kunt aan iemand die nog niet weet over jouw expertise het beste een gratis e-book, webinar of checklist aanbieden.

Bij het bepalen van de strategie van je landingspagina, ga je ook nadenken over hoe je de doelgroep op de landingspagina krijgt. Dat hangt vaak samen met waar je je doelgroep kunt vinden. Zitten ze op Facebook of misschien op Instagram? En ga je dan adverteren?

Als je mijn artikelen over het adverteren op Facebook weleens heb gelezen, lijkt het misschien alsof ik nu in herhaling ga vallen. Ik wil je namelijk aanraden de landingspagina voldoende tijd te geven om te gaan presteren. Stel dat je ervoor kiest om niet te gaan adverteren met je aanbod, dan heeft je landingspagina langer nodig om gevonden te worden en hoger te eindigen in de resultaten van Google.

Om heel eerlijk te zijn, zou ik je echt aanraden om gebruik te gaan maken van advertenties op Facebook. Op Facebook kun je heel gericht adverteren, wat betekent dat je jouw doelgroep heel specifiek kunt bereiken. Weet je niet hoe je moet adverteren? Ga je daar dan in verdiepen.

2. De basis van je landingspagina

Ik raad je aan om eerst een schets te maken op papier van de landingspagina die je wilt gaan maken. Daarbij kijk je naar een goede lengte voor de landingspagina. Wat de juiste lengte voor een landingspagina is, kan ik niet aangeven. Dat is volledig afhankelijk van het aanbod wat jij doet.

Ik wil je als voorbeeld mijn landingspagina laten zien. Het is een landingspagina voor een download van 120 vragen voor meer bereik en interactie op Facebook. En de tweede is de landingspagina van de cursus ‘In 30 Dagen een Canva Kei’. Zie je dat deze twee landingspagina’s heel erg in lengte verschillen? Dat heeft onder andere te maken met dat de download met 120 vragen gratis is en de cursus betaald is. Op een landingspagina met een betaald aanbod kies ik er zelf altijd voor om meer uitleg te geven over het aanbod.

Op een landingspagina wil je niet dat er dingen zijn die de mensen af kunnen leiden van het aanbod. Dingen die mensen afleiden zijn menu’s bovenaan of onderaan de landingspagina, pop-up vensters of zo’n chatvenster wat verschijnt als je op de website komt. Dit zijn allemaal dingen waardoor iemand weg kan klikken van jouw aanbod. En dat kan je weleens aanmeldingen kosten.

Dit is voor mij de reden waarom ik werk met Leadpages. Met Leadpages heb je de mogelijkheid om landingspagina’s te maken, deze te publiceren op je website en te weergeven zonder dat mensen afgeleid worden door een menu van je website.

3. De tekst op de landingspagina

In de tekst op de landingspagina ga je iemand meenemen tot en met het klikken op de knop om zich aan te melden. Het is voor jou misschien heel vanzelfsprekend dat je het aanbod doet en dat iemand op de knop moet klikken om jouw aanbod te ontvangen. Je moet er niet vanuit gaan dat het voor de bezoeker van de landingspagina ook zo duidelijk is. Zeg gerust aan het einde van de tekst: “Druk op de onderstaande knop om het e-book te ontvangen.” Het spreekt voor zich dat je deze tekst aanpast naar jouw aanbod.

Met de tekst leg je de bezoeker uit waarom jouw aanbod zo waardevol is. Je legt uit wat jouw aanbod onweerstaanbaar maakt. Maar let wel op, je wilt voorkomen dat je te grote beloftes doet die je niet waar kunt maken. Testimonials bieden hier een uitkomst. Misschien zijn er wel mensen die al eens gebruik hebben gemaakt van jouw aanbod die een testimonial voor je willen schrijven over hoe zij jouw aanbod hebben ervaren. Het mooiste is als je recensies, zogenaamde testimonials, hebt waaruit blijkt dat de resultaten die je belooft, echt kunnen worden bereikt.

Ga absoluut nooit testimonials verzinnen. En vraag ook familieleden niet om testimonials te plaatsen. Je wilt echt dat jouw testimonials geloofwaardig zijn. Een testimonial die is verzonnen, zal nooit geloofwaardig overkomen en alleen averechts gaan werken voor je bedrijf.

Als je nog geen testimonials hebt, vraag ze dan gewoon aan tevreden klanten. De meeste tevreden klanten willen graag vertellen hoe blij ze met jou of je product zijn, ze denken er alleen zelf niet aan om het te doen.
Als je nog geen klanten hebt, vraag dan anderen om zogenaamde karaktertestimonials te geven. Bijvoorbeeld je voormalige baas, oud-collega of collega in de business waar je in zit.

In de tekst wil je heel consistent zijn. Dat betekent dat je overal dezelfde termen gebruikt. Als jouw aanbod een e-book is, gebruik je deze term overal. In de advertentie, op de landingspagina, op de aanmeldknop, in het aanmeldformulier en in de communicatie die na de aanmelding volgt.

Mijn belangrijkste punt wat betreft de tekst is dat je voorkomt dat er spelfouten in de tekst staan. Als zinnen niet lekker lopen of de grammatica in de tekst niet klopt, kunnen mensen aan jouw professionaliteit gaan twijfelen.

4. De opmaak van de landingspagina

Het is heel belangrijk dat de landingspagina vertrouwen wekt. Soms kom je weleens op websites waar je een heel vreemd gevoel krijgt. Je merkt dat de afbeeldingen niet helemaal goed overkomen, de tekst loopt niet lekker, er worden verschillende lettertypes gebruikt.

Kies daarom afbeeldingen van een goede kwaliteit. Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel websites te vinden waar je gratis afbeeldingen kunt downloaden. Let wel even op of je al deze afbeeldingen commercieel mag gebruiken. Wil je echt zeker weten dat je afbeeldingen kunt gebruiken op de landingspagina? Maak dan je eigen afbeeldingen. Misschien kun jij wel hele mooie foto’s maken of laten maken en deze gebruiken.

Maak de landingspagina niet te ingewikkeld. Soms zit de kracht in de eenvoud van de landingspagina. Je kunt heel veel verschillende lettertypes en kleuren op de landingspagina gebruiken, maar dat gaat alleen maar afleiden van je aanbod.

Tot slot wil je dat je pagina eenvoudig te lezen is. Je wilt eigenlijk dat de bezoeker in een halve minuut jouw pagina heeft gelezen en zich heeft aangemeld. Waarom dat is? Mensen hebben tegenwoordig maar heel weinig tijd en raken heel snel afgeleid. Ze krijgen bijvoorbeeld een e-mail die op het scherm verschijnt, een berichtje op hun telefoon of ze worden gebeld. Jij wilt dat zodra ze op de landingspagina komen, ze zich zo snel mogelijk aanmelden. Nadat ze zich hebben aangemeld, maakt het niet meer uit waardoor ze zich laten afleiden.

De leesbaarheid kun je verbeteren door gebruik te maken van opsommingen, kopjes in de tekst en korte paragrafen.

Er zijn tegenwoordig hele lange landingspagina’s, vooral voor een betaald aanbod. Op zich heb ik daar niks op tegen, maar zorg dat de lezer ook na het lezen van een kwart van de tekst al weet wat hij moet doen als hij op je aanbod in wil gaan. Plaats dus regelmatig een ‘call to action’.

5. De aanmeldknop

De aanmeldknop moet opvallen op de pagina. Zodra iemand op de landingspagina komt, moet de knop zo in het oog springen, dat iemand bijna vergeet de tekst te lezen. Soms is het nodig om meerdere aanmeldknoppen op de landingspagina te gebruiken. Als je hebt gekozen voor een langere landingspagina, wil je dat mensen direct op de aanmeldknop kunnen klikken als ze op de landingspagina komen. Je plaatst voor deze mensen de aanmeldknop bovenaan de pagina. Andere mensen hebben net wat meer tijd nodig en willen eerst goed lezen wat het aanbod precies inhoudt. Als zij onderaan de pagina zijn, wil je dat ze zich direct kunnen aanmelden, zonder dat ze eerst naar boven hoeven te scrollen. Je plaatst dus ook een aanmeldknop onderaan de pagina.

Als iemand op de aanmeldknop of downloadknop op de landingspagina klikt, moet er niet te veel informatie gevraagd worden. Zeker als iemand jou nog niet heel goed kent, gaat deze persoon niet de voornaam, achternaam, het e-mailadres, de adresgegevens en een telefoonnummer invoeren. Je vraagt met zo’n formulier te veel informatie. Daarbij komt ook dat voor een gratis aanbod het te lang duurt voordat iemand het formulier volledig heeft ingevuld.

Voor een betaald aanbod heb je wel de adresgegevens nodig, zeker als je aan bedrijven levert. Maar dan is de drempel voor mensen een stuk minder hoog om deze gegevens in te vullen. Mensen weten dat jij deze gegevens nodig hebt om de aanschaf van het aanbod compleet te maken.

6. De details en laatste checks

Ik noemde het al in de inleiding van dit artikel, heel veel mensen komen op hun mobiele telefoon op jouw landingspagina. Dat betekent dat jouw landingspagina op de mobiel goed leesbaar moet zijn. Afbeeldingen moeten goed worden getoond. In Leadpages is er een functie waarmee je kunt controleren hoe je landingspagina eruitziet op een tablet of mobiele telefoon.

Als je geen Leadpages gebruikt, kun je de landingspagina ook heel eenvoudig controleren. Je hoeft alleen je mobiele telefoon erbij te pakken en naar de concept versie van de landingspagina te gaan.

Check gelijk of de landingspagina snel genoeg laadt. Tegenwoordig wil niemand meer dan 5 seconden hoeven te wachten tot een pagina is geladen. Je kunt met diverse tools op internet controleren of je pagina snel genoeg laadt. Als je Leadpages gebruikt, hoef je je geen zorgen te maken. Zij zorgen ervoor dat hun landingspagina’s snel genoeg laden.

Zodra je helemaal klaar bent met de landingspagina, vraag je iemand anders om eens eerlijk aan te geven wat hij van de landingspagina vindt. Klopt de tekst? Is het aanbod wat je doet aantrekkelijk? Is de knop goed zichtbaar en is er duidelijk genoeg dat iemand op de knop moet klikken?

Het liefst vraag je iemand die in jouw doelgroep past, want die kan het beste aangeven of hij gebruik zou maken van het aanbod wat jij op de pagina doet.

Je hebt nu een landingspagina ontwikkeld en hebt daarbij alle punten op de checklist af kunnen vinken. Nu kun je vast deze pagina telkens aanpassen aan het aanbod wat je doet. Je hoeft de pagina dan alleen te kopiëren en wat teksten te veranderen. Toch?

Ik denk dat het goed is om regelmatig over te stappen naar andere pagina’s. Natuurlijk is het verleidelijk om een bestaande pagina te kopiëren en de teksten aan te passen. In een programma als Leadpages kun je werken met templates, waardoor het heel eenvoudig is om nieuwe pagina’s te maken. Die templates worden ontwikkeld op basis van wat er goed werkt. En wat goed werkt, kan in de loop der tijd veranderen.

Misschien vind je het een risico om een nieuwe landingspagina met een nieuw design te gaan maken. Je weet niet in hoeverre de nieuwe pagina conversies op gaat leveren. Maar probeer het echt eens uit, houd de checklist erbij en kijk hoe de resultaten van de nieuwe landingspagina zijn.

Ik ben heel benieuwd of jij een nieuwe landingspagina hebt gemaakt of dat jij een bestaande landingspagina met behulp van deze checklist hebt kunnen verbeteren. Laat je het me weten in de reacties onder dit artikel?

Herken je dit? Je hebt een prachtige website, maar slechts een paar bezoekers? Hoe mooi ontworpen, perfect geoptimaliseerd of spannend geschreven je website ook mag zijn: de concurrentie is gewoon te groot. Je moet er als ondernemer zelf voor zorgen dat mensen je website bezoeken. Dat kan op allerlei manieren. In dit blog deel ik verschillende manieren met je, die zeker zorgen voor meer bezoekers van je website https://www.anneraaymakers.nl/12-tips-voor-heel-veel-websitebezoekers/ 

Speak Your Mind

*