Haal als ondernemer alles uit Instagram: 15 verrassende tips

Instagram is erg populair: bijna net zo populair als zijn grotere broer Facebook. Instagram biedt ontzettend veel handige instellingen waar jij als ondernemer je voordeel mee kunt doen. Je hebt vaak niet de tijd om het wiel opnieuw uit te vinden als het gaat om social media zoals Instagram. Daarnaast geldt: tijd is geld. In dit blog deel ik 15 handige tips met jou die je meteen kunt uitvoeren. Bespaar tijd en werk zo eenvoudig en snel aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf.

BESPAAR TIJD

1. Eén post plaatsen op meerdere Instagram-accounts

Heb je meerdere Instagram-accounts? Bijvoorbeeld omdat je 2 (of meer) subdoelgroepen als klant hebt? En wil je een bepaalde post graag op meerdere accounts plaatsen? Dat kan eenvoudig.

Je koppelt de betreffende accounts aan één telefoon. Ga daarvoor naar je profielnaam boven in en klik erop. Klik dan helemaal onderaan op ‘Account toevoegen’. Instagram leidt je dan naar een scherm waar je je kunt aanmelden bij een bestaande account of een nieuwe kunt aanmaken.

Klaar? Dan zie je bij het plaatsen van een volgende post bij de opties nu alle accounts vermeld staan. Per post kunt je die accounts aanzetten, waar je de betreffende post wilt plaatsen. Dat doe je door de gewenste schuifjes erachter aan te zetten en dan de post te plaatsen. Je post wordt zo in alle gewenste accounts geplaatst.

2. Snel een post terugvinden

Ben je ook wel eens op zoek naar een specifieke post? Stel je wilt snel terug naar een post van een potentiële klant, omdat je haar een persoonlijk berichtje wilt sturen. Je hoeft dan niet urenlang door je nieuwsfeed te scrollen of in je profielen te zoeken.

Dat kan sneller: ga naar je profiel. Klik op de drie balkjes (het hamburgermenu) linksbovenin je scherm. Klik dan op ‘Instellingen’:

En vervolgens op ‘Account’:

En dan op ‘Berichten die je leuk vindt’:

Hierdoor wordt een feed geopend die bestaat uit de 300 meest recente berichten die je onlangs hebt geliket. Op die manier kun je redelijk snel en eenvoudig de betreffende post terugvinden waarmee je veel tijd kunt besparen.

3. Perfecte feeds hoeven niet meer

Je kent ze wel: die perfect ogende feeds van concullega’s die er als ware kunstwerken uitzien. En waarvan je weet dat er veel tijd en aandacht aan geschonken is. Goed nieuws: anno 2020 is dit niet meer per se nodig. De trend wordt steeds meer dat het gewoon afbeeldingen zijn die niet specifiek op elkaar afgestemd zijn qua kleuren, compositie of inhoud. Dus gewoon díe foto posten die je voor ogen had of die past bij het moment.

Post dus gewoon de gewenste tekst posten met een afbeelding die je zonder allerlei specifieke aanvullingen op Instagram plaatst. Dus geen gedoe meer met een vaste ‘look and feel’, de kleuren, de achtergrond en filters. Ook dit scheelt je veel tijd: probeer het eens uit en kijk of het bij jou en je business past.

Ninjatip: een andere trend is dat de gemiddelde tekst bij een post op Instagram steeds langer wordt. Posts met langere teksten scoren nu beter dan posts met een enkele zin erbij.

BESPAAR GELD

4. Verbruik minder data

Omdat Instagram automatisch foto’s en video’s vooraf inlaadt, gaat het dataverbruik uit je bundel vrij snel met het inladen ervan.

Je kunt dit beperken: dat doe je door naar je profiel te gaan en links op de drie streepjes te klikken. Kies dan weer de optie ‘Instellingen’ en klik dan op ‘Account’.

Ga dan naar ‘Mobiel dataverbruik’:

 

Zet daar de optie ‘Minder data gebruiken’ aan met het schuifje:

Let op: het kan zijn dat het laden van foto’s en video’s nu ietsje langer duurt, maar je totale datagebruik neemt aanzienlijk af.

HASHTAGS

Je gebruikt vast al Hashtags op Instagram. Op Instagram kun je zoeken op hashtag en elke hashtag die je gebruikt in een bericht wordt een link. Typ een # voor een woord en je hebt een hashtag. Als mensen op jouw hashtag klikken, zien ze alle berichten gerelateerd aan die hashtag: ook van mensen die ze niet volgen. Hashtags zijn dus perfect geschikt voor jouw zichtbaarheid. Ik deel hierover graag een paar interessante tips.

5. Doe een hashtagonderzoek

Gebruik bij voorkeur alleen hashtags die relevant zijn voor je doelgroep. Neem de tijd en voer een hashtagonderzoek uit, zodat je zeker weet dat je goed bezig bent met de hashtags die je gebruikt. Het kan ook zijn dat je nu een andere focus hebt dan een paar maanden geleden en dat de hashtags die je nu steeds gebruikt aan een update toe zijn. Pak pen en papier en noteer het volgende:

  • Wat zijn je zoekwoorden op dit moment?
  • Welke hashtags gebruiken collega’s / concurrenten / influencers?
  • Wat stelt Instagram voor als gerelateerde hashtags?

Stel nu een lijstje op van hashtags die je de komende periode kunt gebruiken. Het is slim om per post altijd enkele hele specifieke hashtags te gebruiken die echt gerelateerd zijn aan de afbeelding / tekst van die post. De rest van de hashtags haal je uit de lijst die je net hebt opgesteld.

Let op: Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken in een bericht.

Ninjatip: Maak eens een eigen hashtag specifieke voor je merk of je campagne.

6. Vind relevante hashtags

Er zijn veel Engelstalige hashtags te vinden. Wil je graag Nederlandse volgers krijgen, dan gaan die hashtags jou niets opleveren. Kies daarom voor deze tool die je helpt met het vinden van Nederlandse hashtags:

https://www.tagsfinder.com/nl-nl/

Vul tot 10 zoekwoorden in en vind een heleboel relevante hashtags die je meteen kunt gebruiken.

7. Gebruik ook hashtags in je stories

Wist je dat stories die een hashtag bevatten 10 keer meer bekeken en beter gevonden worden? Je voegt een hashtag aan een story toe met een sticker. Zo werk je direct aan je zichtbaarheid.

Wil jij graag nog meer tips voor meer zichtbaarheid op Instagram? Dan is dit blog vast ook interessant voor je: https://www.anneraaymakers.nl/in-8-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/

PROFESSIONELE UITSTRALING

8. Maak je foto’s nog mooier

Op Instagram draait alles in eerste instantie om je afbeelding. Mogelijk maak je al volop gebruik van de filteroptie die Instagram heeft. Maar gebruik je ook alle andere opties al die Instagram je biedt om je foto’s nog mooier en professioneler te maken?

Je vindt ze naast de filter-opties onderaan. Klik daar rechts op ‘Bewerken’:

 

Daar kun je je foto’s nog verder verbeteren door gebruik te maken van de uitgebreide bewerkingsmogelijkheden die je daar hebt. Denk aan helderheid, contrast, structuur, warmte en verzadiging. Allemaal handig meteen in Instagram zelf. Als je klaar bent klik je op ‘Volgende’ en de bewerkingen zijn automatisch doorgevoerd.

9. Verwijder ongewenste tags

Elke volger kan jou in principe taggen in zijn of haar bericht. Soms word je misschien ergens getagd waar je (zakelijk of privé) niet zo gelukkig van wordt. Gelukkig kun je met Instagram zelf de tags van posts en van foto’s op Instagram verwijderen.

Dat doe je als volgt: Ga naar je profiel op Instagram. Klik op het taggen foto-icoontje aan de rechterkant van het scherm, onder je bio. Je ziet nu een lijst met foto’s waar je in getagd bent. Klik op de foto die je wilt ‘untaggen’. Klik dan op de foto om je gebruikersnaam te laten verschijnen.

Als je op de drie puntjes rechts boven klikt, kom je in een menu met opties. Klik daar op ‘Opties voor taggen’:

 

Klik dan op ‘Mij uit bericht verwijderen’:

 

Klik tenslotte op het bevestigingsvakje dat verschijnt.

10. Instagram hoogtepunten

Waarschijnlijk maak je wel eens gebruik van Instagram stories. Stories worden heel veel bekeken op Instagram en zijn een perfecte tool voor jouw zichtbaarheid. Wil je echt alles halen uit je Instagram-stories? Bekijk dit blog dan ook eens: https://www.anneraaymakers.nl/80-content-ideeen-voor-instagram-stories/

Een nadeel van een story is dat die maar 24 uur zichtbaar is en dan van Instagram verdwijnt. Dat is zonde. Je lost dit eenvoudig op door van je story een hoogtepunt te maken. Zo kun je jouw favoriete momenten vastleggen op je profiel, zodat ze ook na die 24 uur nog bekeken kunnen worden.

Het mooie is dat je met deze hoogtepunten ook een professioneel ogend account kunt maken. Dat doe je met zogeheten ‘covers’. Dat zijn de ronde kleine afbeeldingen die je vaker ziet bij een Instagram account.

 

Je ziet het: je creëert er meteen een mooie professionele uitstraling mee. Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan dit blog waarin ik precies uitleg hoe je dit aanmaakt: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-icoontjes-voor-je-story-hoogtepunten-op-je-instagram-profiel/

11. Ga voor die persoonlijke noot

Het hoeft niet altijd informatief te zijn; de content die jij deelt op Instagram. Natuurlijk moet je laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied. Deel vooral al je interessante en waardevolle kennis met je volgers: maar wissel het af met je eigen ervaringen op dat gebied.

Een persoonlijk verhaal met een pakkende vraag erbij doet het altijd goed. Dit zet de lezer namelijk aan tot interactie. Speel daarbij in op de emotie. Enkele belangrijke emoties voor mensen in een sociale omgeving zijn:

  • verontwaardiging
  • angst
  • bewondering
  • ontroering
  • trots

Kijk maar eens naar wat mensen delen: waarop ze reageren en wat ze ‘liken’. Dat heeft vaak te maken met één van deze emoties. Doe daar je voordeel mee en zet het gericht in.

HANDIG

12. Krijg een melding als bepaalde Instagrammers een bericht plaatsen

Hoe langer de lijst met mensen die je op Instagram volgt, hoe groter de kans natuurlijk is dat je interessante berichten mist. Misschien wil je graag op de hoogte blijven van bepaalde posts. Denk aan de posts van bepaalde (potentiële) klanten of aan je concullega’s om te kijken waar zij zich mee bezig houden. Je kunt op die manier ook bepaalde experts uit jouw vakgebied volgen.

Dat is eenvoudig in te stellen. Ga naar het profiel van de gebruiker van wie je op de hoogte wilt worden gesteld van nieuwe posts. Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van de post:

Kies dan de optie ‘Berichtmeldingen inschakelen’:

 

Je kunt de meldingen per account op dezelfde manier weer uitschakelen door dezelfde stappen te volgen en op het einde te klikken op ‘Berichten uitschakelen’.

Let op: Vergeet niet dat je ook meldingen van de Instagram-app in de instellingen van je telefoon (pushberichten) moet inschakelen om deze functie te laten werken.

13. Bookmark je favoriete berichten in een collectie

Op Instagram kun je jezelf eenvoudig verliezen in je Instagram feed. Als je iets specifieks zoekt, kun je wel even bezig zijn. Wil je graag snel alles gesorteerd bij de hand hebben op Instagram? Dat kan met de bookmark-functie. Daarmee kun je een verzameling van je favoriete berichten maken die je later op je gemak kunt doorkijken.

Ga hiervoor naar je profiel en klik op de drie streepjes linksboven je profielfoto. Selecteer daar het tabblad ‘Opgeslagen’:

Klik op het plusteken in de rechterbovenhoek om een nieuwe collectie aan te maken en geef de collectie een naam. Als je nu een bericht ziet dat je aan je verzameling wilt toevoegen, kun je op het bladwijzericoontje onder het bericht klikken. Selecteer dan de verzameling waar je de post onder wilt opslaan. Je kunt het zo altijd snel bekijken door in je profiel naar ‘Opgeslagen’ te gaan.

14. Check wie je volgers volgen

Het klinkt als een tongbreker, maar het is een superhandige functie in je Instagram. Je kunt namelijk nagaan welke berichten (of video’s) je vrienden onlangs hebben bekeken. Een ideale optie om te kijken wat je (potentiële) klanten allemaal interessant vinden. Wie weet kun je daar weer interessante informatie uithalen die je kunt inzetten voor je business.

Zo ga je naar hun recente geschiedenis van likes en commentaren op berichten: klik op het hart icoontje rechts bovenin je startscherm. Nu verschijnt een lijst met alle likes en commentaren op je posts. Ga naar het account via de profielnaam van die persoon. Klik daar dan bovenaan op ‘Volgend’ en je ziet wie deze persoon allemaal volgt. Kijk of daar misschien mensen of bedrijven tussen zitten, die jij ook weer kunt gaan volgen.

15. Reacties op je berichten uitzetten

Het is niet mogelijk om reacties voor je hele profiel (dus voor al je posts) uit te zetten. Maar je kunt wel opmerkingen voor specifieke berichten uitschakelen.

Wanneer je een nieuwe post aanmaakt, kom je uit op een pagina waar je van alles kunt toevoegen zoals bijschriften, tags en de locatie. Klik hier helemaal onderaan op de optie ‘Geavanceerde instellingen’.

Selecteer nu de optie ‘Opmerkingen uitschakelen’:

Nu is het voor anderen niet meer mogelijk om commentaar te geven op de specifieke post die je nu maakt.

Wil je nog veel meer interessante tips lezen over Instagram? Eerder schreef ik al dit blog met tips: https://www.anneraaymakers.nl/10-instagram-tips-die-je-waarschijnlijk-nog-niet-kent/

Weer inspiratie genoeg om lekker aan de slag te gaan met je zakelijke Instagram-account. Succes!

Betere marketing met Instagram? Dat kan! Doe mee met 365 Dagen Instasucces en we gaan samen aan de slag:

365 Dagen Instagram Succes

Comments

  1. Heerlijke tips! nog steeds enthousiast!

  2. Handige tips Anne, dank je wel daarvoor!

Speak Your Mind

*