7 manieren om snel nieuwe content te creëren

Welke tip zet jij vandaag in een Facebookbericht? En waar schrijf jij volgende week een nieuw artikel over voor op je blog? Op sommige momenten kun je heel inspiratieloos zijn en het is dan heel tijdrovend om nieuwe content te bedenken en te maken. In drukke periodes is nieuwe content bedenken dan ook iets wat er als eerste bij inschiet.

Als je op een slimme manier content gaat maken, kun je heel veel tijd besparen. Daarbij blijft de kwaliteit natuurlijk gelijk, want de content moet waarde hebben voor de mensen die je wilt bereiken. In dit artikel geef ik je 7 manieren om tijd te besparen bij het maken van content voor sociale media. Je gaat op een effectieve manier te werk, waardoor je voldoende tijd hebt voor al je werkzaamheden.

1. Ga brainstormen

Wist je dat het bedenken van nieuwe content het meeste tijd kost? Zodra je eenmaal weet wat je in een Facebookbericht of artikel wilt schrijven, is het maken van het bericht of artikel redelijk snel gebeurd. Maar voordat je dat nieuwe idee hebt…

Een hele goede manier om nieuwe ideeën voor content op te doen, is het houden van een wekelijkse brainstormsessie. Houd een brainstorm met jezelf of ga eens met je team kijken naar wat er afgelopen week in de markt is gebeurd. Zijn er nieuwtjes of grotere ontwikkelingen die gaan komen? Welke vragen stellen je klanten en volgers? Welke artikelen krijgen op jouw blog de meeste bezoekers? Met de antwoorden van deze vragen doe je vast heel veel inspiratie op. Je kunt elkaar aanvullen en zo heb je aan het einde van zo’n sessie vast stapels met ideeën voor nieuwe content!

2. Stel alerts in

Laat nieuwe ideeën naar jou toekomen in plaats van dat je tijd gaat investeren in het zoeken naar goede content. Je kunt een alert instellen op je favoriete blog waardoor je een melding krijgt zodra er een nieuw artikel wordt geplaatst. Een andere mogelijkheid is dat je Google Alerts gebruikt om een melding te krijgen over bijvoorbeeld het type product wat jij aanbiedt of nieuws uit de branche waarin je werkzaam bent. Door het instellen van alerts kun je veel nieuwe inspiratie opdoen. Je kunt de informatie zelfs direct gaan delen via Facebook of Twitter. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het je tijd gaat besparen!

3. Microcontent

Heb jij weleens van de term microcontent gehoord? Microcontent staat voor content die snel door de mensen die je bereikt, gescand kan worden. Meestal komt dit doordat het eenvoudige en korte berichten zijn. Denk eens aan een meme (vaak een afbeelding met een grappige tekst), een headline of een goede tip. Of gebruik een citaat, een goede afbeelding of deel een korte video. Het is een goed idee om te beginnen met het opstellen van een document vol met deze kleine, snelle en eenvoudige stukjes content. Als je dan een moment hebt dat je even geen inspiratie hebt, kun je het document openen en vanuit daar nieuwe content plaatsen.

Bespaar jezelf uren werk en stress met deze kant-en-klare Social Media Content Kalender. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2020. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

4. Haal citaten uit je eigen artikelen

Je zou zeggen dat het heel simpel is om een leuke Tweet te maken doordat je beperkt wordt in het aantal tekens wat je gebruikt. Toch vind ik het altijd lastig om een leuke Tweet te maken die de mensen echt bijblijft. Ik merk dat het mij erg helpt om inspiratie op te doen uit de artikelen die ik voor mijn blog schrijf. Ik lees het artikel door en haal er een of twee fragmenten uit waarvan ik denk dat de lezers die het waardevolst vinden. Zo’n fragment gebruik ik voor een goede Tweet, met natuurlijk een link naar het artikel.

Ik gebruik voor het verzenden van die tweets altijd Buffer app. Dat is een geweldige app die je in je browser plaatst en het verzenden van tweets van je blog heel eenvoudig maakt.

Op mijn blog heb ik het voor mensen heel makkelijk gemaakt om mijn artikel te delen. Bovenaan én onderstaan het artikel staan diverse opties om het artikel te delen op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn of Twitter. Maak het je lezers zo gemakkelijk mogelijk. Doordat mensen mijn artikelen waardevol genoeg vinden om ze te delen, komt er meer verkeer naar mijn blog. Maar ik kan zelf zien door hoeveel mensen een artikel is gedeeld. Zo zie ik welke soort artikelen mensen interessant en waardevol vinden. Daar haal ik mijn inspiratie uit voor nieuwe artikelen en ben ik met het schrijven van artikelen altijd dubbel zo effectief bezig!

5. Publiceer oudere content

Blaas eens een oud artikel nieuw leven in. Het is een groot misverstand dat je informatie over een bepaald onderwerp maar één keer kunt publiceren. Er zijn altijd mensen die een artikel de eerste keer niet hebben gezien. Zij vinden het dan prettig als jij het artikel nogmaals onder de aandacht brengt!

6. Maak een batch

Vind jij het ook zo lastig om na een korte onderbreking je werkzaamheden weer op te pakken en in dezelfde flow te raken als waar je zat voor de onderbreking? Geen zorgen, uit onderzoek is gebleken dat iedereen hier last van heeft. Zodra je wordt onderbroken, daalt de productiviteit. Er is zelfs een onderzoek waaruit naar voren is gekomen dat het gemiddeld 23 minuten duurt voordat je na een onderbreking weer in die flow zit die je voor je pauze had!

Wil jij de productiviteit hoog houden? Dan is het de moeite waard om content te maken in batches. Dit wil eigenlijk zeggen dat je heel veel content bedenkt en maakt. Ga niet op verschillende momenten op de dag aparte Facebookberichten maken, maar blok 2 uur in je agenda en werk dan die twee uur lang, ongestoord, aan die Facebookberichten. Een groot voordeel is dat je op Facebook dan de berichten die je hebt gemaakt, direct voor latere momenten kunt inplannen. Ik weet zeker dat wanneer jij de tijd reserveert, je ontzettend snel en vooral veel nieuwe content kunt creëren.

7. Gebruik de statistieken

Een probleem bij het bedenken van nieuwe content is dat je vaak niet goed weet waar jouw volgers behoefte aan hebben. Maar daar heb je de statistieken voor! Ga eens op Facebook naar de statistieken van jouw pagina en kijk welke berichten het goed hebben gedaan. Waar gingen deze berichten over? Wat voor soort bericht was het? Was het een bericht met een afbeelding of een video? Als de meeste goedlopende berichten een link bevatten naar een artikel op jouw blog, ga dan vaker een Facebookbericht met een link plaatsen. Zo heb je niet alleen inspiratie voor Facebookberichten die waardevol worden gevonden door je volgers, maar kun je berichten gaan maken die met de algoritmes van Facebook toch nog gaan zorgen voor veel bereik en betrokkenheid.

Het kost soms veel tijd en moeite om goede content te bedenken en maken. Ik hoop dat je door deze 7 manieren om tijd te besparen, snel en effectief nieuwe content kunt creëren. Welke tips heb jij om tijd te besparen bij het bedenken en maken van nieuwe content?

Reacties

  1. Beste Anne,

    Jouw boek vind ik leuk heb ik verslonden! En ik smul van jouw tips. Heel veel dank voor alle nieuwe inzichten. Nu heb ik nóg meer zin om mijn bedrijf uit te breiden!

Speak Your Mind

*