Hoe kies je een blogonderwerp? 15 verrassende tips

Bloggen is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van je marketing. Het doel ervan is natuurlijk om zoveel mogelijk mensen naar je website te ‘lokken’. Een van de beste manieren is het gebruik van pakkende blogtitels. Het moet meteen de aandacht trekken en de lezer uitnodigen om verder te lezen. Wist je dat de blogtitel het belangrijkste onderdeel is van je blog? Deze moet origineel en pakkend zijn en de lading van je blog volledig dekken. Je blogtitel speelt daarnaast ook een belangrijke rol in je vindbaarheid op Google.

Waarom bloggen?

Bloggen is vooral interessant omdat je zo sneller wordt gevonden via Google. Daarnaast is het een geweldige manier om te werken aan je expertstatus.

Doordat je artikelen schrijft die gerelateerd zijn aan de kennis en ervaringen die je hebt opgedaan, kun je jezelf echt neerzetten als expert. Jij weet ontzettend veel over jouw vakgebied. Deel alle kennis die je hebt, al lijkt het voor jou kennis die vanzelfsprekend is.

1. Ga voor structuur

Breng voor jezelf structuur aan in het bloggen en ga voor een goede blogplanning. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een Excel bestand. Zet hierin de onderwerpen van je blogs en de deadlines. En doe dat niet voor de komende 3 weken, maar voor een half of een heel jaar. Blok deze tijd ook in je agenda. Kies hier bij voorkeur een vast moment in de week voor in, zodat het een gewoonte wordt. Gewoontes zijn gemakkelijk vol te houden.

De planning biedt overzicht van de onderwerpen die aan bod zijn geweest of gaan komen. Nooit meer stress dus, omdat je niet weet waarover je moet bloggen volgende week 😉

Ninjatip: heb je totaal geen inspiratie en geen idee waarover je moet bloggen? Kies van tevoren 50 onderwerpen waarover je kunt bloggen. Deel dat als volgt in:

  • 10 grootste angsten of problemen
  • 10 beste tips of oplossingen
  • 10 grootste succeseigenschappen
  • 10 meest gemaakte fouten
  • 10 grootste geheimen die je doelgroep moet weten.

Ga googelen of gebruik Ubersuggest (zie tip 6) en noteer alles netjes in je blog planning.

2. Stel een lijst op met de meest gestelde vragen

Staat de planning van je blogs? Dan ga ik je nu inspireren om mooie titels voor je blogs te bedenken. We beginnen met een schijnbaar afgezaagde – maar oh zo effectieve – tip. Ga voor jezelf na: met welke vragen loopt je ideale klant rond? Wat willen ze weten? Waarover hebben ze twijfels of angsten? Stel hiervan een lijst op.

Noteer ook welke vragen jou steeds opnieuw worden gesteld door je klanten.

3. Vraag je ideale klant om input

Dit lijkt lekker makkelijk, maar het is echt heel effectief: vraag je ideale klanten persoonlijk wat ze graag willen weten. Zo achterhaal je namelijk precies datgene waaraan behoefte is bij jouw doelgroep. Leg ze dus heel specifiek de vraag voor over gewenste onderwerpen waar ze veel meer over willen weten.

Stel hiervoor bijvoorbeeld een open vraag op social media. Ook kun je een aantal opties geven waarbij je om de top drie van meest interessante thema’s vraagt. Of leg 4 thema’s voor en doe een poll op social media: alles kan!

Dit levert vaak echt verrassende resultaten op waar je zelf niet zo snel op gekomen was.

4. Neem eens afstand van de digitale wereld

Het is de meest logische stap: je zoekt inspiratie en je gaat googelen, op LinkedIn kijken of je laat je inspireren op Pinterest of Facebook.

Dat kan ook anders! Ga eens offline op zoek naar inspiratie voor blogonderwerpen. Kijk om je heen en luister naar dingen. Loop eens door de stad met als doel om inspiratie op te doen voor jouw blogs. Het klinkt misschien vreemd maar ik weet zeker dat je tot hele verrassende inzichten (en dus mooie onderwerpen) komt. Een wandeling door de natuur of een mooi bos heeft hetzelfde effect.

En wat dacht je van je verdiepen in andere media: zoals tv, kranten en tijdschriften? Of de inspiratie die je opdoet tijdens het luisteren naar een liedje op de radio? Een simpele aflevering van een tv-serie kan mij bijvoorbeeld al op een idee brengen voor een pakkende bijdrage of een goed blog. Zo simpel kan het zijn.

Extra tip: houd een notitieboekje bij de hand en maak notities tijdens je offline inspiratietocht.

5. Schrijf een serie blogs over één onderwerp

Jouw blog is uniek: het is jouw tekst met jouw kennis, visie en jouw ‘tone of voice’. Jouw blogteksten hebben een eigen stijl en zijn daardoor herkenbaar. Zorg ervoor dat de inhoud van je blogs ook een bepaalde herkenning oproept.

Kies een specifiek hoofdthema en blijf daar een periode lang op gefocust. Ga voor verdieping. Begin het onderwerp algemeen en diep daarna de subonderwerpen een voor een uit in je blogs. Zo heb je alweer content voor enkele blogs.

Hiermee biedt je echt meerwaarde en blijft jouw doelgroep geïnteresseerd. Ze houden je (blog) in de gaten, want ze willen (nog veel) meer weten over dat onderwerp. Jij biedt ze die informatie. Zo bind je lezers aan je blog, omdat jij ze geeft wat ze willen.

Als je steeds over te veel verschillende algemene onderwerpen blogt verlies je de lezers misschien.

6. Doe trefwoordenonderzoek

Je hebt je lijst met onderwerpen klaar. Dan is het nu tijd voor een trefwoordenonderzoek. Daarmee vind je inspiratie voor de exacte trefwoorden waarop jouw ideale klant zoekt. Want dat is erg belangrijk om gevonden te worden.

Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld met Ubersuggest. Ubersuggest is een gratis online tool die je helpt bij je zoekwoordenonderzoek. Ga naar die pagina en voer een bepaalde term in. Geef ook de taal aan waarin je wilt zoeken.

Klik nu op ‘Zoekvolume’ (links boven) om te zien welke zoekwoorden het meest opleveren. Je ziet nu alternatieven voor jouw zoekterm. Dit zijn trefwoorden waarop veel wordt gezocht. Het zijn meteen interessante artikelen voor een blog: bingo.

Je krijgt daarnaast trefwoordsuggesties en content-suggesties: superhandig! Dit zijn de woorden die je kunt gebruiken in je artikelen en updates voor de SEO (Search Engine Optimization). Want je weet dat er veel op gezocht wordt. Ga vooral voor de woorden die goed scoren én geen hoog concurrentiegehalte hebben.

Door op deze manier te zoeken, kom je op verrassende woorden die je in je blog kunt gebruiken. Dit zijn de woorden waarop gezocht wordt en dat moet je natuurlijk hebben.

7. Maak je titels niet te lang

Je wilt vast al van alles meegeven in je titel, zodat de lezer meteen ‘om’ is en jouw blog aanklikt. Let erop dat je titel niet te lang is. Houd het kort maar krachtig: ga bij voorkeur voor maximaal 70 tekens.

Heb je een lange blogtitel? Zonde: want deze wordt na een x-aantal tekens automatisch afgebroken door Google. Als de lezer niet in een oogopslag ziet waar het blog over gaat, is de kans klein(er) dat hij doorklikt. Houdt hier rekening mee en ga voor die korte pakkende titel die ook nog eens professioneler overkomt.

8. Zorg voor geloofwaardigheid

Beloof je bijvoorbeeld 7 exclusieve tips? Kom dan niet aan met 7 algemene tips of enorme inkoppers. Maar geef waardevolle, echt exclusieve of vernieuwende tips waar de lezer door wordt verrast.

‘Click-bait’ is een term die vaak wordt gebruikt. Hiermee trek je de aandacht van de lezer – met aansprekende titels – maar maak je vervolgens de belofte niet waar. Het bericht is helemaal niet zo interessant, diepgaand of informatief als de titel suggereert. Het kan soms verleidelijk zijn om je titel nog net wat mooier en pakkender te maken, maar het is echt af te raden.

Check dus of je titel goed overeenkomt met de inhoud van je blog. Alleen dan maak jij je titel waar.

9. Gebruik getallen

Valt het jou ook op dat zoveel blogtitels een cijfer in de titel hebben staan? Het gebruik van getallen in je blogtitel nodigt vaak uit tot doorklikken. Hiermee maak je de inhoud voor de lezer een stuk concreter. Het menselijk brein houdt namelijk van cijfers. Dit is wetenschappelijk bewezen.

Het is daarom goed om een getal in je blogtitel te gebruiken. Onderzoek hiernaar wijst uit dat ruim een derde van de lezers hierdoor getriggerd wordt en hier voorkeur aan geeft.

Extra tip: onthoudt hierbij dat oneven getallen beter zijn dan even getallen.

10. Gebruik krachtige woorden

Wist je dat krantenkoppen vaak door iemand anders worden bedacht dan de schrijver van het artikel zelf? Vaak iemand die in de doelgroep zit. Want die weet wat ‘aankomt’ bij de doelgroep.

Omdat je zo goed mogelijk moet inspelen op het gevoel van de lezer, maak je in ieder soort titel gebruik van krachtige woorden. Ik heb het dan over woorden die een bepaald gevoel geven en direct tot je verbeelding spreken. Woorden die emoties losmaken bij de lezer.

Denk aan woorden als: ultiem, exclusief, bijzonder, succesvol, uniek, verrassend, trendy, gigantisch, baanbrekend, eenvoudig of succesvol. Je merkt het al als je ze leest: ze maken meteen iets in je los.

11. Kies exclusieve woorden

Woorden als: geheim’, ontdekking, top secret, trucs, onbekend, vergeten en ontrafeld, doen het ook goed in een titel.

Ook soorten titels als ‘… waar niemand over praat’ of ‘… die nog niemand kent’ doen het goed. Mensen gaan voor exclusiviteit en dit type formuleringen roept dat gevoel op.

De nieuwsgierigheid maakt dat mensen doorklikken. Zelf als het niet echt het onderwerp is, waarnaar ze nu op zoek zijn. Mooi, want dat is precies wat jij wilt.

12. Ga voor verzameltitels

Dit soort titels zijn enorm populair: hoe groter, hoe beter. Want zeg nou zelf, welke titel spreekt jou meer aan “3 praktische  tips voor meer energie” of “20 praktische tips voor meer energie”?

Dit soort content wordt veel gedeeld op social media en doet het goed in Google. Je kunt bijvoorbeeld een paar blogs van jezelf over min of meer hetzelfde onderwerp herschrijven en aanvullen met nieuwe content tot een uitgebreide verzamelblog.

Met dit blog kun je dan weer doorlinken naar je andere blogs over dit onderwerp. Dit is ook een goede om affiliate links in te verwerken (als je daar gebruik van maakt).

Extra tip: gebruik in deze titels eens het concept tijd. Bijvoorbeeld ‘nu’ of ‘binnen 30 dagen’; dat geeft de titel nog een extra boost.

13. Kies voor persoonlijk

Als er tegenwoordig iets aanspreekt, is het persoonlijk. Dat merk je bijvoorbeeld aan de afbeeldingen. Tegenwoordig hebben zelfgemaakte foto’s absoluut de voorkeur. Liefst met jou als persoon erop. En dat is logisch, want jij bent je bedrijf. En de mensen willen jou leren kennen om te weten met wie ze zaken (gaan) doen.

Wat voor foto’s geldt, geldt tegenwoordig net zo goed ook voor je teksten. Hoe vaak heb jij geklikt op een titel als ‘Een dag in het leven als …’, ‘Een kijkje achter de schermen bij…’ of  ‘Mijn persoonlijke …’?

Een voorbeeld: Ben je schoonheidsspecialiste? Denk dan aan een titel als ‘Mijn 5 ultieme persoonlijke ochtendroutine-tips’.

Als ondernemer kun je hier van alles mee. Wees creatief of ga op zoek naar voorbeelden die je aanspreken.

14. Leg dingen uit

Ze zijn je vast al eens opgevallen: titels met een uitleg: ‘Hoe doe je ….?’

Of titels als ‘Wat is …?’

Dit type blogtitels doet het ook erg goed. Mensen zijn concreet ergens naar op zoek en krijgen het antwoord voorgeschoteld. Natuurlijk klikken ze dan op de link van jouw blog.

Daarnaast zijn het volgende soort titels ook heel goed bruikbaar. Het zijn titels zoals: ‘Van/Met dit/deze ….… krijg je/bereik je……’.

Of: ‘Dit gebeurt er als …’.

Deze is al oud maar werkt nog steeds: ‘Dit is waarom ……’.

15. Speel in op de actualiteit

Een rondje door de boekhandel (of een online rondje op Bol.com) met aandacht voor de bestsellers geeft je een duidelijk beeld van wat er speelt op jouw vakgebied. Dít zijn de thema’s waar mensen behoefte aan hebben. Blader door de inhoudsopgave en voilà: weer een aantal bruikbare blogsuggesties op een presenteerblaadje.

Ga na over welke onderwerpen de congressen op jouw vakgebied gaan. Uit de titel en het programma kun jij veel inspiratie halen. Zitten daar onderwerpen bij waar jouw doelgroep ook op zit te wachten? Schrijf daarover.

Ninjatip: niet vergeten: eindig je blogartikel altijd met een call-to-action. Denk na over wat je wilt dat de lezer doet. Moet hij doorklikken naar een specifieke website waar jouw aanbieding staat? Benoem specifiek wat je wilt dat hij doet.

Wil je nog meer tips over bloggen? Lee dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/50-tips-voor-bloggers/

Met deze blog heb ik mijn beste tips met je gedeeld voor het bepalen van je blogonderwerpen: veel succes met bloggen!

Comments

  1. Goede tips. Ik ben altijd op zoek naar manieren om te verbeteren. Bedankt.

Speak Your Mind

*