6-stappenplan voor heel veel verkeer naar je blog

Heb jij al een tijdje een blog, maar lukt het je niet om het websiteverkeer naar jouw blog te laten stijgen?

Overkomt het je regelmatig dat je een geweldig idee hebt voor een nieuw artikel? Zo’n moment waar je vingers letterlijk over het toetsenbord vliegen en de woorden heel snel op het scherm verschijnen?

Klik je met superhoge verwachtingen na al het harde werken op de knop ‘Publiceren’, maar gebeurt er daarna nauwelijks iets?

Ik herken die teleurstelling maar al te goed! Al dat harde werken wat je in het schrijven van het nieuwe blogartikel hebt gestoken, en het levert niet het resultaat op wat je had gehoopt.

Je raakt gedemotiveerd, je gaat misschien aan jezelf twijfelen en de drempel voor het schrijven van een nieuw blogbericht is weer een stukje groter geworden.

Raak niet ontmoedigd en laat mij je helpen met de volgende 6 stappen waarmee je ervoor kunt zorgen dat er wel, vanaf  het moment van publicatie, verkeer naar jouw blog komt.

Voor mij hebben deze stappen geholpen, dus ik weet zeker dat het voor jou ook zo zal zijn! Na het toepassen van de stappen heb ik gemerkt dat er meer mensen van social media, Google en andere websites naar mijn blog komen.

Een kleine opmerking. Als je pas net begint met jouw blog, moet je er rekening mee houden dat het een aantal weken kan duren voordat deze stappen gaan werken. Het zijn echt stappen waarvan je het effect pas op de lange termijn gaat merken. Blijf wel constant bezig met de stappen die ik beschrijf, want dat gaat uiteindelijk heel veel voor je opleveren!

1. Vind een onderwerp

Een onderwerp vinden klinkt vrij makkelijk. Je hebt misschien al een bedrijf en je vindt het leuk om daarover te gaan schrijven. Je schrijft zo nu en dan eens een bericht over een nieuw product en soms deel je iets wat achter de schermen is gebeurd. Het zijn leuke berichten, maar vraag je af of jouw publiek dit soort dingen ook wil lezen!

Ga schrijven wat jouw publiek wil lezen en niet alleen waar je zelf over wilt schrijven.  Als je geen dingen schrijft die het publiek wil lezen, gaat het niet werken. Je gaat met je berichten geen mensen naar je blog trekken en zo bereik je niet het succes wat je juist graag wilt bereiken met je blog.

Ik ga er even vanuit dat je jouw blog bijhoudt omdat het uiteindelijk (misschien indirect) ook geld gaat opleveren. Maak het blog aantrekkelijk voor de mensen die het gaan lezen door te gaan schrijven over wat deze mensen willen lezen. Waar zoeken de mensen op, waar willen ze meer over weten?

Het vergt wat tijd om een goed onderwerp te vinden voor jouw blog. Met een tool als Google Keywords Planner kun je kijken op welke woorden, thema’s of zelfs zinnen mensen veel zoeken op Google. De populairste zoekwoorden zijn de woorden die je heel goed als onderwerp voor jouw blog kunt gebruiken.

Richt je wel echt op een onderwerp wat gerelateerd is aan jouw bedrijf en waar jouw doelgroep meer over wil weten. Kies een onderwerp wat niet al te populair is, maar waar je nog steeds hele goede blogberichten over kunt schrijven. En let er natuurlijk op dat je kiest voor een onderwerp wat leuk is om over te schrijven.

De Google Keywords planner is niet de enige manier om onderwerpen te vinden voor jouw blog. Ik noem er nog een aantal:

  • Zet een klein onderzoek uit onder je doelgroep. Je hoeft niet te e-mailen met een vragenlijst in een Word document. Tegenwoordig zijn er hele handige tools op internet waarmee je een klein onderzoek kunt uitzetten onder je doelgroep, bijvoorbeeld Facebook Survey of SurveyMonkey. Door het stellen van de juiste vragen kun je kijken waar jouw doelgroep graag meer over wil weten.
  • Gebruik je eigen statistieken. Je hoeft natuurlijk niet per se een onderzoek uit te voeren om aan bepaalde statistieken te komen. Facebook houdt bijvoorbeeld de statistieken voor jouw Facebookberichten al bij. Kijk naar welke berichten veel bereik hadden of veel werden gedeeld. Zegt dat iets over wat jouw doelgroep interessant vindt?
  • Kijk naar waar je doelgroep over praat. Houd op diverse sociale media en fora – gerelateerd aan jouw branche – bij waar jouw doelgroep over praat. Welke onderwerpen worden regelmatig besproken, tegen welke problemen loopt jouw doelgroep aan?
  • Luister naar je doelgroep. Je hebt heel waarschijnlijk al ontzettend veel e-mails gehad en beantwoord en je krijgt vast reacties onder de berichten die je plaatst op Facebook. Deze berichten vertellen allemaal iets over wat je doelgroep wil weten. Welke vragen stellen de klanten per e-mail? Of als reactie op een blogbericht of wat je op Facebook hebt gedeeld?

2. Verfijn het onderwerp

Je hebt een onderwerp gekozen voor jouw blog en de blogberichten die je voor dit blog gaat schrijven. Maar wees eens eerlijk, zijn er niet al duizenden blogs over dit onderwerp? Indien dit het geval is, is het heel goed om jouw onderwerp iets meer te specificeren, zodat je blogberichten gaat schrijven over onderwerpen die niet worden aangeraakt op andere blogs.

Stel je eens voor dat je een blog wilt gaan bijhouden over trouwen. Een branche die altijd populair is, er zijn immers altijd mensen die gaan trouwen. Maar tegelijkertijd betekent dat ook dat er ontzettend veel blogs zullen zijn over trouwen. Trouwen is een heel breed onderwerp. Misschien kom je erachter dat jouw doelgroep niet zozeer iets wil weten over het trouwen in het algemeen, maar over wat je op de uitnodiging voor de bruiloft zet. Misschien heeft het onderzoek wat je hebt gedaan wel uitgewezen dat veel mensen zoeken op ‘Trouwkaarten’ en ‘Teksten’. Dan is het heel interessant om je blog op dit onderwerp te gaan richten.

Voordat je echt verder gaat met het schrijven, zoek je de subonderwerpen die je hebt gekozen eens in op Google. Kijk hoeveel websites er naar voren komen. Zijn dat grote websites waar je bijna niet mee kunt concurreren? Dan kun je toch beter even verder zoeken. Schrijf het onderwerp wel op! Zo houdt je een lijst bij met de onderwerpen die wel de revue zijn gepasseerd en waar je later bij het schrijven van je blogberichten nog inspiratie uit kunt halen.

3. Ga schrijven over het onderwerp en de subonderwerpen

Je hebt als het goed is nu een hele lijst met allerlei (sub)onderwerpen. Ga daarmee aan de slag en ga blogberichten schrijven. Houd daarbij in gedachten over welke onderwerpen jouw lezers meer willen weten. Ik gaf het al even aan in stap 1; je schrijft voor de lezer en niet voor jezelf.

Wees niet bang om de diepte in te gaan. De tijden dat een blogbericht van 400 woorden goed scoorde in de zoekresultaten op Google zijn voorbij. Tegenwoordig doen artikelen van 1.500-2.000 woorden het veel beter! Probeer alle brandende vragen van de lezer zo uitgebreid te beantwoorden. Ga vooral testen wat voor jou het beste werkt. Wordt een korter blogbericht veel beter gelezen? Houd je dan vooral niet vast aan mijn tip om uitgebreidere berichten te blijven schrijven, maar luister naar de doelgroep.

Vergeet niet dat lijsten, een stappenplan of een blogbericht over hoe je iets het beste kunt doen, heel goed werken! En komen er naar aanleiding van het artikel weer nieuwe vragen op? Zet deze natuurlijk op de lijst als onderwerp voor volgende blogberichten!

4. Gebruik de zoekwoorden in het blogbericht

Je hebt de lijst met de (sub)onderwerpen gebruikt om het onderwerp van je blog en de blogberichten te bepalen. Gebruik deze lijst ook zeker om de zoekwoorden die je hebt gevonden terug te laten komen in het artikel. Google heeft tegenwoordig geavanceerde methodes om te achterhalen waar een blogbericht over gaat. Maar laat je daardoor niet weerhouden om nog steeds zoekwoorden regelmatig te gebruiken.

Plaats een zoekwoord bijvoorbeeld in de URL van het blogbericht of in de titel. Gebruik het zoekwoord ook zeker in de koppen en subkoppen in het blogbericht. Overweeg of je bepaalde tags aan afbeeldingen kunt koppelen. En let er natuurlijk op dat je gedurende het blogbericht ook regelmatig de zoekwoorden gebruikt.

Ik vermoed dat de meeste lezers van mijn blogberichten hun blog bijhouden in WordPress. Je hebt voor WordPress een hele handige tool, namelijk Yoast SEO. Daarmee kun je een of meerdere zoekwoorden aan het blogbericht koppelen, wat natuurlijk goed is voor jouw ranking in de zoekresultaten.

5. Plaats regelmatig interne links

Een interne link is een link in het blogbericht naar een ander blogbericht of een andere pagina op het blog. Het is ontzettend belangrijk om regelmatig interne links te plaatsen! Je kunt het verkeer naar jouw blog en ook naar andere blogberichten daarmee enorm verhogen!

We pakken nog even het voorbeeld van het blog over de uitnodigingen voor een bruiloft erbij. Stel je voor dat ik een blogbericht heb geschreven over de teksten die je op een uitnodiging kunt plaatsen om mensen de dresscode te laten weten. Het is heel interessant om dan te linken naar een blogbericht wat ik heb geschreven over hoe je het thema van de bruiloft terug laat komen in de uitnodigingen. Of naar een blogbericht over mooie jurken voor de bruidsmeisjes.

Het plaatsen van een interne link is niet alleen interessant om het verkeer naar jouw blog en andere blogberichten te verhogen. Je zorgt er ook voor dat mensen langer op jouw website blijven. Zodra iemand langer op jouw blog blijft, betekent dit voor Google dat de website interessant is. En dit is weer goed voor jouw ranking in de zoekresultaten!

Zet niet alleen interne links in de nieuwe blogberichten die je schrijft. Pak regelmatig een ouder blogbericht wat je ooit over een bepaald onderwerp hebt geschreven en kijk of er inmiddels een interessant nieuw gerelateerd blogbericht over is gepubliceerd. Zo help je de lezers van jouw blog de nieuwste artikelen te vinden.

6. Promoot je blogberichten onder het publiek

Alleen een blogbericht schrijven en publiceren is niet genoeg om een blog succesvol te laten zijn. Je wilt dat mensen jouw blogberichten gaan lezen. Het is nodig om jouw blogberichten te gaan promoten.

Wellicht heb je jouw blog zo ingericht dat mensen zich kunnen aanmelden voor de mailinglijst. Deze mensen krijgen een bericht zodra er een nieuw blogbericht wordt gepubliceerd. Maar als je verder het bericht niet promoot, bereik je dus alleen de mensen op de mailinglijst. En daarvan weet je niet zeker dat de mensen ook echt verder klikken in de e-mail.

Zorg ervoor dat je een plan hebt voor de promotie van ieder blogbericht wat je schrijft en publiceert. Laat de promotie van het blogbericht het effect van het bijhouden van jouw blog versterken. Dit kun je doen door:

  • een link te plaatsen op social media
  • het bericht te promoten onder de mensen op jouw e-maillijst
  • plaats betaalde advertenties op social media, zoals Facebook
  • laat het mensen weten als je ze hebt genoemd in jouw blogbericht. Misschien gaan ze jouw blogbericht delen met hun publiek
  • stuur het bericht door naar de mensen die voorheen klant bij je waren. Mogelijk zijn deze mensen nog steeds geïnteresseerd in het onderwerp waar je over schrijft. Let er wel op dat je niet te veel aan de ‘oude klanten’ gaat trekken.
  • noem of tag mensen voor wie het blogbericht relevant is zodra je de link deelt op sociale media

Zelf deel ik mijn nieuwste blogberichten altijd via een mailinglijst en op Facebook:

Door deze stappen ga je er voor zorgen dat er meer verkeer naar je blog komt. Maar je moet de stappen dan wel echt gaan doen. Ga voor het schrijven van een blogbericht goed nadenken over welk onderwerp je gaat schrijven. En houd daarbij rekening met de onderwerpen waar jouw publiek over wil lezen.

Als jouw blogbericht door meer mensen wordt gelezen, is de kans groter dat het blogbericht door meer mensen wordt gedeeld. En hoe vaker het blogbericht wordt gedeeld, hoe groter het bereik van het blogbericht. Ik hoef je natuurlijk niet uit te leggen dat groter bereik ook goed is voor de ranking in de zoekmachines! Uiteindelijk leidt deze cirkel op de lange termijn voor veel meer verkeer naar jouw blog.

Begin je pas net met je blog? Je kunt het dan direct vanaf het eerste moment goed aanpakken! En ik heb nog een aantal andere interessante tips voor je:

 

Reacties

  1. Waardevolle tips Anne! Hartelijk dank.
    Groetjes Liliane

Laat wat van je horen

*