8 tips om Facebook in te zetten om je boek of eBook te promoten

boek_promotenOf je nou een fictie of non-fictie boek (of e-book) geschreven hebt of nog aan het schrijven bent, Facebook is dè plek om je boek te vermarkten.

Met deze 8 tips gaat dat lukken:

  1. Verkopen komt pas als laatste. Eerst contact maken, mensen (fans) om je heen verzamelen, delen, geven en bereikbaar zijn. Waar anders dan op Facebook kun je dat het beste doen?
  2. Zie Facebook als een feestje. Facebook is de plek waar je contact legt met je lezers en kopers, maar geen verkopen sluit.  Als je binnenkomt op een feest, roep je ook niet meteen “Wil je mijn boek kopen!?’. Je wordt meteen met de nek aangekeken. Maar in een gesprek met een feestganger, kun je je passie over jouw boek delen en wie weet vloeit daar een verkoop, of een eeuwige fan uit voort. Zo werkt het ook op Facebook.
  3. Zet fans en vrienden in actie. Op Facebook kun je de ultieme virale marketing creëren. Een fan is enthousiast en deelt met zijn vrienden. Dàt is je doel op Facebook. Contact met de vrienden van je fans. Een boek aanbevolen door vrienden verkoopt beter dan een boek gepromoot in een brochure of op je website.
  4. Leg contact met andere auteurs en invloedrijke mensen. Zij kunnen ook je vertegenwoordigers en ambassadeurs zijn. 
  5. Begin met Facebookmarketing als je nog aan het schrijven bent. Deel met je fans hoe de geboorte en wording van je boek verloopt. Deel passages met hen, vraag om feedback en deel je dilemma’s. Iemand die vanaf het begin betrokken is bij je boek, is een ‘fan voor altijd’.
  6. Bied het eerste hoofdstuk gratis aan op Facebook. In ruil voor een e-mailadres kunnen je fans bijvoorbeeld je 1e hoofdstuk downloaden. Omdat je dan meteen een e-mailadres hebt, kun je hen meteen op de hoogte houden van het verdere verloop, de lancering en de boekpresentatie.
  7. Word lid van groepen op Facebook waar relevante lezers, maar ook auteurs zich bevinden en deel je expertise. Een expertstatus opbouwen kan heel goed op Facebook.
  8. Maak nieuwsgierig. Deel de karakters in je boek, de dilemma’s van de hoofdrolspelers, het research wat je er voor deed, en bij non-fictie, jouw doel en de winst voor de lezers. Alles om je toekomstige lezers nieuwsgierig te maken naar je boek. Maak er één groot verhaal van. Iedereen zit op Facebook om zijn verhaal te vertellen en het verhaal van anderen te lezen. Zorg dat jouw verhaal interessant genoeg is om te delen. Niemand beter dan jij kan verhalen vertellen. Creëer de beelden om je boek heen. Elk volgend verhaal, elk volgend beeld is een stukje promotie, is marketing, leidt tot verkoop.

Wil je weten welke manieren er zijn om mensen steeds terug te laten keren naar je blog? Lees dan het artikel ’20 manieren om de bezoekers van je blog terug te laten komen voor meer’

Comments

  1. Beste Anne,

    Al groot fan van u ben ik al vaak op uw events geweest en ook een trouwe lezer.
    Mijn complimenten heb zoveel respect voor u.
    inheb een kleine vraag aan u,
    Onlangs heb ik iets nieuws gezien op Facebook.
    Bijvoorbeeld bij het willen verkrijgen van bv een e-book doet Facebook direct je email gegevens invullen.
    Hoe kun je dit instellen ?of hoe maak je dit?

    • anneraaymakers zegt

      Hallo Margaretha, dank je wel voor je comlimenten. Het is een zogenaamde lead advertentie, die alleen gemaakt kan worden in de power editor.

Speak Your Mind

*