5 praktische social media trends die klanten opleveren

Je kunt het allemaal niet bijhouden. Social Media, marketing, promotie…… Moet je tegenwoordig ook al iets met ………

Je ziet door de bomen het bos niet meer. Geen zorgen, ik hou de trends en de belangrijke dingen voor je bij en deel wat jij moet weten.

Ik wil graag 5 trends met je delen, die je zeker moet overwegen om in te zetten voor jouw marketing.

1. Verbinding door je persoonlijkheid

Als ondernemer zet je social media niet alleen in voor de reclame of het delen van informatie. De naam zegt het eigenlijk al: social media moet sociaal voelen en een gevoel van verbondenheid en connectie – een gemeenschapsgevoel- geven.
Zorg ervoor dat jij vooral op die manier zichtbaar bent op social media. En dat je volgers en fans je leren kennen en zich aan je willen binden. Hoe doe je dat? Ik geef je wat praktische tips.

  • Reageer online overal waar je potentiële klanten zitten. Denk aan specifieke groepen of op een forum. Deel jouw tips, geef antwoorden, feedback of positief commentaar. Laat zien dat jij de expert bent op jouw (vak)gebied. Verkoop je gordijnen? Ga naar een forum over interieurinrichting en laat daar van je horen. Of ben je hondentrimmer? Wordt actief in groepen over honden (liefst een groep bij jou in de buurt). Deel je kennis over vachtverzorging en beantwoord vragen van anderen.
  • Geef mensen een kijkje achter de schermen. Maak bijvoorbeeld een korte video van de voorbereiding van jouw workshop.
  • Doe kleine onderzoekjes. Ga na waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Stel vragen.
  • Deel jouw missie met je volgers.

2. Ga écht aan de slag met video-content

Ik hoor je denken: is dat nu een trend? Dat kan toch al lang? Maar mijn vraag aan jou is dan: pas JIJ dit als ondernemer al toe voor jouw bedrijf? Ik weet het, je moet over een (soms grote) drempel heen. Maar als je die drempel over bent, gaat er een wereld van kansen en mogelijkheden voor je open. Zeker nu.

In diverse social media kun je werken met video’s. Video-content heeft zich de afgelopen twee jaar sterk ontwikkeld. Zet dus bij je contentstrategie hierop in plaats van of naast je standaard posts.

Facebook Live biedt echt mooie kansen. Je hebt natuurlijk de bekende livestream. Daarnaast kunnen mensen die er niet live bij waren, het later terug zien op jouw tijdlijn.

Instagram is ook interessant omdat het een enorm bereik heeft en je veel mogelijkheden biedt. Bij Instagram kun je hiermee aan de slag via stories. De naam zegt het al: het is een uitstekende manier om als bedrijf jouw verhaal te vertellen. Een sprekend verhaal van jou is altijd persoonlijk en authentiek. Zo bouw je een mooie en sterke band op met je publiek.

Mijn tips: het allerbelangrijkste (naast een goede internetverbinding) is focus! Bereid goed voor waar je het over wilt hebben. Je hebt maar kort de tijd en je wil natuurlijk wel shinen. Oefen een paar keer en dan: gewoon gaan. Het kan altijd beter en dat is prima zo. Zorg ervoor dat je lekker jezelf blijft voor de camera. Vergeet de call to action trouwens niet in je video. Wat wil je dat kijkers doen naar aanleiding van je video?

3. Maak nú een besloten groep aan

Ik heb al eerder een uitgebreide blog geschreven over de mogelijkheden die een Facebook-groep je kan bieden. In deze blog deel ik 21 belangrijke tips met je om het gebruik van groepen optimaal in te zetten voor jouw marketing. Want als ondernemer op Facebook is jouw belangrijkste taak niet verkopen, nee, het is connecten en een community vormen. Dat kun je uitstekend doen in een besloten Facebookgroep. Je kunt bijvoorbeeld een groep starten voor mensen die al klant zijn van jouw bedrijf of dat weleens kunnen worden.

Als je op LinkedIn zit, kun je ook hier aan de slag met een groep. Het mooie is dat Facebook en LinkedIn steeds meer extra mogelijkheden bieden als het om groepen gaat. Doe hier je voordeel mee. Zorg er wel voor dat je een besloten groep aanmaakt i.v.m. de privacy. Je kunt zelf een geheime groep aanmaken die verder helemaal niet vindbaar is op Facebook.

Voor sociaal media beheer en marketing heb ik 3 hele fijne en betaalbare 365 Dagen cursussen. Voor Facebook, Instagram en Pinterest. Je blijft op de hoogte, probeert nieuwe dingen uit en wordt dagelijks geïnspireerd en gemotiveerd om er mee aan de slag te gaan en het vol te houden.
Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Facebooksucces: https://www.fanfactor.nl/facebook-trainingen/365-dagen-facebooksucces/

Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Instasucces: https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-instagram-succes/

Kijk hier voor meer informatie over 365 Dagen Pinsucces (Nieuw! Over Pinterest): https://www.fanfactor.nl/online-marketing-trainingen/365-dagen-pinsucces/

4. Zet podcasts in

Misschien denk je er niet direct aan, maar podcasts kunnen heel interessant zijn voor je marketing en voor je naamsbekendheid. Daarbij maakt het niet uit, wat jouw producten of diensten zijn. Je kunt er altijd een verhaal over vertellen dat je potentiële klanten boeit. Waarom podcasts? Om te beginnen is het heel persoonlijk. Ook zijn ze makkelijk te maken en te delen. Mensen willen de persoon achter het bedrijf niet alleen zien, maar ook horen. Je bouwt een band op met de klanten wanneer ze regelmatig je stem horen.

In de drukke maatschappij vinden steeds meer mensen het prettig om te luisteren naar iets dan om te moeten lezen. Het is ook praktisch: want ze kunnen het tijdens het reizen luisteren, tijdens het sporten of vanuit een luie stoel in het zonnetje in de tuin. Heerlijk!

Met een podcast val je zeker op tussen al je concullega’s. Door pakkende en actuele onderwerpen te kiezen voor je podcast-serie, kun je een groot, nieuw publiek bereiken. Zet voor jezelf eens wat ideeën op papier waarover jij een podcast-serie kunt maken. Je hoeft het trouwens niet alleen te doen: interview bijvoorbeeld eens een interessant persoon uit jouw vakgebied.

5. Aan de slag met stories

Instagram stories hebben de toekomst! Elke dag bekijken miljoenen mensen in Nederland en België meerdere stories.

Met Instagram Stories kun je aan de slag met je verhalen. Dit is een leuke en interactieve manier van communiceren met je volgers. Hiervoor maak je gebruik van video’s en foto’s. Gewone Instagram foto’s en -video’s blijven staan tot je ze zelf verwijdert: stories verdwijnen na 24 uur.

Wist je trouwens dat je jouw stories een langere levensduur kunt geven door ze op te slaan in hoogtepunten? Stories zijn echt een grote trend. Aan de slag dus met korte, tijdelijke verhalen op jouw Instagram. Net als video’s kun je ze perfect inzetten naast de gewone posts op jouw tijdlijn.

Welke trend pas jij al toe of ga jij oppakken? Veel succes gewenst!

Laat wat van je horen

*