50 tips voor bloggers

50-tips-voor-bloggerssqEr zijn op internet veel tips te vinden voor bloggers, maar als je geen tijd hebt om al die 100.000 artikelen te lezen, is dit een handig lijstje voor jou. Deze tips zijn gebaseerd op jarenlange blogervaring.

Allereerst: Maak het jezelf niet te moeilijk, wacht niet tot het perfect is, schrijf, edit, publiceer!

Structuur en samenstelling

1. Gebruik geen 2 zinnen als 1 voldoende is.
2. Maak je belangrijkste punt duidelijk in de eerste alinea.
3. Begin niet met schrijven als je je belangrijkste punt nog niet hebt.
4. Een informele stijl werkt meestal het beste.
5. Stel je voor dat je een e-mail schrijft aan iemand die je kent en die tot je doelgroep behoort.
6. Gebruik tussenkopjes om de hoofdpunten in je artikel aan te duiden.
7. Lok reacties uit door niet het hele verhaal te vertellen en aan het einde 1 of 2 vragen te stellen.
8. Een blogartikel kan informatief zijn, een mening of visie, gedetaileerd of een samenvattend overzicht, maar niet allemaal tegelijk.
9. Informatieve blogartikelen moeten bronnen van de belangrijkste gegevens citeren of noemen.
10. Een artikel met een mening of visie moet goed onderbouwd en gemotiveerd zijn.

Zoekmachine-optimalisatie

Je wordt geen vrienden met Google voor dat je geloofwaardigheid en autoriteit hebt opgebouwd. Stug door blijven schrijven en publiceren helpt. Maar neem de volgende tips vanaf de eerste dag ter harte:

1. Kies een goede titel, de woorden in de titel zijn heel belangrijk voor zoekmachines. De titel moet de belangrijkste kernwoorden bevatten én het artikel kort beschrijven.
2. Gebruik een goede SEO plug in (voor WordPress is dat WordPress Seo by Yoast) en vul altijd het focus keyword, de SEO title én de Meta description in. De meta description helpt niet zo veel om gevonden te worden maar wel bij clicks in zoekresultaat.
3. Geef afbeeldingen altijd een relevante naam, beschrijving en alternatieve tekst.
4. Google wil zijn gebruikers goede, relevante, leesbare, deelbare en bruikbare content voorschotelen. Houd dat in je achterhoofd.

 Zou je wel iedere dag zulke goede tips in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Elke dag nieuwe klanten kun je aan de slag met jouw Facebookmarketing. Speciaal voor ondernemers die het ontbreekt aan tijd. Kijk op fanfactor.nl/365

Technisch

Het technische gedeelte van je blog kan frustrerend zijn en veel tijd vreten. Als je er niet goed in bent, besteed het dan uit. Soms moet je gewoon doen waar je goed in bent en de rest aan een ander over laten.

1. Gebruik WordPress tenzij je een hele goede reden hebt om een ander CMS te gebruiken.
2. Installeer de belangrijke plugins zoals Social Sharing Toolkit, Yoast SEO en YARPP (Related Posts Plugin).
3. Dwing bezoekers niet om eerst in te loggen om een reactie achter te kunnen laten.
4. Zorg dat de titel van je artikel in de URL zichtbaar is.
5. Koppel je social media kanalen aan je blog.

Layout

1. Een sidebar aan de rechterkant is de beste blog layout.
2. RSS en nieuwsbrief koppelingen moeten bovenaan in die sidebar staan.
3. Zoeken, categorieën, archief en recente artikelen zijn belangrijke onderdelen van de sidebar.
4. Zet geen afleidende onderdelen in de sidebar.
5. In de blog header moet staan waar het blog over gaat.
6. Plaats afbeeldingen bovenaan in het artikel in het midden of rechts
7. Gebruik een gemakkelijk leesbaar lettertype (niet Comic Sans MS)
8. Zwarte tekst op een witte achtergrond werkt het beste
9. Vermijd advertenties en pop-up schermen, tenzij je er echt een hele goede reden voor hebt
10. Plaats een foto van jezelf in de sidebar zodat bezoekers weten met wie ze van doen hebben.

Creatief

Inspiratie voor je blogartikelen komt vaak van binnenuit en van buiten. Lees veel, kijk wat andere bloggers doen, let goed op wat er speelt en steel ideeën (Picasso, David Bowie en Steve Jobs deden dat ook hoor).

Gewoon volhouden en je wordt vanzelf creatief.

1. Bedenk: hoe kan ik een nieuwe draai geven aan een belangrijk idee?
2. Een goed verhaal kan een goed blogartikel zijn.
3. Als je een idee steelt, of content ‘leent’, vermeld de bron en de schrijver, inclusief een link.
4. Brainstorm regelmatig met jezelf en schrijf alle ideeën op. Als je geen inspiratie hebt, check je ideeënlijst.
5. FAQ’s van service voor klanten vormen een geweldige bron van onderwerpen.
6. Houd de lezer niet voor de gek met een titel die niet past bij de inhoud.
7. Vind je eigen stem, je eigen typische manier. Maar geef jezelf hier voor de tijd.
8. Maak je niet druk over lengte, zeg wat je te zeggen hebt.

Marketing, social media en betrokkenheid

1. Betrokkenheid creëren neemt meer tijd in beslag dan schrijven.
2. Deel ook content van andere bloggers op social media.
3. Promoot jezelf niet te veel op social media.
4. Promoot je blog in je e-mailhandtekening, op visitekaartjes, je website en verder in alle communicatie overal.
5. Vraag andere bloggers een gastblog te schrijven, of schrijf zelf een gastblog voor een ander blog. Geweldige manier om de boel van de grond te krijgen.
6. Beantwoord altijd zo veel mogelijk reacties. Zo weten je lezers dat je betrokken bent en reacties op prijs stelt.
7. Laat leuke reacties achter op andere blogs in jouw niche en vestig zo de aandacht op jouw blog.

Diversen

Nog wat laatste tips die in geen van de bovenstaande categorieën pasten:

1. Hecht niet te veel waarde aan marketingkalenders en publiceeragenda’s. Publiceer als je wat te zeggen hebt.
2. Enige regelmaat is echter wel belangrijk.
3. Bloggers zijn best hulpvaardig. Vraag om hulp.
4. Bloggers zijn best hulpvaardig. Geef hulp.
5. Je mag alle bovenstaande regels breken, want eigenlijk zijn er geen regels in blogland 🙂

Dit waren mijn 50 tips. En jij? Ervaren bloggers, welke tips heb je voor beginnende collega’s? Nieuwe bloggers, welke vragen heb je?

Reacties

  1. Wat een fijn en nuttig artikel! Bedankt voor de tips. Groetjes, Bo

  2. Hi Anne,

    Al 5 jaar blog ik voor de lol en het gaat niet slecht. Ik heb nog een paar tips. Bestudeer de statistiek van je blog en kijk wanneer de mensen je blog lezen. Er zijn periodes waarin mensen even snel FB of Twitter checken en als je dan net je nieuwe blog daar promoot dan wordt het eerder gelezen.

    Vraag wat aan je lezers en er komen meer reacties. Als mensen een reactie hebben gegeven komen ze eerder terug. Reageer ook op reacties met een like o.i.d.

    Tag al je berichten en verwijs daar af en toe eens naar. Gebruik een menu of overzicht waar je bijv. bepaalde type berichten kunt terugvinden. Je kunt ook een tagwolk maken dan zien mensen waar je nog meer over schrijft en dat nodigt uit om langer op je blog te blijven.

    Zet iets leuks op je blog om langere periodes van niet schrijven te voorkomen. Ik plan in de vakantie altijd een paar blogs in zodat er toch wat te lezen valt bij de vaste volgers.

    Wees persoonlijk en sluit af en reageer altijd op een bepaalde herkenbare manier.

    Misschien heb je deze dingen al wel eerder genoemd in je tips maar ik wil graag eens wat terugdoen want ik heb heel veel gehad aan je FB-adviezen. Dat is mijn laatste advies… als je wat wil bereiken moet je eerst geven en dan later komt het naar je terug als jij eens met een vraag zit.

    Groetjes,

    Dorothé

  3. Handige tips Anne, ik ga er direct mee aan de slag:D

  4. Best wel een jaartje later, ;-), maar …

    ‘Als je een artikel volledig kopieert, vermeld je de bron, de schrijver én een link naar het artikel met duidelijk de tekst dat het door deze persoon is geschreven’

    gaat deels voorbij aan het auteursrecht. Ook al vermeld je de bron, je moet je toch altijd afvragen of je toestemming – exploitatierecht – hebt om een geheel artikel over te nemen:

    http://mediawijs.be/dossiers/dossier-mediamakers/stappenplan-het-gebruik-van-auteursrechtelijk-beschermd-werk

  5. Wat een top tips! 🙂 Heel erg bedankt. Liefs, Savannah

  6. Bedankt Anne voor al die mooie tips. Ik heb één blogartikel geschreven maar ik moet dringend sleutelen aan het menu en allerlei plugins die je aanraadt. Mag je SEO-gewijs trouwens je nieuwste blogartikel meermaals plaatsen op Twitter, FB etc?

  7. Wat ik zo goed vind aan jouw blogs, is dat je weinig onduidelijke termen (vakjargon) gebruikt.

  8. Henk van der Wijk zegt:

    50 tips…tezamen vormen ze eigenlijk een complete handleiding voor bloggen.
    Erg praktisch, dus : dank je wel Anne.
    Onder het kopje “Creatief”, punt 3, gaat het over lenen/stelen van content. Je voegt de daad bij het woord door aan het slot van het artikel te verwijzen naar het artikel van Jeff Bullas.
    Zou je kunnen aangeven waarop bij deze werkwijze gelet moet worden om inbreuk op het auteursrecht (hier: van Jeff Bullas) te voorkomen.

    • anneraaymakers zegt:

      Bij een citaat noem je naam en toenaam van de geciteerde. Een link naar de website van deze persoon is dan gewenst, maar niet verplicht. Als je een artikel volledig kopieert, vermeld je de bron, de schrijver én een link naar het artikel met duidelijk de tekst dat het door deze persoon is geschreven. Soms is een artikel geïnspireerd door…. Dat kun je dan op die manier vermelden met een naam en link. Heb je een anderstalig artikel vertaald, vermeld dat dan ook, zelfs al heb je het aangepast aan eigen landgebruiken en dingen veranderd of toegevoegd, zoals ik deed. Laat er in ieder geval geen misverstand over ontstaan.

      • Henk van der Wijk zegt:

        Ik ben je bijzonder dankbaar voor het scheppen van helderheid in deze lastige materie. Het blijkt dat ik me tot nu toe te terug- houdend heb opgesteld bij gebruik van het werk van anderen.
        Dat gaat dus per direct veranderen.

        Hartelijke groet,
        Henk

  9. Heej Anne….erg waardevol weer.
    Ik heb al enorm veel gehad aan jouw tips. Een ECHTE expert!

    Ennu……het werkt ook ECHT!

    Hartelijke groet,
    Caroline

  10. Leuke blog. Kun je nog iets meer zeggen over het promoten van je blogs op social media. Meestal als ik een blog af heb stuur ik het als een update op Linkedin. Wat adviseer je/
    Dank je wel.

    • anneraaymakers zegt:

      heel goed, op LinkedIn kan altijd, als het relevant is in groepen, als de groep dat toestaat en verder natuurlijk op Facebook en vooral Twitter. Bij mij komt het meeste verkeer van Facebook en Twitter.

  11. wordpress.com of .org?

    • anneraaymakers zegt:

      wordpress.org Philip, maar als dat niet mogelijk is, is .com een goede twee. Maar beter je blog op je eigen domein met wordpress.org

  12. Bloggen is gewoon leuk om te doen. Daarnaast staat er al een heleboel kennis waardoor ik minder met “gewone”vragen wordt gebeld. Dus blijft er meer tijd over voor de “echte”vragen:)

  13. Ha Anne,

    Bedoel je met menu kolom je menu/navigatie? Dan ben ik het niet met je eens. Het menu plaats je het liefst bovenin, horizontaal. Wel zo fijn, deze herkenbare plaats voor je bezoekers, ook voor gebruik op de ipad.

    • anneraaymakers zegt:

      Ik bedoel het menu rechts in de kolom. Bovenin heb je ook een navigatie. In een WordPress blog kun je bovendien kiezen voor een menukolom rechts voor bijvoorbeeld recente berichten, archief, categorieën enz. Die stop je natuurlijk niet in je menu bovenin, maar zijn wel belangrijk voor de navigatie èn voor de SEO.

  14. Eens kijken of ik hiermee Drukke Moeders naar een hoger level kan krijgen. Dank je wel!

  15. Dank je wel Anne … wat een hoop zinvolle informatie!
    … ik ga heel binnenkort beginnen met bloggen en zal dit lijstje naast me houden en met mijn websitebouwer alle plugs en slimmigheden die je genoemd hebt verwerken, voordat hij de lucht ingaat. Komt dus op het juiste moment!

Laat wat van je horen

*